Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 23. mai 2023, klokken 09:38Folk som tror dette er gratis, får tro om igjen. Det hentes inn på en annen måte hos de samme. Fornøyelig at ordføreren i Stavanger, som ble med i Dagsnytt 18, satt i en bil på video  :)
Ingenting er gratis. Når det er sagt så ville jeg vært mye mer positiv til å betale bompenger de gangene jeg må/vil bruke bil om jeg visste at de gikk til å finansiere kollektivtrafikk som jeg kan benytte meg av gratis.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på mandag 22. mai 2023, klokken 18:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 22. mai 2023, klokken 16:01Som mange har fått med seg er det Klondyke-stemning i Stavanger - billige hus, fete oljejobber, og nå....gratis buss. Siden kommunen håver inn på skatt fra oljesjeikene så har Stavanger Kommune nå 1 milliard på konto...i Disposisjonsfond. Så hva gjør en så? Jo, en gir vekk 200 millioner i året til gratis buss. Hyggelig omfordelingspolitikk det. Kan ikke klage på at fattige studenter og andre som "må" ta bussen slipper å betale. Ofte har de jo ikke råd til bil...i Stavanger er bussene om morgenen stappfulle, sånn at du kun får ståplass etter 3 stopp fra startpunktet.... får håpe Kolumbus har incentiver til å øke kapasiteten på bussene / sette inn flere busser.

Er det ikke rart at vi i Norge har 3 nivåer, Stat, fylke og kommune, hvor alle kan ta opp lån, og alle kan stashe opp penger? At Stavanger, f.eks. kan ha en milliard på konto, mens andre kommuner har stor gjeld. Er dagens løsning den beste?

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/wAXgP4/buss-tog-og-hurtigbaat-blir-gratis-i-stavanger

Hvem får nyte godt av dette?
Er det kun de som bor i kommunen og ikke de som bor utenfor og pendler inn fordi de ikke har råd til å kjøpe seg noe sentralt i Stavanger?

Jeg stiller spørsmålet slik fordi jeg lurer på om dette tiltaket har noen ikke fullt så heldige sider også.
Ofte er det dessverre slik i politikken at noen er likere enn andre..og er dette et slikt prosjekt?

Det er jo et godt poeng dette. Stavanger grenser mot Sandnes, og mange bor i Sandnes fordi det er ca en drøy million kroner billigere enn i Stavanger, sånn historisk sett. Nå blir det slik at dersom to personer hopper på samme buss nr 42 i Sandnes (f.eks. på vei til Stavanger) så vil den som har bostedsadresse i Stavanger (skatter til Stavanger) betale 0 kroner, mens den som bor i Sandnes må betale 42 kroner.

Det er ingen opphold med hus mellom Stavanger og Sandnes....det er egentlig bebygd hele veien, så at 1 kommune betaler dette blir rart. Det som mange synes er rart er at de ikke har snakket med politikerne i Sandnes (eller Sola og Randaberg) for å finne en felles ordning. Bussen i området er egentlig fylkets ansvar (drevet av det fylkeskommunale foretaket Kolumbus). På den annen side vil dette fraværet av kommunikasjon gjøre at de andre kommunene vil føle presset til også å sponse bussreiser (og kan dermed ha større effekt/nytte), men f.eks. Sandnes må ta penger fra tjenester og ikke fond for å finansiere dette, om de hopper på idèen, selv om inntekter pga strøm/Lyse osv har økt i det siste.

En bussbillet fra f.eks. Stavanger Sentrum til Hillevåg (2 km) koster 42 kroner, altså 84 kroner tur/retur. Sånn at det har ikke lønnet seg å ta bussen på kortere strekninger på enkeltdager. En må kjøpe månedskort for å få ok pris, og det passer ikke for alle, og for å få folk i gang. Parkeringer har en kunnet funnet gratis de fleste steder, men ikke midt i Stavanger.
Jeg vil tro at mange flere vil ta bussen, og det er jo bra ettersom trafikken på motorveien mellom Stavanger og Sandnes er helt håpløs. Tror og at mange flere vil ta toget, som også blir gratis for Stavanger-innbyggerne. Dermed blir det jo bedre for alle, inklusiv næringslivet, som slipper å bruke dagen i kø på veiene.

Spørs om ikke staten burde støttet kollektivtrafikken i større grad over statsbudsjettet, for å holde kollektivprisene nede, og unngå å skape så store kommunale forskjeller. En kan snakke pent om kollektivtransport, men en må hjelpe økonomisk til både flere ruter/avganger og lave priser dersom en virkelig skal endre reisemønsteret til folk.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

#587
Sitat fra: Counterpointer på mandag 22. mai 2023, klokken 21:25Det virker lite trolig at alle politikerne i seks (eller syv?) partier, samt hele administrasjonen i en stor og kompetent kommune son Stavanger skal klare å sette i gang et slikt tiltak uten at noen har tenkt tanken om at gratis kollektiv nødvendigvis vil føre til høyere bruk. Det er jo hele poenget med å gjøre tiltaket.

Dette høres ut som et demokratisk tiltak som alle kan benytte og de som har minst vil få mest ut av det.

Synes det virker som en strålende ide å forsøke. Det er jo mye å spare også om en slipper å bygge nye veier/p-plasser mm som følge av mindre personbiltrafikk. Energibruken er jo også positiv med fulle busser.

En forfriskende måte å tenke på, som står i kontrast til den vanlige klaging på at folk ikke tar kollektivtrafikk som er både dyr og dårlig......

En ting er at gratis kollektivtrafikk for Stavanger-borgerne koster ca 200-300 millioner i året (avhengig av vekst), men det må og ses i sammenheng med at det nå bygges en bussvei til mellom 10 og 15 milliarder i området, sånn at sponse-kostnaden er ganske lav sett i forhold til det. Det betyr og at en får egne felt kun for buss, som stort sett står tomme (er ikke så mange busser). Så økning av bussreiser vil øke kapasiteten av veinettet mye bedre, siden mange flyttes fra bil til buss. Jo flere som tar bussen, jo flere busser (får en håpe), og dermed tettere avganger, som fører til at flere vil ta buss igjen.....
Tesla Model Y                         2021-

Rollep

Sitat fra: THE på tirsdag 23. mai 2023, klokken 09:39Det ser jo kanskje ut til at dette tiltaket er planlagt, vurdert og utredet på samme nivå som skattepolitikken til regjeringen (det er jo de samme partiene som står bak i Stavanger...).

Pluss-sak, men ingressen viser vel hvor gjennomtenkt forslaget om gratis kollektivtrafikk er. Håper bare politikerne følger opp med det som er nødvendig for å lykkes med tiltaket. https://www.aftenposten.no/norge/i/dwPJLz/forvirring-og-strid-etter-gratis-kollektivtransport-nyhet-i-stavanger
Tviler på at det har blitt planlagt, vurdert eller utredet i det hele tatt. Kommentarer fra busselskapet og fylkeskommunen tyder i hvert fall ikke på det. De virker like forvirret og fulle av spørsmål som alle oss andre som lurer på konsekvensene av dette.

Grunnen for at dette "tiltaket" plutselig blir lansert, vedtatt og hasteinnført er at posisjonen ligger langt etter på meningsmålingene etter bompengepartiet ble utradert.

Dette lukter valgflesk lang vei.

Counterpointer

Meanwhile in Estland

« Sosiale, miljømessige og økonomiske hensyn er politikernes begrunnelse for tiltaket. I Tallinn har ordningen medført at flere har registrert seg som innbyggere, noe som har gitt økte skatteinntekter til byen.

I forbindelse med et nordisk bransjetreff møtte NHO Transport Tiit Laiksoo. Spesialisten fra Transportdepartementet presenterte både erfaringer fra Tallinn og planene om at det offentlige busstilbudet gjøres gratis for innbyggerne i hele landet fra 1. juli. Se presentasjonene - City of Tallinn og Fare-free public transport.
»

https://www.transport.no/artikler/2018/mer-gratis-kollektivtransport-i-estland/


Det kan noen ganger være lurt å løfte på nisselua og titte ut i verden. Det finnes steder som har prøvd dette over tid.  :+1:  8)

hELgenen

Tror slike ordninger er best om de gjelder alle - dvs. ikke bare noen beboere i noen kommuner.
Slik jeg forstår det her så vil de som har god råd fra før - dvs. de som bor i by kommunen Stavanger nyte godt av dette.
Dette er da folk som pr. def har median formue som er større enn de som bor i nabokommunen.
De som pendler fra nabokommunen og inn gjør kanskje dette nettopp fordi de ikke har råd til å bo i Stavanger - i alle fall er det slik mhp Oslo. Så den "rike" kommunen deler her ut et gode til sine rike innbyggere.
De som bor utenfor kan kanskje heller ikke bruke beina eller sykkel fordi de bor for langt unna. Mens blant de som får nyte godt av dette er folk som kanskje kunne valgt beina eller sykkel isteden - kanskje de nå velger bussen?
De som velger bilen gjør det som regel ikke av økonomiske grunner sier forskerene som har sett på slike saker.
Mao. antall biler vil kanskje gå ned marginalt - mens antall som tar bussen går kraftig opp. Mao. mange av de "nye" kundene kommer fra sykkel eller kanskje de var gående fra før....
Jeg ville kanskje heller snudd litt på dette - tenkt at tilbudet først og fremst burde gjelde de som idag MÅ kjøre bil pga avstand - det er jo disse man burde forsøke å lokke til kollektivtilbudet. Dermed ville man fått bort en del biler som pendler de lengste strekningen inn mot byen. Dersom jeg bodde slik til at jeg kunne syklet fordi avstanden var akseptabel for dette, men plutselig fikk gratis buss - vel da hadde jeg kanskje valgt gratis buss - i alle fall alle dager med litt dårlig vær. F.eks dersom jeg bodde 30 km fra arbeidsplassen og daglig syklet - så hadde terskelen til å parkere sykkelen på dager med f.eks regn plustelig blitt veldig lav med gratis buss.....
Så miljø effekten ved dette tiltaket er jeg faktisk litt tvilende til. At det oppleves som et gode for innbyggerene - det tror jeg garantert det vil gjøre. Men om tiltaket får en miljø eller klima gevinst...vel se det tviler jeg faktisk på.

Counterpointer

Det å ta median eller snitt for den sals skyld hjelper ikke de som er lavest på inntektssiden.

Tall fra Stavanger kommune (som helt riktig har generelt høy inntekt) viser

« STATUS I STAVANGER

Statistikk fra Statistisk sentralbyrå viser at i 2016 levde nær 3000 barn (10,2 prosent) i husholdninger med lav inntekt (personer under 18 år i privathusholdninger med årlig inntekt etter skatt per forbruksenhet etter nasjonal medianinntekt, EU 60% skala) i Stavanger, noe som er en økning på 1000 barn fra 2010. I samme periode økte forskjellene mellom bydelene noe. I 2016 levde 15,4 prosent av barna i Storhaug bydel i familier med lavinntekt, noe som er vesentlig flere enn i andre bydeler. Dette er tall som viserårlig lavinntekt, og ikke vedvarende lavinntekt.»

Siden hELgenen spesielt nevner medisninntekt, tar jeg med et sitat til.
« Andelen barn i husholdninger med både årlig og vedvarende lavinntekt er noe lavere i Stavanger enn i Norge generelt. Dersom man derimot legger medianinntekten i kommunen til grunn, vil andelen barn i husholdninger med lavinntekt øke fordi medianinntekten i Stavanger er høyere enn i mange kommuner. Inntektsulikheten i Stavanger er høy.»
Så median gir dårligere resultat her.

En ka sikkert synes at 3000 barn er lite, men det er mer enn nok til at det er verd å gjøre universelle tiltak som ikke stempler dem men gir dem en støtte. Så får Porche gjengen heller frese rundt med millionbilene sine uten å ta kollektivt. Vinn vinn.

La oss få se hvilke resultater ett slikt storskalaprodjekt gir, før vi dømmer det nord og ned.

Rollep

Ja, det hadde jo vært fint om dette valgflesket hadde ført til mere plass på veiene for oss i Porsche gjengen, men det tviler jeg på vil skje. Men man kan jo alltids håpe på at det blir færre elsparkesykler som raser rundt i byen ;D

Electric cars in Norway

#593
Sitat fra: Rollep på tirsdag 23. mai 2023, klokken 23:41Ja, det hadde jo vært fint om dette valgflesket hadde ført til mere plass på veiene for oss i Porsche gjengen, men det tviler jeg på vil skje. Men man kan jo alltids håpe på at det blir færre elsparkesykler som raser rundt i byen ;D
Rolle.. :+1: nå tror jeg du får endel pepper her inne snart.... ...Porschegjengen liksom....he he ;D

hELgenen

Jo dyrere det blir å bruke bilen jo bedre fremkommelighet blir det jo for Porsche eiere..om enn da tenker at Porsche eiere har god råd.

Som en arbeidskollega sa en gang : håper de setter opp prisen i bommen skikkelig slik at vi med ekte biler kan nyte turen i fred

ToWalkOrDrive

#595
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 23. mai 2023, klokken 23:06Det å ta median eller snitt for den sals skyld hjelper ikke de som er lavest på inntektssiden.

Tall fra Stavanger kommune (som helt riktig har generelt høy inntekt) viser

« STATUS I STAVANGER

Statistikk fra Statistisk sentralbyrå viser at i 2016 levde nær 3000 barn (10,2 prosent) i husholdninger med lav inntekt (personer under 18 år i privathusholdninger med årlig inntekt etter skatt per forbruksenhet etter nasjonal medianinntekt, EU 60% skala) i Stavanger, noe som er en økning på 1000 barn fra 2010. I samme periode økte forskjellene mellom bydelene noe. I 2016 levde 15,4 prosent av barna i Storhaug bydel i familier med lavinntekt, noe som er vesentlig flere enn i andre bydeler. Dette er tall som viserårlig lavinntekt, og ikke vedvarende lavinntekt.»

Siden hELgenen spesielt nevner medisninntekt, tar jeg med et sitat til.
« Andelen barn i husholdninger med både årlig og vedvarende lavinntekt er noe lavere i Stavanger enn i Norge generelt. Dersom man derimot legger medianinntekten i kommunen til grunn, vil andelen barn i husholdninger med lavinntekt øke fordi medianinntekten i Stavanger er høyere enn i mange kommuner. Inntektsulikheten i Stavanger er høy.»
Så median gir dårligere resultat her.

En ka sikkert synes at 3000 barn er lite, men det er mer enn nok til at det er verd å gjøre universelle tiltak som ikke stempler dem men gir dem en støtte. Så får Porche gjengen heller frese rundt med millionbilene sine uten å ta kollektivt. Vinn vinn.

La oss få se hvilke resultater ett slikt storskalaprodjekt gir, før vi dømmer det nord og ned.


Storhaug er en bydel i Stavanger med masse hus fra tidlig 1900-tall, som er trekkfulle og kalde, hvor det er en stor innvandrerandel (og høye strømregninger). Mange leier en etasje i disse gamle husene, og har ikke bil, så at disse nå kan ta bussen gratis til sine lavt lønnede jobber, samt at barnene kan ta buss til aktiviteter de før var utestengt fra, er jo bare bra.

Det som kjennetegner Stavanger er at det er veldig mange hus spredt over store arealer, sånn at når en skal ta buss må en ofte først ta buss / sparkesykle til en hovedvei, for så å forhåpentligvis klare seg med en buss til for å komme seg der en skal. For at vanlige mellomklasse / overklasse folk skal bruke tid på dette må de ha litt mer incentiver, og kanskje er gratis buss akkurat nok til at de skal sløse vekk tiden sin på buss. Den nye bussveien vil og hjelpe i så måte, så tidstapet blir begrenset litt.

Når en i dag tar buss om morgenen i Stavanger-området føler jeg det stort sett er studenter / videregående elever, samt innvandrere. Er det om høsten kan du garantere at den proppfulle bussen har minst 10 stk som hoster og nyser. Får jo helt paranoia... Jeg gjør ALT jeg kan for å slippe å ta bussen....sykler heller på en 3-hjulssykkel i rosa kanindrakt, om det var alternativet (men for min del er det uansett uaktuelt, siden jeg ville tatt 1 time og 3 minutter for å kommet meg en drøy mil til jobb, i tillegg til venting før buss.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Det blir jo gratis ferger i hele landet nå hvis Sp får viljen sin. Lurer på om Nesodden-ferga og Moss-Horten blir gratis også???
Hva med T-banen i Oslo? Vi er vel ikke verdige nok...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på lørdag 27. mai 2023, klokken 14:29Det blir jo gratis ferger i hele landet nå hvis Sp får viljen sin. Lurer på om Nesodden-ferga og Moss-Horten blir gratis også???
Hva med T-banen i Oslo? Vi er vel ikke verdige nok...
Gratis ferger generelt sett vil det aldri bli....trur eg... men enda billigere enn nå...Det kommer nok. 

Nesodden-ferga og Moss-Horten? Ja si det....

Electric cars in Norway

#598
He he...det skulle jeg likt å sett.....også rosa da ;D

SitatJeg gjør ALT jeg kan for å slippe å ta bussen....sykler heller på en 3-hjulssykkel i rosa kanindrakt, om det var alternativet

hELgenen

Slenger inn denne da jeg føler den hører naturlig med her :

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4ov2yR/spetalen-om-kronen-den-svakeste-valutaen-i-hele-vesten

Er enig i det spetalen sier der.
Vi ser nå effekten av dette tulletene forbruket på bolig som har gjort at folk har overbydd hverandre
for å skaffe en bolig. Nå tør man ikke sette opp renten - og da er det Kronen som får svi.
Og på toppen av det hele har vi en regjering som har gått av hektene mhp skatt og avgifter.

Det går vel knapt en dag uten at vi leser om en eller annen riking som flytter........

https://e24.no/boers-og-finans/i/onB5EB/skipsreder-atle-bergshaven-flytter-til-skatteparadis

En kan gjerne kjefte på dem som flytter og peke på hvor egoistiske de er - men fakta er at det å drive butikk i Norge gjøres uansett best fra utlandet. Slik har regjeringen ønsket det - og da er det naturlig at de som har muligheten
flytter ut.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA