Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

hELgenen

Tenkte denne kunne passe i denne tråden :

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/hudfletter-regjeringen-de-juger/78331883

Nå har jo regjeringen for første gang innrømmet at de kanskje strammet inn for mye også.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/apenbart-at-vedum-har-dummet-seg-ut/o/5-95-894166

Samtidig kommer det nye advarsler om den kommende tiden :

https://www.nettavisen.no/okonomi/banksjefen-advarer-en-del-har-behov-for-a-bite-tennene-sammen/s/5-95-890402

Og på toppen av dette kommer det altså nyheter som bekrefter noe flere har sett for lenge siden - nemlig at den norske strømstøtten er latterlig lav sammenlignet med de fleste andre EU land:

https://www.nrk.no/vestland/noreg-gir-mindre-i-straumstotte-enn-nesten-alle-andre-i-europa-1.16282101

En kan saktens undre om dagens regjering faktisk er styringsdyktig..........

RJK

Sitat fra: hELgenen på søndag 05. februar 2023, klokken 17:57
Tenkte denne kunne passe i denne tråden :

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/hudfletter-regjeringen-de-juger/78331883

Nå har jo regjeringen for første gang innrømmet at de kanskje strammet inn for mye også.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/apenbart-at-vedum-har-dummet-seg-ut/o/5-95-894166

Samtidig kommer det nye advarsler om den kommende tiden :

https://www.nettavisen.no/okonomi/banksjefen-advarer-en-del-har-behov-for-a-bite-tennene-sammen/s/5-95-890402

Og på toppen av dette kommer det altså nyheter som bekrefter noe flere har sett for lenge siden - nemlig at den norske strømstøtten er latterlig lav sammenlignet med de fleste andre EU land:

https://www.nrk.no/vestland/noreg-gir-mindre-i-straumstotte-enn-nesten-alle-andre-i-europa-1.16282101

En kan saktens undre om dagens regjering faktisk er styringsdyktig..........
Til det siste, er nok noen av oss som mener å ha hatt det svaret en god stund allerede, og det er ikke et svar AP og SP ønsker å få høre...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Dagens regjering er vel litt som førstegangstjenesten. Først skal de bryte ned folket/økonomien til det ikke er noen ting igjen, men når det er 6 måneder til dimming/valg, så skal de pøse på med oppbygging/budsjettøkning/arbeidsmarkedstiltak for å få folk/samfunnet til å bli slik de ønsker. Og siden så mange har mistet jobben så er det klart at folk må stemme AP som har så gode sysselsettingstiltak.

Ser at de er i ferd med å gjøre uopprettelig skade ved Stavanger Universitetssykehus. Innsparingene ved det nye og gamle sykehuset er så store at sykehuset er nødt til å skrinlegge de planlagte innkjøpene av bedre medisinsk utstyr, og heller bruke det gamle....de får heller ikke bygget sykehuset ferdig, slik at det blir todelt.
De kompenserer nå bitte litt fordi de ikke justerte støtten når de fikk vite at inflasjonen ble høyere enn Finansdepartementet trodde (som de fleste forutså utenfor de veggene). Men blir alt for lite.

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/eJdn0K/faerre-fagfolk-paa-sus-og-flere-syke-i-befolkningen

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/4omLy6/analyserer-25000-blod-og-urinproever-hver-dag-provoserende-at-kjerkol-peker-paa-oss

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/kEQLAX/hoeyre-i-sandnes-stavanger-og-sola-krever-milliardbeloep-fra-regjeringen-til-nytt-sykehus

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/8JE9er/mister-parkeringsplassen-paa-sus-naa-har-line-sagt-opp
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Nok en sak som forteller om utfordringer kompetanse bedrifter opplever:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/toppsjef-regjeringen-motarbeider-oss/78385825

Regjeringen selv jo null interesse i økt kompetanse,så da blir det jo slik.


hemi

Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. februar 2023, klokken 21:55
Nok en sak som forteller om utfordringer kompetanse bedrifter opplever:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/toppsjef-regjeringen-motarbeider-oss/78385825

Regjeringen selv jo null interesse i økt kompetanse,så da blir det jo slik.

vi er ikke så happy med ekstra "hah du kan noe skatten" over 750k, siden de fleste ikke juniorer hos oss jo nettop har over 750k

Egil S

750.000kr, det holder knapt til å kunne betale for en 2-roms leilighet i de store byene her i landet.

Andre steder i landet er det en relativt god lønn.

Det er jo ikke 100.000kr over gjennomsnittslønna engang, som i 2022 var 664.000kr

Gjennomsnittlig årslønn var 664.680 kroner i 2022. Lønnsøkningen ble på 4,7 prosent. Hvis overtidsgodtgjørelse inkluderes, var gjennomsnittslønnen 682.320 kroner. Alle disse tallene er gjennomsnittstall.

Så er man såvidt over gjennomsnittet så skal man altså "tas"
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

arthur

Til info; Arbeidsgiveravgift betales av arbeidsgiver, ikke arbeidstager.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Egil S

Sitat fra: arthur på fredag 10. februar 2023, klokken 19:53
Til info; Arbeidsgiveravgift betales av arbeidsgiver, ikke arbeidstager.

Det er jeg fullstendig klar over, men egentlig burde ikke en lønn på 750.000kr falle inn under denne ekstraavgiften, den burde ligget på minst 1,5 millioner.


Samme som at toppskattenivåene er latterlig lave.
Toppskatt burde være på høye lønninger, første innslagspunktet for toppskatt burde vært på 10G.

I tillegg burde vært et "enslig fradrag" på skatten, slik at de som bodde alene hadde et ekstra grunnfradrag for å kompensere for at man satt alene med bo-utgifter og ikke hadde synergier fra andre for mat og andre utgifter.
En enslig person med 5-600.000kr i årslønn har nesten ikke en sjanse til å få det til å gå rundt i Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim, hverken ved å eie eller leie, spare kan de iallfall bare glemme.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

RJK

Sitat fra: Egil S på fredag 10. februar 2023, klokken 21:22
Sitat fra: arthur på fredag 10. februar 2023, klokken 19:53
Til info; Arbeidsgiveravgift betales av arbeidsgiver, ikke arbeidstager.

Det er jeg fullstendig klar over, men egentlig burde ikke en lønn på 750.000kr falle inn under denne ekstraavgiften, den burde ligget på minst 1,5 millioner.


Samme som at toppskattenivåene er latterlig lave.
Toppskatt burde være på høye lønninger, første innslagspunktet for toppskatt burde vært på 10G.

I tillegg burde vært et "enslig fradrag" på skatten, slik at de som bodde alene hadde et ekstra grunnfradrag for å kompensere for at man satt alene med bo-utgifter og ikke hadde synergier fra andre for mat og andre utgifter.
En enslig person med 5-600.000kr i årslønn har nesten ikke en sjanse til å få det til å gå rundt i Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim, hverken ved å eie eller leie, spare kan de iallfall bare glemme.
Spot on!

Legg til et barn eller 2 ved delt omsorg, så blir det "ekstra interessant". Og har man mindre enn 50 % omsorg, så kommer jo og barnebidrag og "hjelper til".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SitatI tillegg burde vært et "enslig fradrag" på skatten, slik at de som bodde alene hadde et ekstra grunnfradrag for å kompensere for at man satt alene med bo-utgifter og ikke hadde synergier fra andre for mat og andre utgifter.

Nå er ikke jeg veldig go på dette med "enslig fradrag" men jeg trodde da at den gruppen nettopp hadde et slikt fradrag? Eller roter jeg nå? Det synes jeg de burde ha...

Men dersom enslige med barn har behov for barnahage eller SFO så mener jeg de enslige for litt lavere satser der eller?

Hører folk rundt meg ser at Mega strømregningene nå begynner å gjøre seg synelig ved at flere unger slutter på barneaktiviteter.... det er bare så trist!

Egil S

#490
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 11. februar 2023, klokken 08:50
SitatI tillegg burde vært et "enslig fradrag" på skatten, slik at de som bodde alene hadde et ekstra grunnfradrag for å kompensere for at man satt alene med bo-utgifter og ikke hadde synergier fra andre for mat og andre utgifter.

Nå er ikke jeg veldig go på dette med "enslig fradrag" men jeg trodde da at den gruppen nettopp hadde et slikt fradrag? Eller roter jeg nå? Det synes jeg de burde ha...

Men dersom enslige med barn har behov for barnahage eller SFO så mener jeg de enslige for litt lavere satser der eller?

Hører folk rundt meg ser at Mega strømregningene nå begynner å gjøre seg synelig ved at flere unger slutter på barneaktiviteter.... det er bare så trist!

Det er ordninger på plass for de med barn f.eks barnetrygd, forsørgerfradrag, bostøtte o.l. gjerne flere ordninger avhengig av inntekt.

Men det er mange voksne mellom 25-50 her i landet som ikke har barn og bor alene av forskjellige årsaker, det er kanskje verst for de som er mellom 25 og 35.
De må ta all levekostnaden alene på lavere "begynner-inntekt" og har ikke noe ekstra fradrag.
Jeg mener at dersom man dokumenterer at man bor alene på en adresse så burde man kunne få et ekstra fradrag siden man ikke har noen å dele basisutgiftene med.

f.eks.
Er du 32år singel uten barn (ikke uvanlig), jobber i Oslo så må du gjerne ut med 12-20.000kr i måneden i husleie eller boliglån.
Tjener man da 500.000kr har man ca 380.000kr utbetalt i året (ref skattekalkulator), Det utgjør en månedslønn på 31.600kr.
I værste fall (eier bolig), sitter man igjen med 11.600kr etter bolig er betalt, 5000kr i mat, 2000kr i strøm, 1000kr i forsikringer, 1500kr til internett/mobil/strømming o.l er det 2000kr igjen moro, klær, sparing, underholdning og dating. Men har du studielån har du ikke en sjanse, da går du i minus.

Leier mann kan det se noe bedre ut, men om man drømmer om egen bolig så må man helst spare de pengene, da har man kanskje egenkapital til å kjøpe egen bolig etter 5-10år.

Det burde derfor vært et eget ensligfradrag på kanskje 0,5G (1G = 111.477 i 2022) på toppen av minstefradraget.
I 2023 ville det gitt ca 55.000kr i økt minstefradrag for enslige.

I tillegg burde det finnes "singel-lån" i bankene, eller at egenkapitalkravet ble f.eks halvert for enslige låntakere.
Mange i dag har betalingsevne men mangler egenkapital.
Jeg kjenner flere mennesker i 40-årene med gode inntekter som etter skilsmisse er tvunget ut på leiemarkedet pga egenkapitalkravet.

Bare så det er sakt, jeg tilhører ingen av de kategoriene, men jeg ser lengre enn min egen nesetipp og kjenner folk i forskjellige aldersgrupper som sliter økonomisk, som kunne hatt det mye bedre om det ble tilrettelagt bedre for enslige.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

hELgenen

Sitat fra: Egil S på lørdag 11. februar 2023, klokken 13:38
f.eks.
Er du 32år singel uten barn (ikke uvanlig), jobber i Oslo så må du gjerne ut med 12-20.000kr i måneden i husleie eller boliglån.
Tjener man da 500.000kr har man ca 380.000kr utbetalt i året (ref skattekalkulator), Det utgjør en månedslønn på 31.600kr.
I værste fall (eier bolig), sitter man igjen med 11.600kr etter bolig er betalt, 5000kr i mat, 2000kr i strøm, 1000kr i forsikringer, 1500kr til internett/mobil/strømming o.l er det 2000kr igjen moro, klær, sparing, underholdning og dating. Men har du studielån har du ikke en sjanse, da går du i minus.

Jeg har forsåvidt aldri brukt 2000 kroner på moro i hele mitt liv - men ser jo at mange lever et liv der dette anses som vanlig. Det er boligprisene det er noe galt med. De kunne gjerne halvert seg i pris. Vi har hatt 20-30 år der eiendom har blitt alt for dyrt. Når jeg kjøpte min første leilighet (100 m2) kostet den 530.000 NOK - den var ikke sentral mhp beliggenhet, men jeg hadde da en årslønn i min første jobb på 240.000.  Så sett opp mot dette og at man kanskje tjener 600-750.000 i året i dag så burde en leilighet koste 1.5-1.6 mill. Det er de denne galskapen i eiendom som har gjort folk "fattige". Bak denne galskapen står bankene og eiendomsutviklere som klarte å "lure" politikere til å øke lånerammene slik at folk ble mer eller mindre nødt til å gå "all inn" for å skaffe seg bolig.

Jeg håper boligprisene stuper og at folk ikke flyr til banken og spør de hva de kan låne og således presser prisene ned. 

RJK

Sitat fra: Egil S på lørdag 11. februar 2023, klokken 13:38
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 11. februar 2023, klokken 08:50
SitatI tillegg burde vært et "enslig fradrag" på skatten, slik at de som bodde alene hadde et ekstra grunnfradrag for å kompensere for at man satt alene med bo-utgifter og ikke hadde synergier fra andre for mat og andre utgifter.

Nå er ikke jeg veldig go på dette med "enslig fradrag" men jeg trodde da at den gruppen nettopp hadde et slikt fradrag? Eller roter jeg nå? Det synes jeg de burde ha...

Men dersom enslige med barn har behov for barnahage eller SFO så mener jeg de enslige for litt lavere satser der eller?

Hører folk rundt meg ser at Mega strømregningene nå begynner å gjøre seg synelig ved at flere unger slutter på barneaktiviteter.... det er bare så trist!

Det er ordninger på plass for de med barn f.eks barnetrygd, forsørgerfradrag, bostøtte o.l. gjerne flere ordninger avhengig av inntekt.

Men det er mange voksne mellom 25-50 her i landet som ikke har barn og bor alene av forskjellige årsaker, det er kanskje verst for de som er mellom 25 og 35.
De må ta all levekostnaden alene på lavere "begynner-inntekt" og har ikke noe ekstra fradrag.
Jeg mener at dersom man dokumenterer at man bor alene på en adresse så burde man kunne få et ekstra fradrag siden man ikke har noen å dele basisutgiftene med.

f.eks.
Er du 32år singel uten barn (ikke uvanlig), jobber i Oslo så må du gjerne ut med 12-20.000kr i måneden i husleie eller boliglån.
Tjener man da 500.000kr har man ca 380.000kr utbetalt i året (ref skattekalkulator), Det utgjør en månedslønn på 31.600kr.
I værste fall (eier bolig), sitter man igjen med 11.600kr etter bolig er betalt, 5000kr i mat, 2000kr i strøm, 1000kr i forsikringer, 1500kr til internett/mobil/strømming o.l er det 2000kr igjen moro, klær, sparing, underholdning og dating. Men har du studielån har du ikke en sjanse, da går du i minus.

Leier mann kan det se noe bedre ut, men om man drømmer om egen bolig så må man helst spare de pengene, da har man kanskje egenkapital til å kjøpe egen bolig etter 5-10år.

Det burde derfor vært et eget ensligfradrag på kanskje 0,5G (1G = 111.477 i 2022) på toppen av minstefradraget.
I 2023 ville det gitt ca 55.000kr i økt minstefradrag for enslige.

I tillegg burde det finnes "singel-lån" i bankene, eller at egenkapitalkravet ble f.eks halvert for enslige låntakere.
Mange i dag har betalingsevne men mangler egenkapital.
Jeg kjenner flere mennesker i 40-årene med gode inntekter som etter skilsmisse er tvunget ut på leiemarkedet pga egenkapitalkravet.

Bare så det er sakt, jeg tilhører ingen av de kategoriene, men jeg ser lengre enn min egen nesetipp og kjenner folk i forskjellige aldersgrupper som sliter økonomisk, som kunne hatt det mye bedre om det ble tilrettelagt bedre for enslige.
Hvordan får du til at enslige uten barn som tjener rundt 500 K sitter igjen med nesten 32 K i måneden etter skatt? Selv tjener jeg mellom 600 og 700 K i året, alt etter mengden overtid og helligdagsjobbing, men selv en måned uten annet enn grunnlønn (39 K) og snittberegnet tillegg for ugunstig arbeidstid (Ca 6 K brutto, helligdagtillegg kommer uansett i tillegg), så havner jeg på rundt 33 K netto utbetalt.

Da har jeg godt med redusert skattegrunnlag pga "gammel moro" (gjeld) og noe særfradrag som enslig forsørger, så jeg sitter nok med en netto utbetalt som er høyere enn til og med endel som tjener "greit" mer enn meg, om de ikke har noe som gir de store fradrag. Vil derfor tippe at de med "bare" 500 K i årslønn, sitter og får utbetalt et sted nærmere 25-27 K netto.

Selv om jeg tjener bedre, har jeg i utgangspunktet større utgifter fordi jeg må dekke mat og klær og reise for 2 personer, og husleien blir for de fleste mer enn det en enslig uten barn må ut med, da man egentlig trenger ett ekstra soverom. Selv har jeg fått meg svært gunstig leie, dog på en leilighet med kun ett soverom, så jeg sover i stua. Men jeg tror du skal lete godt etter en nogenlunde sentral leilighet til noe i nærheten av det jeg betaler. Tipper en likelydende leilighet er mello 3-5 K dyrere, minst.

Uten gjelda og kostnaden for bilen, hadde jeg riktignok tjent mindre netto (mindre fradrag = mer skatt), men hatt det noe romsligere totalt sett pga frafall av avdragene, men å kjøpe bolig vil være uaktuelt uten oppsparte midler. Og leiekostnadene for et sted med 2 soverom, kan man være heldig å finne fra rundt 16 K og opp (normalen er nå 17-23 K, og man kan snuse på enda større bolig uten at prisen går veldig opp), der enslig uten barn kan greit finne seg noe under 12 K selv med eget soverom.

Realiteten er at dersom man har barn, må man per dags dato ha noen å dele utgiftene med for å bo normalt, ellers vil husleia stikke av med mesteparten av inntektene.

Og selv med barnetrygd, så må man ut med noen kroner for barn i barnehage, som enslige ikke har. Det er normalt sett mer enn det man får i barnetrygd, selv med dobbelt barnebidrag, fordi man i utgangspunktet tjener mer enn inntektsgrensen (550 K for familien) for å få redusert pris eller gratis barnehageplass.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Kan legge til at jeg er mer enn spent på å se reelt tap/gevinst ved at man fjernet særfradraget for enslige foreldre, og skal øke tilskuddet på barnetrygden.*

Det tror jeg at vil se stygt ut for mange enslige forsørgere. Men jeg har ikke helt skjønt hvordan dette vil bli, da jeg er vant med at AP taler med kløyvd tunge, og forhåndsmeldingene normalt er langt mer positivt enn det som bruker å bli fakta.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil S

#494
Sitat fra: hELgenen på lørdag 11. februar 2023, klokken 14:24

Jeg har forsåvidt aldri brukt 2000 kroner på moro i hele mitt liv - men ser jo at mange lever et liv der dette anses som vanlig. Det er boligprisene det er noe galt med. De kunne gjerne halvert seg i pris. Vi har hatt 20-30 år der eiendom har blitt alt for dyrt. Når jeg kjøpte min første leilighet (100 m2) kostet den 530.000 NOK - den var ikke sentral mhp beliggenhet, men jeg hadde da en årslønn i min første jobb på 240.000.  Så sett opp mot dette og at man kanskje tjener 600-750.000 i året i dag så burde en leilighet koste 1.5-1.6 mill. Det er de denne galskapen i eiendom som har gjort folk "fattige". Bak denne galskapen står bankene og eiendomsutviklere som klarte å "lure" politikere til å øke lånerammene slik at folk ble mer eller mindre nødt til å gå "all inn" for å skaffe seg bolig.

Jeg håper boligprisene stuper og at folk ikke flyr til banken og spør de hva de kan låne og således presser prisene ned.

Med "moro" mener jeg f.eks kino, ut på byen/godt i glasset i sofakroken, restaurant/take-away mat, Kafé besøk, teater, konserter o.l.

Jeg kjøpte min første rekkehusleilighet til 1,5 millioner på en inntekt på ca 320.000kr for 17 år siden. 4år før det var prisene lavere, en sentral leilighet i Stavanger kostet 7-800.000kr i år 2000.

Nå sitter jeg i en enebolig litt utenfor, men i et sted som har vokst veldig mye siste 10-12 årene så det begynner å bli ganske sentralt her også.

Eiendom har bitt dyrt, mens klær og mat er relativt billig.
En Levis bukse koster vel 1,5 gang det den kostet på 90-tallet, mine foreldre og besteforeldre betalte mye mer for maten på 70-80-tallet enn vi gjør i dag opp mot 50% av inntekten sin.

Vi betaler en større prosentvis andel av lønnen vår på bolig enn generasjonene før oss, det er sikkert, men siden andre varer ikke har steget like mye som lønnsveksten så har dette kompensert.

eks.
I 1996 vurderte jeg å kjøpe en PC, den kom på 22.000kr og var ikke noe spesielt kraftig, i 2002 kjøpte jeg en Dell laptop gjennom hjemme PC ordningen til drøyt 30.000kr. I går kjøpte jeg en ny Laptop på Elkjøp til 6500kr da jeg klarte å knuse skjermen på den 4 år gamle jeg hadde.
Siden 1996 er snittlønnen i Norge nesten tredoblet, og den er doblet siden 2002, men vanlig PC utstyr koster ikke 60-70.000kr i dag.

Mobil telefon.
Rundt år 2000 var det ikke uvanlig å kjøpe mobiletelefoner til 5-6000kr, det var toppmodellene riktignok, noen eksklusive modeller strakk seg opp i 8-9000kr.
Får ennå mobiler til den prisen, men lønningene er mer enn doblet siden den gang.

Biler.
En vanlig familiebil kostet 250.000kr for 30 år siden, lønningene er 3 doblet, men det er fremdeles mulig å få en familiebil til 350-400.000kr.

Men bolig har det skjedd mye, godt hjulpet av lengre periode med lave renter og lånevillige banker.
Hvis boligprisene stuper vil det rasere økonomien til 2-3 generasjoner nordmenn, en vesentlig andel av befolkningen, så det skjer nok ikke. Man kan jo håpe den stabiliserer seg i endel år, men  med mindre alt annet blir dyrere over en lengre periode slik at man må bruke mer av inntekten på mat, klær o.l. så vil nok lønnsveksten sørge for en fortsatt økning i boligprisene.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA