Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

hemi

problemet er jo også at man dytter enda hardere på norske eiere og norske ditt og datt, ikke ser noe på utenlandske eiere, utenlandsk leasing av maskinparker siden vi skatter så hardt at man ikke kan eie i norge etc.

Når du skatter mer enn de flest tjener begynner du se problemene, folk som gjør absolutt minimum forstår aldri greia.

Ja vi skal skatte, men når du vaker rundt 50%... håpløst.

ToWalkOrDrive

#256
Sitat fra: hemi på onsdag 26. oktober 2022, klokken 09:47
problemet er jo også at man dytter enda hardere på norske eiere og norske ditt og datt, ikke ser noe på utenlandske eiere, utenlandsk leasing av maskinparker siden vi skatter så hardt at man ikke kan eie i norge etc.

Når du skatter mer enn de flest tjener begynner du se problemene, folk som gjør absolutt minimum forstår aldri greia.

Ja vi skal skatte, men når du vaker rundt 50%... håpløst.

Ja, det er litt av et risikoprosjekt de har startet på nå. Er ingen som vet hvordan dette SV-eksperimentet kommer til å ende....hører ekkoet fra politikerne: "Trøng vi milliardæra? Nei, tvert i mot" Det er litt kjedelig å se at asiatiske oppkjøpsfond kjøper norske bedrifter, mens nordmenn tar formuene ut av landet. Vet ikke om det er noe som SV og andre ikke har sett? 17% økning på utflytting....(til 23. september)...
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Utrolig vanskelig å drive noe privat i norge. Her lokalt venter en vinbar i evigheter på svar om sjenkebevilning og i mens holder de stengt.

PF

Sitat fra: filtvet på onsdag 26. oktober 2022, klokken 10:16
Utrolig vanskelig å drive noe privat i norge. Her lokalt venter en vinbar i evigheter på svar om sjenkebevilning og i mens holder de stengt.

er jo vanskelig å holde en vinbar åpen uten skjenkebevilning så at de holder stengt forstår jeg.  :P
Mistenker egentlig at vi venter på samme baren.

j

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på onsdag 26. oktober 2022, klokken 10:16
Utrolig vanskelig å drive noe privat i norge. Her lokalt venter en vinbar i evigheter på svar om sjenkebevilning og i mens holder de stengt.

Ja, til og med et privat kraftverk skal være vanskelig å få godkjent....15 stk på NVE jobber så fort de kan, men sakene hopet seg opp til og med før strømprisene ble som de ble...og de har valgt å prioritere småkraftverkene enda lavere enn før...
https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/pAreRw/frykter-flaskehalser-i-det-groenne-skiftet-300-nettsoeknader-i-koe-hos-nve
https://e24.no/olje-og-energi/i/wOo5AA/stor-vannkraft-foerst-i-koeen-hos-nve
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatJa, til og med et privat kraftverk skal være vanskelig å få godkjent....15 stk på NVE jobber så fort de kan, men sakene hopet seg opp til og med før strømprisene ble som de ble...og de har valgt å prioritere småkraftverkene enda lavere enn før...
https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/pAreRw/frykter-flaskehalser-i-det-groenne-skiftet-300-nettsoeknader-i-koe-hos-nve
https://e24.no/olje-og-energi/i/wOo5AA/stor-vannkraft-foerst-i-koeen-hos-nve

Takk for info og lenke.... :+1:

Den så jeg ikke komme.

stefse

Sitat fra: filtvet på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 08:32
"slik at SV får være med å bestemme hvilke typer biler de mener folk trenger.  Slik som sist gang med regjeringsmotoren 1,9 TDI."

Ja, det er godt at vi ikke har en planøkonomi og at ekspertene velger for oss :)
Noen i Norge liker at valgene tas for dem, andre hater det.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elektro

#262
Det handler vel ikke om å like at valgene tas for dem. Like lite som noen liker å betale skatt.

Det handler om å tro på et felles beste. Og om at man med summen av all kompetansen som finnes i det offentlige har forutsetninger for å legge til rette for at mannen/kvinnen i gata selv skal ta gode valg. Ikke alltid det morsomste valget, ikke alltid det beste for hver enkelt, men det som fører oss i riktig retning.

Noen ganger, som i 1.9 TDI eksemplet, viser det seg at det er et blindspor. Heldigvis har vi fremdeles stor grad av valgfrihet, selv om det kanskje da koster litt ekstra. Mange av oss kjøpte aldri den stinkende Octaviaen. Andre ganger er utviklingen uunngåelig, og de som nå stritter mot elbil befinner seg mer i en «treski vs. glassfiber situasjon».

Vi har også ytringsfrihet, selv om argumentasjonen rundt dette fort går i retning av politikerforakt eller argumentasjon ut fra egen-lommebok. Det fører ingensteds, men vi har også stemmerett. Det jeg reagerer litt på, er at regjeringspartiene ikke var tydelige på at de ønsket å rasere elbilpolitikken før valget. Det de sa var at de ønsket moms over 600.000. Punktum.

Så ble det 500.000. Og i takt med at leveringstidene, inflasjonen og strømprisene bare har økt, har de kommet med det ene kreative forslaget etter det andre. Bla. vektavgift, mer bompenger og enda lavere firmabilfordel. Dette gir dårlig forutsigbarhet og gjør det utvilsomt vanskeligere å ta gode valg. Det er litt merkelig.

Som flere har vært inne på er vel noe av hensikten at SV skal måtte spille opptil flere av kortene sine på dette. Ikke er særlig fair.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

stefse

Det generelle problemet er at nivået på den politiske forvaltningen er for dårlig, i utakt med både egne og andres velgere og er basert på et utdatert system. Også får vi iblandet ansvarsfraksrivelse med henvisning til EØS, som om den avtalen og det frie markedet er den eneste måten å styre et land på. Dette gjelder begge politiske fløyer, men i særdeleshet den nåværende regjering, hvilket de rettmessig mottar pepper for.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

vinterdekk

Sitat fra: elektro på lørdag 29. oktober 2022, klokken 11:46
[...]

Vi har også ytringsfrihet, selv om argumentasjonen rundt dette fort går i retning av politikerforakt eller argumentasjon ut fra egen-lommebok. Det fører ingensteds, men vi har også stemmerett. Det jeg reagerer litt på, er at regjeringspartiene ikke var tydelige på at de ønsket å rasere elbilpolitikken før valget. Det de sa var at de ønsket moms over 600.000. Punktum.

Så ble det 500.000. Og i takt med at leveringstidene, inflasjonen og strømprisene bare har økt, har de kommet med det ene kreative forslaget etter det andre. Bla. vektavgift, mer bompenger og enda lavere firmabilfordel. Dette gir dårlig forutsigbarhet og gjør det utvilsomt vanskeligere å ta gode valg. Det er litt merkelig.

Som flere har vært inne på er vel noe av hensikten at SV skal måtte spille opptil flere av kortene sine på dette. Ikke er særlig fair.

Godt beskrevet. Er så mange ting som presser på den enkeltes økonomi på samme tid at det føles som alle er litt sjokkpreget. Regjeringen strammer inn for å hindre økt rente, styringsrenten stiger fortsatt med forventet topp i 2024 for å bremse inflasjon, kronekursen har gått fra sterk til svak opp mot amerikanske dollar, boligprisutviklingen har bremset opp, energiprisen har ligget høyt og vi har en farlig nabo i øst. At elbilene er forsinket og blir rammet av store engangsavgifter ingen var forberedte på kommer bare på toppen av alle problemene, dessverre øker det bare sjansen for at omstilling av bilpark mot 2025 forsvinner i alt det andre SV må forhandle om.

Sitat fra: stefse på lørdag 29. oktober 2022, klokken 12:46
Det generelle problemet er at nivået på den politiske forvaltningen er for dårlig, i utakt med både egne og andres velgere og er basert på et utdatert system. Også får vi iblandet ansvarsfraksrivelse med henvisning til EØS, som om den avtalen og det frie markedet er den eneste måten å styre et land på. Dette gjelder begge politiske fløyer, men i særdeleshet den nåværende regjering, hvilket de rettmessig mottar pepper for.

Det gir ingen mening å skylde på EØS.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

stefse

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 29. oktober 2022, klokken 13:17
Det gir ingen mening å skylde på EØS.
Vennligst utdyp.
Uten knefallet for Unionen kunne man fortsatt salget av strøm i Norge til normale priser, ungått ekstreme kostnadsøkninger i omtrent alle sektorer, og sluppet en god del av ringvirkningene som brer om seg.
At rentenivået er et alvorlig problem er bare sprøyt. Alle som skal ta lån blir testet for renter godt opp på 5 og 6 tallet og i bedriftsmarkedet er økning i kapitalkost beskjeden i forhold til alle de andre økningene. Den enorme iveren etter å ha laveste renter i klassen fører forresten bare til en enda svakere krone.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

Sitat fra: hemi på onsdag 26. oktober 2022, klokken 08:18
ap i regjering er ca alltid dyrt for DEG, og enda dyrere for de over 750k i lønn, om det er en slags bitter trøst
Jepp, hver gang AP har kommet i regjering har vi fått sånn ca 100k mindre å rutte med, og så reverseres det når de blå kommer tilbake.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: stefse på lørdag 29. oktober 2022, klokken 13:38
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 29. oktober 2022, klokken 13:17
Det gir ingen mening å skylde på EØS.
Vennligst utdyp.
Uten knefallet for Unionen kunne man fortsatt salget av strøm i Norge til normale priser, ungått ekstreme kostnadsøkninger i omtrent alle sektorer, og sluppet en god del av ringvirkningene som brer om seg.
Vanskelig å forstå koblingen din mellom EØS og foreslått statsbudsjett for 2023, det er nok heller du som må forklare hvor EØS dukker opp i alt dette.

Ang. strømpriser er det en lang tråd om det her: https://elbilforum.no/index.php?topic=56905.0
Sitat
At rentenivået er et alvorlig problem er bare sprøyt. Alle som skal ta lån blir testet for renter godt opp på 5 og 6 tallet og i bedriftsmarkedet er økning i kapitalkost beskjeden i forhold til alle de andre økningene. Den enorme iveren etter å ha laveste renter i klassen fører forresten bare til en enda svakere krone.
Ok, da vet du sikkert mer om økonomi enn meg.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

stefse

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 29. oktober 2022, klokken 16:54
Sitat fra: stefse på lørdag 29. oktober 2022, klokken 13:38
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 29. oktober 2022, klokken 13:17
Det gir ingen mening å skylde på EØS.
Vennligst utdyp.
Uten knefallet for Unionen kunne man fortsatt salget av strøm i Norge til normale priser, ungått ekstreme kostnadsøkninger i omtrent alle sektorer, og sluppet en god del av ringvirkningene som brer om seg.
Vanskelig å forstå koblingen din mellom EØS og foreslått statsbudsjett for 2023, det er nok heller du som må forklare hvor EØS dukker opp i alt dette.

Ang. strømpriser er det en lang tråd om det her: https://elbilforum.no/index.php?topic=56905.0
Sitat
At rentenivået er et alvorlig problem er bare sprøyt. Alle som skal ta lån blir testet for renter godt opp på 5 og 6 tallet og i bedriftsmarkedet er økning i kapitalkost beskjeden i forhold til alle de andre økningene. Den enorme iveren etter å ha laveste renter i klassen fører forresten bare til en enda svakere krone.
Ok, da vet du sikkert mer om økonomi enn meg.
Utdyping er ikke din sterke side ser jeg.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Øyvind.h

Hjelper ikke at bankene beregner at du kan betjene lånet med 5 prosentpoeng økning (forutsatt ekstremt stram livsstil) når kostnadene banken la til grunn er alt for lave. SIFO modellen ble oppdatert ekstraordinært i august. Spørsmålet er når inflasjonen kommer ned på et mer normalt nivå slik at den i større grad sammenfaller med lønnsvekst.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA