Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det BYD Blade-batterier i Y Performance modellene fra Berlin som er levert?

Startet av xerxes, onsdag 10. august 2022, klokken 18:07

« forrige - neste »

Taben

Hei. Det er nå utlevert ca 1400 stk tyskproduserte Y Performance i Norge, samt at det kommer tyskproduserte YLR til Norge i de nærmeste ukene- foreløpig er det kun registrert 2 stk. Hvordan vet vi om de er levert med BYD Blade batterier? Kode i VIN nr som viser hvilket batteri? 

Hvor stor kapasitet har BYD Blade i så fall? Vil det være forskjeller på LR og Performance-batteriene?


---------------------------------------------------
2 stk Tesla Model YLR I bestilling
2 stk Tesla CT i bestilling
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, August 2016, Solgt
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Radial

Sitat fra: Taben på fredag 26. august 2022, klokken 16:44
Hei. Det er nå utlevert ca 1400 stk tyskproduserte Y Performance i Norge, samt at det kommer tyskproduserte YLR til Norge i de nærmeste ukene- foreløpig er det kun registrert 2 stk. Hvordan vet vi om de er levert med BYD Blade batterier? Kode i VIN nr som viser hvilket batteri? 

Hvor stor kapasitet har BYD Blade i så fall? Vil det være forskjeller på LR og Performance-batteriene?


---------------------------------------------------
2 stk Tesla Model YLR I bestilling
2 stk Tesla CT i bestilling
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, August 2016, Solgt


Det er ikke blade i noen Y i Europa enda.

Eventuelle Blade-batterier vil følge LFP ladeprosedyrer, som du kan lese om her:

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_jo/GUID-7FE78D73-0A17-47C4-B21B-54F641FFAEF4.html

Y Performance fra Berlin følger vanlig NMC/NMCA ladeprosedyrer, akkurat som LR fra Kina.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: Radial på fredag 26. august 2022, klokken 18:43
Sitat fra: Taben på fredag 26. august 2022, klokken 16:44
Hei. Det er nå utlevert ca 1400 stk tyskproduserte Y Performance i Norge, samt at det kommer tyskproduserte YLR til Norge i de nærmeste ukene- foreløpig er det kun registrert 2 stk. Hvordan vet vi om de er levert med BYD Blade batterier? Kode i VIN nr som viser hvilket batteri? 

Hvor stor kapasitet har BYD Blade i så fall? Vil det være forskjeller på LR og Performance-batteriene?


---------------------------------------------------
2 stk Tesla Model YLR I bestilling
2 stk Tesla CT i bestilling
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, August 2016, Solgt


Det er ikke blade i noen Y i Europa enda.

Eventuelle Blade-batterier vil følge LFP ladeprosedyrer, som du kan lese om her:

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_jo/GUID-7FE78D73-0A17-47C4-B21B-54F641FFAEF4.html

Y Performance fra Berlin følger vanlig NMC/NMCA ladeprosedyrer, akkurat som LR fra Kina.
Kanskje ikke ennå, men nå er det åpnet for bestilling av TMY RWD, som vel får disse 55 kWh-batteripakkene, som er enten LFP eller enda bedre, LMFP, om ikke de siste vil være for P-versjonen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Sitat fra: RJK på fredag 26. august 2022, klokken 21:51
Sitat fra: Radial på fredag 26. august 2022, klokken 18:43
Sitat fra: Taben på fredag 26. august 2022, klokken 16:44
Hei. Det er nå utlevert ca 1400 stk tyskproduserte Y Performance i Norge, samt at det kommer tyskproduserte YLR til Norge i de nærmeste ukene- foreløpig er det kun registrert 2 stk. Hvordan vet vi om de er levert med BYD Blade batterier? Kode i VIN nr som viser hvilket batteri? 

Hvor stor kapasitet har BYD Blade i så fall? Vil det være forskjeller på LR og Performance-batteriene?


---------------------------------------------------
2 stk Tesla Model YLR I bestilling
2 stk Tesla CT i bestilling
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, August 2016, Solgt


Det er ikke blade i noen Y i Europa enda.

Eventuelle Blade-batterier vil følge LFP ladeprosedyrer, som du kan lese om her:

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_jo/GUID-7FE78D73-0A17-47C4-B21B-54F641FFAEF4.html

Y Performance fra Berlin følger vanlig NMC/NMCA ladeprosedyrer, akkurat som LR fra Kina.
Kanskje ikke ennå, men nå er det åpnet for bestilling av TMY RWD, som vel får disse 55 kWh-batteripakkene, som er enten LFP eller enda bedre, LMFP, om ikke de siste vil være for P-versjonen.

Jepp,.da vil nok disse komme med 100% SOC som anbefaling og app/hovedskjermen vil ha andre anbefalinger enn NMC/NMCA biler.
Hongkong har 460km wltp på sin RWD med 60kwh batteri, så det er rart de ikke bare eksporter denne typen isteden... Og enda rarere at RWD Y kommer fra Kina, mens ryktet om CATL celler i Tyskland ikke samsvarer med ryktene🤔

LFP/LMFP kommer med noen bakdeler, og der er feks tregere hurtiglading, og spesielt i kulda. Og da trolig ditto lavere ytelse ut av batteriet i visse tilfeller (kaldt og lav SOC feks).
Kan derfor ikke se for meg at dette pr dd egner seg best i en high-end Performance bil som Y Performance.
Som billig entery level, er det dog helt innafor.

Husk at LFP teknologi er svært rimelig ift NMC/NMCA, og har i utgangspunktet ikke så mye med eksterme ytelser å gjøre, selv om teknologien har kommet mye lenger siste årene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: Radial på fredag 26. august 2022, klokken 22:45
Sitat fra: RJK på fredag 26. august 2022, klokken 21:51
Sitat fra: Radial på fredag 26. august 2022, klokken 18:43
Sitat fra: Taben på fredag 26. august 2022, klokken 16:44
Hei. Det er nå utlevert ca 1400 stk tyskproduserte Y Performance i Norge, samt at det kommer tyskproduserte YLR til Norge i de nærmeste ukene- foreløpig er det kun registrert 2 stk. Hvordan vet vi om de er levert med BYD Blade batterier? Kode i VIN nr som viser hvilket batteri? 

Hvor stor kapasitet har BYD Blade i så fall? Vil det være forskjeller på LR og Performance-batteriene?


---------------------------------------------------
2 stk Tesla Model YLR I bestilling
2 stk Tesla CT i bestilling
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, August 2016, Solgt


Det er ikke blade i noen Y i Europa enda.

Eventuelle Blade-batterier vil følge LFP ladeprosedyrer, som du kan lese om her:

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_jo/GUID-7FE78D73-0A17-47C4-B21B-54F641FFAEF4.html

Y Performance fra Berlin følger vanlig NMC/NMCA ladeprosedyrer, akkurat som LR fra Kina.
Kanskje ikke ennå, men nå er det åpnet for bestilling av TMY RWD, som vel får disse 55 kWh-batteripakkene, som er enten LFP eller enda bedre, LMFP, om ikke de siste vil være for P-versjonen.

Jepp,.da vil nok disse komme med 100% SOC som anbefaling og app/hovedskjermen vil ha andre anbefalinger enn NMC/NMCA biler.
Hongkong har 460km wltp på sin RWD med 60kwh batteri, så det er rart de ikke bare eksporter denne typen isteden... Og enda rarere at RWD Y kommer fra Kina, mens ryktet om CATL celler i Tyskland ikke samsvarer med ryktene🤔

LFP/LMFP kommer med noen bakdeler, og der er feks tregere hurtiglading, og spesielt i kulda. Og da trolig ditto lavere ytelse ut av batteriet i visse tilfeller (kaldt og lav SOC feks).
Kan derfor ikke se for meg at dette pr dd egner seg best i en high-end Performance bil som Y Performance.
Som billig entery level, er det dog helt innafor.

Husk at LFP teknologi er svært rimelig ift NMC/NMCA, og har i utgangspunktet ikke så mye med eksterme ytelser å gjøre, selv om teknologien har kommet mye lenger siste årene.
Må først korrigere meg selv, for det ser ut som disse RWD'ene blir produsert i Shanghai i første omgang, ihvertfall ifølge Elbil.no sin artikkel.

Så må det sies at LMFP skal støtte opp til 230 Wh/kg, som er godt bedre enn 168 i NCA-batteriene, som jeg har vist til i denne tråden jeg allerede har linket til tidligere, og derved vil være godt egnet i P:

https://elbilforum.no/index.php?topic=52563.275

Og likevel er de knapt dyrere å produsere enn LFP-batterier. Så LMFP på rundt 77 kWh vil i praksis gi mange fordeler for både Tesla og kundene. Testing skal vel skje nå i høst og vinter i Berlin, og skal starte produksjon av biler med disse i løpet av Q1.

Det er nok dette som lurte meg til å tro disse var brukt i den mindre 55 kWh-pakke som RWD visstnok skal få. Men om det er LMFP eller standard LFP, skal jeg ikke uttale meg skråsikkert på. Men håper jo på LMFP.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlavV

Svaret er nei  :-1:

BYD Blade til Berlin Model Y som er godkjent av EU er på 55 KW med 440 km rekkevidde. Den kan nå konfigureres på Tesla.com som en Tesla Model Y bakhjulsdrift med 430 km rekkevidde og grunnpris 519 990. En dyr bakhjulsdrift med kort rekkevidde. 

https://www.torquenews.com/15475/berlin-made-tesla-model-y-55-kwh-byd-batteries-have-270-miles-440-km-range


Torpedo Ted

Hvis du har bestilt hvit interiør, kan du se langt etter noe bil fra Berlin i alle fall. De har tydeligvis ingen planer om å produsere hvitt interiør der i år.

xerxes

Sitat fra: OlavV på søndag 04. september 2022, klokken 15:40
Svaret er nei  :-1:

BYD Blade til Berlin Model Y som er godkjent av EU er på 55 KW med 440 km rekkevidde. Den kan nå konfigureres på Tesla.com som en Tesla Model Y bakhjulsdrift med 430 km rekkevidde og grunnpris 519 990. En dyr bakhjulsdrift med kort rekkevidde. 

https://www.torquenews.com/15475/berlin-made-tesla-model-y-55-kwh-byd-batteries-have-270-miles-440-km-range

430 km på RWD, men den kan lades til 100% hver dag.
LR har 530 km men kan til daglig bare lades til 80% (dvs i praksis er rekkevidden bare 424 km).

Så ganke liten forskjell på reel rekkevidde, utenom teoretisk max rekkevidde ved 100%. I tillegg vil trolig RWD ha mindre nedgang i kapasiteten på batteriet utover levetiden.

Jeg ville heller hatt Blade batterier enn LR-batteri, men kjekt med 4wd og evt raskere ladehastighet.


Radial

Blade teknologien (LMFP) finner vi nok bare i de billigste variantene enn så lenge.

LMFP har fremdeles betydelige begrensninger rundt ladehastighet på hurtiglader, enn så lenge svært begrensede kulde-egenskaper, og Tesla har allerede planlagt og begynt innfasing av 4680 med annen kjemi enn LFP.

Men som ett produkt i billig 2wd, som ikke trenger å reklamere for ladehastigheter eller gode kulde-egenskaper og lignende, så er det ideellt.

Hadde derfor forventet betydelig lavere på SR Y enn den er pr dd, rett og slett fordi teknologien er så rimelig og batteriet er såpass lite.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA