Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.

Startet av biggern, onsdag 02. november 2022, klokken 11:32

« forrige - neste »

eriksen.eriksen

Ja, nye biler har dette fra fabrikken.

Problemene er knyttet til biler som oppdateres OTA. Av ukjente årsaker stopper noen av bilene opp mens de oppdateres, og må da oppdateres manuelt på verksted. Man vil da få opp rød varsellampe i bilen, og i følge manualen skal man da la være å kjøre bilen slik at den må taues til verksted.

Denne feilen var også et problem for enkelte ved forrige OTA. Tipper det jobbes med å finne et mønster i hvilke biler som får problemer!

sk0yern

Sitat fra: atrus på mandag 14. november 2022, klokken 20:13
Tror man skal ta innleggende på ID Drivers Club med en viss klype salt. Stort forum noe som tilsier at ikke alle er like seriøse.
Det er nok sikkert sant, men det virker da vitterlig som det feiler på endel biler.
Ikke spesielt betryggende.
Blir nok ingen generell utrulling før godt over nyttår.
Må jo snart være innafor å kreve at de gjør det manuelt på verkstedet?

daktari

Sitat fra: sk0yern på onsdag 16. november 2022, klokken 21:00
Sitat fra: atrus på mandag 14. november 2022, klokken 20:13
Tror man skal ta innleggende på ID Drivers Club med en viss klype salt. Stort forum noe som tilsier at ikke alle er like seriøse.
Det er nok sikkert sant, men det virker da vitterlig som det feiler på endel biler.
Ikke spesielt betryggende.
Blir nok ingen generell utrulling før godt over nyttår.
Må jo snart være innafor å kreve at de gjør det manuelt på verkstedet?
Enig. Vanskelig å tro at folk skrøner om at bilen blir bricka.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Otkristo

Sitat fra: daktari på onsdag 16. november 2022, klokken 23:21
Sitat fra: sk0yern på onsdag 16. november 2022, klokken 21:00
Sitat fra: atrus på mandag 14. november 2022, klokken 20:13
Tror man skal ta innleggende på ID Drivers Club med en viss klype salt. Stort forum noe som tilsier at ikke alle er like seriøse.
Det er nok sikkert sant, men det virker da vitterlig som det feiler på endel biler.
Ikke spesielt betryggende.
Blir nok ingen generell utrulling før godt over nyttår.
Må jo snart være innafor å kreve at de gjør det manuelt på verkstedet?
Enig. Vanskelig å tro at folk skrøner om at bilen blir bricka.
Husk å planlegge neste oppdatering. Dette tar tid...

Kjell Salvigsen

#19
Sitat fra: Otkristo på søndag 20. november 2022, klokken 22:14
Sitat fra: daktari på onsdag 16. november 2022, klokken 23:21
Sitat fra: sk0yern på onsdag 16. november 2022, klokken 21:00
Sitat fra: atrus på mandag 14. november 2022, klokken 20:13
Tror man skal ta innleggende på ID Drivers Club med en viss klype salt. Stort forum noe som tilsier at ikke alle er like seriøse.
Det er nok sikkert sant, men det virker da vitterlig som det feiler på endel biler.
Ikke spesielt betryggende.
Blir nok ingen generell utrulling før godt over nyttår.
Må jo snart være innafor å kreve at de gjør det manuelt på verkstedet?
Enig. Vanskelig å tro at folk skrøner om at bilen blir bricka.
Husk å planlegge neste oppdatering. Dette tar tid...

Er enig i at dette er lang tid dersom dette stemmer for alle biler som skal ha 3.0 OTA og bilen ikke kan brukes disse 6-8 timene. Forventer at man kan styre tidspunkt selv slik at man kan legge dette til natt eller mens man er på jobb. Men tror samtidig at dette er det som skal til for å komme over kneika, kommende oppdateringer etter denne tar kortere tid i følge dem som har fått utlevert nye biler med oppdatert software klart i bilen.

Når det er sagt kan det virke som at en del Tesla entusiaster nesten gleder seg over VWs og andre bilmerkers treghet/feil på software området. Jeg er også lei av å vente og er kritisk til VWs informasjon, men samtidig fungerer bilen meget bra i hverdagen. Tesla sliter jo med en del andre og mer inngripende software relaterte utfordringer som i verste fall er langt mer kritiske enn det VW har, men jeg gleder meg ikke over det og kunne aldri falt meg inn å gå inn i Tesla eier grupper å minne eierne der på de feil som en der må leve med fordi Teslas ingeniører også sliter på sine områder. Man bør heller glede seg over at Tesla har vist vei og på mange måter bidratt til at det nå finnes mange andre gode elbiler på markedet.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

MinID

[quote author=Kjell Salvigsen l
Er enig i at dette er lang tid dersom dette stemmer for alle biler som skal ha 3.0 OTA og bilen ikke kan brukes disse 6-8 timene. Forventer at man kan styre tidspunkt selv slik at man kan legge dette til natt eller mens man er på jobb. Men tror samtidig at dette er det som skal til for å komme over kneika, kommende oppdateringer etter denne tar kortere tid i følge dem som har fått utlevert nye biler med oppdatert software klart i bilen.

[/quote]

Nå er det vel ingen som har erfart ota etter 3.0 (videre til 3.1), så det er vel for tidlig å si om kommende oppdateringer vil være raskere. Men håper jo det.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Kjell Salvigsen

Sitat fra: MinID på mandag 21. november 2022, klokken 11:13
[quote author=Kjell Salvigsen l
Er enig i at dette er lang tid dersom dette stemmer for alle biler som skal ha 3.0 OTA og bilen ikke kan brukes disse 6-8 timene. Forventer at man kan styre tidspunkt selv slik at man kan legge dette til natt eller mens man er på jobb. Men tror samtidig at dette er det som skal til for å komme over kneika, kommende oppdateringer etter denne tar kortere tid i følge dem som har fått utlevert nye biler med oppdatert software klart i bilen.


Nå er det vel ingen som har erfart ota etter 3.0 (videre til 3.1), så det er vel for tidlig å si om kommende oppdateringer vil være raskere. Men håper jo det.
[/quote]

Ok, da beklager jeg i så fall at jeg har misforstått. Mulig at dette har vært snakk om annen type oppdateringer de har fått i bilene sine. Så da får vi jo håpe det i hvert fall :-)
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

MinID

Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 21. november 2022, klokken 12:49
Sitat fra: MinID på mandag 21. november 2022, klokken 11:13
[quote author=Kjell Salvigsen l
Er enig i at dette er lang tid dersom dette stemmer for alle biler som skal ha 3.0 OTA og bilen ikke kan brukes disse 6-8 timene. Forventer at man kan styre tidspunkt selv slik at man kan legge dette til natt eller mens man er på jobb. Men tror samtidig at dette er det som skal til for å komme over kneika, kommende oppdateringer etter denne tar kortere tid i følge dem som har fått utlevert nye biler med oppdatert software klart i bilen.


Nå er det vel ingen som har erfart ota etter 3.0 (videre til 3.1), så det er vel for tidlig å si om kommende oppdateringer vil være raskere. Men håper jo det.

Ok, da beklager jeg i så fall at jeg har misforstått. Mulig at dette har vært snakk om annen type oppdateringer de har fått i bilene sine. Så da får vi jo håpe det i hvert fall :-)
[/quote]

Det er har kommet små feilfiks, men ikke noe mer. Alle på 3.0 venter nok at 3.0 er ferdig rullet ut slik at 3.1 står for tur. Den har fordelen med forbruk i liten skjerm bak rattet. En klar forbedring av den skjermen.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Ledam

Er det noen som kjenner Møllers timeplan når dette skal skje? Jeg fikk min bil (GTX) i August 2021 og kjører fremdeles med versjon 2.3. Fant en gammel epost fra Møller datert sist sommer at nå startet de utrulling. Har ikke hørt noe enda. Men det er kanskje ikke noe å bry seg om hvis nyere versjoner har masse bugs?

Krokstein

Sitat fra: Ledam på torsdag 24. november 2022, klokken 17:07
Er det noen som kjenner Møllers timeplan når dette skal skje? Jeg fikk min bil (GTX) i August 2021 og kjører fremdeles med versjon 2.3. Fant en gammel epost fra Møller datert sist sommer at nå startet de utrulling. Har ikke hørt noe enda. Men det er kanskje ikke noe å bry seg om hvis nyere versjoner har masse bugs?
Har du ikke fått nytt batteri, inkludert oppgradering til 2.4 heller?
ID.4 GTX

hakotorg

Jeg har også 2.3, fikk bilen i april 2021.
Bilen skal inn pga feilmelding om sos nødknappen, så da tar de nytt batteri og oppdatering når den først er inne. Det er i desember.
Jeg måtte nok ha ventet enda lengre om den ikke allerede skulle inn på verkstedet.

hELgenen

Hvorfor tar ikke dere som venter på 2.4 kontakt med forhandler og ber om time?
Jeg gjorde det - fikk time med en gang......


Kjell Salvigsen

Sitat fra: hELgenen på torsdag 24. november 2022, klokken 19:56
Hvorfor tar ikke dere som venter på 2.4 kontakt med forhandler og ber om time?
Jeg gjorde det - fikk time med en gang......

Godt forslag! Jeg ser i Facebook grupper at en god del får rask time på denne måten, så det er nok en god plan. Jeg fikk også rask time på den måten.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

El-inor

Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 24. november 2022, klokken 20:23
Sitat fra: hELgenen på torsdag 24. november 2022, klokken 19:56
Hvorfor tar ikke dere som venter på 2.4 kontakt med forhandler og ber om time?
Jeg gjorde det - fikk time med en gang......

Godt forslag! Jeg ser i Facebook grupper at en god del får rask time på denne måten, så det er nok en god plan. Jeg fikk også rask time på den måten.

Ja, Møller det er bilimportøren sin det! Kjøper du bil av Møller så er du i de beste hender - bare du selv tar kontakt med forhandleren hvis det er noe som forhandler/Møller burde fulgt opp.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

hELgenen

Sitat fra: El-inor på torsdag 24. november 2022, klokken 23:14
Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 24. november 2022, klokken 20:23
Sitat fra: hELgenen på torsdag 24. november 2022, klokken 19:56
Hvorfor tar ikke dere som venter på 2.4 kontakt med forhandler og ber om time?
Jeg gjorde det - fikk time med en gang......

Godt forslag! Jeg ser i Facebook grupper at en god del får rask time på denne måten, så det er nok en god plan. Jeg fikk også rask time på den måten.

Ja, Møller det er bilimportøren sin det! Kjøper du bil av Møller så er du i de beste hender - bare du selv tar kontakt med forhandleren hvis det er noe som forhandler/Møller burde fulgt opp.

Jeg kjøpte bilen av en forhandler og alt vedrørende bilen går via forhandler.

Enkelt for meg og enkelt for dem.

Møller har jeg aldri hatt kontakt med

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA