Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fredag 31. mars 2023, klokken 15:48Javel, skjønner at det ikke har noen hensikt å fortsette noen diskusjon med deg her da du åpenbart kun vil vri og vrenge på alt så kan bare ønske deg en fortsatt fin dag/kveld!

Og husk; Ikke alle glass er halvtomme, noen er også halvfulle! :+1:

Sykehuset i Stavanger er mindre enn halvtomt. Ønsker deg alt vel.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Synes denne saken (lenke under) sier mye :

https://www.nrk.no/ytring/prisen-for-a-reise-1.16362669
SitatAlle vi som blir igjen må betale mer skatt.

Erkjennelsen av dette burde jo få SV til å forstå at retorikken de bedriver er selvdestruktiv.
Men neida - de kjører på sammen med LO fortsatt...og stadig flere "rikinger" flytter.
Hverken Sverige eller Finland har formueskatt - men det totale skattetrykket er høyere enn i Norge.

Regjeringen sammen med SV bygger tydeligvis Norge ned  - de lager kaken mindre.
Og når regjeringen skal komme med forslag til endringer i skatt eller avgift - ja så sender de ikke dette ut på høring til berørte, nei - de sender ut pressemelding.

https://www.nettavisen.no/okonomi/tronderske-snusbonder-ut-mot-kjerkol-kan-bety-spikeren-i-kista/s/5-95-1011479

Man kan gjerne være imot eller for mye - men det er måten ting gjøres på som i sum blir ødeleggende.
Normal folkeskikk tilsier at man respekterer hverandre,man snakker med hverandre og lytter til hverandre.
Det gjøres ikke av denne regjeringen - og ei heller av støttepartiene - og det er derfor denne regjeringen sliter på meningsmålingene.

Det er også trist å se at den videre prosessen med avgifter på elbiler tilsier at elbilen skal bli den neste melkekua - avgiftene kommer helt sikkert på samme måte som de kom for dieselbilene. Det neste steget kan bli effekt avgift på installert lade-effekt på bilene. De som lader raskest skal få høyest avgift fordi de belaster lade infrastrukturen mest. Det er ikke slik nå - men strømkrisen og mangel på infrastruktur vil være det perfekte skalkeskjul for å innføre flere nye avgifter på elbiler også.......








ToWalkOrDrive

Ser at Samferdselsdepartementet ikke var fornøyd med samfunnsnytte-beregningene til Statens Vegvesen. Visste ikke at Vegvesenet drev med slike analyser.

Uansett, nå har de tatt med bensinforbruk....i 2030! Hvor mange gidder å bruke bensinbil mellom Stavanger og Bergen i 2030? Må jo være neglisjerbart.

Og, har de tatt med reduksjon av flyreiser? Dersom de lager disse broene er det ikke mange som gidder å fly mellom Stavanger og Bergen.

De er og veldig opptatt av å ikke øke trafikken. Men hvis en bruker 50kWh for 1-5 personer å reise fra Stavanger til Bergen, hvorfor er det da så ille?

Når alt dette er sagt så høres det litt dyrt ut med over 50 milliarder for å erstatte disse ferjene.

https://www.nrk.no/vestland/nye-klimaberekningar_-hordfast-som-vil-gi-ferjefri-e39-over-bjornafjorden-har-negativ-samfunnsnytte-1.16408254
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Som mange har fått med seg er det Klondyke-stemning i Stavanger - billige hus, fete oljejobber, og nå....gratis buss. Siden kommunen håver inn på skatt fra oljesjeikene så har Stavanger Kommune nå 1 milliard på konto...i Disposisjonsfond. Så hva gjør en så? Jo, en gir vekk 200 millioner i året til gratis buss. Hyggelig omfordelingspolitikk det. Kan ikke klage på at fattige studenter og andre som "må" ta bussen slipper å betale. Ofte har de jo ikke råd til bil...i Stavanger er bussene om morgenen stappfulle, sånn at du kun får ståplass etter 3 stopp fra startpunktet.... får håpe Kolumbus har incentiver til å øke kapasiteten på bussene / sette inn flere busser.

Er det ikke rart at vi i Norge har 3 nivåer, Stat, fylke og kommune, hvor alle kan ta opp lån, og alle kan stashe opp penger? At Stavanger, f.eks. kan ha en milliard på konto, mens andre kommuner har stor gjeld. Er dagens løsning den beste?

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/wAXgP4/buss-tog-og-hurtigbaat-blir-gratis-i-stavanger
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 22. mai 2023, klokken 16:01Som mange har fått med seg er det Klondyke-stemning i Stavanger - billige hus, fete oljejobber, og nå....gratis buss. Siden kommunen håver inn på skatt fra oljesjeikene så har Stavanger Kommune nå 1 milliard på konto...i Disposisjonsfond. Så hva gjør en så? Jo, en gir vekk 200 millioner i året til gratis buss. Hyggelig omfordelingspolitikk det. Kan ikke klage på at fattige studenter og andre som "må" ta bussen slipper å betale. Ofte har de jo ikke råd til bil...i Stavanger er bussene om morgenen stappfulle, sånn at du kun får ståplass etter 3 stopp fra startpunktet.... får håpe Kolumbus har incentiver til å øke kapasiteten på bussene / sette inn flere busser.

Er det ikke rart at vi i Norge har 3 nivåer, Stat, fylke og kommune, hvor alle kan ta opp lån, og alle kan stashe opp penger? At Stavanger, f.eks. kan ha en milliard på konto, mens andre kommuner har stor gjeld. Er dagens løsning den beste?

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/wAXgP4/buss-tog-og-hurtigbaat-blir-gratis-i-stavanger

Hvem får nyte godt av dette?
Er det kun de som bor i kommunen og ikke de som bor utenfor og pendler inn fordi de ikke har råd til å kjøpe seg noe sentralt i Stavanger?

Jeg stiller spørsmålet slik fordi jeg lurer på om dette tiltaket har noen ikke fullt så heldige sider også.
Ofte er det dessverre slik i politikken at noen er likere enn andre..og er dette et slikt prosjekt?

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 22. mai 2023, klokken 16:01Som mange har fått med seg er det Klondyke-stemning i Stavanger - billige hus, fete oljejobber, og nå....gratis buss. Siden kommunen håver inn på skatt fra oljesjeikene så har Stavanger Kommune nå 1 milliard på konto...i Disposisjonsfond. Så hva gjør en så? Jo, en gir vekk 200 millioner i året til gratis buss. Hyggelig omfordelingspolitikk det. Kan ikke klage på at fattige studenter og andre som "må" ta bussen slipper å betale. Ofte har de jo ikke råd til bil...i Stavanger er bussene om morgenen stappfulle, sånn at du kun får ståplass etter 3 stopp fra startpunktet.... får håpe Kolumbus har incentiver til å øke kapasiteten på bussene / sette inn flere busser.

Er det ikke rart at vi i Norge har 3 nivåer, Stat, fylke og kommune, hvor alle kan ta opp lån, og alle kan stashe opp penger? At Stavanger, f.eks. kan ha en milliard på konto, mens andre kommuner har stor gjeld. Er dagens løsning den beste?

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/wAXgP4/buss-tog-og-hurtigbaat-blir-gratis-i-stavanger
Min første tanke og, her er det fare for betydelig trengsel, og ingen har tenkt større på at behovet for flere busser på rutene, og derved og flere sjåfører.

Det holder sikkert greit mens det enda er sommerferie og skolene er stengt, mens den store testen skjer når studentene er tilbake sammen med alle skole-elevene som er avhengig av buss, eller der bussen går beleilig forbi, men avstand til skolen er for liten til å få dekket buss.

Nå vil det bli mange flere som hopper på for selv de korteste turene (3 stopp/1,5 km og kortere) inni byen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Det virker lite trolig at alle politikerne i seks (eller syv?) partier, samt hele administrasjonen i en stor og kompetent kommune son Stavanger skal klare å sette i gang et slikt tiltak uten at noen har tenkt tanken om at gratis kollektiv nødvendigvis vil føre til høyere bruk. Det er jo hele poenget med å gjøre tiltaket.

Dette høres ut som et demokratisk tiltak som alle kan benytte og de som har minst vil få mest ut av det.

Synes det virker som en strålende ide å forsøke. Det er jo mye å spare også om en slipper å bygge nye veier/p-plasser mm som følge av mindre personbiltrafikk. Energibruken er jo også positiv med fulle busser.

En forfriskende måte å tenke på, som står i kontrast til den vanlige klaging på at folk ikke tar kollektivtrafikk som er både dyr og dårlig......


RJK

#578
Sitat fra: Counterpointer på mandag 22. mai 2023, klokken 21:25Det virker lite trolig at alle politikerne i seks (eller syv?) partier, samt hele administrasjonen i en stor og kompetent kommune son Stavanger skal klare å sette i gang et slikt tiltak uten at noen har tenkt tanken om at gratis kollektiv nødvendigvis vil føre til høyere bruk. Det er jo hele poenget med å gjøre tiltaket.

Dette høres ut som et demokratisk tiltak som alle kan benytte og de som har minst vil få mest ut av det.

Synes det virker som en strålende ide å forsøke. Det er jo mye å spare også om en slipper å bygge nye veier/p-plasser mm som følge av mindre personbiltrafikk. Energibruken er jo også positiv med fulle busser.

En forfriskende måte å tenke på, som står i kontrast til den vanlige klaging på at folk ikke tar kollektivtrafikk som er både dyr og dårlig......
Klager ikke på selve tiltaket som jeg synes er isolert sett er kjempeflott, selv om jeg "heller litt malurt i begeret" her. Min bekymring er dessverre basert på hva som har vist seg å være realiteten.

Man tar sjeldent for seg den økningen man kunne forventet, og da vil mange besinne seg og heller fortsette å kjøre bil. Kanskje flere som opplever problemene og får forsinkelser inn til egen arbeidsplass/skolen, og som brukte kollektiv frem til tiltaket ble satt i gang, velger å si at nok er nok.

Som sagt, om de ikke tar tilstrekkelig høyde for dette, kan det føre til at det får motsatt effekt, eller ikke like stor effekt som man kunne ønsket.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på mandag 22. mai 2023, klokken 22:05
Sitat fra: Counterpointer på mandag 22. mai 2023, klokken 21:25Det virker lite trolig at alle politikerne i seks (eller syv?) partier, samt hele administrasjonen i en stor og kompetent kommune son Stavanger skal klare å sette i gang et slikt tiltak uten at noen har tenkt tanken om at gratis kollektiv nødvendigvis vil føre til høyere bruk. Det er jo hele poenget med å gjøre tiltaket.

Dette høres ut som et demokratisk tiltak som alle kan benytte og de som har minst vil få mest ut av det.

Synes det virker som en strålende ide å forsøke. Det er jo mye å spare også om en slipper å bygge nye veier/p-plasser mm som følge av mindre personbiltrafikk. Energibruken er jo også positiv med fulle busser.

En forfriskende måte å tenke på, som står i kontrast til den vanlige klaging på at folk ikke tar kollektivtrafikk som er både dyr og dårlig......
Klager ikke på selve tiltaket som jeg synes er isolert sett, selv om jeg "heller litt malurt i begeret" her. Min bekymring er desverre basert på hva som har vist seg å være realiteten.

Man tar sjeldent for seg den økningen man kunne forventet, og da vil mange besinne seg og heller fortsette å kjøre bil. Kanskje flere som opplever problemene og får forsinkelser inn til egen arbeidsplass/skolen, og som brukte kollektiv frem til tiltaket ble satt i gang, velger å si at nok er nok.

Som sagt, om de ikke tar tilstrekkelig høyde for dette, kan det føre til at det får motsatt effekt, eller ikke like stor effekt som man kunne ønsket.
Counter....Gode poenger, men dette vet vi jo ikke før man har prøvd det da.... Selv mener jeg det er tøft å prøve ut med gratis ordning som en pilot....

Hansi

Takk Counterpointer, jeg er helt enig, fantastisk tiltak  :+1: :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 22. mai 2023, klokken 21:42Ikke alle er imponert...
Nei, som miljøtiltak er nok effekten tvilsom. Jeg hadde fortsatt med sykling / gå på rulleski eller kjøre til jobb uansett pris på kollektivtrafikken her i området. Det er fleksibilitet som er nøkkelen.

Men som ett tiltak som hjelper de med dårlig råd er jo dette veldig bra, så jeg klarer ikke helt å se noe negativt i det. Om de samtidig bruker litt penger på støtte til elektriske busser og varebiler så blir det jo veldig bra.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: RJK på mandag 22. mai 2023, klokken 22:05
Sitat fra: Counterpointer på mandag 22. mai 2023, klokken 21:25Det virker lite trolig at alle politikerne i seks (eller syv?) partier, samt hele administrasjonen i en stor og kompetent kommune son Stavanger skal klare å sette i gang et slikt tiltak uten at noen har tenkt tanken om at gratis kollektiv nødvendigvis vil føre til høyere bruk. Det er jo hele poenget med å gjøre tiltaket.

Dette høres ut som et demokratisk tiltak som alle kan benytte og de som har minst vil få mest ut av det.

Synes det virker som en strålende ide å forsøke. Det er jo mye å spare også om en slipper å bygge nye veier/p-plasser mm som følge av mindre personbiltrafikk. Energibruken er jo også positiv med fulle busser.

En forfriskende måte å tenke på, som står i kontrast til den vanlige klaging på at folk ikke tar kollektivtrafikk som er både dyr og dårlig......
Klager ikke på selve tiltaket som jeg synes er isolert sett er kjempeflott, selv om jeg "heller litt malurt i begeret" her. Min bekymring er dessverre basert på hva som har vist seg å være realiteten.

Man tar sjeldent for seg den økningen man kunne forventet, og da vil mange besinne seg og heller fortsette å kjøre bil. Kanskje flere som opplever problemene og får forsinkelser inn til egen arbeidsplass/skolen, og som brukte kollektiv frem til tiltaket ble satt i gang, velger å si at nok er nok.

Som sagt, om de ikke tar tilstrekkelig høyde for dette, kan det føre til at det får motsatt effekt, eller ikke like stor effekt som man kunne ønsket.
Jeg synes dette tiltaket er veldig bra som et forsøk. Det blir mye lettere å se effekten av et slikt fullskalaforsøk enn om det samme gjøres i et veldig begrenset tidsrom, eller på en (eller noen få) linjer. For at dette skal bli et vellykket prosjekt så må jo forutsetningen være at en stor andel av reisene i Stavanger skal flyttes over fra bil til kollektiv. Som en bivirkning vil nok også en viss andel av reisene som i dag utføres med føtter, pedaler o.l. flyttes over på kollektiv. Hvis Stavanger, og forhåpentligvis nabokommunene, mener alvor med dette tiltaket så må de være forberedt på økt belegg, og villige til å sette inn mer kapasitet på kollektivtrafikk.

Hvis folk ikke kan stole på at det er plass på bussen de skal ta, så vil virkningen kanskje være at folk heller tar bilen fordi de vet at de kommer fram. Jeg har selv vært i den situasjonen at bussen til jobb om morgenen så godt som alltid var full, så den kjørte forbi stoppet der jeg skulle på. Da måtte jeg vente 10 minutter, ta ei rute som medførte ventetid og bussbytte, og bussreisen som egentlig skulle ta ca 12 minutter endte opp med å ta 40-45 minutter i stedet. I tillegg måtte jeg gå 7-8 minutter til busstoppet. Da ble kollektiv forkastet som et alternativ. Jeg orket ikke å kjøpe månedskort da jeg ikke kunne stole på bussen. Alternativet ble at jeg syklet når det var vær og føre som var OK, og tok bilen ellers. På fritida ble valget ofte bil, men jeg er sikker på at jeg ofte hadde brukt kollektiv i stedet om jeg allerede hadde investert i månedskort. For meg betydde dette at det 2-3 dager i uka ble mye mer mosjon, også ofte om vinteren selv uten piggdekk på sykkelen da dette var i Bergen og ofte bare veier på den årstiden også. Men det ble nok mye mer bilkjøring i og rundt byen for min del enn det hadde blitt om Skyss hadde hatt mer kapasitet på den første direktebussen til jobb om morgenen.

En kjempefordel med å få mer trafikk over på kollektivt er jo at det blir mindre trengsel og bedre flyt på veinettet, og spesielt i rushtrafikk. Det vil også medføre at kollektivtrafikken kommer raskere fram, som igjen gjør det mer attraktivt å velge kollektivtransport Jeg synes det er spenstig av Stavanger å forsøke dette, og hvis det gjøres helhjertet vil jeg tro at dette kan få positive samfunnsøkonomiske resultater.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ingeniøren

Folk som tror dette er gratis, får tro om igjen. Det hentes inn på en annen måte hos de samme. Fornøyelig at ordføreren i Stavanger, som ble med i Dagsnytt 18, satt i en bil på video  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

THE

Det ser jo kanskje ut til at dette tiltaket er planlagt, vurdert og utredet på samme nivå som skattepolitikken til regjeringen (det er jo de samme partiene som står bak i Stavanger...).

Pluss-sak, men ingressen viser vel hvor gjennomtenkt forslaget om gratis kollektivtrafikk er. Håper bare politikerne følger opp med det som er nødvendig for å lykkes med tiltaket. https://www.aftenposten.no/norge/i/dwPJLz/forvirring-og-strid-etter-gratis-kollektivtransport-nyhet-i-stavanger
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA