Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har fått firmware 3.1/3.2 OTA?

Startet av HvemPrompa, onsdag 16. november 2022, klokken 11:09

« forrige - neste »

igniztion

Sitat fra: HvemPrompa på torsdag 09. februar 2023, klokken 16:21
Jeg bumper denne her for å se om noen som hadde fabrikkinstallert 3.0 har fått 3.1 eller 3.2 nå. Hadde vært kjekt å få inn forbrukstall i clusteret bak rattet. Litt trist dette med software til ID-bilene, det er ellers svært kurrante biler.

De har ikke lansert disse oppdateringene enda, så hadde vært veldig overraskende om noen hadde fått dem. Eneste indikasjonen vi har på at 3.1 kanskje er kommer til de som har 3.0 snart, er at Skoda har uttalt at 3.1 skal komme mot slutten av Q1 2023.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

jan-c

#16
Sitat fra: igniztion på fredag 10. februar 2023, klokken 22:41
Sitat fra: HvemPrompa på torsdag 09. februar 2023, klokken 16:21
Jeg bumper denne her for å se om noen som hadde fabrikkinstallert 3.0 har fått 3.1 eller 3.2 nå. Hadde vært kjekt å få inn forbrukstall i clusteret bak rattet. Litt trist dette med software til ID-bilene, det er ellers svært kurrante biler.


De har ikke lansert disse oppdateringene enda, så hadde vært veldig overraskende om noen hadde fått dem. Eneste indikasjonen vi har på at 3.1 kanskje er kommer til de som har 3.0 snart, er at Skoda har uttalt at 3.1 skal komme mot slutten av Q1 2023.

Mener du med dette at ingen ID.4 som har fått fabrikkinstallert 3.0 har fått 3.1 og 3.2.0? Jeg oppfattet det som spørsmålet, sammen med konkret spørsmål om visning av forbrukstall.

Redigert
Fant denne:

Sitat fra: Dieselgubben på fredag 03. februar 2023, klokken 13:05
3.2 og fikk ny oppdatering i dag. Gikk på noen sekunder. Slik blir det vel fremover, hyppigere og mindre oppdateringer.
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

Dieselgubben


igniztion

Sitat fra: jan-c på lørdag 11. februar 2023, klokken 01:16
Mener du med dette at ingen ID.4 som har fått fabrikkinstallert 3.0 har fått 3.1 og 3.2.0? Jeg oppfattet det som spørsmålet, sammen med konkret spørsmål om visning av forbrukstall.

Redigert
Fant denne:

Sitat fra: Dieselgubben på fredag 03. februar 2023, klokken 13:05
3.2 og fikk ny oppdatering i dag. Gikk på noen sekunder. Slik blir det vel fremover, hyppigere og mindre oppdateringer.

Ja, det er akkurat det jeg mener. Det er sendt ut en del mindre oppdateringer som ikke endrer versjonsnummeret, men oppdatering fra 3.0 til 3.1, 3.1 til 3.2 eller 3.0 til 3.2 er ikke satt i gang av VAG enda. De sliter jo fortsatt med å få 2.4 bilene opp til 3.0.

Mistenker at VAG har skutt seg selv kraftig i foten med oppbygningen av elektronikken i bilen og alt for mange utstyrsvarianter som gjør oppdateringer vanskelig.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

daktari

Fra det man ser på MeinID så har bilen mange komponenter som har hver sin sw. Før 3.0 var disse ikke oppdaterbare "ota".
"3.0" referer sånn sett både til infotainment men også til versjon på komponentene.

Vi fikk jo fra 2.1 til 2.3 og det var i all hovedsak infotainment som ble oppdatert.

Jeg tror det ikke er så mange tekniske barrierer, men heller praktiske og bug-retting de surrer med nå. Men, kan jo hende de må lage 3->3.2 ota som en egen pakke også? Det med komponentvesrjoner kan absolutt komplisere dette.

Det er 8 uker siden de slapp siste 3.0 bølge, så noe burde skje umiddelbart!

PS eneste jeg savner er egentlig ladeprosent i førerdisplay, visning av ladeprosent ved destinasjon (og aktiv forvarming før hurtiglading som jeg gjør sjeldent).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

abel

Jeg har sett en offisiell melding fra VW om at de ikke kommer til å prioritere 3.0 til nyere versjoner før alle er løftet fra 2.4 til 3.0. Jeg fikk 3.0 fra 2.4 rett før jul, men opplever dessverre at de har masse små bugs som ikke har blitt bedre. F.eks. er det slik at regenerering ikke blir aktivert før jeg manuelt trykker på hvilken modus bilen skal være i (Sport, Eco osv.). Systemet er fortsatt veldig seigt, spesielt ved oppstart av bil.

Har også en helt ny Tesla Y, og sammenliknet med denne er VW fortsatt ikke der hvor Tesla var i 2013. Rett og slett flaut (nå sammenlikner jeg kun software mot software, ikke bilen generelt)!

igniztion

Sitat fra: abel på mandag 13. februar 2023, klokken 12:43
Jeg har sett en offisiell melding fra VW om at de ikke kommer til å prioritere 3.0 til nyere versjoner før alle er løftet fra 2.4 til 3.0. Jeg fikk 3.0 fra 2.4 rett før jul, men opplever dessverre at de har masse små bugs som ikke har blitt bedre. F.eks. er det slik at regenerering ikke blir aktivert før jeg manuelt trykker på hvilken modus bilen skal være i (Sport, Eco osv.). Systemet er fortsatt veldig seigt, spesielt ved oppstart av bil.

Har også en helt ny Tesla Y, og sammenliknet med denne er VW fortsatt ikke der hvor Tesla var i 2013. Rett og slett flaut (nå sammenlikner jeg kun software mot software, ikke bilen generelt)!

Akkurat det som er uthevet her er ikke en bug. Modusen til drivverket skal settes i den modusen som bilen stod i ved godkjenning av utslipp etc. Derfor vil drivverket alltid stå i Comfort ved oppstart av bilen. Dersom du da kjører i "D" på girvelger, er det kun Eco Assist regenerering.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

biggern

Sitat fra: igniztion på mandag 13. februar 2023, klokken 14:38
Sitat fra: abel på mandag 13. februar 2023, klokken 12:43
Jeg har sett en offisiell melding fra VW om at de ikke kommer til å prioritere 3.0 til nyere versjoner før alle er løftet fra 2.4 til 3.0. Jeg fikk 3.0 fra 2.4 rett før jul, men opplever dessverre at de har masse små bugs som ikke har blitt bedre. F.eks. er det slik at regenerering ikke blir aktivert før jeg manuelt trykker på hvilken modus bilen skal være i (Sport, Eco osv.). Systemet er fortsatt veldig seigt, spesielt ved oppstart av bil.

Har også en helt ny Tesla Y, og sammenliknet med denne er VW fortsatt ikke der hvor Tesla var i 2013. Rett og slett flaut (nå sammenlikner jeg kun software mot software, ikke bilen generelt)!

Akkurat det som er uthevet her er ikke en bug. Modusen til drivverket skal settes i den modusen som bilen stod i ved godkjenning av utslipp etc. Derfor vil drivverket alltid stå i Comfort ved oppstart av bilen. Dersom du da kjører i "D" på girvelger, er det kun Eco Assist regenerering.

Godkjenning av utslipp.....?

biggern

Jeg har fått 3.0, som har fjernet noen bugs og lagt til noen nye.
Dørlås føler er nå som i gamle Fleksnes humor, ved test av blinklys.., fungerar....fungera Inte...,fungerar..osv.
Fikk info idag på verkstedet mitt at løsning på dette kommer med 3.1.
Når kommer denne? Q2.....Q3.....og hvilket år?
Og hvorfor kan ikke VAG pushe ut de små OTA på 3.1 osv., selvom de ligger året etter med den store 3.0?
Går det ikke ann å ha to tanker i hodet, eller utføre flere ting samtidig?

RJK

Sitat fra: biggern på mandag 13. februar 2023, klokken 16:36
Sitat fra: igniztion på mandag 13. februar 2023, klokken 14:38
Sitat fra: abel på mandag 13. februar 2023, klokken 12:43
Jeg har sett en offisiell melding fra VW om at de ikke kommer til å prioritere 3.0 til nyere versjoner før alle er løftet fra 2.4 til 3.0. Jeg fikk 3.0 fra 2.4 rett før jul, men opplever dessverre at de har masse små bugs som ikke har blitt bedre. F.eks. er det slik at regenerering ikke blir aktivert før jeg manuelt trykker på hvilken modus bilen skal være i (Sport, Eco osv.). Systemet er fortsatt veldig seigt, spesielt ved oppstart av bil.

Har også en helt ny Tesla Y, og sammenliknet med denne er VW fortsatt ikke der hvor Tesla var i 2013. Rett og slett flaut (nå sammenlikner jeg kun software mot software, ikke bilen generelt)!

Akkurat det som er uthevet her er ikke en bug. Modusen til drivverket skal settes i den modusen som bilen stod i ved godkjenning av utslipp etc. Derfor vil drivverket alltid stå i Comfort ved oppstart av bilen. Dersom du da kjører i "D" på girvelger, er det kun Eco Assist regenerering.

Godkjenning av utslipp.....?
Må si jeg undres her. VW slipper biler fra fabrikk med 3.2 nå, om jeg forstår det riktig. Men for å få bilene klar til OTA, så må de på verksted og oppgraderes opp til 3.0 pga 12V-batteriet må skiftes.

Når forhandler har bilen inne for å oppgraderes, må det vel kunne forventes at de tas rett til 3.2, eventuelt til 3.0 og så kjøres OTA til 3.2 mens bilen ennå er på verksted, og før kunde får hentet bilen.

Noe annet burde jo være uaktuelt, om ikke dette er et aktivt valg av kunde, og må og da tilbys OTA så snart den er meldt inn at er klar. Programvaren kan jo lastes ned om natten, når det er liten trafikk ellers på serverne.

Så kommer dette med valg av modus. Igjen, her må det jo være mulig å stille inn at bilen skal startes i den modusen som bruker ønsker. Vil man kjøre i Eco-modus som standard, så må det kunne velges. Og tilsvarende, ønsker eier å alltid starte i Sport, så må jo det og være noe eier/bruker selv må få bestemme vial valg i innstillingene.

Og helt enig med den jeg siterte sist, hvilket utslipp er det man skal unngå? Om eier lader hjemme med garantert grønn strøm, er det jo så reint som det kan være, da den strømmen ikke er EU-mix, og kan ikke selges videre som grønn strøm til andre. Dvs, andre må kjøpe EU-miks om det ikke er mere sertifikater å kjøpe.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

abel

Sitat fra: igniztion på mandag 13. februar 2023, klokken 14:38
Sitat fra: abel på mandag 13. februar 2023, klokken 12:43
Jeg har sett en offisiell melding fra VW om at de ikke kommer til å prioritere 3.0 til nyere versjoner før alle er løftet fra 2.4 til 3.0. Jeg fikk 3.0 fra 2.4 rett før jul, men opplever dessverre at de har masse små bugs som ikke har blitt bedre. F.eks. er det slik at regenerering ikke blir aktivert før jeg manuelt trykker på hvilken modus bilen skal være i (Sport, Eco osv.). Systemet er fortsatt veldig seigt, spesielt ved oppstart av bil.

Har også en helt ny Tesla Y, og sammenliknet med denne er VW fortsatt ikke der hvor Tesla var i 2013. Rett og slett flaut (nå sammenlikner jeg kun software mot software, ikke bilen generelt)!

Akkurat det som er uthevet her er ikke en bug. Modusen til drivverket skal settes i den modusen som bilen stod i ved godkjenning av utslipp etc. Derfor vil drivverket alltid stå i Comfort ved oppstart av bilen. Dersom du da kjører i "D" på girvelger, er det kun Eco Assist regenerering.

Det høres veldig rart ut. Har hatt mange elektriske biler, og dette er første (og eneste) gangen jeg har vært borti dette. Har du dette fra en offisiell kilde?

daktari

Sitat fra: abel på tirsdag 14. februar 2023, klokken 14:50
Sitat fra: igniztion på mandag 13. februar 2023, klokken 14:38
Sitat fra: abel på mandag 13. februar 2023, klokken 12:43
Jeg har sett en offisiell melding fra VW om at de ikke kommer til å prioritere 3.0 til nyere versjoner før alle er løftet fra 2.4 til 3.0. Jeg fikk 3.0 fra 2.4 rett før jul, men opplever dessverre at de har masse små bugs som ikke har blitt bedre. F.eks. er det slik at regenerering ikke blir aktivert før jeg manuelt trykker på hvilken modus bilen skal være i (Sport, Eco osv.). Systemet er fortsatt veldig seigt, spesielt ved oppstart av bil.

Har også en helt ny Tesla Y, og sammenliknet med denne er VW fortsatt ikke der hvor Tesla var i 2013. Rett og slett flaut (nå sammenlikner jeg kun software mot software, ikke bilen generelt)!

Akkurat det som er uthevet her er ikke en bug. Modusen til drivverket skal settes i den modusen som bilen stod i ved godkjenning av utslipp etc. Derfor vil drivverket alltid stå i Comfort ved oppstart av bilen. Dersom du da kjører i "D" på girvelger, er det kun Eco Assist regenerering.

Det høres veldig rart ut. Har hatt mange elektriske biler, og dette er første (og eneste) gangen jeg har vært borti dette. Har du dette fra en offisiell kilde?
Ikke slik på min heller.
Den starter i "individual" kjøremodus hver gang slik jeg vil, eller annet modus hvis jeg hadde det.
Regen funker fra start, bruker "B", men graden av regen påvirkes av SOC, temp og reduseres når det er glatt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

igniztion

Sitat fra: abel på tirsdag 14. februar 2023, klokken 14:50
Det høres veldig rart ut. Har hatt mange elektriske biler, og dette er første (og eneste) gangen jeg har vært borti dette. Har du dette fra en offisiell kilde?

Nei, jeg har det ikke fra noen offisiell kilde og har heller aldri klart å finne noen - men biler fra VAG har i alle fall alltid oppført seg slik og jeg mener det er forklart i manualen også.  Innstillinger for DCC, klima, ACC etc blir værende i samme innstilling som da man sist kjørte, men Drive mode vil alltid gå tilbake til Comfort (som da ikke har noe regen, kun Eco Assist)

Med godkjenning av utslipp mente jeg selvsagt at dette er noe som henger igjen fra fossile biler når det kommer til modusen på motor/drivverk. At bilens motor/girkasse må stå i de innstillinger som bilens utslippsresultater ble testet i. Så vidt jeg vet er dette ganske standard på fossilbiler?
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

IvarAndreas

Sitat fra: igniztion på lørdag 18. februar 2023, klokken 23:25
Nei, jeg har det ikke fra noen offisiell kilde og har heller aldri klart å finne noen - men biler fra VAG har i alle fall alltid oppført seg slik og jeg mener det er forklart i manualen også.  Innstillinger for DCC, klima, ACC etc blir værende i samme innstilling som da man sist kjørte, men Drive mode vil alltid gå tilbake til Comfort (som da ikke har noe regen, kun Eco Assist)
Skjer ikke i vår bil. Valgt kjøremodus endrer seg ikke. Hverken da vi hadde 2.4 eller nå med 3.0

igniztion

#29
 Du kan ikke vise dette vedlegget.
Det er helt riktig at denne ikke endrer seg.

Men innstillingen som heter Drive på engelsk, eller drivlinje på norsk vil alltid være i Comfort når du starter bilen. Det kan du enkelt sjekke vedå kjøre den i Sport. Da vil den ha regen så fort du slipper gasspedalen selv om du kjører i D. Dette blir borte når du starter bilen på nytt, mens alle andre innstillinger forblir i Sport. Usikker på om visningen på innstillingen fortsatt viser sport, men det er vel umulig å kome dit uten å trykke seg inn på kjøremodusen, som da vil sette den i riktig innstilling igjen.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA