Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

førategangtesla

Sitat fra: Lucaria på fredag 09. desember 2022, klokken 14:27
Jeg syns denne bilen stopper fortere og sklir mindre en den XC60 jeg hade, men det er jo flere ulikheter som kan bety noe ikke minst føre, så ta det med en nype salt, jeg syns iaf det er innenfor foreløpig.

Den slipper litt bak ganske fort ja, men det er veldig lite syns jeg.

Dermot opplever jeg ganske høy "klicking" fra venstre framhjul når systemet jobber, det er godt mulig det klikker i alle hjul men at jeg mest hører det jeg sitter nermst. Opplever dere det samme? Volvoen hade mere brumming så det er bare litt uvant men vil mest se om det er normalt?

Jeg skulle faktisk til å lage en tråd om dette. Jeg hentet bilen min fra ppf helfoliering i Drammen i går, så dro turen til funderud antirust etterpå og de holder jo til litt inn på landet. Jeg fikk prøve firehjulstrekken og det var i en bratt bakke med en høyresving hvor det klikket noe voldsomt fra ca venstre fremhjul. Jeg begynte å lure på om det kunne være en av to ting, enten hadde innerskjermen løsnet slik at den lå på hjulet, eller så hørtes det faktisk ut som et slitt drivledd. Jeg spurte funderud om de kan kikke om de kunne se noe galt, etter behandling fikk jeg beskjed om at alt ser veldig fint ut.

Så enten er det drivleddet, eller så skal det være slik?

Forøvrig så må jeg si at jeg følte meg 100%trygg på svingete grusveier med både snø og is, bilen var dønn stabil. Jeg gleder meg til skikkelig snø slik at jeg kan prøve terrengassistenten  :)

Grenadier

Off topic, men hva tenker du om Funderud og rustbehandling i forhold til bortfall av garanti? Har brukt Funderud på min forrige fossil-bil og var veldig fornøyd. Men er vet ikke om jeg tør å behandle Teslaen i forhold til å miste nybil-garanti. Tesla er jo veldig lite glad i biler som er «modifisert».

Radial

Funderud gir jo egen garanti på behandlingen sin, spørs bare hvor mye du gidder diskutere med Tesla om de skulle henge seg opp i det.

Men personlig, droppa jeg fluid film på ny bil, valgte heller Mercasol og heiv på litt ekstra støydemping samtidig i hjulbuer (novuxol).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

førategangtesla

Sitat fra: Grenadier på lørdag 10. desember 2022, klokken 09:34
Off topic, men hva tenker du om Funderud og rustbehandling i forhold til bortfall av garanti? Har brukt Funderud på min forrige fossil-bil og var veldig fornøyd. Men er vet ikke om jeg tør å behandle Teslaen i forhold til å miste nybil-garanti. Tesla er jo veldig lite glad i biler som er «modifisert».

Jeg tenker egentlig at tesla sin garanti som dekker rust innenfra og ut i x antall år er verd null. Stort sett så ruster det utenfra og inn og jeg vil ha noe beskyttelse med en gang. Funderud gir evighetsgaranti hvis jeg tar etterbehandling hvert 2 år. Jeg tok full garantibehandling med disse ekstra dekslene som beskytter det resterende i hjulkassene fra sprut. Funderud gir ikke rustgaranti på model 3 og y uten å montere dette.

At tesla skal henge seg opp i noe kan godt hende, men da får tesla bevise at det er fluidfilm som har ødelagt delen, tesla kan ikke heve seg over norsk lov, det er jo heller ikke  ulovlig å ville ta godt vare på bilen sin og hindre rust, tvert imot er det bra for miljøet ved å la bilene trille lenger tid på veien. Funderud har også fortalt meg at hvis det skulle vise seg at fluidfilm har skadet noen komponenter så dekker selvfølgelig funderud skaden fult ut, men fluidfilm er ikke varmeisolerende og det leder ikke strøm. Model y er jo laget av både stål og aluminium og fluidfilm hindrer da galvanisk korrosjon i tillegg.

Sist men ikke minst så var det nødvendig for mitt personlige vedkommende ved at jeg ikke trenger å være redd for rust på min første splitter nye bil. Funderud rustbehandling pluss helfoliering med PPF har gitt meg ro til å nyte min tesla model y performance og vi koser oss max  :+1:

Autowinder

Er det noen som merker forskjell i kjøreegenskapene på den automatiske snowmode og TA, utover at TA kobles fra ved aktivering av ACC eller FSD beta?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Lucifer-

TA er permanent firehjulstrekk. Automatisk snowmode tror jeg bare begrenser regenerering på bakhjula. For meg er det iallefall stor forskjell. Men jeg bruker kun TA når jeg har behov før det. Er jo gøy med en bil som logrer litt. Iallefall innenfor rimelighetens grenser.

Autowinder

Ja vet det er forskjell. På videoen til Bjørn Nyland så det ut som for og bakhjul dro ganske likt når SnowMode slo inn, mens regen alltid er litt større på frontmotor enn bakre motor, sikkert for å hindre at bakparten kommer ufrivillig ut. (
https://www.youtube.com/watch?v=ENFTsOsHxcs ) l linje 3 og 4 av målerne.
Nå er det riktignok en TM3 LR, men vil tro denne automodusen er likt implementert på TMY.
Men det er ikke umulig at regen er litt sterkere i TA, men vanskelig å merke uten et slikt analyseverktøy som BN har. Uansett en ekstra trygghet når en ser det slår inn såpass raskt som han viser det gjør.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: Lucifer- på lørdag 10. desember 2022, klokken 19:11
.... Automatisk snowmode tror jeg bare begrenser regenerering på bakhjula.....
Nei, det er MYE mer som skjer. Jeg har SMT og ser bla. at regen overføres til frontmotor, og at den generelle fordelingen av både regen og pådrag endrer karakter og varierer mye og hurtig. Har kun testet litt og har derfor ikke klart å finne et mønster, men det er absolutt ikke bare redusert regen på bakhjulene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: Handyman på søndag 11. desember 2022, klokken 13:54
Sitat fra: Lucifer- på lørdag 10. desember 2022, klokken 19:11
.... Automatisk snowmode tror jeg bare begrenser regenerering på bakhjula.....
Nei, det er MYE mer som skjer. Jeg har SMT og ser bla. at regen overføres til frontmotor, og at den generelle fordelingen av både regen og pådrag endrer karakter og varierer mye og hurtig. Har kun testet litt og har derfor ikke klart å finne et mønster, men det er absolutt ikke bare redusert regen på bakhjulene.

Er det noen måte å finne ut om Auto Snow mode er aktivert på i brukergrensesnittet?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på søndag 11. desember 2022, klokken 15:34
Sitat fra: Handyman på søndag 11. desember 2022, klokken 13:54
Sitat fra: Lucifer- på lørdag 10. desember 2022, klokken 19:11
.... Automatisk snowmode tror jeg bare begrenser regenerering på bakhjula.....
Nei, det er MYE mer som skjer. Jeg har SMT og ser bla. at regen overføres til frontmotor, og at den generelle fordelingen av både regen og pådrag endrer karakter og varierer mye og hurtig. Har kun testet litt og har derfor ikke klart å finne et mønster, men det er absolutt ikke bare redusert regen på bakhjulene.

Er det noen måte å finne ut om Auto Snow mode er aktivert på i brukergrensesnittet?
Nei. Kan merkes, men vises ikke noe sted.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lucifer-

Sitat fra: Handyman på søndag 11. desember 2022, klokken 13:54
Sitat fra: Lucifer- på lørdag 10. desember 2022, klokken 19:11
.... Automatisk snowmode tror jeg bare begrenser regenerering på bakhjula.....
Nei, det er MYE mer som skjer. Jeg har SMT og ser bla. at regen overføres til frontmotor, og at den generelle fordelingen av både regen og pådrag endrer karakter og varierer mye og hurtig. Har kun testet litt og har derfor ikke klart å finne et mønster, men det er absolutt ikke bare redusert regen på bakhjulene.

Godt å vite. Har kjørt noen mil på tildels glatte vinterveier denne helgen, og der jeg i fjor følte meg litt ukomfortabel i starten var det nå ingen problem. TA var rett og slett ikke et behov, noe det muligens ville vært i fjor.

Jeg prøvde å fremprovosere noen ubehageligheter ved å gå av/på gass gjennom svinger uten at jeg på noen måte mistet kontrollen. Model Y må sies å være en særdeles god vinterbil.

Autowinder

Enig i at det er en fremragende god bil på vinterføre. I en 90˚ venstresving er det null problem å få rompa ut halvannen meter ved pådrag på snøføre i vanlig modus. Bred vei visste jeg det var, så helt kontrollerbart.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Fikk testet mer med SMT i snøkaoset i dag. Har steget fra minus 12 til 0 grader i løpet av dagen. Det har uten tvil skjedd noe med måten kreftene fordeles mellom motor foran og bak. Nå er bilen forhjulsdrevet store deler av tiden.
Når man slipper wattpedalen så starter den regen foran og legger på bak like etterpå. Motsatt av tidligere.
Ved lite eller ingen pådrag er den helt forhjulsrevet, og svært sjelden kun bakhjulsdrevet.
Da jeg kjørte til jobb i kulda og på bare veier var den bakhjuldrevet, så hva den bruker som input har jeg ikke funnet ut. visuelt? temperatur? hjulspipp? annet?
Det må testes mer har jeg skjønt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Sensorene som måler slipp på hvert hjul, temperaturmåler og aksellerometer/gyro á là den vi har i en moderne telefon bør vel være nok input til å skifte program/modus for computeren lynraskt. Kanskje unødvendig å se for seg fler sensorer?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Kim-

Snøkaos i Bergen og fikk testet litt.

Må si jeg ble litt skuffet når jeg rygget opp en krapp bakke inn en 90 graders sving. Det sa plutselig stopp og bakhjulene spant. Stoppet opp og prøvde å rygge videre, lot bakhjulene spinne i 3-4 sekunder så stoppet. Forhjulene koblet seg ikke inn! På med terreng assistansen og det var NULL problem å rygge opp veien. Hvorfor ble ikke forhjulene koblet på? Bilen hadde tydeligvis ingen problem med å komme seg opp når først riktig modus var på
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA