Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det BYD Blade-batterier i Y Performance modellene fra Berlin som er levert?

Startet av xerxes, onsdag 10. august 2022, klokken 18:07

« forrige - neste »

xerxes

Bestilte nå nylig en LR fra Berlin. Estimert levering 20. august-09 sept.

Hvit-hvit med vinterdekk, hengerfeste og FSD.

Må gi en honnør til Tesla for å gi prisen som gjaldt da jeg bestilte, på 580.000 kr (altså 90.000 lavere enn hva samme specs koster å bestille på nytt nå).

Jeg håper på levering ila august og at bilen er montert med Blade batteri fra BYD slik at man kan lade til 100% daglig og utnytte hele batteriet i hverdagen. 4080-batteri hadde selvsagt vært enda bedre, men det er nok en stund til de klarer masseprodusere nok av disse til at Berlin kan forsynes.

Håper i alle fall slippe denne ladegrensen på 80%.

Er det noen her som kjenner til om Performance modellene fra Berlin har Blade-batterier, og hvor stor kapasitet har dette i så fall? Vil det være forskjeller på LR og Performance-batteriene fra Berlin, tro?

førategangtesla

Etter som hva jeg har forstått så begynner de å produsere biler med BYD Blade batterier slutten av august begynnelsen av september for levering i fjerde kvartal. Visste ikke noe om dette før i dag jeg, men det kommer nok litt mer info iløpet av høsten tenker jeg.

Nysgjerrig selv, har forventet levering 3 desember til 17 januar på min model y performance fra Berlin

Contango

Sitat fra: xerxes på onsdag 10. august 2022, klokken 18:07
Må gi en honnør til Tesla for å gi prisen som gjaldt da jeg bestilte, på 580.000 kr (altså 90.000 lavere enn hva samme specs koster å bestille på nytt nå).
Den skjønte jeg ikke. Du sier du bestilte nylig. Tesla har ikke satt opp prisene på lenge.
Alle Y'ene har vanlige 2170 li-ion batterier enten de kommer fra Kina eller Tyskland.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

xerxes

Sitat fra: Contango på onsdag 10. august 2022, klokken 19:31
Sitat fra: xerxes på onsdag 10. august 2022, klokken 18:07
Må gi en honnør til Tesla for å gi prisen som gjaldt da jeg bestilte, på 580.000 kr (altså 90.000 lavere enn hva samme specs koster å bestille på nytt nå).
Den skjønte jeg ikke. Du sier du bestilte nylig. Tesla har ikke satt opp prisene på lenge.
Alle Y'ene har vanlige 2170 li-ion batterier enten de kommer fra Kina eller Tyskland.

Opps! Jeg har visst laget meg et kunstig mentalt skille for selv mellom det å «bestille» og å «kjøpe». Det er først nå jeg har gikk videre med å legge inn finansiering og slikt, mente jeg. Og helt «kjøpt» blir den jo ikke før penga og pølsa er overlevert. Jeg la inn bestillingen for lenge siden, i de tider da man betalte inn 15.000 i depositum.

xerxes

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 10. august 2022, klokken 18:32
Etter som hva jeg har forstått så begynner de å produsere biler med BYD Blade batterier slutten av august begynnelsen av september for levering i fjerde kvartal. Visste ikke noe om dette før i dag jeg, men det kommer nok litt mer info iløpet av høsten tenker jeg.

Nysgjerrig selv, har forventet levering 3 desember til 17 januar på min model y performance fra Berlin

Jeg mener å ha lest det var snakk om levering av biler med BYD Blade batterier i slutten av august. Det ville jo også stemme bra med at LR fra Berlin leveres fra 20. august hos flere her. Nå er det jo ikke lenger snakk om båtlass fra Kina heller, så mulig det kan gå fortere i svingene enn vi er vant med her i nord. Kjipt om jeg ikke får Blade, men greit nok. Det ville jo vært smart å sette inn de nye batteriene i LR utgaven når de først har drøyet så lenge med å selge den fra Berlin. Kanskje det er P utgaven hvis fabrikken allerede lager denne nå med gamle batterier, som oppgraderes til Blade i Q4.

Jeg bare synser. Den som lever får se :-)

førategangtesla

Sitat fra: xerxes på onsdag 10. august 2022, klokken 20:10
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 10. august 2022, klokken 18:32
Etter som hva jeg har forstått så begynner de å produsere biler med BYD Blade batterier slutten av august begynnelsen av september for levering i fjerde kvartal. Visste ikke noe om dette før i dag jeg, men det kommer nok litt mer info iløpet av høsten tenker jeg.

Nysgjerrig selv, har forventet levering 3 desember til 17 januar på min model y performance fra Berlin

Jeg mener å ha lest det var snakk om levering av biler med BYD Blade batterier i slutten av august. Det ville jo også stemme bra med at LR fra Berlin leveres fra 20. august hos flere her. Nå er det jo ikke lenger snakk om båtlass fra Kina heller, så mulig det kan gå fortere i svingene enn vi er vant med her i nord. Kjipt om jeg ikke får Blade, men greit nok. Det ville jo vært smart å sette inn de nye batteriene i LR utgaven når de først har drøyet så lenge med å selge den fra Berlin. Kanskje det er P utgaven hvis fabrikken allerede lager denne nå med gamle batterier, som oppgraderes til Blade i Q4.

Jeg bare synser. Den som lever får se :-)

Jeg vet ikke hva slags batteri det blir for min del, bra blir det sikkert uansett. Men må jo innrømme at det frister med BYD Blade da  ;)

Jeg går utifra at Blade batteriene er til produksjon av LR/P, de starter vel ikke produksjon av SR før ny megacast fremme og den nye bærende 4680 batteripakken.

Blir spennende å følge med fremover.

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

førategangtesla

Sitat fra: Contango på onsdag 10. august 2022, klokken 20:47
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 10. august 2022, klokken 20:33
Men må jo innrømme at det frister med BYD Blade da  ;)
Fordi?

Først og fremst fordi det er helt greit å bruke hele batterikapasiteten. Ved lading av 2170 er det vel egentlig en anbefaling å lade opp til 80 prosent i det daglige?

Utover det så får man vel ikke så mye varme under lading, samt man får mindre energitap under lading hvis jeg har skjønt det riktig, batteripakken veier vel også litt mindre i tillegg så er vel dette batteriet mye tryggere med tanke på brann.

Ganske nytt for meg dette, begynte å lese litt om dette i dag så ikke halshugg meg om jeg tar feil.

Contango

Lading til 80% har ikke noe med 2170 å gjøre men batterikjemien. Uklart for meg om Blade batteriene kan lades på samme måte som LFP, men uansett er 70-90% daglig lading plenty.
Blade veier da mye mer og er vel neppe tenkt på i P/LR?
Ladetap kjenner jeg ikke detaljene på, men oppfatter ikke det som et relevant problem. Det er forøvrig svært få branner i nyere Teslaer (og i de eldre også).
Det er ingen magiske løsninger der ute foreløpig, og Tesla batteriene i 3 og Y er svært gode. Tesla sourcer batterier litt på kryss og tvers for å dekke sitt umettelige behov. Jeg foretrekker deres egne løsninger inntil jeg får informasjon som tilsier det motsatte.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

førategangtesla

Sitat fra: Contango på onsdag 10. august 2022, klokken 22:00
Lading til 80% har ikke noe med 2170 å gjøre men batterikjemien. Uklart for meg om Blade batteriene kan lades på samme måte som LFP, men uansett er 70-90% daglig lading plenty.
Blade veier da mye mer og er vel neppe tenkt på i P/LR?
Ladetap kjenner jeg ikke detaljene på, men oppfatter ikke det som et relevant problem. Det er forøvrig svært få branner i nyere Teslaer (og i de eldre også).
Det er ingen magiske løsninger der ute foreløpig, og Tesla batteriene i 3 og Y er svært gode. Tesla sourcer batterier litt på kryss og tvers for å dekke sitt umettelige behov. Jeg foretrekker deres egne løsninger inntil jeg får informasjon som tilsier det motsatte.

Godt mulig at du har rett, det blir nok bra uansett  :)

Så får man bare se utover høsten hva som skjer. Så lenge jeg kan få bilen min i år så skal jeg være godt fornøyd.

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 10. august 2022, klokken 21:46
Sitat fra: Contango på onsdag 10. august 2022, klokken 20:47
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 10. august 2022, klokken 20:33
Men må jo innrømme at det frister med BYD Blade da  ;)
Fordi?

Først og fremst fordi det er helt greit å bruke hele batterikapasiteten. Ved lading av 2170 er det vel egentlig en anbefaling å lade opp til 80 prosent i det daglige?

Utover det så får man vel ikke så mye varme under lading, samt man får mindre energitap under lading hvis jeg har skjønt det riktig, batteripakken veier vel også litt mindre i tillegg så er vel dette batteriet mye tryggere med tanke på brann.

Ganske nytt for meg dette, begynte å lese litt om dette i dag så ikke halshugg meg om jeg tar feil.
Alt dette du ramser opp virker først og fremst å være basert på ønsketenking og ikke fakta. Eller har du dekning for dette? BYD som bruker Blade har feks. lav ladeeffekt på et større batteri enn Y.
Hvorfor er det så mange som tror at nye batterityper skal være bedre enn de gaml, lenge før man har høstet erfaring med dem?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Dieselgubben

Sitat fra: Handyman på onsdag 10. august 2022, klokken 22:21
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 10. august 2022, klokken 21:46
Sitat fra: Contango på onsdag 10. august 2022, klokken 20:47
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 10. august 2022, klokken 20:33
Men må jo innrømme at det frister med BYD Blade da  ;)
Fordi?

Først og fremst fordi det er helt greit å bruke hele batterikapasiteten. Ved lading av 2170 er det vel egentlig en anbefaling å lade opp til 80 prosent i det daglige?

Utover det så får man vel ikke så mye varme under lading, samt man får mindre energitap under lading hvis jeg har skjønt det riktig, batteripakken veier vel også litt mindre i tillegg så er vel dette batteriet mye tryggere med tanke på brann.

Ganske nytt for meg dette, begynte å lese litt om dette i dag så ikke halshugg meg om jeg tar feil.
Alt dette du ramser opp virker først og fremst å være basert på ønsketenking og ikke fakta. Eller har du dekning for dette? BYD som bruker Blade har feks. lav ladeeffekt på et større batteri enn Y.
Hvorfor er det så mange som tror at nye batterityper skal være bedre enn de gaml, lenge før man har høstet erfaring med dem?

Fordi verden går fremover.

markusthorsen

Sitat fra: xerxes på onsdag 10. august 2022, klokken 18:07
Bestilte nå nylig en LR fra Berlin. Estimert levering 20. august-09 sept.

Hvit-hvit med vinterdekk, hengerfeste og FSD.

Må gi en honnør til Tesla for å gi prisen som gjaldt da jeg bestilte, på 580.000 kr (altså 90.000 lavere enn hva samme specs koster å bestille på nytt nå).

Jeg håper på levering ila august og at bilen er montert med Blade batteri fra BYD slik at man kan lade til 100% daglig og utnytte hele batteriet i hverdagen. 4080-batteri hadde selvsagt vært enda bedre, men det er nok en stund til de klarer masseprodusere nok av disse til at Berlin kan forsynes.

Håper i alle fall slippe denne ladegrensen på 80%.

Er det noen her som kjenner til om Performance modellene fra Berlin har Blade-batterier, og hvor stor kapasitet har dette i så fall? Vil det være forskjeller på LR og Performance-batteriene fra Berlin, tro?
Ikke meningen og pirke eller virke dust, men det leveres vel ikke LR fra Berlin enda? Grunnen til jeg spør er at jeg har også en bestilling på LR , med samme estimerte levering. La inn ønske om "Berlin bil" ved bestilling og i dialog med selger, men selgeren hos Tesla sa for et par mnd siden at det ble Kina bil da Berlin kun kjører P enn så lenge.

Men veldig kult, potensielt sett for meg også, hvis du har rett! Jeg har forsovidt en MIC MY fra før og ingenting å utsette på kvaliteten fra Kina

Sent from my BE2029 using Tapatalk


førategangtesla

Sitat fra: Handyman på onsdag 10. august 2022, klokken 22:21
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 10. august 2022, klokken 21:46
Sitat fra: Contango på onsdag 10. august 2022, klokken 20:47
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 10. august 2022, klokken 20:33
Men må jo innrømme at det frister med BYD Blade da  ;)
Fordi?

Først og fremst fordi det er helt greit å bruke hele batterikapasiteten. Ved lading av 2170 er det vel egentlig en anbefaling å lade opp til 80 prosent i det daglige?

Utover det så får man vel ikke så mye varme under lading, samt man får mindre energitap under lading hvis jeg har skjønt det riktig, batteripakken veier vel også litt mindre i tillegg så er vel dette batteriet mye tryggere med tanke på brann.

Ganske nytt for meg dette, begynte å lese litt om dette i dag så ikke halshugg meg om jeg tar feil.
Alt dette du ramser opp virker først og fremst å være basert på ønsketenking og ikke fakta. Eller har du dekning for dette? BYD som bruker Blade har feks. lav ladeeffekt på et større batteri enn Y.
Hvorfor er det så mange som tror at nye batterityper skal være bedre enn de gaml, lenge før man har høstet erfaring med dem?

Da jeg kom over en video på youtube i dag med informasjon om at disse batteriene er på vei til tesla Berlin begynte jeg å lese litt på nett, flere artikler, så jeg har bare tatt litt ut i fra disse  (kanskje av de jeg likte best?  :laugh:)

Uansett hva slags batteri jeg/vi får så skal vi jo få det som vi har bestilt da med tanke på ladehastighet, rekkevidde, akselerasjon etc, hvis ikke så går jeg jo utfra at man skal få en telefon fra tesla da om å motta en bil med annen spesifikasjon?

Handyman

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 10. august 2022, klokken 22:35
Sitat fra: Handyman på onsdag 10. august 2022, klokken 22:21
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 10. august 2022, klokken 21:46
Sitat fra: Contango på onsdag 10. august 2022, klokken 20:47
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 10. august 2022, klokken 20:33
Men må jo innrømme at det frister med BYD Blade da  ;)
Fordi?

Først og fremst fordi det er helt greit å bruke hele batterikapasiteten. Ved lading av 2170 er det vel egentlig en anbefaling å lade opp til 80 prosent i det daglige?

Utover det så får man vel ikke så mye varme under lading, samt man får mindre energitap under lading hvis jeg har skjønt det riktig, batteripakken veier vel også litt mindre i tillegg så er vel dette batteriet mye tryggere med tanke på brann.

Ganske nytt for meg dette, begynte å lese litt om dette i dag så ikke halshugg meg om jeg tar feil.
Alt dette du ramser opp virker først og fremst å være basert på ønsketenking og ikke fakta. Eller har du dekning for dette? BYD som bruker Blade har feks. lav ladeeffekt på et større batteri enn Y.
Hvorfor er det så mange som tror at nye batterityper skal være bedre enn de gaml, lenge før man har høstet erfaring med dem?

Fordi verden går fremover.
Ja, men det kommer an på hva man mener med fremover. Det å redusere kostnader, miljø- og klimafotavtrykk er en viktig måte å gå fremover på. Det vil svært ofte motvirke ytelse. Fremskritt betyr derfor ikke nødvendigvis bedre ytelse for sluttbruker. Det er jo noe alle kjenner til, dersom man bare tenker seg om (hint: KFK og kjøleskap).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA