Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

hELgenen

Synes denne saken beskriver situasjonen ganske bra :

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/aldri-sett-sa-stor-frustrasjon/78268365

Støre er i ferd med å bygge ned landet dessverre.

ToWalkOrDrive

Må bare gratulerer med fantastisk 4-felts vei mellom Os og Nesttun i Bergen (Svegatjørn-Rådal) på over 17km som forkorter kjøreturen mellom Stavanger og Bergen ganske kraftig. Veldig store deler er lagt i tunnel, som gjør at en får ingen ulykker pga glatt vei, ikke noe salting, ikke sol i øynene, jevnt lyst osv.

Jeg kunne dermed kjøre Stavanger-Bergen-Stavanger på samme dag ganske greit med elbil, som brukte ca 90kWh strøm til sammen. Alternativet ville å kjørt til flyplassen, tatt fly, og så kjørt/buss taxi osv. Kjøreturen kostet meg 745 kroner til sammen tur/retur...bare taxi ville blitt mye dyrere til og fra flyplasser.

Det jeg sliter med å forstå er hvorfor regjeringen kjemper så hardt i mot slike doble motorveier, og ikke kompenserer f.eks. Nye Veier for kostnadsøkning, sånn at de får på plass doble motorveier. Og hvordan Naturvernforbundet synes at det er så fælt med motorveier. På E39 mellom Stavanger og Lyngdal vil jo veldig mye bli i tunneler, sånn at en sparer masse salt, og at dyrene kan gå i fred over veien på gamleveien. Og kanskje like viktig for noen: at folk kan bruke elbilen i stedet for å fly når de skal på konkurranser osv.

Men to ting er jeg enig i:
Dersom norske byggemetoder betyr at veien må være sykt mye bredere ved 110-sone enn ved 100-sone, så går det helt fint med 100-sone og. Det så jeg på Os-Bergen-veien, hvor det gikk ufattelig mye fortere enn de gamle krøtterstiene. Ferjene er og et greit avbrekk på en kjedelig vei. Men lag i hvert fall motorveiene over Stord og 4-felt-veier også fra Hove til Lyngdal raskest mulig. Også forrige helg døde en person da han traff motgående lastebil.

Så hvis noen kan overbringe denne beskjeden til Støre, så setter jeg pris på om de får bygget ferdig neste år.
Tesla Model Y                         2021-

Egil S

Veibygging har irritert meg over i over 30 år.
Jeg er helt enig med deg, 4-felt motorvei burde vært et minimum på E6, E18, E39 i hele landet.
Jeg har heller aldri skjønt hvorfor man er så i mot omkjøringsveier.
De klager på at næringslivet vil miste kunder, men hvem mister man?
Det er utrolig få som kjører innom et lite tettsted på slump.
Og så kan vi ikke flytte veien fordi da mister 5 personer på en bensinstasjon jobben, men så bygg en ny bensinstasjon ved den nye veien da !!!
Neida, 100.000 bilister hver dag skal tvinges til å kjøre 60 gjennom et lite tettsted fordi 50 stykker kanskje stopper uplanlagt for å kjøpe seg en pølse med brød.

Et annet problem er bompengene på disse nye veiene, jeg bor som deg i Stavanger. Jeg har familie i Trondheimsområdet, men om jeg nå på vinteren skulle kjørt Stavanger-Oslo-Trondheim er det dyrere i bompenger enn å fly.

Jeg venter ennå i spenning på motorveien mellom Stavanger og Kristiansand, Sørlendingene er iallfall begynt og har kommet til Mandal. Jeg er 45 og regner med jeg har dødd av alderdom før det er 4 felt fra Sandnes til Kristiansand.
I Stavanger har vi diskutert i over 10 år hvor traseen skal gå og vi har valgt å legge trasèen der de bor minst folk UTEN å sørge for veier som kan mate trafikken til den nye veien.
E39 burde blitt lagt ute ved Jærkysten ned forbi Egersund, der bor det 90.000 mennesker, men neida, vi skal legge den langs eksisterende trasé hvor det bor 15.000 mennesker, og vi skal heller ikke sørge for at Klepp, Bryne, Nærbø, Brusand, Helvik og Egersund har gode tilførselsveier til den nye veien.

Det går utrolig mye tungtransport mellom Kristiansand og Bergen, så 4-felt hadde gjort livet så mye lettere når man ikke trenger ligge bak et undermotorisert østeuropeisk vogntog i milevis før det kommer noen hundre meter med 3-felt så man kan komme seg forbi.

Vi i Rogaland er jo kjent med situasjonen i Ålgård, som er en tragedie.
Men et annet idiotprosjekt er E6 gjennom Steinkjer, her vant handelsstanden gjennom å fikk ny E6 gjennom byen, resultatet er vel ca 10 rundkjøringer for å komme seg forbi Steinkjer, det er visst så ille at de nå vurdere å bytte ny vei igjen, utenom sentrum, noe de burde gjort når de bygget dagens vei for ca 10 år siden.
Man har vel sakt på fleip at 80% av landets rundkjøringer ligger i Stenkjer og resten ligger i Ålgård.

Men veibygging er politikk, horisonten er 4 år, og det beste er å holde seg inne med lokalbefolkningen slik at man kanskje blir gjenvalgt.
Da vinner noen kjøpmenn og bensinstasjonseiere over samfunnsnytten HVER GANG.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

SitatEt annet problem er bompengene på disse nye veiene, jeg bor som deg i Stavanger. Jeg har familie i Trondheimsområdet, men om jeg nå på vinteren skulle kjørt Stavanger-Oslo-Trondheim er det dyrere i bompenger enn å fly.

Ja, det er trist. At alle de bompengene kom, er et sykdomstegn! I Sverige har de nesten ikke bompenger. Hvorfor skal det koste mer å kjøre bil, enn å fly!

sjokomelk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 24. januar 2023, klokken 12:35
Men to ting er jeg enig i:
Dersom norske byggemetoder betyr at veien må være sykt mye bredere ved 110-sone enn ved 100-sone, så går det helt fint med 100-sone og. Det så jeg på Os-Bergen-veien, hvor det gikk ufattelig mye fortere enn de gamle krøtterstiene. Ferjene er og et greit avbrekk på en kjedelig vei. Men lag i hvert fall motorveiene over Stord og 4-felt-veier også fra Hove til Lyngdal raskest mulig. Også forrige helg døde en person da han traff motgående lastebil.
Vi må for all del IKKE gå ned til 100-sone. Det er ikke bare fartsgrensen som går ned da, men kravene til veien. 110 setter krav til veldig lav stigning og slak kurvatur. Går man ned til 100 kan man plutselig få "berg-og-dalbane" av en vei. Den er mye mindre økonomisk å kjøre på for bl.a. lastebiler som ikke lenger kan ligge å flyte pent i 80 uten å bruke krefter. Det er også mye lavere krav til veibredde og veiskulder når man går ned til 100. Det samme med kryss. De kan være hver 1,5km på 100-vei, mens på 110 er det minst 5km mellom hver.

110 krever veiklasse H3. Mens 100 får man lov til å bygge med H2. Det er dette ganske mange ikke skjønner når de sier "Ja, det går greit med 100 istedenfor 110 for det går jo ikke SÅ mye tregere", men innser ikke at det åpner for en mye dårligere vei som man mest sannsynlig må bygge ny igjen som klasse H3 noen år senere. Det er den vanlige norske metoden å spare seg til fant på. Og som Nye Veier nå prøver å selge inn som en god idé mellom Tvedestrand og Bamble ved å gjenbruke den gamle traséen til E18.

Vegnormal N100 inneholder alt dette: https://viewers.vegnorm.vegvesen.no/product/859943/nb#id-39f0176d-872a-429c-a065-0e3d3e4815d0
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RJK

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 24. januar 2023, klokken 22:07
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 24. januar 2023, klokken 12:35
Men to ting er jeg enig i:
Dersom norske byggemetoder betyr at veien må være sykt mye bredere ved 110-sone enn ved 100-sone, så går det helt fint med 100-sone og. Det så jeg på Os-Bergen-veien, hvor det gikk ufattelig mye fortere enn de gamle krøtterstiene. Ferjene er og et greit avbrekk på en kjedelig vei. Men lag i hvert fall motorveiene over Stord og 4-felt-veier også fra Hove til Lyngdal raskest mulig. Også forrige helg døde en person da han traff motgående lastebil.
Vi må for all del IKKE gå ned til 100-sone. Det er ikke bare fartsgrensen som går ned da, men kravene til veien. 110 setter krav til veldig lav stigning og slak kurvatur. Går man ned til 100 kan man plutselig få "berg-og-dalbane" av en vei. Den er mye mindre økonomisk å kjøre på for bl.a. lastebiler som ikke lenger kan ligge å flyte pent i 80 uten å bruke krefter. Det er også mye lavere krav til veibredde og veiskulder når man går ned til 100. Det samme med kryss. De kan være hver 1,5km på 100-vei, mens på 110 er det minst 5km mellom hver.

110 krever veiklasse H3. Mens 100 får man lov til å bygge med H2. Det er dette ganske mange ikke skjønner når de sier "Ja, det går greit med 100 istedenfor 110 for det går jo ikke SÅ mye tregere", men innser ikke at det åpner for en mye dårligere vei som man mest sannsynlig må bygge ny igjen som klasse H3 noen år senere. Det er den vanlige norske metoden å spare seg til fant på. Og som Nye Veier nå prøver å selge inn som en god idé mellom Tvedestrand og Bamble ved å gjenbruke den gamle traséen til E18.

Vegnormal N100 inneholder alt dette: https://viewers.vegnorm.vegvesen.no/product/859943/nb#id-39f0176d-872a-429c-a065-0e3d3e4815d0
:+1:

Helt enig, og som jeg skulle skrevet det selv. Folk flest har en tendens til å se bare på fartsgrensa og besparelsen der og da, men ikke forstå det store bildet.

Langt bedre at man bruker litt mere på veibyggingen når man først bygger, og sparer på fremtidige rettelser på veien innen 10-20 år. Og for ikke å glemme, samfunnest besparelser på mindre ulykker, og da spesielt av de styggeste ulykkene. De koster oss svært mye i mange år fremover.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SitatLangt bedre at man bruker litt mere på veibyggingen når man først bygger, og sparer på fremtidige rettelser på veien innen 10-20 år.

Enig!

Lurer på hva vi hadde spart om de bygde E18 ferdig ifm Lillehammer OL?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 24. januar 2023, klokken 18:59
SitatEt annet problem er bompengene på disse nye veiene, jeg bor som deg i Stavanger. Jeg har familie i Trondheimsområdet, men om jeg nå på vinteren skulle kjørt Stavanger-Oslo-Trondheim er det dyrere i bompenger enn å fly.

Ja, det er trist. At alle de bompengene kom, er et sykdomstegn! I Sverige har de nesten ikke bompenger. Hvorfor skal det koste mer å kjøre bil, enn å fly!

Ja, og nå skal elbileiere (kun dem) kanskje måtte betale en ekstraskatt i form av Veiprising. Altså at en må betale for hver eneste kilometer, om det så er på din egen private vei. Er på høring nå, og Rogaland sier ja....kun FrP som sier nei:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/y6O3wK/rogaland-stoetter-kilometeravgift-for-elbiler
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatEr på høring nå, og Rogaland sier ja....kun FrP som sier nei:

Men satt ikke det partiet nettopp i regjering når mange av disse bompenge-stedene ble satt opp? Jeg forstår ikke dette.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 26. januar 2023, klokken 06:24
SitatEr på høring nå, og Rogaland sier ja....kun FrP som sier nei:

Men satt ikke det partiet nettopp i regjering når mange av disse bompenge-stedene ble satt opp? Jeg forstår ikke dette.

Skjer jo ofte det at FRP sier ja til bompenger. De er visstnok prinsippielt mot bompenger - men alle prinsipper kan forhandles bort i politikken.......Så da skjer det vi ofte ser - at det man er imot - det stemmer man for.....


stefse

Sitat fra: hELgenen på torsdag 26. januar 2023, klokken 07:49
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 26. januar 2023, klokken 06:24
SitatEr på høring nå, og Rogaland sier ja....kun FrP som sier nei:

Men satt ikke det partiet nettopp i regjering når mange av disse bompenge-stedene ble satt opp? Jeg forstår ikke dette.

Skjer jo ofte det at FRP sier ja til bompenger. De er visstnok prinsippielt mot bompenger - men alle prinsipper kan forhandles bort i politikken.......Så da skjer det vi ofte ser - at det man er imot - det stemmer man for.....
Det som er, er at den eneste måten å få bygd veier i dette landet, er ved å gå med på bompenger. Da er det OK, iallefall endel plasser, å endelig få jobben gjort. Det viktigste er få landet bygget, så får man ta de politiske grepene som trengs deretter. Når veien først ligger der og er ordentlig gjort, kan ingen ta den fra oss. Oljepenger kan forsvinne på børsen, veier, tuneller og jernbane er der for alltid, til kommende generasjoners nytte.


Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: stefse på torsdag 26. januar 2023, klokken 08:31
Det som er, er at den eneste måten å få bygd veier i dette landet, er ved å gå med på bompenger. Da er det OK, iallefall endel plasser, å endelig få jobben gjort. Det viktigste er få landet bygget, så får man ta de politiske grepene som trengs deretter. Når veien først ligger der og er ordentlig gjort, kan ingen ta den fra oss. Oljepenger kan forsvinne på børsen, veier, tuneller og jernbane er der for alltid, til kommende generasjoners nytte.

Vel - i bunn og grunn trenger man ikke bompenger for å få bygd en vei - det har bare blitt skapt en presedens på at slik må det være...Med noen få åpenbare unntak der kostnadene med innkreving omtrent går i null med det man får inn...

Ellers er min innvending mot veiene som bygges at det bygges alt for dyrt.  Og når veien først er der - vel så går det neimen ikke lang tid før man må gjøre noe mer......og veien stenges for en periode.
Vi har "billige" veier bygd for 20-30 år siden som holder seg bra - og vi har svindyre veier bygd for 5-6 år siden som må lappes på hele tiden. Det man får igjen for pengene til vei om dagen er latterlig lite sammenlignet med tidligere.......

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på torsdag 26. januar 2023, klokken 07:49
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 26. januar 2023, klokken 06:24
SitatEr på høring nå, og Rogaland sier ja....kun FrP som sier nei:

Men satt ikke det partiet nettopp i regjering når mange av disse bompenge-stedene ble satt opp? Jeg forstår ikke dette.

Skjer jo ofte det at FRP sier ja til bompenger. De er visstnok prinsippielt mot bompenger - men alle prinsipper kan forhandles bort i politikken.......Så da skjer det vi ofte ser - at det man er imot - det stemmer man for.....

Ja, FrP er først og fremst for å bygge mye veier, sånn at folk slipper å bruke 2% av livene sine på å sitte i en kø. Prioritet 2 er at staten skal dekke kostnadene siden den flyter over av penger, og veier er en investering som gjør at kostnaden fører til besparelser andre steder. Når et parti har 16% av stemmene (FrP) så kan du ikke forvente at de får gjennomslag for alle sakene sine når de er i regjering med flere andre partier. Når det er sagt så økte den regjeringen både veibygging og jernbanebudsjettet.....som nå AP og co har reversert (ref motorveier på vestlandet som har blitt utsatt/stoppet pga manglende ekstrabevilgninger etter kostnadsøkning).
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

#478
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 24. januar 2023, klokken 22:07
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 24. januar 2023, klokken 12:35
Men to ting er jeg enig i:
Dersom norske byggemetoder betyr at veien må være sykt mye bredere ved 110-sone enn ved 100-sone, så går det helt fint med 100-sone og. Det så jeg på Os-Bergen-veien, hvor det gikk ufattelig mye fortere enn de gamle krøtterstiene. Ferjene er og et greit avbrekk på en kjedelig vei. Men lag i hvert fall motorveiene over Stord og 4-felt-veier også fra Hove til Lyngdal raskest mulig. Også forrige helg døde en person da han traff motgående lastebil.
Vi må for all del IKKE gå ned til 100-sone. Det er ikke bare fartsgrensen som går ned da, men kravene til veien. 110 setter krav til veldig lav stigning og slak kurvatur. Går man ned til 100 kan man plutselig få "berg-og-dalbane" av en vei. Den er mye mindre økonomisk å kjøre på for bl.a. lastebiler som ikke lenger kan ligge å flyte pent i 80 uten å bruke krefter. Det er også mye lavere krav til veibredde og veiskulder når man går ned til 100. Det samme med kryss. De kan være hver 1,5km på 100-vei, mens på 110 er det minst 5km mellom hver.

110 krever veiklasse H3. Mens 100 får man lov til å bygge med H2. Det er dette ganske mange ikke skjønner når de sier "Ja, det går greit med 100 istedenfor 110 for det går jo ikke SÅ mye tregere", men innser ikke at det åpner for en mye dårligere vei som man mest sannsynlig må bygge ny igjen som klasse H3 noen år senere. Det er den vanlige norske metoden å spare seg til fant på. Og som Nye Veier nå prøver å selge inn som en god idé mellom Tvedestrand og Bamble ved å gjenbruke den gamle traséen til E18.

Vegnormal N100 inneholder alt dette: https://viewers.vegnorm.vegvesen.no/product/859943/nb#id-39f0176d-872a-429c-a065-0e3d3e4815d0

H2 er ikke det som er anbefalt med 100km/t og 4-feltsvei.
H2 kan brukes på veier ned til 12,5 meter bredde, og er jo ikke det jeg har bestemt.
Det jeg har bestemt er at en stort sett skal bruke H3 Reduced, og dermed 4-feltsvei, og 100km/t.
Det gjør at veibygger har en mye bedre fleksibilitet, slik at de kan lage litt mer sving der det er nødvendig, sånn at de slipper å bruke 1 milliard på en bro der en radius på 800 meter kan være uhensiktsmessig å gjøre.
H3-standarden er jo egentlig grei nok til å kjøre 250km/t i, så lenge du ikke har en F250 / gyngehest...Men jeg mener at du kan ha mindre enn 800meter radius der det er hensiktsmessig.

Vegnormal N100 er for øvrig revidert, og sendt ut på høring (frist om 5 dager).
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatVel - i bunn og grunn trenger man ikke bompenger for å få bygd en vei - det har bare blitt skapt en presedens på at slik må det være...

Helgenen. Godt skrevet  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA