Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

Kim-

Er det noen som har fått så mye sleng at man har mistet kontrollen?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Charlie

Sitat fra: Charlie på tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29
Har hatt både S og X tidligere, og har vært veldig fornøyd med de som vinterbiler. Men en 300 km tur på glatte trønderveier i går satte en liten støkk i meg. Den kraftige regenereringen som er så fin på sommeren, kan gi deg skikkelige problemer når det er glatt. Spesielt hvis man kommer litt raskt inn i svinger, og løfter litt på gassen for å kompensere, så kan bakparten av bilen (dvs bakhjulene) brått svinge ut. Det skjer i et brøkdel av et sekund, og man kan ikke hindre dette ved å tråkke på bremsen for å "avslutte" regenereringen. Det er nesten bedre å "holde gassen" slik at man klarer å komme seg gjennom svingen. Hvis man ikke gjør det, så får man en ubehagelig følelse av å vingle mens man er i svingen. Hvis hastigheten er bare litt for høy så kan faktisk bakdelen av bilen svinge ut. Det skjedde meg et 2-3 ganger. Det kjentes skummelt ut. Forskjellen til S og X er nok at regenereringen er vesentlig svakere, og at den kan/kunne justeres.

Jeg skjønner jo at alt dette skyldes noe for høy fart mot svingen, men det er jo ikke alle svinger man kjenner kurven på i forkant. Så resultatet ble for meg å bli litt pinglete mht fart når jeg kom til svingene. Regenereringen synes å være litt for kraftig, og det er litt synd at den ikke reduseres i chill.

Jeg gikk for en MS Plaid i dag, så da trenger jeg ikke kjøre Y med terrengassistent på vinteren lenger. Men klart, det var litt dyr løsning på problemet  ::)

Handyman

Hele oppførselen med regen på bakhjulene ble jo nettopp endret i SW. Kjører dere gammel SW, eller henger dere i gjen i gamle opplevelser og oppfatninger. Jeg har SMT og ser tydelig at den regenerer på forhjulene straks man slipper gassen. Man trenger ikke slipp bak for at bilen går i "snow mode". Hva som aktiverer "snow mode" ser ut til å være flere ting, og jeg har ikke klart å finne et enkelt svar. Den beholder gjerne denne "snow mode" gjennom hele kjøreturen også.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lucaria

Angående parkering på glatte så opplevde jeg en sak igår. Min parkeringsplass har en meget svak vinkel, dvs den er nesten rett men ikke helt. Det skråner bittelitt opp til parkeringen og så er det nesten helt flatt der man parkerer.

Etter en tur til butikken og tillbake så var det vanskelig å rygge in mellom relativt trange biler. Med terrengassistenten på gikk dette helt fint. MEN som det har nemnts tidligre i tråden - etter at man går ut og lukker bilen så starter den å skli pga kun lås på bakhjul.

Bilen står altså i noe som nesten ikke kan kalles skråning men sklir alikevel meget sakte og pent med bakenden mot den andre bilen.

Jeg måtte parkere pånytt og hentet strø og strødde foran alle hjul og det var nok.

Jeg ville vart forsiktig med dette på steder man ikke har strø eller andre muligheter å sikre hjulene. Vent noen minutt etter bilen er låst og se om den står still.

Stig-Arne

Sitat fra: Lucaria på søndag 01. januar 2023, klokken 13:37
Angående parkering på glatte så opplevde jeg en sak igår. Min parkeringsplass har en meget svak vinkel, dvs den er nesten rett men ikke helt. Det skråner bittelitt opp til parkeringen og så er det nesten helt flatt der man parkerer.

Etter en tur til butikken og tillbake så var det vanskelig å rygge in mellom relativt trange biler. Med terrengassistenten på gikk dette helt fint. MEN som det har nemnts tidligre i tråden - etter at man går ut og lukker bilen så starter den å skli pga kun lås på bakhjul.

Bilen står altså i noe som nesten ikke kan kalles skråning men sklir alikevel meget sakte og pent med bakenden mot den andre bilen.

Jeg måtte parkere pånytt og hentet strø og strødde foran alle hjul og det var nok.

Jeg ville vart forsiktig med dette på steder man ikke har strø eller andre muligheter å sikre hjulene. Vent noen minutt etter bilen er låst og se om den står still.

Ganske enkelt og forsåvidt ekkelt det du opplever.
Når du parkerer, så går parkbremsen på. Dekkene er litt varme og smelter snø og evt is hvor de står. Da kan friksjonen bli såpass lav at man begynner å skli. Er ikke så mye å gjøre med det, i all den tid man ikke kan låse forhjulene også desverre.

Veldig kjent problemstilling i lastebilverden for å si det mildt.

ToWalkOrDrive

Finnes det biler med 4wd-håndbrekk?

Hadde ikke kommet på at det kunne være noe å passe på, men det er jo et godt tips!
Tesla Model Y                         2021-

Charlie

Stjerneglis

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 01. januar 2023, klokken 19:30

Antar at du mener 4-hjuls-håndbrekk?
Svaret er nei. Men om bilen har permanent 4wd med mekanisk forbindelse, vil forhjulene også blokkeres når bakhjulene låses med håndbrekk (og vice versa)

2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Stjerneglis

Grenadier

Et spørsmål om terreng assistent:

I dette moduset skrur jo bilen av antispinn (traction control). Kan noen forklare hva effekten av dette blir på «vanlig» kjøring, f eks på glatt motorvei? Skjønner at bilen vil la hjul spinne. Men har dette noen negativ effekt i høyere hastigheter? Terreng assistent er vel noe Tesla laget for kjøring i lavere hastigheter «i terreng», og kanskje ikke for slik bruk som jeg og flere her gjør, altså generelt på glatte/krevende forhold.

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-CC0F27E7-FD78-448D-B739-209EBBEDF2C3.html

olavxxx

Sitat fra: Lucaria på søndag 01. januar 2023, klokken 13:37

Enkleste fiksen for dette er kanskje å ha med seg knuste lecakuler ,du får kjøpt de hos Jula, Biltema, obs bygg osv. Det er selvsagt også mulig å bare ha litt vanlig grus, men lecakulene veier "ingen ting". Skulle du strø det litt foran hjulene når du parkerer på de plassene der, så vil du jo forhåpentligvis da bare skli frem til lecaene og så få bra feste.

Stjerneglis

Sitat fra: Grenadier på mandag 02. januar 2023, klokken 06:13
Et spørsmål om terreng assistent:

I dette moduset skrur jo bilen av antispinn (traction control). Kan noen forklare hva effekten av dette blir på «vanlig» kjøring, f eks på glatt motorvei? Skjønner at bilen vil la hjul spinne. Men har dette noen negativ effekt i høyere hastigheter? Terreng assistent er vel noe Tesla laget for kjøring i lavere hastigheter «i terreng», og kanskje ikke for slik bruk som jeg og flere her gjør, altså generelt på glatte/krevende forhold.

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-CC0F27E7-FD78-448D-B739-209EBBEDF2C3.html

Når du kjører med terrengassistent, har du konstant firehjulstrekk, og da skal det mye til for å få hjulspinning. Du har derfor mindre behov for antispinn. SVJV er antiskrens forsatt aktiv med terrengassistent. Mange blander antispinn og antiskrens/stabilitetskontroll/ESP, og dette er 2 forskjellige systemer.

Terrengassistent er ett misvisende navn på denne funksjonen da en TMY er ingen terrengbil, og funksjonen er laget for nettopp glatte/krevende forhold på veien...

olavxxx

Har nå kjørt første langtur med 2023 YP på OEM 21" hjulene.

Erfaringen på TUR (dit):
Kjørte hjemmefra, bilen med veldig lav km og hadde aldri superladet den før.
Hadde glemt å lade over natten, så SoC var kanskje 75% og batteri + interiøret kaldt :-P
Av en eller annen merkelig grunn, ville den superlade på Åsane. Det er første gang jeg har opplevd det med Tesla, med relativ høy SoC. Er jo Lavik og Skei på veien også, å nå skei med 75% SoC skal jo være innafor for en YP.

Jeg tror det kanskje var siden bilen i praksis aldri hadde vært superladet og den ikke hadde noe statistikk over lading/bruk osv enda. Så den var sikkert da litt "dårlig" på å anbefal meg å superlade på så høy SoC.

Men jeg klarte ikke å fjerne ladestoppet før avkjørsel, selv om jeg la inn feks Skei, så hang Åsane igjen.
Prøvde å gå inn på "rediger tur", men jeg så ikke at jeg kunne fjerne Åsane der.

Men utenom det var turen knall da, var en del snø, is, minusgrader på turen.

Så returen:
3 voksne i bilen, 1 unge, bagasje, julegaver osv.
Startet med 90% SoC og forvarmet kupè.

Bilen sa da at vi skulle komme frem med 9% SoC, men etter litt kjøring så sa den 18% SoC.
Når vi kom til lavik, sa den 19% SoC. Det var for det meste -6 til -8C ute, en del is på veien, litt snø osv. men ikke veldig ille vær. Men rekkeviddeestimatet holdt seg veldig stabilt, men det økte hele veien.

Trafikken var for det meste i skiltet hastighet eller litt høyere. Bilen oppførte seg eksemplarisk og jeg brukte som regel bare regen til å justere farten (som jeg er vant til fra X og 3P). Tror første gang jeg måtte bremse var 3 timer inn i turen, når en BMW plutselig bremset hardt og skulle svinge til venstre. Det var helt udramatisk.

Jeg må si alt i alt at jeg fremdeles er veldig imponert over YP og at jeg fremdeles foretrekker 3P sin størrelse/gokartfølelse. YP er på veldig mange måter en mye bedre bil enn i alle fall 2019 3P, men 3P er jo den ultimate gokarten. Så de som liker å kjøre gokart vil trives bedre i den, sånn kjøremessig/innelevelse. 3 er også lettere å parkere. Men jeg trenger jo hengerfeste og Y sin bakluke, men jeg håper 3 får Y sin bakluke og hengerfeste på P utgaven, samt da samme forbedringer som Y har fått. (I praksis sa man jo at Y var en oppblåst 3, men nå bør 3 blir en nedkrympet Y).

geear

Sitat fra: Stjerneglis på søndag 01. januar 2023, klokken 19:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 01. januar 2023, klokken 19:30

Antar at du mener 4-hjuls-håndbrekk?
Svaret er nei. Men om bilen har permanent 4wd med mekanisk forbindelse, vil forhjulene også blokkeres når bakhjulene låses med håndbrekk (og vice versa)
Og med unntak av Saab (som ikke er så aktuelle lenger...) så har vel alle fremhjulsdrevne biler håndbrekket bak, så om de settes i gir vil de ha "brems" på begge akslinger.

ToWalkOrDrive

Olavxxx....er rykter om en ny Model 3 (Highland), men ser ikke ut til at bakluken blir annerledes hvis en skal tro spionbilder. Men de ymter om at andre ting kan bli kopiert fra Model Y.
https://www.torquenews.com/14335/tesla-model-3-new-design-2023-spotted
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA