Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Originale takbøyler knuste glasstaket - "clearly external force" sier Tesla

Startet av ToWalkOrDrive, tirsdag 22. mars 2022, klokken 09:34

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: REN-BIL på torsdag 24. mars 2022, klokken 18:41
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. mars 2022, klokken 16:07
Sitat fra: k1 på torsdag 24. mars 2022, klokken 12:27
Æsj, føler med deg jeg og'. Ergerlig rett og slett.
Men da blir du sannsynligvis ikke sistemann som gjør dette nei når det er såpass enkelt å gjøre denne feilen...



Konstruksjons feil ? Man må vel forvente at man skal kunne sette på et takstativ uten å være mekaniker hos Tesla..... Tv2 hjelper deg neste  :)

..og man bør ikke være ingeniør heller ;)

Ja, særlig når en har hatt Model 3 fra før, og monterer litt kjapt ettersom en forventer at det er likt som på Model 3.

Dersom de hadde limt på 7mm skumgummi oppå slissen, som hadde blokkert muligheten for å dytte vinkelen inn mellom slissen/bøylen og glasset, så hadde ingenting gale skjedd.
Tesla Model Y                         2021-

Autowinder

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. mars 2022, klokken 16:07
Sitat fra: k1 på torsdag 24. mars 2022, klokken 12:27
Æsj, føler med deg jeg og'. Ergerlig rett og slett.
Men da blir du sannsynligvis ikke sistemann som gjør dette nei når det er såpass enkelt å gjøre denne feilen...

Konstruksjons feil ? Man må vel forvente at man skal kunne sette på et takstativ uten å være mekaniker hos Tesla..... Tv2 hjelper deg neste  :)
Stadig ute og «disser» Tesla ? 😂
Fint du har funnet den perfekte elbilen.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Øyvind.h

Tesla burde heller gått for klemmer inn dørene. Elendig løsning det også som deformerer dørpakning og lager gnissemerker i lakken, men da hadde en ikke risikert glass-skader i tillegg med mindre en smeller igjen døra på løs klemme.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lars667

Funker kanskje dårlig med rammeløse vinduer, hvor en ikke har noe gummi som tetter på døra?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

ToWalkOrDrive

Jeg tenker at det kunne heller vært litt mer som på Model S med en bolt en skrur ned i hvert hjørne i takbøylene. Men i stedet for at gjengene er skjult av et 10cm langt lokk, så kunne lokket vært en sirkel med 3cm diameter, og ikke hengsler av 2mm plast som knekker når en dytter på takbøylene. Det lille lokket kunne vært lakkert og i metall med hengsel i metall, som et mini-bensinlokk...eller at en må ta det av ved å skru det av.

....eller så kunne det være akkurat som nå, men med skumgummi over bøylen, så en ikke kan gjøre feil...
Tesla Model Y                         2021-

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Bare en liten oppdatering: Tesla har nå fått inn glass, men nektet å svare på hva de mente med "external force".
Så hvis en er uheldig og plasserer festebraketten 2mm for høyt er dette riktig prosedyre:
(- Drit i å kontakte Tesla - ingen hjelp å få)
- Kontakt forsikringsselskapet - de legger skaden inn i systemet (hos IF kan du gjøre dette selv)
- IF ber deg da gå til et glass-selskap direkte, så er bare å bestille
- betal 2000 i egenandel pga forferdelig industrielt design av Tesla (de burde tettet gapet mellom braketten og glasset, som ville hindret feilmontering).
Tesla Model Y                         2021-

geear

Tipset for å unngå dette er uansett å skyve L-braketten frem og tilbake etter man har satt den under glasset. Lar den seg bare bevege noen millimeter frem og tilvake før den stopper så er den på plass i bøylen. Veldig lett å sjekke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA