Elbilforum.no
Bilmerker => Volkswagen VW => ID.4 => Emne startet av: HvemPrompa på onsdag 16. november 2022, klokken 11:09
Fikk bilen min levert med 3.0. Har ikke vært så mye problemer, men har måtte la bilen være offline (les: kjører med gjestekonto) for at innstillingene ikke skal resette seg hver gang jeg tar i bruk bilen.
3.1 og 3.2 har en rekke forbedringer, og man får også opp forbrukstall i displayet ved ratt (hvorfor dette ikke har vært der fra begynnelsen er snodig).
Spørsmålet mitt er om noen som hadde 3.0 har fått 3.1 eller 3.2 OTA. I så fall så tilbakestiller jeg hele bilen og konfigurerer den nok en gang for online for å hente ned siste oppdatering.
Sitat fra: HvemPrompa på onsdag 16. november 2022, klokken 11:09
Fikk bilen min levert med 3.0. Har ikke vært så mye problemer, men har måtte la bilen være offline (les: kjører med gjestekonto) for at innstillingene ikke skal resette seg hver gang jeg tar i bruk bilen.
3.1 og 3.2 har en rekke forbedringer, og man får også opp forbrukstall i displayet ved ratt (hvorfor dette ikke har vært der fra begynnelsen er snodig).
Spørsmålet mitt er om noen som hadde 3.0 har fått 3.1 eller 3.2 OTA. I så fall så tilbakestiller jeg hele bilen og konfigurerer den nok en gang for online for å hente ned siste oppdatering.
Må dessverre skuffe deg. 3.1 har fortsatt defekten med at innstillinger resetter seg. Spesielt ambient lys. Hadde tidligere 3.0.
Sitat fra: MinID på onsdag 16. november 2022, klokken 11:47
Sitat fra: HvemPrompa på onsdag 16. november 2022, klokken 11:09
Fikk bilen min levert med 3.0. Har ikke vært så mye problemer, men har måtte la bilen være offline (les: kjører med gjestekonto) for at innstillingene ikke skal resette seg hver gang jeg tar i bruk bilen.
3.1 og 3.2 har en rekke forbedringer, og man får også opp forbrukstall i displayet ved ratt (hvorfor dette ikke har vært der fra begynnelsen er snodig).
Spørsmålet mitt er om noen som hadde 3.0 har fått 3.1 eller 3.2 OTA. I så fall så tilbakestiller jeg hele bilen og konfigurerer den nok en gang for online for å hente ned siste oppdatering.
Må dessverre skuffe deg. 3.1 har fortsatt defekten med at innstillinger resetter seg. Spesielt ambient lys. Hadde tidligere 3.0.
Ok, jeg kan fortsatt omgå dette ved å kjøre offline med gjestekonto (mister da klimastyring via app). Jeg vil bare ha forbruksdata opp i dashbord-displayet, og da må jeg ha 3.1.
Så du gikk altså fra 3.0 til 3.1 OTA? Ca. når skjedde dette?
3.1 og 3.2 fås kun på biler fra fabrikk. Ingen OTA er tilgjengelig enda.
Sitat fra: HvemPrompa på onsdag 16. november 2022, klokken 12:23
Sitat fra: MinID på onsdag 16. november 2022, klokken 11:47
Sitat fra: HvemPrompa på onsdag 16. november 2022, klokken 11:09
Fikk bilen min levert med 3.0. Har ikke vært så mye problemer, men har måtte la bilen være offline (les: kjører med gjestekonto) for at innstillingene ikke skal resette seg hver gang jeg tar i bruk bilen.
3.1 og 3.2 har en rekke forbedringer, og man får også opp forbrukstall i displayet ved ratt (hvorfor dette ikke har vært der fra begynnelsen er snodig).
Spørsmålet mitt er om noen som hadde 3.0 har fått 3.1 eller 3.2 OTA. I så fall så tilbakestiller jeg hele bilen og konfigurerer den nok en gang for online for å hente ned siste oppdatering.
Må dessverre skuffe deg. 3.1 har fortsatt defekten med at innstillinger resetter seg. Spesielt ambient lys. Hadde tidligere 3.0.
Det skjedde med fysisk bytte av nyere bil :). Du må nok vente. Jeg har satt i appen at personlig innstillinger ikke skal synkes. Da reduserers antall resettinger i bilen. App for varme er mer nødvending enn denne buggen.
Ok, jeg kan fortsatt omgå dette ved å kjøre offline med gjestekonto (mister da klimastyring via app). Jeg vil bare ha forbruksdata opp i dashbord-displayet, og da må jeg ha 3.1.
Så du gikk altså fra 3.0 til 3.1 OTA? Ca. når skjedde dette?
Kan bekrefte at problemene med resettelse fortsetter med 3.2 >:(
Jeg føler denne oppfølgingen ifra VAG meget skuffende. Blir som å spille poker i blinde. Er jeg heldig eller får jeg masse problemer? Dette være seg både før og etter en FW oppgradering. Har fått inst. 2.4 og nå har bilen plutselig begynt å aktivere tyveri alarmen 5-6 ganger (den er kraftig og hørbar) være seg på kveld eller natt, parkert i garasjen eller utenfor. Beklageligvis kan man ikke finne noe info i bilen eller i App og jeg vet ikke hvilken info en får med 3.0 på Appen. Kontaktet både Id team og VAG fabrikk og blir henvist til verksted. Kontaktet dem, uten respons per idag. For info slo jeg av inne overvåking når jeg parkerte og holdt lukke knappen på døren over 2 sekunder. Dette skal slå av det meste av overvåking, men det hjalp ikke.
Føler meg skuffet over deres håndtering av SW på Elbiler og noe som jeg aldri erfarte med en tidligere Koreaner.
Min 2.4 har har vært feilfri unntatt de kjente bugs.
Sitat fra: daktari på torsdag 24. november 2022, klokken 18:19
Min 2.4 har har vært feilfri unntatt de kjente bugs.
Samme her, kjørt snart 7000 km nå med 2.4 i høst og har ikke negative opplevelser så langt. Ionity lading stoppet en gang, men har ladet mange ganger etterpå uten problem. (så usikker på om det er 2 4 relatert) Positivt at forbruk på korte turer i kalde temperatur er redusert med 2.4
Sitat fra: biggern på torsdag 24. november 2022, klokken 16:41
Jeg føler denne oppfølgingen ifra VAG meget skuffende. Blir som å spille poker i blinde. Er jeg heldig eller får jeg masse problemer? Dette være seg både før og etter en FW oppgradering. Har fått inst. 2.4 og nå har bilen plutselig begynt å aktivere tyveri alarmen 5-6 ganger (den er kraftig og hørbar) være seg på kveld eller natt, parkert i garasjen eller utenfor. Beklageligvis kan man ikke finne noe info i bilen eller i App og jeg vet ikke hvilken info en får med 3.0 på Appen. Kontaktet både Id team og VAG fabrikk og blir henvist til verksted. Kontaktet dem, uten respons per idag. For info slo jeg av inne overvåking når jeg parkerte og holdt lukke knappen på døren over 2 sekunder. Dette skal slå av det meste av overvåking, men det hjalp ikke.
Føler meg skuffet over deres håndtering av SW på Elbiler og noe som jeg aldri erfarte med en tidligere Koreaner.
Har du noe koblet i OBD-porten på bilen? Hvis noe prøver å kommunisere med bilens OBD-grensesnitt når alarmen er aktivert, vil alarmen bli utløst.
Nei, ingenting koplet imot OBD porten.
Jeg bumper denne her for å se om noen som hadde fabrikkinstallert 3.0 har fått 3.1 eller 3.2 nå. Hadde vært kjekt å få inn forbrukstall i clusteret bak rattet. Litt trist dette med software til ID-bilene, det er ellers svært kurrante biler.
Sitat fra: HvemPrompa på torsdag 09. februar 2023, klokken 16:21
Jeg bumper denne her for å se om noen som hadde fabrikkinstallert 3.0 har fått 3.1 eller 3.2 nå. Hadde vært kjekt å få inn forbrukstall i clusteret bak rattet. Litt trist dette med software til ID-bilene, det er ellers svært kurrante biler.
ID.5 versjon 3.2.0
Trykke OK-knappen på rattet velges tre alternativer. Fra start, fra lading, langtids.
Sitat fra: jan-c på torsdag 09. februar 2023, klokken 23:15
Sitat fra: HvemPrompa på torsdag 09. februar 2023, klokken 16:21
Jeg bumper denne her for å se om noen som hadde fabrikkinstallert 3.0 har fått 3.1 eller 3.2 nå. Hadde vært kjekt å få inn forbrukstall i clusteret bak rattet. Litt trist dette med software til ID-bilene, det er ellers svært kurrante biler.
ID.5 versjon 3.2.0
Trykke OK-knappen på rattet velges tre alternativer. Fra start, fra lading, langtids.
306 km estimert kjørelengde med 75% på batteriet. Hmmm imponerende på denne årstiden.
Sitat fra: Asfalt på fredag 10. februar 2023, klokken 14:30
306 km estimert kjørelengde med 75% på batteriet. Hmmm imponerende på denne årstiden.
He he :) Tenkte nok noen grubla på den. Det har nok med temperatur ute å gjøre. Hvis vi tar utgangspunkt i det forbruket som er oppgitt på siste tur, er det vel uoppnåelig. Opptil +6C tidligere på dagen, da jeg faktisk kjørte.
Sitat fra: HvemPrompa på torsdag 09. februar 2023, klokken 16:21
Jeg bumper denne her for å se om noen som hadde fabrikkinstallert 3.0 har fått 3.1 eller 3.2 nå. Hadde vært kjekt å få inn forbrukstall i clusteret bak rattet. Litt trist dette med software til ID-bilene, det er ellers svært kurrante biler.
De har ikke lansert disse oppdateringene enda, så hadde vært veldig overraskende om noen hadde fått dem. Eneste indikasjonen vi har på at 3.1 kanskje er kommer til de som har 3.0 snart, er at Skoda har uttalt at 3.1 skal komme mot slutten av Q1 2023.
Sitat fra: igniztion på fredag 10. februar 2023, klokken 22:41
Sitat fra: HvemPrompa på torsdag 09. februar 2023, klokken 16:21
Jeg bumper denne her for å se om noen som hadde fabrikkinstallert 3.0 har fått 3.1 eller 3.2 nå. Hadde vært kjekt å få inn forbrukstall i clusteret bak rattet. Litt trist dette med software til ID-bilene, det er ellers svært kurrante biler.
De har ikke lansert disse oppdateringene enda, så hadde vært veldig overraskende om noen hadde fått dem. Eneste indikasjonen vi har på at 3.1 kanskje er kommer til de som har 3.0 snart, er at Skoda har uttalt at 3.1 skal komme mot slutten av Q1 2023.
Mener du med dette at ingen ID.4 som har fått fabrikkinstallert 3.0 har fått 3.1 og 3.2.0? Jeg oppfattet det som spørsmålet, sammen med konkret spørsmål om visning av forbrukstall.
Redigert
Fant denne:
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 03. februar 2023, klokken 13:05
3.2 og fikk ny oppdatering i dag. Gikk på noen sekunder. Slik blir det vel fremover, hyppigere og mindre oppdateringer.
Jeg har 3.2 fra bilen var ny.
Sitat fra: jan-c på lørdag 11. februar 2023, klokken 01:16
Mener du med dette at ingen ID.4 som har fått fabrikkinstallert 3.0 har fått 3.1 og 3.2.0? Jeg oppfattet det som spørsmålet, sammen med konkret spørsmål om visning av forbrukstall.
Redigert
Fant denne:
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 03. februar 2023, klokken 13:05
3.2 og fikk ny oppdatering i dag. Gikk på noen sekunder. Slik blir det vel fremover, hyppigere og mindre oppdateringer.
Ja, det er akkurat det jeg mener. Det er sendt ut en del mindre oppdateringer som ikke endrer versjonsnummeret, men oppdatering fra 3.0 til 3.1, 3.1 til 3.2 eller 3.0 til 3.2 er ikke satt i gang av VAG enda. De sliter jo fortsatt med å få 2.4 bilene opp til 3.0.
Mistenker at VAG har skutt seg selv kraftig i foten med oppbygningen av elektronikken i bilen og alt for mange utstyrsvarianter som gjør oppdateringer vanskelig.
Fra det man ser på MeinID så har bilen mange komponenter som har hver sin sw. Før 3.0 var disse ikke oppdaterbare "ota".
"3.0" referer sånn sett både til infotainment men også til versjon på komponentene.
Vi fikk jo fra 2.1 til 2.3 og det var i all hovedsak infotainment som ble oppdatert.
Jeg tror det ikke er så mange tekniske barrierer, men heller praktiske og bug-retting de surrer med nå. Men, kan jo hende de må lage 3->3.2 ota som en egen pakke også? Det med komponentvesrjoner kan absolutt komplisere dette.
Det er 8 uker siden de slapp siste 3.0 bølge, så noe burde skje umiddelbart!
PS eneste jeg savner er egentlig ladeprosent i førerdisplay, visning av ladeprosent ved destinasjon (og aktiv forvarming før hurtiglading som jeg gjør sjeldent).
Jeg har sett en offisiell melding fra VW om at de ikke kommer til å prioritere 3.0 til nyere versjoner før alle er løftet fra 2.4 til 3.0. Jeg fikk 3.0 fra 2.4 rett før jul, men opplever dessverre at de har masse små bugs som ikke har blitt bedre. F.eks. er det slik at regenerering ikke blir aktivert før jeg manuelt trykker på hvilken modus bilen skal være i (Sport, Eco osv.). Systemet er fortsatt veldig seigt, spesielt ved oppstart av bil.
Har også en helt ny Tesla Y, og sammenliknet med denne er VW fortsatt ikke der hvor Tesla var i 2013. Rett og slett flaut (nå sammenlikner jeg kun software mot software, ikke bilen generelt)!
Sitat fra: abel på mandag 13. februar 2023, klokken 12:43
Jeg har sett en offisiell melding fra VW om at de ikke kommer til å prioritere 3.0 til nyere versjoner før alle er løftet fra 2.4 til 3.0. Jeg fikk 3.0 fra 2.4 rett før jul, men opplever dessverre at de har masse små bugs som ikke har blitt bedre. F.eks. er det slik at regenerering ikke blir aktivert før jeg manuelt trykker på hvilken modus bilen skal være i (Sport, Eco osv.). Systemet er fortsatt veldig seigt, spesielt ved oppstart av bil.
Har også en helt ny Tesla Y, og sammenliknet med denne er VW fortsatt ikke der hvor Tesla var i 2013. Rett og slett flaut (nå sammenlikner jeg kun software mot software, ikke bilen generelt)!
Akkurat det som er uthevet her er ikke en bug. Modusen til drivverket skal settes i den modusen som bilen stod i ved godkjenning av utslipp etc. Derfor vil drivverket alltid stå i Comfort ved oppstart av bilen. Dersom du da kjører i "D" på girvelger, er det kun Eco Assist regenerering.
Sitat fra: igniztion på mandag 13. februar 2023, klokken 14:38
Sitat fra: abel på mandag 13. februar 2023, klokken 12:43
Jeg har sett en offisiell melding fra VW om at de ikke kommer til å prioritere 3.0 til nyere versjoner før alle er løftet fra 2.4 til 3.0. Jeg fikk 3.0 fra 2.4 rett før jul, men opplever dessverre at de har masse små bugs som ikke har blitt bedre. F.eks. er det slik at regenerering ikke blir aktivert før jeg manuelt trykker på hvilken modus bilen skal være i (Sport, Eco osv.). Systemet er fortsatt veldig seigt, spesielt ved oppstart av bil.
Har også en helt ny Tesla Y, og sammenliknet med denne er VW fortsatt ikke der hvor Tesla var i 2013. Rett og slett flaut (nå sammenlikner jeg kun software mot software, ikke bilen generelt)!
Akkurat det som er uthevet her er ikke en bug. Modusen til drivverket skal settes i den modusen som bilen stod i ved godkjenning av utslipp etc. Derfor vil drivverket alltid stå i Comfort ved oppstart av bilen. Dersom du da kjører i "D" på girvelger, er det kun Eco Assist regenerering.
Godkjenning av utslipp.....?
Jeg har fått 3.0, som har fjernet noen bugs og lagt til noen nye.
Dørlås føler er nå som i gamle Fleksnes humor, ved test av blinklys.., fungerar....fungera Inte...,fungerar..osv.
Fikk info idag på verkstedet mitt at løsning på dette kommer med 3.1.
Når kommer denne? Q2.....Q3.....og hvilket år?
Og hvorfor kan ikke VAG pushe ut de små OTA på 3.1 osv., selvom de ligger året etter med den store 3.0?
Går det ikke ann å ha to tanker i hodet, eller utføre flere ting samtidig?
Sitat fra: biggern på mandag 13. februar 2023, klokken 16:36
Sitat fra: igniztion på mandag 13. februar 2023, klokken 14:38
Sitat fra: abel på mandag 13. februar 2023, klokken 12:43
Jeg har sett en offisiell melding fra VW om at de ikke kommer til å prioritere 3.0 til nyere versjoner før alle er løftet fra 2.4 til 3.0. Jeg fikk 3.0 fra 2.4 rett før jul, men opplever dessverre at de har masse små bugs som ikke har blitt bedre. F.eks. er det slik at regenerering ikke blir aktivert før jeg manuelt trykker på hvilken modus bilen skal være i (Sport, Eco osv.). Systemet er fortsatt veldig seigt, spesielt ved oppstart av bil.
Har også en helt ny Tesla Y, og sammenliknet med denne er VW fortsatt ikke der hvor Tesla var i 2013. Rett og slett flaut (nå sammenlikner jeg kun software mot software, ikke bilen generelt)!
Akkurat det som er uthevet her er ikke en bug. Modusen til drivverket skal settes i den modusen som bilen stod i ved godkjenning av utslipp etc. Derfor vil drivverket alltid stå i Comfort ved oppstart av bilen. Dersom du da kjører i "D" på girvelger, er det kun Eco Assist regenerering.
Godkjenning av utslipp.....?
Må si jeg undres her. VW slipper biler fra fabrikk med 3.2 nå, om jeg forstår det riktig. Men for å få bilene klar til OTA, så må de på verksted og oppgraderes opp til 3.0 pga 12V-batteriet må skiftes.
Når forhandler har bilen inne for å oppgraderes, må det vel kunne forventes at de tas rett til 3.2, eventuelt til 3.0 og så kjøres OTA til 3.2 mens bilen ennå er på verksted, og før kunde får hentet bilen.
Noe annet burde jo være uaktuelt, om ikke dette er et aktivt valg av kunde, og må og da tilbys OTA så snart den er meldt inn at er klar. Programvaren kan jo lastes ned om natten, når det er liten trafikk ellers på serverne.
Så kommer dette med valg av modus. Igjen, her må det jo være mulig å stille inn at bilen skal startes i den modusen som bruker ønsker. Vil man kjøre i Eco-modus som standard, så må det kunne velges. Og tilsvarende, ønsker eier å alltid starte i Sport, så må jo det og være noe eier/bruker selv må få bestemme vial valg i innstillingene.
Og helt enig med den jeg siterte sist, hvilket utslipp er det man skal unngå? Om eier lader hjemme med garantert grønn strøm, er det jo så reint som det kan være, da den strømmen ikke er EU-mix, og kan ikke selges videre som grønn strøm til andre. Dvs, andre må kjøpe EU-miks om det ikke er mere sertifikater å kjøpe.
Sitat fra: igniztion på mandag 13. februar 2023, klokken 14:38
Sitat fra: abel på mandag 13. februar 2023, klokken 12:43
Jeg har sett en offisiell melding fra VW om at de ikke kommer til å prioritere 3.0 til nyere versjoner før alle er løftet fra 2.4 til 3.0. Jeg fikk 3.0 fra 2.4 rett før jul, men opplever dessverre at de har masse små bugs som ikke har blitt bedre. F.eks. er det slik at regenerering ikke blir aktivert før jeg manuelt trykker på hvilken modus bilen skal være i (Sport, Eco osv.). Systemet er fortsatt veldig seigt, spesielt ved oppstart av bil.
Har også en helt ny Tesla Y, og sammenliknet med denne er VW fortsatt ikke der hvor Tesla var i 2013. Rett og slett flaut (nå sammenlikner jeg kun software mot software, ikke bilen generelt)!
Akkurat det som er uthevet her er ikke en bug. Modusen til drivverket skal settes i den modusen som bilen stod i ved godkjenning av utslipp etc. Derfor vil drivverket alltid stå i Comfort ved oppstart av bilen. Dersom du da kjører i "D" på girvelger, er det kun Eco Assist regenerering.
Det høres veldig rart ut. Har hatt mange elektriske biler, og dette er første (og eneste) gangen jeg har vært borti dette. Har du dette fra en offisiell kilde?
Sitat fra: abel på tirsdag 14. februar 2023, klokken 14:50
Sitat fra: igniztion på mandag 13. februar 2023, klokken 14:38
Sitat fra: abel på mandag 13. februar 2023, klokken 12:43
Jeg har sett en offisiell melding fra VW om at de ikke kommer til å prioritere 3.0 til nyere versjoner før alle er løftet fra 2.4 til 3.0. Jeg fikk 3.0 fra 2.4 rett før jul, men opplever dessverre at de har masse små bugs som ikke har blitt bedre. F.eks. er det slik at regenerering ikke blir aktivert før jeg manuelt trykker på hvilken modus bilen skal være i (Sport, Eco osv.). Systemet er fortsatt veldig seigt, spesielt ved oppstart av bil.
Har også en helt ny Tesla Y, og sammenliknet med denne er VW fortsatt ikke der hvor Tesla var i 2013. Rett og slett flaut (nå sammenlikner jeg kun software mot software, ikke bilen generelt)!
Akkurat det som er uthevet her er ikke en bug. Modusen til drivverket skal settes i den modusen som bilen stod i ved godkjenning av utslipp etc. Derfor vil drivverket alltid stå i Comfort ved oppstart av bilen. Dersom du da kjører i "D" på girvelger, er det kun Eco Assist regenerering.
Det høres veldig rart ut. Har hatt mange elektriske biler, og dette er første (og eneste) gangen jeg har vært borti dette. Har du dette fra en offisiell kilde?
Ikke slik på min heller.
Den starter i "individual" kjøremodus hver gang slik jeg vil, eller annet modus hvis jeg hadde det.
Regen funker fra start, bruker "B", men graden av regen påvirkes av SOC, temp og reduseres når det er glatt.
Sitat fra: abel på tirsdag 14. februar 2023, klokken 14:50
Det høres veldig rart ut. Har hatt mange elektriske biler, og dette er første (og eneste) gangen jeg har vært borti dette. Har du dette fra en offisiell kilde?
Nei, jeg har det ikke fra noen offisiell kilde og har heller aldri klart å finne noen - men biler fra VAG har i alle fall alltid oppført seg slik og jeg mener det er forklart i manualen også. Innstillinger for DCC, klima, ACC etc blir værende i samme innstilling som da man sist kjørte, men Drive mode vil alltid gå tilbake til Comfort (som da ikke har noe regen, kun Eco Assist)
Med godkjenning av utslipp mente jeg selvsagt at dette er noe som henger igjen fra fossile biler når det kommer til modusen på motor/drivverk. At bilens motor/girkasse må stå i de innstillinger som bilens utslippsresultater ble testet i. Så vidt jeg vet er dette ganske standard på fossilbiler?
Sitat fra: igniztion på lørdag 18. februar 2023, klokken 23:25
Nei, jeg har det ikke fra noen offisiell kilde og har heller aldri klart å finne noen - men biler fra VAG har i alle fall alltid oppført seg slik og jeg mener det er forklart i manualen også. Innstillinger for DCC, klima, ACC etc blir værende i samme innstilling som da man sist kjørte, men Drive mode vil alltid gå tilbake til Comfort (som da ikke har noe regen, kun Eco Assist)
Skjer ikke i vår bil. Valgt kjøremodus endrer seg ikke. Hverken da vi hadde 2.4 eller nå med 3.0
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Det er helt riktig at denne ikke endrer seg.
Men innstillingen som heter Drive på engelsk, eller drivlinje på norsk vil alltid være i Comfort når du starter bilen. Det kan du enkelt sjekke vedå kjøre den i Sport. Da vil den ha regen så fort du slipper gasspedalen selv om du kjører i D. Dette blir borte når du starter bilen på nytt, mens alle andre innstillinger forblir i Sport. Usikker på om visningen på innstillingen fortsatt viser sport, men det er vel umulig å kome dit uten å trykke seg inn på kjøremodusen, som da vil sette den i riktig innstilling igjen.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Min med.2.4 endrer seg kun dersom man setter den i Traction. Ellers forblir den i den kjøremodus man setter den i.
Ellers oppfører bilen seg vesentlig forskjellig med traction eller ikke.
Med traction er det ekte awd..uten trekker bilen ulikt på for og bakhjul.
Merker det spesielt på blank is motbakke..uten traction spinner bilen og bakenden sklir ut. Med traction drar bilen på alle 4 likt ser det ut som
Sitat fra: igniztion på søndag 19. februar 2023, klokken 20:13
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Det er helt riktig at denne ikke endrer seg.
Men innstillingen som heter Drive på engelsk, eller drivlinje på norsk vil alltid være i Comfort når du starter bilen. Det kan du enkelt sjekke vedå kjøre den i Sport. Da vil den ha regen så fort du slipper gasspedalen selv om du kjører i D. Dette blir borte når du starter bilen på nytt, mens alle andre innstillinger forblir i Sport. Usikker på om visningen på innstillingen fortsatt viser sport, men det er vel umulig å kome dit uten å trykke seg inn på kjøremodusen, som da vil sette den i riktig innstilling igjen.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Det skjer ikke på min. 2.4. Den står konsekvent i sport på drivlinja under individual.
Skjønner ikke hva du mener med regen i D? Auto regen i D vil alltid bare trille i utgangspunktet. Den bremser kun om det er bil foran eller et kryss.
Jeg er tydeligvis veldig dårlig til å forklare/formulere meg :D
Men selv om den står i sport, er den ikke i sport. Hvis du bytter til Comfort og tilbake til sport, merker du at responsen på gasspedalen endres. Slik er det i alle fall på min ID.4 og min fars ID.3
Sitat fra: igniztion på onsdag 22. februar 2023, klokken 14:00Du snakker om en bug da? Hvordan kan man egentlig avklare det?
Jeg er tydeligvis veldig dårlig til å forklare/formulere meg :D
Men selv om den står i sport, er den ikke i sport. Hvis du bytter til Comfort og tilbake til sport, merker du at responsen på gasspedalen endres. Slik er det i alle fall på min ID.4 og min fars ID.3
Har forståelse for at diskusjonstråder kan spore av. Men for å vende tilbake til hva denne tråden handler om, er det noen som har snappet opp noen rykter eller vet noe konkret om 3.1/3.2 OTA?
Ingenting offisielt annet enn uttalelsen fra Skoda om 3.1 OTA i Q1 2023. VW er helt tyst om dagen og utrullingen av 3.0 ser ut til å ha stoppet helt opp.
HER (https://evw-forum.de/index.php?thread/7367-ota-update-3-0-f%C3%BCr-id-x/&postID=151655#post151655) er en som angivelig har klart å oppdatere fra 3.0 til 3.1 via USB-stick, men litt uklart hvordan. Tysken min er litt rusten, men ut fra det jeg forstår er dette en bil som ble utlevert med 3.0 fra fabrikk - altså en litt nyere bil.
Litt morsomt at datoen for v3.1 software er 29.04.2022 - det er altså snart ett år gammel software vi fortsatt ikke har hørt noen ting om når kommer til bilene våre.
Skoletysken min begynner også å bli «rusten». Men en Google translate, ga heller ikke noe informasjon om hvor/hvordan han hadde fått tak i programvaren. Vw er utrolig trege med dette. Vil ikke bli overrasket om det dukker opp søksmål om villedende markedsføring i nær fremtid.
Sitter man på 3.0 så skal man ikke klage. Mange på 2.3 og 2.4 ennå
Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. februar 2023, klokken 20:58
Sitter man på 3.0 så skal man ikke klage. Mange på 2.3 og 2.4 ennå
Det resonnementet holder ikke mål. Da jeg kjøpte bilen i mars 2021, ble jeg lovet OTA oppdatering hver 12. uke. På 98 uker har jeg fått 2. Har all rett til å klage.
Har First med levering april 2021, ikke fått 3.0 enda. Kan ikke programmere lading hver natt når strømmen er billig, må ut i bilen på kvelden. Eller starte og stoppe lading når bilen parkeres, for så og starte lading fra appen rett før leggetid. Ble lei. Selger bilen til uka, kjøper Tesla. Synes også den er for tørst på strøm i kulde. Mulig 3.0 fikser dette, men som sagt gidder ikke vente lenger.
Sitat fra: Peacock på torsdag 02. mars 2023, klokken 21:12
Har First med levering april 2021, ikke fått 3.0 enda. Kan ikke programmere lading hver natt når strømmen er billig, må ut i bilen på kvelden. Eller starte og stoppe lading når bilen parkeres, for så og starte lading fra appen rett før leggetid. Ble lei. Selger bilen til uka, kjøper Tesla. Synes også den er for tørst på strøm i kulde. Mulig 3.0 fikser dette, men som sagt gidder ikke vente lenger.
Ved bruk av appen gridio kan du lade når strømmen er billigst. Verre er det ikke. Selv uten sw 3.0.
Har Tibber og Easee.
Id.4 GTX er fullt integrert med Tibber-appen.
Appen veit kor mykje som er att på batteriet og ladar opp til det ønskte nivået eg har definert - utan sw 3.0
Sitat fra: Tollwut på mandag 06. mars 2023, klokken 15:13
Har Tibber og Easee.
Id.4 GTX er fullt integrert med Tibber-appen.
Appen veit kor mykje som er att på batteriet og ladar opp til det ønskte nivået eg har definert - utan sw 3.0
Det funker smertefritt! Aldri hvert noe tull 😉