Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer OTA fra 3.0 og videre

Startet av Kjell Salvigsen, torsdag 26. januar 2023, klokken 11:08

« forrige - neste »

Roy Aasen

3.0 del 1 kom ramlende sånn ved juletider. En eller to dager senere kom del 2. Ingen hikups av noe art. "Kjøpe" litt i shoppen, ( wecharge+ og noe til) var det hele. Litt endringer i HUD, veldig bra, og i lydbilde, til det verre. Jeg er glad i Rammstein og bass, men det blei bare graut. Kommer en fix etterhvert ser jeg.
Assistentene er også blitt betydelig bedre, utover det kan je ikke si at noe har endret seg vesentlig.

hELgenen

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 30. januar 2023, klokken 19:10
3.0 del 1 kom ramlende sånn ved juletider. En eller to dager senere kom del 2. Ingen hikups av noe art. "Kjøpe" litt i shoppen, ( wecharge+ og noe til) var det hele. Litt endringer i HUD, veldig bra, og i lydbilde, til det verre. Jeg er glad i Rammstein og bass, men det blei bare graut. Kommer en fix etterhvert ser jeg.
Assistentene er også blitt betydelig bedre, utover det kan je ikke si at noe har endret seg vesentlig.

Hva slags utstyrs pakker har du i din bil?
Jeg har sittet på 2.4 nå siden august 2022 og lurer på om bilen i det hele tatt er kvalifisert til 3.0


daktari

Min epost om "I want OTA" ble dessverre liggende i utboksen. Lurer på når vi får 3.0 og mer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kjell Salvigsen

Sitat fra: hELgenen på mandag 30. januar 2023, klokken 19:42
Sitat fra: Roy Aasen på mandag 30. januar 2023, klokken 19:10
3.0 del 1 kom ramlende sånn ved juletider. En eller to dager senere kom del 2. Ingen hikups av noe art. "Kjøpe" litt i shoppen, ( wecharge+ og noe til) var det hele. Litt endringer i HUD, veldig bra, og i lydbilde, til det verre. Jeg er glad i Rammstein og bass, men det blei bare graut. Kommer en fix etterhvert ser jeg.
Assistentene er også blitt betydelig bedre, utover det kan je ikke si at noe har endret seg vesentlig.

Hva slags utstyrs pakker har du i din bil?
Jeg har sittet på 2.4 nå siden august 2022 og lurer på om bilen i det hele tatt er kvalifisert til 3.0

Jeg har også en "first" bil som ble levert mars 2021, altså blant de første bilene til kunder. Har ikke hørt noe om at noen av id4 bilene ikke er kvalifisert til 3.0, jeg tror det er litt "flaks" hvem som får dette først. Hvilken utgave har du og når ble den levert? Har fulgt godt med i mange forum og kan ikke huske at jeg har sett at noen id4 biler ikke kan få 3.0 OTA. Håper du snart får det, skjønner godt at du er utålmodig, dette skulle ha vært på plass nå.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Kjell Salvigsen

Ang at en del del opplever dårligere lyd i stereoanlegget etter 3.0, så skrev jeg et innlegg på VW drivers club Facebook, VWs egen id -eier gruppe. I dag svarte de faktisk, ble positivt overrasket av at de faktisk svarte og kommer med fiks: "Hi Kjell, after receiving a lot of feedback regarding this, we are currently preparing a way to return to the previous settings on demand (via TPI). However, this has not been released yet. We will keep you and all ID. Drivers on this topic up to date."

Hva betyr egentlig "via TPI"? Håper dette ikke tar for lang tid !
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

ELvin2022

Third party intermediaries. Tredjeparts formidler?

hav4rd

TPI bulletin er prosedyren de sender til verksted for fiks av kjente feil.
ID.4 GTX (2022)

Kjell Salvigsen

Sitat fra: hav4rd på onsdag 01. februar 2023, klokken 17:43
TPI bulletin er prosedyren de sender til verksted for fiks av kjente feil.

ja, kan stemme det - jeg ser en kommentere på FB at : "TPI -> Technische Produktinformation (Reperaturanleitung für die Werkstatt) / TPI -> Teknisk produktinformasjon (Reparasjonsguide for verksted)"

-vil det si at de tar dette når man likevel har bil på service eller at vi må oppsøke verksted for dette ? De burde jo forandre dette i OTAen de sender ut nå, så ikke dette blir masse de må ordne opp i etterpå ...
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

hav4rd

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 01. februar 2023, klokken 17:55vil det si at de tar dette når man likevel har bil på service eller at vi må oppsøke verksted for dette ? De burde jo forandre dette i OTAen de sender ut nå, så ikke dette blir masse de må ordne opp i etterpå ...

Jeg ville ikke tatt det som en selvfølge at dette ble fikset uoppfordret på service.

Når VW skriver "on demand" kan det tolkes som at dette kun gis dersom kunden ber spesifikt om det. Det er mulig de er redde for at en fiks for alle OTA vil gi tilsvarende problem med motsatt fortegn. Nå har ikke jeg sammenliknet lyden i samme bil før/etter OTA 3.0, men det kan jo hende noen liker den nye lyden også.

Min bil har 3.1 fra fabrikk, og jeg minnes at lyden opplevdes mye mer "spinkel" da jeg prøvekjøre sommeren 2021. Egentlig synes jeg lyden er ok hos meg, og bedre enn jeg husket den som. Kan det være at VW har endret noe hardware, og at eldre forsterker/høyttaleroppsett er en dårlig match mot ny lydfil?
ID.4 GTX (2022)

Kjell Salvigsen

Sitat fra: hav4rd på onsdag 01. februar 2023, klokken 19:51
Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 01. februar 2023, klokken 17:55vil det si at de tar dette når man likevel har bil på service eller at vi må oppsøke verksted for dette ? De burde jo forandre dette i OTAen de sender ut nå, så ikke dette blir masse de må ordne opp i etterpå ...

Jeg ville ikke tatt det som en selvfølge at dette ble fikset uoppfordret på service.

Når VW skriver "on demand" kan det tolkes som at dette kun gis dersom kunden ber spesifikt om det. Det er mulig de er redde for at en fiks for alle OTA vil gi tilsvarende problem med motsatt fortegn. Nå har ikke jeg sammenliknet lyden i samme bil før/etter OTA 3.0, men det kan jo hende noen liker den nye lyden også.

Min bil har 3.1 fra fabrikk, og jeg minnes at lyden opplevdes mye mer "spinkel" da jeg prøvekjøre sommeren 2021. Egentlig synes jeg lyden er ok hos meg, og bedre enn jeg husket den som. Kan det være at VW har endret noe hardware, og at eldre forsterker/høyttaleroppsett er en dårlig match mot ny lydfil?

Det kan høres ut som en mulig forklaring det, de skal jo sende ut felles oppdatering til ulike produksjonsår og modeller, både id3 og id4 er vel omfattet av samme oppdatering?
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Kjell Salvigsen

Ang endret lys etter OTA 3.0, så er det ting som tyder på at dette heldigvis ikke gjelder alle biler. Fikk dette svaret fra kundeservice Møller i dag: "Sjekket litt opp i denne saken. Og det er en sak som treffer din bil.


Det står også at reparasjon foreløpig ikke skal utføres. (Avvent reparasjon, det skal ikke utføres noen reparasjonsforsøk).

«En ny programvare for styreenheten for bilens ledningsnett er allerede under forberedelse».

Vi har meldt dette inn på bilen din og vil få tilbakemelding når en eventuell reparasjonsløsning vil foreligge."

Så dette er antakelig en oppdatering som har vært ok for noen biler med annen hardware en min (first max), som slår uheldig ut på min bil og andre first modeller, men som ikke rammer nyere biler med noe annen hardware. Ikke vet jeg, håper de ikke venter for lenge med fiks!
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

daktari

Mener jeg leste den foreløpige TPIen på MeinID-forumet, eller FB ID.Drivers club, og der stod det litt fritt sitert:
"customer complaint": worse sound. boomy sound. too much bass rich sound.
After update 3.0 OTA
All cars: No diagnostic or repair needed. do not attempt repair. Fix being developed.

noe sånt, så tror det gjelder alle med 3.0 ota.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kjell Salvigsen

Sitat fra: daktari på torsdag 02. februar 2023, klokken 17:13
Mener jeg leste den foreløpige TPIen på MeinID-forumet, eller FB ID.Drivers club, og der stod det litt fritt sitert:
"customer complaint": worse sound. boomy sound. too much bass rich sound.
After update 3.0 OTA
All cars: No diagnostic or repair needed. do not attempt repair. Fix being developed.

noe sånt, så tror det gjelder alle med 3.0 ota.

Ok, godt mulig det ja! Jeg bare så at noen ikke har reagert på endringen, men det kan selvsagt skyldes andre ting også. Lyd er jo mye smak og behag også og det er ulikt hvor mye vi vektlegger lyd også. Men det er samtidig ikke usannsynlig at det kan være noe ulik hardware eller oppsett fra de første bilene som ble produsert og videre. Jeg har ikke hørt på andre id4 med 3.0 OTA, det skal jeg forsøke å få gjort.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Dieselgubben

3.2 og fikk ny oppdatering i dag. Gikk på noen sekunder. Slik blir det vel fremover, hyppigere og mindre oppdateringer.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA