Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Begynner å lure hva regjeringen holder på med når de (SP) ber om utredning på hva som skjer om de KUTTER 20% AV POLITISTILLINGENE i byene. Er det mulig?? Hvilket land bor de i?? Bondelandet??

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8JqW5r/opplysninger-til-vg-slik-gjorde-regjeringen-full-retrett
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 03. november 2022, klokken 21:28
Begynner å lure hva regjeringen holder på med når de (SP) ber om utredning på hva som skjer om de KUTTER 20% AV POLITISTILLINGENE i byene. Er det mulig?? Hvilket land bor de i?? Bondelandet??

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8JqW5r/opplysninger-til-vg-slik-gjorde-regjeringen-full-retrett

De vil vel kutte i utgifter der da kan for å holde rentespøkelset i sjakk slik at bøndene med mange millioner i gjeld på sin maskinpark ikke skal lide. Så da leter man etter steder man kan kutte for å redusere statens utgifter. SV sitter i andre enden og vil øke statens utgifter og leter etter steder de kan hente pengene fra andre enn egen velgergruppe. Jeg må si jeg er skremt over egoismen som råder i norsk politikk om dagen. Det virker som om ingen tar ansvar for å bygge opp en helhetlig politikk for å bygge kaken større. Isteden tror man at bare man tar noe fra noen som har litt og gir til noen som ikke har så mye så vil det gagne samfunnet som helhet. Poenget må jo være at det må være en balanse her slik at man har et system som bygger opp landet over tid - ikke bygger det ned. Nå rømmer jo de rikeste landet i frykt. Det forteller meg at kanskje man har gått for langt. Jeg ville nok heller foretrukket en politikk der de rikeste kanskje klagde litt, men ikke stakk avgårde. 

Jeg må si at jeg ble provosert at denne Bjørn Dæhlie saken når han flyttet nordover...og så når han flyttet til Sveits...men fra å synes mannen var en dust - har jeg endret mening til større forståelse.  Progressiv skatt er helt ok - men skatt på f.eks formue kan slå ekstremt feil ut - og i visse tilfeller være med på å bygge ned - og ikke opp samfunnet. Grunnrente skatt er ok - progressiv skatt er ok, skatt på utbytte,renter,arveavgift osv - er ok, men en formueskatt på allerede beskattede midler når man har slike idotregler i dette landet at slike formuer kan skjermes for beskatning bare man vet hvordan - det er tullete og ekstremt ødeleggende.  Da blir det litt som strømstøtten der noen utvalgte skal få - andre ikke. Da forsøker man å drive en aktiv fordelingspolitikk som i bunn og grunn vil ramme urettferdig. Og oppleves ting urettferdig av noen - ja da mister man etterhvert hele troen på landet og demokratiet og man sitter igjen med et splittet land slik som USA til en viss grad er. Og er det noe landet ikke trenger i en slik situasjon vi er på vei inn i - så er det splittelse. Men jeg mener dagens regjering faktisk arbeider aktivt for å bygge opp under splittelse..Det er ekstremt synd!

ToWalkOrDrive

Hovedmålet med å kutte stillingene i byene begrunnet de med at de da kunne ha flere stillinger på mindre tett befolkede steder... men blir jo veldig feil når Politiet i dag i byene har for få ansatte, og må ofte henlegge saker pga mangel på ressurser. En del innbrudd blir jo bare henlagt uten undersøkelser, osv. Dette er jo sånt en hører om på TV og radio, men SP-politikerne har vel bare FM-radio i traktorene sine...
Tesla Model Y                         2021-

Merce

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 03. november 2022, klokken 21:28
Hvilket land bor de i?? Bondelandet??

At SP befinner seg langt ute på "bondelandet" er jo intet nytt..

Øystein16

Det er mange fordelar med å bu på bondelandet. Me bur i Stavangerregionen der bøndene er og var viktige for industrialisering av landbruk og industri her i landet og faktisk elles i verda.

https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/GGKQgQ/roboter-fra-bryne-lakkerer-porsches-nye-elbil


Thalgar

Kan bli spennande forhandlingar om bilavgiftene dette her. Frå SVs alternative budsjett:

"For at vi skal nå klimamålene våre, må miljøavgiftene økes slik at det blir dyrere å forurense. Vi øker engangsavgiften på fossile biler for å sikre at flere velger å kjøpe elbil, samtidig som vi går imot regjeringens forslag om ny engangsavgift for elbil. Vi vil fjerne omregistreringsavgiften for elbil slik at det blir billigere å kjøpe elbil brukt. Regjeringens kutt i dieselavgiftene har ingen omfordelende effekt og vi går imot disse."

https://www.sv.no/blog/2022/11/04/rettferdig-fordeling-i-dyrtiden-svs-alternative-statsbudsjett-2023/
Model Y LR Quicksilver, 2023

Daniel_0007

Jess sv har skjønt det, https://www.motor.no/aktuelt/sv-gar-imot-de-nye-bilavgiftene/236139
phev skal ikke få vektfradrag lenger, spesielt når man leser om folk som aldri gidder å lade de.

SV går imot regjeringens forslag om ny engangsavgift for elbil, altså vektavgiften
SV vil fjerne hele vektfradraget på ladbare hybridbiler
SV går mot flere av avgiftsøkningene på elbil
SV vil fjerne omregistreringsavgift for elbiler
Sette firmabilbeskatning av elbil til 80 % av fossilbil
Model 3 2019 LR Rwd

THE

Håper SV får gjennomslag for å fjerne den foreslåtte vektavgifta i alle fall. Hvis miljø skal være viktig ved valg av bil må framtidige avgifter legges på utslipp, ikke på vekt. Avgiftene må også utformes slik at de er teknologiuavhengige. Dvs. samme beregningsgrunnlag uansett drivlinje. Det beste vi har å forholde oss til pr. i dag er WLTP forbruk. Hvis man gjør som i USA der de oppgir forbruk i miles per gallon of gasoline-equivalent (MPGe) så er det enklere å sammenligne energiforbruket for forskjellige biler og drivlinjer. Ved å droppe alle andre avgifter bortsett fra mva. og avgift basert på forbruk kan man lage et system som favoriserer små og/effektive elbiler over ineffektive elbiler, men like viktig som vil straffe fossilbiler hardt siden de har i størrelsesorden 4 ganger energiforbruket sammenlignet med elbil.   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 04. november 2022, klokken 08:59
Hovedmålet med å kutte stillingene i byene begrunnet de med at de da kunne ha flere stillinger på mindre tett befolkede steder... men blir jo veldig feil når Politiet i dag i byene har for få ansatte, og må ofte henlegge saker pga mangel på ressurser. En del innbrudd blir jo bare henlagt uten undersøkelser, osv. Dette er jo sånt en hører om på TV og radio, men SP-politikerne har vel bare FM-radio i traktorene sine...
Det er vel ikke mer problematisk å flytte tilbake noen av stillingene, som i tidligere runder er flyttet fra "bondelandet" (les: distriktene) til byen.  Det endrer riktignok ikke på at det er for lite Politi totalt, både i distriktene og i byene, og både etterforskere og annet aktivt mannskap, til å få unna alt de burde få til.

Det er vel ikke uvanlig å høre om Politi som ikke kan rykke ut, eller at det tar for lang tid, eller at de må prioritere i byen fremfor det som skjer i distriktene.

At man utreder en slik endring, blant mange andre, før man fatter en beslutning, er i seg selv ikke kontroversielt, så lenge det er en av flere utredninger for å finne ut hvordan man kan få mer Politi i distriktene.

Men slik det er nå, så blir det jo ramaskrik bare en setter i gang noe som burde være en naturlig del av enhver politisk beslutning, nemlig å sjekke flere alternativer først.

Sosiale media kan være sterk forbrukermakt, men i visse situasjoner så kan det og være helt ødeleggende for demokratiske prosesser fordi man skal tekke et  slags flertall. Det er og mer ødeleggende enn at politikere og byråkratiet må jobbe i hemmelighet, for å unngå at forarbeidene blir trampet ihjel før man får sjekket alternativer opp mot hverandre.

AP heiv seg på her, for å unngå å havne i en politisk bakevje. Og SP så hvor det bar, når dette ble kjent og på vei til å bli blåst opp. Men fremfor å si at man leter med åpent sinn, så blir det å hoppe opp på barrikadene for å vise "rett ansikt".

Ikke er jeg verken AP eller SP-tilhenger, og selv om jeg har bodd i Nord-Norge, så har jeg alltid vært bymenneske, og nå med flere år i Oslo enn resten av mitt liv. Og jeg synes egentlig det er helt flott at de sjekker.

Helst skulle jeg selvsagt sett at Politi fikk styrket økonomien sin og øremerket  mer til flere ansatte både i byer og i distriktene, inkludert til etterforskning over kommune og fylkesgrenser, så vel som landegrenser. Men jeg ser jo at det ikke er helt innenfor når man skal bruke mindre penger enn handlingsregelen gir de mulighet til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

I dagens VG er Lysbakken ute :

" For oss er det helt avgjørende at vi skal ha en varig omfordeling. Hver eneste person som truer med å flytte til Sveits gjør oss mer motivert til å få det til."

Snakk om å gå Putins ærend. Her bygger man opp til splittelse i samfunnet der grensen skal gå på om du har formue eller ikke - og om du tjener mer eller mindre enn 750.000

Det er selvfølgelig populært å drive med slik "vi skal ta dem" slagord i media - men det ender sjeldent godt og man mister ofte lett gangsynet her. Jeg mister i alle fall lysten på å jobbe mer når jeg leser om dette.
Bedre å gå ned i stilling og gi litt f......Om jeg tjener 500.000 eller 1 mill betyr nada for mitt forbruk i hverdagen
uansett...Men går jeg ned i stilling og kjøper meg en hytte eller annen eiendom så slipper jeg i det minste å bidra med så mye til felleskapet. Så veien fremover er å bli litt mer egoist, jobbe mindre og betale mindre til felleskapet...det er jo det SV vil med slike som meg uansett.

Kilde :
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4oBlAa/svs-budsjettforslag-slik-kan-maten-bli-billigere


Hax

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 04. november 2022, klokken 10:46
Jess sv har skjønt det, https://www.motor.no/aktuelt/sv-gar-imot-de-nye-bilavgiftene/236139
phev skal ikke få vektfradrag lenger, spesielt når man leser om folk som aldri gidder å lade de.

SV går imot regjeringens forslag om ny engangsavgift for elbil, altså vektavgiften
SV vil fjerne hele vektfradraget på ladbare hybridbiler
SV går mot flere av avgiftsøkningene på elbil
SV vil fjerne omregistreringsavgift for elbiler
Sette firmabilbeskatning av elbil til 80 % av fossilbil

Er dette bekreftet andre steder?

I alternativt statsbudsjett 2022 fra SV står det ikke noe om dette som jeg kan se. Der står det  "Vi øker engangsavgiften på fossile biler for å sikre at flere velger å kjøpe elbil, samtidig som vi går imot regjeringens forslag om ny engangsavgift for elbil." Videre er det noe fokus på ladeinfrastruktur og omregistrering.

hemi

some people just wanna see the world burn (sv) med støtte ap/sp

turfsurf

Sitat fra: hemi på fredag 04. november 2022, klokken 12:10
some people just wanna see the world burn (sv) med støtte ap/sp
SV må bytte slagord: "Vi vil rasere landet (tm)"
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 03. november 2022, klokken 17:43
Problemet med formueskatten er at det er skatt på allerede skattede penger - ingen spør hvordan man har kommet frem til formue. Noen har det faktisk klart det ved å "leve under evne" - ikke over evne slik man ser på luksusfellen.
Må si meg enig i dette. Grunnen til at vi har formuesskatt er at vi har en feilslått inntektsskatt. Man kunne droppet fiskale og andre "påtenkte" avgifter, hatt en progressiv skatt på inntekt. Avgifter bør kun være faktiske, og der man ønsker å styre folks kjøpevilje.

Hadde man hindret folk fra å bygge opp enormt store formuer hadde det ikke vært behov for denne typen formuesskatt som slår veldig skeivt ut.

I tillegg bør det innføres 100% arveavgift over ett visst beløp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

#314
Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. november 2022, klokken 08:37
Sitat fra: hemi på fredag 04. november 2022, klokken 12:10
some people just wanna see the world burn (sv) med støtte ap/sp
SV må bytte slagord: "Vi vil rasere landet (tm)"

Trenger ikke å være enige med SV i alt men det ser jo ut som at SV foreslår ett grønnere budsjett enn den grå regjeringen har kommet opp med. Og det er vel god mulighet for at SV får gjennomslag for fjerning av foreslått engangsavgift på elbiler, som jeg tror mange er opptatt av.

Regjeringen har jo f.eks. oppjustert 2030 mål til 55% kutt i CO2 utslipp og med den politikken SP+AP legger opp til så tror jeg rett og slett at de aldri vil klare det uten hjelp fra SV.

Edit/tilleggskommentar: Gradvis innføring av moms, bom og senere veiprising når dette blir mulig burde kanskje være godt nok for nullutslippbiler.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA