Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.

Startet av biggern, onsdag 02. november 2022, klokken 11:32

« forrige - neste »

El-inor

Sitat fra: Otkristo på søndag 04. desember 2022, klokken 22:50
VW sliter med å levere OTA til bilene fordi de bl.a. har valgt en gammeldags modell på elektronikken (masse moduler i stedet for 1-2 computere som styrer alt). I tillegg har de måttet finne alternative moduler i noen tilfeller pga. leveringsproblemer og annet som følge av alle logistikkutfordringene i verden de siste årene. Det virker også som de er veldig innstilt på å få alle opp til 3.0 før de tilbyr senere versjoner. (Nye biler sendes i dag ut fra fabrikk med 3.2)

Jeg tror de i løpet av 2023 vil klare å få brorparten av bilparken over på 3.0 og kanskje da tør å sende ut videre oppdateringer til disse. Etter at vi har fått "2.4" som egentlig er 2.3 med buildnummer 0912, skal alle moduler i bilen være klare for å ta imot OTA.

Pga. den enorme mengden kombinasjoner av moduler og utstyr er det et utvalg biler som brickes når de mottar 3.0 OTA og må til verksted for å flashes, og det er der vi er nå. Utrulling av 3.0 er fortsatt på test-stadiet og ikke åpnet for alle biler som møter kravene for denne.


Her er @igniztion "spot on" på VW største problem med å få OTA rullet ut i stor skala

Hvis ikke dette i år 2022/2023 fortjener benevnelsen "skandale" så vet ikke jeg.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Kjell Salvigsen

Sitat fra: daktari på søndag 04. desember 2022, klokken 12:15


Synes 2.4 utrulling har gått tregt. Det er også kjipt at de ikke like gjerne får inn 3.0 på verkstedet, men de sier de ikke kan.

Enig, her hadde de klart tjent på å være fleksible og på tilbudssiden. Det bør evt. være god grunn som de kommuniserer dersom dette ikke er mulig.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Dieselgubben

Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 05. desember 2022, klokken 13:32
Sitat fra: daktari på søndag 04. desember 2022, klokken 12:15


Synes 2.4 utrulling har gått tregt. Det er også kjipt at de ikke like gjerne får inn 3.0 på verkstedet, men de sier de ikke kan.

Enig, her hadde de klart tjent på å være fleksible og på tilbudssiden. Det bør evt. være god grunn som de kommuniserer dersom dette ikke er mulig.

Lett å glemme at utsettelse også skyldes forhold utenfor VW sin kontroll grunnet pandemi og nå krig i Europa. Kan jo nevne 12v batteriet som det er vanskelig å få tak i.

Egentlig er hele denne ota diskusjonen et stort i-lands problem. Hadde vi vært betatestere slik som enkelte andre pionerer, så ja. Da hadde det vært viktig. Vi har en bil som funker og som er godt tilpasset nordisk klima med gjennomtenkte løsninger. Går til og med rykter om at Ariya ikke har oppvarmet radar. Stemmer det, ja da kan vi begynne å snakke "skandale".

unik42

Er det oppvarmet radar på ID3/ID4? Det var nytt for meg i så fall.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Dieselgubben

Sitat fra: unik42 på mandag 05. desember 2022, klokken 15:20
Er det oppvarmet radar på ID3/ID4? Det var nytt for meg i så fall.

I siste test av vw Id Buzz bekrefter Teslabjørn med flir kamera at denne har oppvarmet radar. Id4 har ikke gått Geilo test på vinterføre slik jeg kan se.

Hvordan det, unik? Plages du ofte at radaren settes ut av spill på vinteren slik som Teslabjørn opplevde på Ariya på Geilo testen?

daktari

ID. Drivers club melder i dag at de skal innlemme flere som sendte eposten "I want OTA". De utvider testingen altså, så dette må vel bety at det var rimelig suksessfylt. Tror de nevnte ca 4000 eposter men de behøvde bare 1000 i starten.

Videre bekrefter de at enkelt hw-kombinasjoner ikke funker med OTA, og disse må på verksted en eller annen gang. De skriver ikke nærmere om omfang eller årsak. Enkelte eiere spekulerer i at det kan være ettermontert utstyr, originalt eller ikke, som ryggekamera eller kode-endringer  (ikke kjøpt men "hacket" Travel Assist f.eks.). Jeg tipper det også kan være en og annen ECU knyttet til en eller annen komponent (ABS, styring, sensor etc etc som har en spesiell sofware).

Siste gode nyhet er at for alle biler med 3.0 fra fabrikk starter oppdatering OTA nå. Første versjon blir en bug-fix på 3.0. Her blir utrullingen skalert oppover i et progressivt forløp.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ELvin2022

Bilen fungerer jo fint med 2.4/2.3 også da dere 🙂 Er vell ikke verdens undergang, jaja så tar det tid, og ja det hadde hvert fint med sw3.0. Og det er jo litt frustrerende å vente. Men det er vell ikke nødvendig å tømme 8 års opparbeidet frustrasjon av den grunn? Leste i et utenlandsk forum at vedkommende håpet vw fabrikken tok fyr??  Rart det er krig i verden?

hELgenen

Sitat fra: ELvin2022 på mandag 05. desember 2022, klokken 20:27
Bilen fungerer jo fint med 2.4/2.3 også da dere 🙂 Er vell ikke verdens undergang, jaja så tar det tid, og ja det hadde hvert fint med sw3.0. Og det er jo litt frustrerende å vente. Men det er vell ikke nødvendig å tømme 8 års opparbeidet frustrasjon av den grunn? Leste i et utenlandsk forum at vedkommende håpet vw fabrikken tok fyr??  Rart det er krig i verden?

Sant nok

Og for de som må ha oppdateringer hele tiden så finnes det biler med slikt også.


RJK

Sitat fra: ELvin2022 på mandag 05. desember 2022, klokken 20:27
Bilen fungerer jo fint med 2.4/2.3 også da dere 🙂 Er vell ikke verdens undergang, jaja så tar det tid, og ja det hadde hvert fint med sw3.0. Og det er jo litt frustrerende å vente. Men det er vell ikke nødvendig å tømme 8 års opparbeidet frustrasjon av den grunn? Leste i et utenlandsk forum at vedkommende håpet vw fabrikken tok fyr??  Rart det er krig i verden?
Så det at en del brukere har problemer som gjør bilen mindre god for dem eller til tider ubrukelig, skal bare si "tja, tja, det blir kanskje bra frem til jeg skifter bil"?

Selvsagt er det ikke alle som er like kresen, eller bruker bilene slik at de plages av de kjente problemene, eller ikke har opplevd problemer selv. Og ikke alle feil er like kritisk.

Men for de som er affisert, så må det være ganske frustrerende at dette ikke funker, og at VW sliter med å få rullet ut fiks. Rart egentlig at ikke flere krever heving for å fremtvinge at de får oppdateringen raskere enn VW legger opp til, og med stadige utsettelser.

Selv har jeg måtte purre på batteribytte påmin Kona, da jeg synes det tok for lang tid og jeg via forum oppdaget at folk med senere datoer allerede hadde fått byttet. Resultatet er at jeg nå får byttet i løpet av uken.

Hadde de servert meg en intetsigende suppe av dårlige unnskyldninger, hadde jeg forlangt å få snakket med sjefen for avdelingen der jeg kjøpte bilen, og forlangt både klare svar, handling og ekstra kompensasjon.

Det nytter tydeligvis ikke å bare stå med lua og nikke og akseptere at de ikke kan/vil gi gode svar, og ikke minst løsninger. Her må man hevde sin rett. Høflig, men veldig bestemt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Må ha en "vesentlig mangel" for å heve kjøpet, og det tror jeg skal være vanskelig å få gjennom med de bilene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

igniztion

Sitat fra: hELgenen på mandag 05. desember 2022, klokken 20:36
Sitat fra: ELvin2022 på mandag 05. desember 2022, klokken 20:27
Bilen fungerer jo fint med 2.4/2.3 også da dere 🙂 Er vell ikke verdens undergang, jaja så tar det tid, og ja det hadde hvert fint med sw3.0. Og det er jo litt frustrerende å vente. Men det er vell ikke nødvendig å tømme 8 års opparbeidet frustrasjon av den grunn? Leste i et utenlandsk forum at vedkommende håpet vw fabrikken tok fyr??  Rart det er krig i verden?

Sant nok

Og for de som må ha oppdateringer hele tiden så finnes det biler med slikt også.

Nå var jo tross alt OTA et av de store salgspunktene i markedsføringen rundt ID-bilene helt fra starten, og spesielt i 2021. Da er det ikke rart de får en del misfornøyde kunder når de ikke leverer.

Jeg er kjempefornøyd med bil og 2.3/2.4 jeg, men jeg føler likevel at en del av bilen som ble lovet ved kontraktsinngåelse, enda ikke er på plass 20 måneder etter jeg fikk nøklene.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

unik42

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 05. desember 2022, klokken 15:40
Sitat fra: unik42 på mandag 05. desember 2022, klokken 15:20
Er det oppvarmet radar på ID3/ID4? Det var nytt for meg i så fall.

I siste test av vw Id Buzz bekrefter Teslabjørn med flir kamera at denne har oppvarmet radar. Id4 har ikke gått Geilo test på vinterføre slik jeg kan se.

Hvordan det, unik? Plages du ofte at radaren settes ut av spill på vinteren slik som Teslabjørn opplevde på Ariya på Geilo testen?

I både min ID4 og ID3en jeg hadde på hjemlån før har ACC sluttet å virke ved mye snøfall. Jeg har heller ikke sett antydning til at snøslapsen smeltet bort. Så det...
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

MinID

Sitat fra: RJK på mandag 05. desember 2022, klokken 22:08

Rart egentlig at ikke flere krever heving for å fremtvinge at de får oppdateringen raskere enn VW legger opp til, og med stadige utsettelser.


Det ville da være å skyte seg selv i foten. Bilen selges med fortjeneste på bruktmarkedet. Å gi den tilbake til selger slik at de kan tjene på deg, nei takk. Og som det kommer frem fra de fleste eierne. De vil gjerne ha ota, men har ikke noe panikk, da bilen fungerer fint.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Otkristo

Sitat fra: MinID på tirsdag 06. desember 2022, klokken 08:44
Sitat fra: RJK på mandag 05. desember 2022, klokken 22:08

Rart egentlig at ikke flere krever heving for å fremtvinge at de får oppdateringen raskere enn VW legger opp til, og med stadige utsettelser.


Det ville da være å skyte seg selv i foten. Bilen selges med fortjeneste på bruktmarkedet. Å gi den tilbake til selger slik at de kan tjene på deg, nei takk. Og som det kommer frem fra de fleste eierne. De vil gjerne ha ota, men har ikke noe panikk, da bilen fungerer fint.
Enig så lenge alt fungerer fint.
Er vel kanskje derfor VW/Møller ikke presser mer på siden de har lojale kunder som ikke stiller krav/bryr seg.

MinID

#74
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 06. desember 2022, klokken 09:30
Sitat fra: MinID på tirsdag 06. desember 2022, klokken 08:44
Sitat fra: RJK på mandag 05. desember 2022, klokken 22:08

Rart egentlig at ikke flere krever heving for å fremtvinge at de får oppdateringen raskere enn VW legger opp til, og med stadige utsettelser.


Ja der har vi noe til felles for telsa kunder....

Det ville da være å skyte seg selv i foten. Bilen selges med fortjeneste på bruktmarkedet. Å gi den tilbake til selger slik at de kan tjene på deg, nei takk. Og som det kommer frem fra de fleste eierne. De vil gjerne ha ota, men har ikke noe panikk, da bilen fungerer fint.
Enig så lenge alt fungerer fint.
Er vel kanskje derfor VW/Møller ikke presser mer på siden de har lojale kunder som ikke stiller krav/bryr seg.

Ja, vi er nok ganske like tesla eierne her....
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA