Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 13. desember 2022, klokken 21:56
Sensorene som måler slipp på hvert hjul, temperaturmåler og aksellerometer/gyro á là den vi har i en moderne telefon bør vel være nok input til å skifte program/modus for computeren lynraskt. Kanskje unødvendig å se for seg fler sensorer?
Må definitivt testes mer. Det rare var at frontmotoren var aktiv allerede før slipp kunne detekteres. Noe den ikke var på vei til jobb da været var helt forskjellig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Merket det i en rundkjøring i dag da jeg trodde ræven skulle komme ut når jeg ga litt gass, men det eneste som skjedde var at jeg understyrte og det gikk rett frem
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Sitat fra: Kim- på tirsdag 13. desember 2022, klokken 22:08
Merket det i en rundkjøring i dag da jeg trodde ræven skulle komme ut når jeg ga litt gass, men det eneste som skjedde var at jeg understyrte og det gikk rett frem
Ja, litt skuffende så understyrer bilen nå nesten som en klassisk forhjulstrekker.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stjerneglis

Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. desember 2022, klokken 22:16
Sitat fra: Kim- på tirsdag 13. desember 2022, klokken 22:08
Merket det i en rundkjøring i dag da jeg trodde ræven skulle komme ut når jeg ga litt gass, men det eneste som skjedde var at jeg understyrte og det gikk rett frem
Ja, litt skuffende så understyrer bilen nå nesten som en klassisk forhjulstrekker.

Enig. Nå må jaggu folk slutte å klage på at bilen slipper bak. Jeg vil ikke ha en grevling av en Tesla...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

storole

Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 14. desember 2022, klokken 09:00
Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. desember 2022, klokken 22:16
Sitat fra: Kim- på tirsdag 13. desember 2022, klokken 22:08
Merket det i en rundkjøring i dag da jeg trodde ræven skulle komme ut når jeg ga litt gass, men det eneste som skjedde var at jeg understyrte og det gikk rett frem
Ja, litt skuffende så understyrer bilen nå nesten som en klassisk forhjulstrekker.

Enig. Nå må jaggu folk slutte å klage på at bilen slipper bak. Jeg vil ikke ha en grevling av en Tesla...

:+1: :+1:
2023 Tesla MY P (EAP)
2019 Tesla M3 LR (FSD og Boost) - Solgt

jlan

Sitat fra: Kim- på tirsdag 13. desember 2022, klokken 22:08
Merket det i en rundkjøring i dag da jeg trodde ræven skulle komme ut når jeg ga litt gass, men det eneste som skjedde var at jeg understyrte og det gikk rett frem
Samme greiene med TM3. Betydelig endret respons fra forrige vintersesong. Det absolutt ikke å anbefale å prøve seg på en liten sladd, uten å ta høyde for at bilen kan gå rett fram. Og når det skjer skal en være ganske følsom på pedalen for å få igjen veigrepet. For det er tydeligvis betydelig regen på forhjulene også. Jeg skulle gjerne sett hvordan kraftfordelingen er, men jeg frykter at den "Scan my Tesla" appen vil ta litt for mye oppmerksomhet. To effektstreker i stedet for en hadde egentlig holdt for meg.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

olavxxx

Sitat fra: jlan på onsdag 14. desember 2022, klokken 15:35
Sitat fra: Kim- på tirsdag 13. desember 2022, klokken 22:08
Merket det i en rundkjøring i dag da jeg trodde ræven skulle komme ut når jeg ga litt gass, men det eneste som skjedde var at jeg understyrte og det gikk rett frem
Samme greiene med TM3. Betydelig endret respons fra forrige vintersesong. Det absolutt ikke å anbefale å prøve seg på en liten sladd, uten å ta høyde for at bilen kan gå rett fram. Og når det skjer skal en være ganske følsom på pedalen for å få igjen veigrepet. For det er tydeligvis betydelig regen på forhjulene også. Jeg skulle gjerne sett hvordan kraftfordelingen er, men jeg frykter at den "Scan my Tesla" appen vil ta litt for mye oppmerksomhet. To effektstreker i stedet for en hadde egentlig holdt for meg.
Min antikke 3P (som har justerbar regen), er fremdeles leken på glatten.

førategangtesla

Jeg har kjørt endel på litt utfordrende veier her i sør i dag, bilen er en knall vinterbil synes jeg  :+1: bilen krabber seg frem akkurat der jeg vil, rett og slett imponerende  :)

Det eneste jeg synes er litt plagsomt er at det begynner å knirke og knake foran og bak i taket hvis det blir is mellom glassene. Det har vært litt i dag, men det var verst den dagen jeg fant ut at jeg skulle vaske bilen i 14 minusgrader, kjørte inn og tok en rask berøringsfri vask med bare surfex-HD og høytrykk, kjørte rett ut i 14 minusgrader og det der gidder jeg ikke å gjøre en gang til, seriøst. Skal jeg vaske i kuldegrader blir det skikkelig vask og så tørke med mikrofiber etterpå.

Øyvind.h

Fikk testet Y i kveld rett etter jeg akkurat hadde kjørt samme tur med id4.
Y'en var ikke lenger ustabil slik den var forrige vinter. Forutsigbar og god i glatte svinger. Noe helt annet enn forrige vinter hvor den slapp med hekken brått og uten forvarsel. Bra!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Odinpodin

Oppdaterte igår kveld.. virker som regen er skrudd helt av nå?

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Odinpodin

Sitat fra: Kim- på fredag 16. desember 2022, klokken 22:13
Kaldt batteri eller meget glatt

Gudskjelov, batteriet var nok kaldt ja, kjørte ikke forvarming.

Klykken

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. desember 2022, klokken 22:03
Fikk testet Y i kveld rett etter jeg akkurat hadde kjørt samme tur med id4.
Y'en var ikke lenger ustabil slik den var forrige vinter. Forutsigbar og god i glatte svinger. Noe helt annet enn forrige vinter hvor den slapp med hekken brått og uten forvarsel. Bra!
Må jage mer på wattpedalen nå for å få ut hekken. Får vi trackmode med acceleration boost så spanderer jeg det på meg for å få en mer normal bil (slik den var). Synes det er mer uforutsigbart at man plutselig har mer trekk på forhjula enn før.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Tai

Kommer fra en X over til en YP og må si at forskjellen er ganske dramatisk. Min gamle X var veldig god og forutsigbar på vinterføre, mens YP virker som den sliter med å få tak i svingene. Satt nesten bilen fast i snøen i dag, selv med 4 hjuls trekk ville den helst gå rett frem. Overraskende og skuffende. Som flere andre skriver så virker bilen ustabil og baken slipper ganske lett, men den henter seg enkelt inn. For meg er den delen uproblematisk, men min kone synes dette er fryktelig ubehagelig.

Konklusjon: Du bør være vant til å kjøre på glatten for å trives bak rattet i en Y på vinterstid. Bilen graver seg frem uten store problemer når det blir skikkelig glatt, men den danser mye frem og tilbake. Er man en litt nervøs sjåfør vil nok dette oppleves svært ubehagelig.
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Handyman

Sitat fra: Tai på lørdag 17. desember 2022, klokken 00:25
Kommer fra en X over til en YP og må si at forskjellen er ganske dramatisk. Min gamle X var veldig god og forutsigbar på vinterføre, mens YP virker som den sliter med å få tak i svingene. Satt nesten bilen fast i snøen i dag, selv med 4 hjuls trekk ville den helst gå rett frem. Overraskende og skuffende. Som flere andre skriver så virker bilen ustabil og baken slipper ganske lett, men den henter seg enkelt inn. For meg er den delen uproblematisk, men min kone synes dette er fryktelig ubehagelig.

Konklusjon: Du bør være vant til å kjøre på glatten for å trives bak rattet i en Y på vinterstid. Bilen graver seg frem uten store problemer når det blir skikkelig glatt, men den danser mye frem og tilbake. Er man en litt nervøs sjåfør vil nok dette oppleves svært ubehagelig.
Hvilken SW har du?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA