ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.

Startet av biggern, onsdag 02. november 2022, klokken 11:32

« forrige - neste »

El-inor

Hvorfor ble denne tråden om samme tema egentlig låst? "OTA - VW største bløff siden dieselgate Startet av Otkristo «"
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Dieselgubben

Spent på ny bil som er på vei. Regner med alle de nye bilene har siste versjon. Men for all del, har egentlig ikke så mye å si for min del.

Storg

Sitat fra: Krokstein på torsdag 01. desember 2022, klokken 13:35
Har hørt om andre også som har vært inne på verksted av andre grunner enn sw oppdatering, men når de spør om dette kan tas samtidig så er svaret nei....må vente til de kommer frem i køen.
Det virker ikke produktivt for hverken forhandler eller kunde.
Mest sannsynlig er utstyret som trengs i bruk.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Otkristo

Sitat fra: El-inor på fredag 02. desember 2022, klokken 20:51
Hvorfor ble denne tråden om samme tema egentlig låst? "OTA - VW største bløff siden dieselgate Startet av Otkristo «"
Veldig godt spørsmål, og som du nå merker blir du ignorert. Ingen som tør å svare.
Kjell & Co fikk stengt en relevant tråd, men som selsvsagt har et tema som er følsomt for mange.

Sitat /argument 1 :
Det er formen din og motivasjonen/intensjonen din som blir helt feil. Du spør om svar om appen er like dårlig som i 2015 og om en del rundt OTA, men du vil eller evner ikke å lese innholdet i svarene

Jeg har lest gjennom mine innlegg på nytt og kan ikke se de var usaklig, selv om alle svarene ble veldig usaklig veldig fort [ les: trolle komentarer fra flere som moderator selettet ...)
Siden man er engasjert i andre grupper og eier en Tesla, blir en angrepet med at Tesla også har sine problemer.

Sitat/argument 2:
....du hopper over alt det positive (som et overveldende flertall erfarne brukere skriver om her) og trekker ut det som er negativt/usikkert/ikke lar seg dokumentere per i dag ...

Med andre ord, her skal vi helst kun diskutere det som er positivt, og ikke det som VW kan bli bedre på.
Denne tråden hadde aldri blitt stengt hvis det var en ID4 eier hadde stått bak.

Samtidig ser vi:

@dieselgubben skrive om kun det negative om Ariya i Nissan gruppen.
@daktari gjør det samme i Teslagruppene.
og veldig mange andre ID4 eiere som skriver i andre grupper.
Og det er lov. Ikke like behagelig å høre dritt om egne valg/merker, men sånn er det med diskusjonsfora.

hELgenen

La ikke merke til at tråden var låst før du gjorde meg oppmerksom på det.

Hvorfor den er låst er jo litt snodig,men noen mente det ble en trolle tråd ser jeg.

Uansett OTA fungerte fint fra 2.1 til 2.3
2.3 til 2.4 ble gjort på verksted fordi 2 4 også inkluderte bytte av 12V batteri.
Visstnok nødvendig for å klare 2.4 til 3.0 OTA som en del har fått. Alt dette er nok kjent for alle id.4 eiere allerede.

Hvorfor det tar så lang tid før alle får 3.0 vet jeg ikke.

Men tror ikke dette at ting tar tid med OTA plager så mange ID.4 eiere.
Mulig noen håpte på at VW skulle dunke ut løpende endringer ala Tesla..men tror nok de som liker masse løpende endringer kanskje ikke kjøper ID.4...

Otkristo

Sitat fra: hELgenen på lørdag 03. desember 2022, klokken 22:35
Mulig noen håpte på at VW skulle dunke ut løpende endringer ala Tesla..men tror nok de som liker masse løpende endringer kanskje ikke kjøper ID.4...
Helt enig. Her er du inne på essensen.
De fleste som kjøper ID4 kjøper bilen som en vanlig "dumbil". Ikke opptatt/skjønner mulighetene som ligger i en komplett OTA/software. Ok det er helt greit.

Dieselgubben

@Otkristo. Har du en intensjon om å gjøre VW bedre? Er det din intensjon? Var det derfor du kom opp men overskriften "Sv: OTA - VW største bløff siden dieselgate"? Hvem tror du at du lurer?

Har du nå tenkt å klage i hver eneste Id4 tråd med gnålet om at posten din er urettmessig stoppet? Hvis du føler deg urettferdig behandlet, kan du kanskje ta det opp med admin eller ta konsekvensene selv. Eller så kan du jo bare lage en ny profil som en viss annen vi kjenner til og fortsette som før så lenge det holder.

hELgenen

Sitat fra: Otkristo på lørdag 03. desember 2022, klokken 23:00
Sitat fra: hELgenen på lørdag 03. desember 2022, klokken 22:35
Helt enig. Her er du inne på essensen.
De fleste som kjøper ID4 kjøper bilen som en vanlig "dumbil". Ikke opptatt/skjønner mulighetene som ligger i en komplett OTA/software. Ok det er helt greit.

Å ikke være opptatt av betyr ikke det samme som at man ikke skjønner.
Det ligger.et hav av forskjell der.

Ellers er det jo også stor forskjell på å rulle ut stadig nye funksjoner og introdusere stadig flere  nye feil,enn å rette feil på eksisterende funksjonalitet først. Og hvorfor bidra til å dekke kostnader for å utvikle prompelyder,peisbilde og spill i en bil?
Ikke alle synes det greit og vil heller sendt de utviklerene over til twitter og skaffet noen andre som kunne fikse feil med bremsene.

OTA må kanskje brukes på rett måte,ikke misbrukes...

biggern

Det kan vel ikke være så vanskelig å forstå basert på komm. måten/utrykk i enkelte innlegg ?
Fint om dette ikke starter/fortsetter her, så denne også blir lukket.

El-inor

Sitat fra: Otkristo på lørdag 03. desember 2022, klokken 21:51
Veldig godt spørsmål, og som du nå merker blir du ignorert. Ingen som tør å svare.
Kjell & Co fikk stengt en relevant tråd, men som selsvsagt har et tema som er følsomt for mange.

Sitat /argument 1 :
Det er formen din og motivasjonen/intensjonen din som blir helt feil. Du spør om svar om appen er like dårlig som i 2015 og om en del rundt OTA, men du vil eller evner ikke å lese innholdet i svarene

Jeg har lest gjennom mine innlegg på nytt og kan ikke se de var usaklig, selv om alle svarene ble veldig usaklig veldig fort [ les: trolle komentarer fra flere som moderator selettet ...)
Siden man er engasjert i andre grupper og eier en Tesla, blir en angrepet med at Tesla også har sine problemer.

Sitat/argument 2:
....du hopper over alt det positive (som et overveldende flertall erfarne brukere skriver om her) og trekker ut det som er negativt/usikkert/ikke lar seg dokumentere per i dag ...

Med andre ord, her skal vi helst kun diskutere det som er positivt, og ikke det som VW kan bli bedre på.
Denne tråden hadde aldri blitt stengt hvis det var en ID4 eier hadde stått bak.

Samtidig ser vi:

@dieselgubben skrive om kun det negative om Ariya i Nissan gruppen.
@daktari gjør det samme i Teslagruppene.
og veldig mange andre ID4 eiere som skriver i andre grupper.
Og det er lov. Ikke like behagelig å høre dritt om egne valg/merker, men sånn er det med diskusjonsfora.

Jeg ble også frosset ut/bannlyst/utskjelt på samme måten og av de samme menighetslederne da jeg i sin tid kom med kritiske betraktninger om ID.4-en jeg hadde bestilt og senere fikk. Jeg innser nå at feilen jeg begikk var å innrømme at jeg hadde eid og hadde stor respekt for Tesla, og det ble ikke bedre da jeg senere flagget at jeg hadde en Ariya i bestilling.

Lover nå å holde meg i bakgrunnen på dette forumet, men jeg kunne dessverre ikke dy meg da Otkristo presenterte en overskrift som fenget meg.

For øvrig så sitter jeg nå og nynner på Inger Lise Rypdals udødelige "Fru Johnsen" - budskapet den bringer er fortsatt høyaktuelt.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Otkristo

Sitat fra: biggern på søndag 04. desember 2022, klokken 07:22

Det kan vel ikke være så vanskelig å forstå basert på komm. måten/utrykk i enkelte innlegg ?
Fint om dette ikke starter/fortsetter her, så denne også blir lukket.
Synd den forrige tråden ble slettet, for da hadde vi en egen tråd om denne saken. Nå flyttes diskusjonen over i andre tråder. Så man oppnådde ingenting...
Kanskje vi kan få aktivert den igjen

Kjell Salvigsen

"Hvorfor ble denne tråden om samme tema egentlig låst? "OTA - VW største bløff siden dieselgate Startet av Otkristo «"
Kjell & Co fikk stengt en relevant tråd, men som selsvsagt har et tema som er følsomt for mange."

Det er ikke vanskelig å finne gode grunner til at tråden ble stengt, men jeg vil presisere nok en gang at jeg ikke har hatt kontakt med Admin eller andre for å få nevnte tråd stengt. Dette har jeg også svart OTKRISTO tidligere, men også her leses bare det som passer inn. Jeg vil oppfordre de som måtte mistenke meg for dette å kontakte gruppe Admin, da får man bekreftet at jeg ikke har noe med det å gjøre/kontaktet admin.

Det at mange ikke svarer eller ingnorerer enkelte her, trenger ikke å bety at "Ingen tør å svare" og at dette er "et tema som er følsomt for mange".

For min del koker det ned til at vi har totalt ulike måter å lese på og totalt ulike oppfatninger av hva som skjer her. Derfor er det mest konstruktivt å ikke diskutere videre mener jeg. Jeg inviterer hvem som helst her til å komme og sjekke om appen fremdeles er på 2015 nivå eller ikke, samt bli med på en kjøretur for å se om en id4 uten ota/3.0 p.t. egentlig fungerer bra eller ikke. Alle er nok enige om at OTA/3.0 går tregt og at VW klart kunne ha håndtert dette bedre, man kan mene det uten å krisemaksimere slik enkelte gjør.
"For meg virker det som tidens bløff", skrev OTKRISTO i sin innledning til den stengte tråden, det er å krismaksimere mener jeg.

Jeg har forståelse for at en del her opererer under alias/kallenavn, det er tross alt lettere å skrive fritt her uten å måtte ta hensyn til ens forhold til forhandler/ens jobb/poisisjon m.m. Samtidig er denne "friheten" dessverre lett å misbruke, gjemt bak et alias og et tastatur er det lett å ture frem på en måte man ellers ikke ville ha gjort om man opererte under fullt navn. Man ser dessverre oftere og oftere at slikt misbrukes, overalt på nettet. Det er klart mest ulemper med anonyme profiler mener jeg, jeg er tilhenger av å operere under fullt navn eller møtes fysisk. Da blir det som regel alltid bedre diskusjoner ut av det og man slipper de verste tilfellene av trollete oppførsel i kommentarfelt/diskusjonsgrupper.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Otkristo

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 04. desember 2022, klokken 00:29
@Otkristo. Har du en intensjon om å gjøre VW bedre? Er det din intensjon? Var det derfor du kom opp men overskriften "Sv: OTA - VW største bløff siden dieselgate"? Hvem tror du at du lurer?

Har du nå tenkt å klage i hver eneste Id4 tråd med gnålet om at posten din er urettmessig stoppet? Hvis du føler deg urettferdig behandlet, kan du kanskje ta det opp med admin eller ta konsekvensene selv. Eller så kan du jo bare lage en ny profil som en viss annen vi kjenner til og fortsette som før så lenge det holder.
Ja, jeg tror/vet at VW og andre følger med på FB, YouTube og her på elbilforum. Kanskje det var VW som ikke likte tittelen? Jeg sa ingenting om svindel, men bløff. Så ja, min intensjon  var god.

Nå er det 15 måneder siden lansering

daktari

2.4 handlet om ny firmware på samtlige ECUer i bilen, slik at de kan motta ota oppdateringer. Bilene ble lansert på gamlemåten der hver ECU har egen fw som må flashes manuelt. Vanligvis har det vært få slike oppdateringer i bilers levetid fordi bilene har vært rimelig standardiserte og grundig testet. De har også blitt levert komplette med all funksjonalitet fra dag 1. Ledetid2n fra start utvikling til lansering blir jo lengre, og eieren får færre overraskelser ved henting og i levetiden på bilen.

2.3 var oppdatering av infotainment. Det har man altså kunnet gjøre fra starten.

Siste testen til TeslaBjørn av ID.buzz viser 3.2, og der er det mange forbedringer, også mtp lading og batteritemp. Så den som venter på noe godt...

Ellers kan man nevne at Kia og Audi ikke har ota oppdatering. BMW har delvis ota, dvs noen moduler må tas på verksted og andre ota.Tesla har jo en smart funksjon ved at bilen kobler seg opp på verkstedets wifi og setter igang nedlasting automatisk. Nio leverte uferdig sw, men mye har skjedd ota siste året.

Synes 2.4 utrulling har gått tregt. Det er også kjipt at de ikke like gjerne får inn 3.0 på verkstedet, men de sier de ikke kan. Så sitter vi her alle eiere i skyggen av et forsinket softwareprosjekt og er fra indifferent til ekstremt skuffet. Ikke første gang i historien lovet sw er forsinket, men vi er åpenbart nærmere enn før.

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Otkristo

VW sliter med å levere OTA til bilene fordi de bl.a. har valgt en gammeldags modell på elektronikken (masse moduler i stedet for 1-2 computere som styrer alt). I tillegg har de måttet finne alternative moduler i noen tilfeller pga. leveringsproblemer og annet som følge av alle logistikkutfordringene i verden de siste årene. Det virker også som de er veldig innstilt på å få alle opp til 3.0 før de tilbyr senere versjoner. (Nye biler sendes i dag ut fra fabrikk med 3.2)

Jeg tror de i løpet av 2023 vil klare å få brorparten av bilparken over på 3.0 og kanskje da tør å sende ut videre oppdateringer til disse. Etter at vi har fått "2.4" som egentlig er 2.3 med buildnummer 0912, skal alle moduler i bilen være klare for å ta imot OTA.

Pga. den enorme mengden kombinasjoner av moduler og utstyr er det et utvalg biler som brickes når de mottar 3.0 OTA og må til verksted for å flashes, og det er der vi er nå. Utrulling av 3.0 er fortsatt på test-stadiet og ikke åpnet for alle biler som møter kravene for denne.

Her er @igniztion "spot on" på VW største problem med å få OTA rullet ut i stor skala

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA