Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.

Startet av biggern, onsdag 02. november 2022, klokken 11:32

« forrige - neste »

biggern

Er registrert med "I want OTA 3.0" på mail, men spennende å se hvor mange i Norge som får respons/utvalgt for dette, de neste dager.
https://www.facebook.com/groups/volkswageniddriversclub/permalink/1053579308651748

sk0yern

Husk å parkere bilen på et lett tilgjengelig sted før man starter oppdateringen ;)

magfred

#2
Virker som mange har fått e-post om at de er med allerede, men usikker på om noen i Norge har mottatt svar. E-postene går tydeligvis ut med lokalt språk, så mulig det er noen forsinkelser der.

Slik de ordlegger seg på Drivers Club kan det også se ut som at det ikke kun er 1000 stk som er inkludert, slik som først nevnt, men mye "ullen" informasjon rundt dette så vi får se...

Oppdatering: Ser ut som at de har presisert i en kommentar at det faktisk kun er 1000 stk (av 3800 som sendte "I want OTA 3.0") som er med i denne runden. Ser flere svensker, dansker og finner som kommenterer at de har fått beskjed om at de er med, men ingen nordmenn som har kommentert at de har fått e-post foreløpig...
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

daktari

Ser på Id drivers club at det raser ut sw 3.0 til folk i alle land med alle typer IDer i går og i dag. Kun de 1000 som fikk epost.
Foreløpig ingen som melder kollaps i bilen, så dette lover kanskje godt for oss andre også. En jule-oppdatering, bare 1 år forsinket?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kjell Salvigsen

#4
ja, hvis det blir 1000 vellykkede OTA oppdateringer på alle mulige slags modeller og utstyrsvarianter, så lover jo det godt. Jeg håper også på dette før jul, er mest spent på å teste ladekurven på min first max - der skal det jo være vesentlig bedring sies det.

Er spent på tempoet fremover og hvordan de evt prioriterer rekkefølgen. Går det på alder på bilen, vil de prioritere de som sendte inn "I want OTA" eller evt andre måter ?
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

igniztion

Tipper de ruller det ut geografisk. Ingen ting tyder på at det har noe å si hvor lenge bilen har rullet på veien.

Det som bekymrer meg mest, er at jeg fortsatt ikke har hørt om en eneste norsk bil som har fått oppdateringen. Det var mange av oss som sendte inn e-post.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Kjell Salvigsen

ja, noen historier om vellykkede norske oppdateringer ville ha vært hyggelig snart. Håper også VW/Møller blir flinkere fremover til å gi god informasjon til oss
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

magfred

Synes også det er litt merkelig at det ikke er noen norske biler som virker å ha fått oppdateringen. Kan importør har bedt VW om å holde litt igjen for Norge, slik jeg oppfatter det kom de ganske sent i gang med 2.4 oppdateringen så forhandlerne har kanskje for mye å gjøre allerede (gitt at man vil sikre seg mot å få en haug med 3.0 OTA biler med feil som kommer inn for fiks i tillegg til 2.4)? Mulig jeg ikke har fått det med meg, men det kan også virke som at det er få eller ingen 1st modeller (inkl Max) som er oppdatert per nå.

Ellers virker det jo som at oppdateringen går igjennom relativt greit på de som har mottatt den, både de fra tidligere runder og de som sendte inn "I want OTA 3.0"...
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Storg

1000 biler fordelt over hele Europa er ikke mange. Og hvor mange skulle det vært i Norge hvis man skulle fordelt på salgstall? Kan også være at sen 2.4 utrulling reduserer poolen å velge fra i Norge. Og så lenge konfigurasjonen solgt i Norge blir dekket opp blandt de 1000 så betyr det ikke mer enn at vi ikke får «lokal» Feedback.


Sent from my iPhone using Tapatalk

magfred

#9
Sitat fra: Storg på lørdag 12. november 2022, klokken 00:34
1000 biler fordelt over hele Europa er ikke mange. Og hvor mange skulle det vært i Norge hvis man skulle fordelt på salgstall? Kan også være at sen 2.4 utrulling reduserer poolen å velge fra i Norge. Og så lenge konfigurasjonen solgt i Norge blir dekket opp blandt de 1000 så betyr det ikke mer enn at vi ikke får «lokal» Feedback.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Enig at 1000 stk fordelt på totalt solgte ID'er i Europa ikke blir mange i hvert land, men iflg ID Drivers Club på Facebook ble det kommunisert at det var utstyrsgrad man ønsket å ha mest mulig spredning på, ikke geografisk lokasjon.

Nå vet jeg jo ikke hvor mange av de 3800 som sendte inn "I want OTA 3.0" som var norske, men det er vel ikke urealistisk å anta at det kan ha vært minst like mange som fra Danmark og Sverige, gitt hvor mange som er solgt her kontra våre naboland. I Sverige er det jo f. eks totalt solgt ca 21000 ID'er kontra nesten 32000 her, og i Danmark er det solgt totalt ca 9000 ID.3 og 4, vesentlig færre enn her. Allikevel er dukker det opp rapporter om oppdatering fra begge disse landene, og ikke Norge.

Men det kan jo, som nevnt, ha en sammenheng med sen 2.4 utrulling her på berget.

Kilder:
20 mest solgte elbiler i Danmark fram til september 2022: https://mobilsiden.dk/nyheder/opkoblede-biler/alle-elbiler-i-danmark-her-er-de-20-mest-populaere/
Elbiler solgt i Sverige: https://www.elbilsstatistik.se/elbilsstatistik
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

JG


igniztion

Det er nå minst 10 stk som rapporterer om at oppdateringen har feilet og bilen må taues til verksted. Dersom man er forsiktig med anslag, vil dette tilsi 1-2% feilrate. (Sannsynligvis høyere da neppe alle skriver på ID Drivers Club om det)

Jeg tviler på VW sender ut denne oppdateringen til alle med så høy feilrate, da det vil ende opp med tusenvis av biler som må på verksted.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

atrus

Sitat fra: igniztion på mandag 14. november 2022, klokken 09:36
Det er nå minst 10 stk som rapporterer om at oppdateringen har feilet og bilen må taues til verksted. Dersom man er forsiktig med anslag, vil dette tilsi 1-2% feilrate. (Sannsynligvis høyere da neppe alle skriver på ID Drivers Club om det)

Jeg tviler på VW sender ut denne oppdateringen til alle med så høy feilrate, da det vil ende opp med tusenvis av biler som må på verksted.

Tror man skal ta innleggende på ID Drivers Club med en viss klype salt. Stort forum noe som tilsier at ikke alle er like seriøse.

casall

Jeg fikk 2022 GTX for 1 uke siden, og ganske sikker på den har 3.0 ? Gjelder det eldre biler?

MinID

Sitat fra: casall på tirsdag 15. november 2022, klokken 10:26
Jeg fikk 2022 GTX for 1 uke siden, og ganske sikker på den har 3.0 ? Gjelder det eldre biler?

Biler som utleveres nå har 3.1 eller 3.2. Så dette gjelder ikke deg.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA