Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på mandag 02. januar 2023, klokken 12:24
Sitat fra: Stjerneglis på søndag 01. januar 2023, klokken 19:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 01. januar 2023, klokken 19:30
Finnes det biler med 4wd-håndbrekk?

Antar at du mener 4-hjuls-håndbrekk?
Svaret er nei. Men om bilen har permanent 4wd med mekanisk forbindelse, vil forhjulene også blokkeres når bakhjulene låses med håndbrekk (og vice versa)
Og med unntak av Saab (som ikke er så aktuelle lenger...) så har vel alle fremhjulsdrevne biler håndbrekket bak, så om de settes i gir vil de ha "brems" på begge akslinger.

Det er et godt poeng.
Tror uansett jeg ville vært litt skeptisk til å parkere på blank is i bakke mellom andre biler....en ting er om din bil sklir....noe annet om en av sidebilene sklir borti deg....da ville jeg heller kjørt et annet sted og parkert....om en ikke tar med seg knust leca/grus/strøsand, men da og litt strøssel bort til nabobilen  :)
Tesla Model Y                         2021-

Stjerneglis

Sitat fra: Stjerneglis på søndag 01. januar 2023, klokken 19:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 01. januar 2023, klokken 19:30
Finnes det biler med 4wd-håndbrekk?

Antar at du mener 4-hjuls-håndbrekk?
Svaret er nei. Men om bilen har permanent 4wd med mekanisk forbindelse, vil forhjulene også blokkeres når bakhjulene låses med håndbrekk (og vice versa)
Og med unntak av Saab (som ikke er så aktuelle lenger...) så har vel alle fremhjulsdrevne biler håndbrekket bak, så om de settes i gir vil de ha "brems" på begge akslinger.

Dette betinger jo at du har låst bilen i gir, og drivhjulene blokkeres av drivverket. Dette har ingenting med parkeringsbremsen å gjøre, da den kun låser bakhjulene.

Har du en bakhjulsdreven bil med parkeringsbrems bak, er hjulene foran fortsatt frie uansett om bilen står i gir eller ikke.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Lucaria

Sitat fra: olavxxx på mandag 02. januar 2023, klokken 09:39
Sitat fra: Lucaria på søndag 01. januar 2023, klokken 13:37
Angående parkering på glatte så opplevde jeg en sak igår. Min parkeringsplass har en meget svak vinkel, dvs den er nesten rett men ikke helt. Det skråner bittelitt opp til parkeringen og så er det nesten helt flatt der man parkerer.

Etter en tur til butikken og tillbake så var det vanskelig å rygge in mellom relativt trange biler. Med terrengassistenten på gikk dette helt fint. MEN som det har nemnts tidligre i tråden - etter at man går ut og lukker bilen så starter den å skli pga kun lås på bakhjul.

Bilen står altså i noe som nesten ikke kan kalles skråning men sklir alikevel meget sakte og pent med bakenden mot den andre bilen.

Jeg måtte parkere pånytt og hentet strø og strødde foran alle hjul og det var nok.

Jeg ville vart forsiktig med dette på steder man ikke har strø eller andre muligheter å sikre hjulene. Vent noen minutt etter bilen er låst og se om den står still.
Enkleste fiksen for dette er kanskje å ha med seg knuste lecakuler ,du får kjøpt de hos Jula, Biltema, obs bygg osv. Det er selvsagt også mulig å bare ha litt vanlig grus, men lecakulene veier "ingen ting". Skulle du strø det litt foran hjulene når du parkerer på de plassene der, så vil du jo forhåpentligvis da bare skli frem til lecaene og så få bra feste.

Dette er et godt tips. Jeg tenkte om det fantes noen ferdige hjulstopper man kunne hatt med seg, men å hugge til et par lecablokk i triangler kan jo virke det og, og som du sier veier det ingenting å ta med seg.

Polestar

Jeg vil tro olavxxx tenker på noe sånt:
https://www.obsbygg.no/hage-og-utemiljo/vinterredskap/issmelting/2389121

Trenger selvfølgelig ikke å ha en full pose liggende i bilen.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Odinpodin

Har kontor med utsyn i en bratt bakke med gateparkering... alltid lurt på hvorfor folk parkerer der på vinteren når det regner og er stålis på bakken(eller i det hele tatt prøver å kjøre opp der)... Da hjelper det lite med allslags blokker/håndbrekk og grus når vannet renner nedover på isen.

automat

Sitat fra: Lucaria på mandag 02. januar 2023, klokken 13:03

Dette er et godt tips. Jeg tenkte om det fantes noen ferdige hjulstopper man kunne hatt med seg, men å hugge til et par lecablokk i triangler kan jo virke det og, og som du sier veier det ingenting å ta med seg.

https://www.thansen.no/camping/understell-chassis/tilbehor/stoppkloss-til-parkering/n14677/pn1197145/

Men mistenker at denne er så glatt under at den ikke er til særlig hjelp på snø og is. Kanskje man kan finne en eller annen form for brodder og montere under de?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jlan

Ikke bare Saab, også noen Citroen ihvertfall, men de fleste ja. Det gjelder også forhjulsdrevne biler med automatgir, der er det ofte en sperre i girkassen (parking pawl). Audi e-tron har også en slik sperre på forhjulene, :
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/MC-10155750-9999.pdf#page=42
I tillegg til elektrisk parkeringsbrems på bakhjulene:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/MC-10155750-9999.pdf#page=60

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Odinpodin

Funker det sånn at model y frislipper begge moterene helt når den er i park?

Lucaria

Sitat fra: automat på mandag 02. januar 2023, klokken 13:48
Sitat fra: Lucaria på mandag 02. januar 2023, klokken 13:03

https://www.thansen.no/camping/understell-chassis/tilbehor/stoppkloss-til-parkering/n14677/pn1197145/

Men mistenker at denne er så glatt under at den ikke er til særlig hjelp på snø og is. Kanskje man kan finne en eller annen form for brodder og montere under de?

Ja to slike med kanske bare maskinskuer i, der man sliper de til å stikke ut 4mm under. Kanske kan vare noe.

Stjerneglis

Sitat fra: Odinpodin på mandag 02. januar 2023, klokken 14:30
Funker det sånn at model y frislipper begge moterene helt når den er i park?

Tesla har ikke sperre hverken i motor eller girkasse og bruker bakbremsene aktivt som "parking pawl" + "parking brake"

Model 3/Y bruker induksjonsmotor foran, dvs den er helt frikoblet for minst mulig motstand når strømmen er utkoblet.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Lucaria

Jeg lagde en med brodder etter automat sitt tips.

Kjøpte stopper og maskinskrue på Thansen. Borret hull, kapte skruene og filet de till.

Nå er det en del strø der etter igår men men.  Nå gjelder det å huske fjerne den før man kjører :D

automat

Sitat fra: Lucaria på mandag 02. januar 2023, klokken 17:43

Kjøpte stopper og maskinskrue på Thansen. Borret hull, kapte skruene og filet de till.

Nå er det en del strø der etter igår men men.  Nå gjelder det å huske fjerne den før man kjører :D

Kult.
Kom gjerne med en tilbakemelding når du får prøvd den ut litt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på mandag 02. januar 2023, klokken 18:02
Sitat fra: Lucaria på mandag 02. januar 2023, klokken 17:43

Kult.
Kom gjerne med en tilbakemelding når du får prøvd den ut litt.
Må vel få festet på en kjetting, stropp eller reim som kan gå gjennom felgene i tillegg til denne, for å unngå at en smarting velger å ta disse, og bruke på egen bil istedet. Enkelte har jo frekkhetens nådegave. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lucaria

Den er ganske liten så den er ikke så lett å spotte. Lurer på om den er for lite for å ha en bra effekt, jeg skulle igentlig kjøpt 2 men den såg så liten ut så jeg tester med 1 bare til slike nesten flate plasser. Hvis den ikke virker kan jeg ha den når jeg skifter hjul.

Koster 99,-

jlan

Sitat fra: Lucaria på mandag 02. januar 2023, klokken 21:26
Lurer på om den er for lite for å ha en bra effekt
Jeg tror den har god effekt. Så sant det kommer vekt på den, og den ikke blir skubbet foran hjulet. Kanskje en montere en gummileppe som går innunder hjulet? Da blir den verre å stjele også. Litt mer jobb å flytte bilen noen cm etter plassering, men da får man samtidig sjekket at den holder.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA