Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering 2023

Startet av tklev, fredag 16. desember 2022, klokken 21:27

« forrige - neste »

msveen

Sitat fra: Thalgar på søndag 01. januar 2023, klokken 10:56
Hmm, min nye faktura har fått vektavgift, men ikkje moms... Totalpris nå 617619. Tilsvarande i konfiguratoren er 641803. Kampanje frå Tesla eller feil i systemet?

Min viser akkurat det samme! Det er kun lagt på vektavgift og det spesifiseres at sluttsummen er inkludert skatter & avgifter (dette gjelder Performance).

snakkesalig

Min bestilling (fra april) har ikke en gang fått lagt til vektavgift på bestillingssiden.
Men moms og vektavigft må alle uansett betale, så om Tesla vil gi oss etternølere en "kampanjepris" slik at sluttprisen inkl moms og avgift  blir lik gammel pris så må de justere ned grunnprisen.

Men rimelig trygg på at dette bare er en forsinkelse i systemene til Tesla slik at alle ender opp med å betale gammel pris + vektavgift og mva.

LiamPope

Hei!

Hmmm, jeg spurte Stavanger om vektavgift for min M3 RWD ETA Jan-Feb 2023. Min faktura på kontoen min har fortsatt den gamle prisen uten vektavgift. Han sa at jeg er trygg siden det er under 500 000 nok.

Han må ta feil, tenker jeg! Jeg minnet ham på at jeg ikke snakker om MVA, men vektavgift for alle biler uansett pris. Jeg får se hva han sier.

Jeg blir mer usikker på å fullføre bestillingen min, og ser på 2021/2022 brukte modeller på Finn. Med stor rabatt, og parkeringssensorer!

Håper du forstår min Google-norsk :)

Haggish

Sitat fra: LiamPope på mandag 02. januar 2023, klokken 14:52
Hei!

Hmmm, jeg spurte Stavanger om vektavgift for min M3 RWD ETA Jan-Feb 2023. Min faktura på kontoen min har fortsatt den gamle prisen uten vektavgift. Han sa at jeg er trygg siden det er under 500 000 nok.

Han må ta feil, tenker jeg! Jeg minnet ham på at jeg ikke snakker om MVA, men vektavgift for alle biler uansett pris. Jeg får se hva han sier.

Jeg blir mer usikker på å fullføre bestillingen min, og ser på 2021/2022 brukte modeller på Finn. Med stor rabatt, og parkeringssensorer!

Håper du forstår min Google-norsk :)

Ha is i magen og se hva det står når du får en henteavtale, da kan du spørre ved og svare på sms'n du får. Så kan du eventuelt bestemme deg når du har alle fakta. 🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

snakkesalig

#34
Sitat fra: LiamPope på mandag 02. januar 2023, klokken 14:52
Hei!

Hmmm, jeg spurte Stavanger om vektavgift for min M3 RWD ETA Jan-Feb 2023. Min faktura på kontoen min har fortsatt den gamle prisen uten vektavgift. Han sa at jeg er trygg siden det er under 500 000 nok.

Han må ta feil, tenker jeg! Jeg minnet ham på at jeg ikke snakker om MVA, men vektavgift for alle biler uansett pris. Jeg får se hva han sier.

Jeg blir mer usikker på å fullføre bestillingen min, og ser på 2021/2022 brukte modeller på Finn. Med stor rabatt, og parkeringssensorer!

Håper du forstår min Google-norsk :)

Ja du må betale vektavgift.
12,5 kr for hver kilo over 500 egenvekt.
For en TM3 RWD som har egenvekt på ca 1800 kg betyr dette ca 16000 i vektavgift.

LiamPope

Sitat fra: Haggish på mandag 02. januar 2023, klokken 17:21
Sitat fra: LiamPope på mandag 02. januar 2023, klokken 14:52
Hei!

Hmmm, jeg spurte Stavanger om vektavgift for min M3 RWD ETA Jan-Feb 2023. Min faktura på kontoen min har fortsatt den gamle prisen uten vektavgift. Han sa at jeg er trygg siden det er under 500 000 nok.

Han må ta feil, tenker jeg! Jeg minnet ham på at jeg ikke snakker om MVA, men vektavgift for alle biler uansett pris. Jeg får se hva han sier.

Jeg blir mer usikker på å fullføre bestillingen min, og ser på 2021/2022 brukte modeller på Finn. Med stor rabatt, og parkeringssensorer!

Håper du forstår min Google-norsk :)

Ha is i magen og se hva det står når du får en henteavtale, da kan du spørre ved og svare på sms'n du får. Så kan du eventuelt bestemme deg når du har alle fakta. 🙏

Ja, gode råd. Jeg vil vente til siste øyeblikk og bestemme meg. Jeg pleier å ha eldre biler og fikse dem selv, men ikke med elbil, nei takk, så jeg bestilte en ny!

Men jeg ser at nå kan være den verste tiden å kjøpe en M3. Prisen er den høyeste noensinne, mens Kina, USA, UK har reduksjoner, så kanskje Norge følger etter i 2023? I tillegg reduserer de spesifikasjonen (USS) og det går rykter om oppgraderinger også i 2023.

Så det er fristende å enten vente lenger, eller vurdere bruktbil. Veldig fristende å ha for eksempel en 2022 M3 LR med rundt 20 000 km for samme pris som nye M3 RWD! Ulempen er at jeg nok ikke finner en bruktbil i rødt! :(

Sitat fra: snakkesalig på mandag 02. januar 2023, klokken 20:31
Sitat fra: LiamPope på mandag 02. januar 2023, klokken 14:52
Hei!

Hmmm, jeg spurte Stavanger om vektavgift for min M3 RWD ETA Jan-Feb 2023. Min faktura på kontoen min har fortsatt den gamle prisen uten vektavgift. Han sa at jeg er trygg siden det er under 500 000 nok.

Han må ta feil, tenker jeg! Jeg minnet ham på at jeg ikke snakker om MVA, men vektavgift for alle biler uansett pris. Jeg får se hva han sier.

Jeg blir mer usikker på å fullføre bestillingen min, og ser på 2021/2022 brukte modeller på Finn. Med stor rabatt, og parkeringssensorer!

Håper du forstår min Google-norsk :)

Ja du må betale vektavgift.
12,5 kr for hver kilo over 1500 egenvekt.
For en TM3 RWD som har egenvekt på ca 1800 kg betyr dette ca 16000 i vektavgift.

Ja, jeg er sikker på at du har rett. 12,5 kr/kg over 500 kg. Teslas nettsted konfiguratoren har nå blitt oppdatert for å implementere de nye avgiftene og den legger til 15750 kr for M3 RWD (slik at de bruker 1760 kg). Det er rart at Stavanger-ansatte tar feil! Fortsatt ikke noe svar.

snakkesalig

Selvsagt, over 500 kg skal det være. Men regnet rett da.

geear

Sitat fra: førategangtesla på søndag 01. januar 2023, klokken 19:51
Økonomisk så lønner det seg nok å kjøpe brukt. Selv tok jeg imot en 2023 model y performance 2. desember og jeg fikk da ikke parkeringssensorer og "bare" 526kg nyttelast, ellers er vel bilene ganske like. Spørsmålet er jo om vi kanskje får ettermont HD radar av tesla som det har vært spekulasjoner om, men det er kanskje bare en ønsketenking. Hehe.. Får håpe at Tesla får noe orden på dette med tesla vision sensorene, det er litt derfor jeg lurer på om vi vil få montert HD radar siden dette nok kommer til å komme på 2023 modellene og tesla har sagt at de manglende funksjonene vil komme på bilene solgt uten sensorene snart. De har vel ventet på noe godkjenning før produksjonsstart med radar igjen?
Har du tatt deg den friheten å ta nyttelasten på 451 kg (iallfall det de fleste andre har fått) fra vognkortet og legge 75 kg fra egenvekt med fører, og fortsatt kalle det nyttelast?

Er enig i at i praksis er det mye mer hensiktsmessig å ta tillatt totalvekt minus egenvekt = nyttelast, enn å inkludere 75 kg i egenvekta, men så lenge Vegvesenet gjør som de gjør, så blir det direkte feil når du lager ditt eget tall og fortsatt kaller det nyttelast.

førategangtesla

Sitat fra: geear på tirsdag 03. januar 2023, klokken 18:24
Sitat fra: førategangtesla på søndag 01. januar 2023, klokken 19:51
Økonomisk så lønner det seg nok å kjøpe brukt. Selv tok jeg imot en 2023 model y performance 2. desember og jeg fikk da ikke parkeringssensorer og "bare" 526kg nyttelast, ellers er vel bilene ganske like. Spørsmålet er jo om vi kanskje får ettermont HD radar av tesla som det har vært spekulasjoner om, men det er kanskje bare en ønsketenking. Hehe.. Får håpe at Tesla får noe orden på dette med tesla vision sensorene, det er litt derfor jeg lurer på om vi vil få montert HD radar siden dette nok kommer til å komme på 2023 modellene og tesla har sagt at de manglende funksjonene vil komme på bilene solgt uten sensorene snart. De har vel ventet på noe godkjenning før produksjonsstart med radar igjen?
Har du tatt deg den friheten å ta nyttelasten på 451 kg (iallfall det de fleste andre har fått) fra vognkortet og legge 75 kg fra egenvekt med fører, og fortsatt kalle det nyttelast?

Er enig i at i praksis er det mye mer hensiktsmessig å ta tillatt totalvekt minus egenvekt = nyttelast, enn å inkludere 75 kg i egenvekta, men så lenge Vegvesenet gjør som de gjør, så blir det direkte feil når du lager ditt eget tall og fortsatt kaller det nyttelast.

nyttelasten er det antallet kilo last som bilen er godkjent for å ha med av både personer og last/utstyr.

Som NAF skriver: Hva er nyttelast?
Nyttelast den vekten du har lov til å ha med i kjøretøyet. Dette inkluderer passasjerer og bagasje. Tillatt nyttelast finner du ved å ta den maksimalt tillatte totalvekten og trekke fra egenvekten til bilen.

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/pass-paa-nyttelasten

vinterdekk

Ikke godt å vite hvorfor NAF alltid formulerer seg slik når det er kun ved «tillatt totalvekt» minus «egenvekt med fører» at man kommer til «maks nyttelast» som er oppgitt hos Statens Vegvesen.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

geear

Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 03. januar 2023, klokken 18:42
Sitat fra: geear på tirsdag 03. januar 2023, klokken 18:24
Sitat fra: førategangtesla på søndag 01. januar 2023, klokken 19:51
Økonomisk så lønner det seg nok å kjøpe brukt. Selv tok jeg imot en 2023 model y performance 2. desember og jeg fikk da ikke parkeringssensorer og "bare" 526kg nyttelast, ellers er vel bilene ganske like. Spørsmålet er jo om vi kanskje får ettermont HD radar av tesla som det har vært spekulasjoner om, men det er kanskje bare en ønsketenking. Hehe.. Får håpe at Tesla får noe orden på dette med tesla vision sensorene, det er litt derfor jeg lurer på om vi vil få montert HD radar siden dette nok kommer til å komme på 2023 modellene og tesla har sagt at de manglende funksjonene vil komme på bilene solgt uten sensorene snart. De har vel ventet på noe godkjenning før produksjonsstart med radar igjen?
Har du tatt deg den friheten å ta nyttelasten på 451 kg (iallfall det de fleste andre har fått) fra vognkortet og legge 75 kg fra egenvekt med fører, og fortsatt kalle det nyttelast?

Er enig i at i praksis er det mye mer hensiktsmessig å ta tillatt totalvekt minus egenvekt = nyttelast, enn å inkludere 75 kg i egenvekta, men så lenge Vegvesenet gjør som de gjør, så blir det direkte feil når du lager ditt eget tall og fortsatt kaller det nyttelast.

nyttelasten er det antallet kilo last som bilen er godkjent for å ha med av både personer og last/utstyr.

Som NAF skriver: Hva er nyttelast?
Nyttelast den vekten du har lov til å ha med i kjøretøyet. Dette inkluderer passasjerer og bagasje. Tillatt nyttelast finner du ved å ta den maksimalt tillatte totalvekten og trekke fra egenvekten til bilen.

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/pass-paa-nyttelasten
Myndighetene i Norge har en annen definisjon, og det er det tallet de aller fleste snakker om når nyttelast diskuteres og oppgis, derfor blir det rotete å mikse begrep. Hva har bilen din til nyttelast oppgitt i vognkort? 451 eller 526 kg?

Personlig erfaring for familie på fem er at vi fort har 250 kg bagasje på vintertur (inkl. takboks), med 526 kg totalt tilgjengelig har en da 276 kg igjen. Vi er omtrent på 270 kg nå, så neste års vinterturer hadde vi vært over tillatt totalvekt. Vi er nok under snittet i vekt og barna skal vokse lenge enda. Det hadde ikke vært dealbreaker for oss, men med 2022-modellen sine 637 kg tilgjengelig, så slipper en å tenke på det, og det setter jeg pris på. Syns det er synd de ikke opprettholdt det.

Kim-

Det er vel i bunn og grunn maks totalvekt som bestyr noe, nyttelast er jo bare der slik vi skal slippe å gjøre matematikk med «vanskelige» tall på farten. Nyttelast er inkludert sjåfør på 75kg
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

førategangtesla

Sitat fra: geear på tirsdag 03. januar 2023, klokken 19:53
Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 03. januar 2023, klokken 18:42
Sitat fra: geear på tirsdag 03. januar 2023, klokken 18:24
Sitat fra: førategangtesla på søndag 01. januar 2023, klokken 19:51
Økonomisk så lønner det seg nok å kjøpe brukt. Selv tok jeg imot en 2023 model y performance 2. desember og jeg fikk da ikke parkeringssensorer og "bare" 526kg nyttelast, ellers er vel bilene ganske like. Spørsmålet er jo om vi kanskje får ettermont HD radar av tesla som det har vært spekulasjoner om, men det er kanskje bare en ønsketenking. Hehe.. Får håpe at Tesla får noe orden på dette med tesla vision sensorene, det er litt derfor jeg lurer på om vi vil få montert HD radar siden dette nok kommer til å komme på 2023 modellene og tesla har sagt at de manglende funksjonene vil komme på bilene solgt uten sensorene snart. De har vel ventet på noe godkjenning før produksjonsstart med radar igjen?
Har du tatt deg den friheten å ta nyttelasten på 451 kg (iallfall det de fleste andre har fått) fra vognkortet og legge 75 kg fra egenvekt med fører, og fortsatt kalle det nyttelast?

Er enig i at i praksis er det mye mer hensiktsmessig å ta tillatt totalvekt minus egenvekt = nyttelast, enn å inkludere 75 kg i egenvekta, men så lenge Vegvesenet gjør som de gjør, så blir det direkte feil når du lager ditt eget tall og fortsatt kaller det nyttelast.

nyttelasten er det antallet kilo last som bilen er godkjent for å ha med av både personer og last/utstyr.

Som NAF skriver: Hva er nyttelast?
Nyttelast den vekten du har lov til å ha med i kjøretøyet. Dette inkluderer passasjerer og bagasje. Tillatt nyttelast finner du ved å ta den maksimalt tillatte totalvekten og trekke fra egenvekten til bilen.

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/pass-paa-nyttelasten
Myndighetene i Norge har en annen definisjon, og det er det tallet de aller fleste snakker om når nyttelast diskuteres og oppgis, derfor blir det rotete å mikse begrep. Hva har bilen din til nyttelast oppgitt i vognkort? 451 eller 526 kg?

Personlig erfaring for familie på fem er at vi fort har 250 kg bagasje på vintertur (inkl. takboks), med 526 kg totalt tilgjengelig har en da 276 kg igjen. Vi er omtrent på 270 kg nå, så neste års vinterturer hadde vi vært over tillatt totalvekt. Vi er nok under snittet i vekt og barna skal vokse lenge enda. Det hadde ikke vært dealbreaker for oss, men med 2022-modellen sine 637 kg tilgjengelig, så slipper en å tenke på det, og det setter jeg pris på. Syns det er synd de ikke opprettholdt det.

I vognkortet står det 451 kg. Det er nok mer riktig som du sier med totalt tilgjengelig 526kg ja.

emurof

Er det noen som har fått til innbytte av gammel Tesla på kommende levering?

Mags89

Har folk estimert tidspunkt for levering i appen? Ikke hatt det siden slutten av november her, og ikke kommet tilbake ved årsskifte heller..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA