Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det BYD Blade-batterier i Y Performance modellene fra Berlin som er levert?

Startet av xerxes, onsdag 10. august 2022, klokken 18:07

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 10. august 2022, klokken 22:55
Uansett hva slags batteri jeg/vi får så skal vi jo få det som vi har bestilt da med tanke på ladehastighet, rekkevidde, akselerasjon etc, hvis ikke så går jeg jo utfra at man skal få en telefon fra tesla da om å motta en bil med annen spesifikasjon?
Vel, da vi fikk Y fra Kina med LG-batteri, så holdt det ikke hva Tesla lovet ang. ladehastighet. De endret specken i ettertid ;-) Ny teknologi betyr ikke alltid bedre ytelse! Noen ganger blir til og med Tesla bare tvunget til å takke ja til det de får tak i.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på onsdag 10. august 2022, klokken 23:02
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 10. august 2022, klokken 22:55
Uansett hva slags batteri jeg/vi får så skal vi jo få det som vi har bestilt da med tanke på ladehastighet, rekkevidde, akselerasjon etc, hvis ikke så går jeg jo utfra at man skal få en telefon fra tesla da om å motta en bil med annen spesifikasjon?
Vel, da vi fikk Y fra Kina med LG-batteri, så holdt det ikke hva Tesla lovet ang. ladehastighet. De endret specken i ettertid ;-) Ny teknologi betyr ikke alltid bedre ytelse! Noen ganger blir til og med Tesla bare tvunget til å takke ja til det de får tak i.

Da får jeg redusere meg til å si at uansett hva slags batteri jeg/vi får så håper jeg at vi får det vi har bestilt. Hehe..

Men uansett så må de jo levere det jeg har bestilt, hvis ikke de da tar en telefon til meg og spør om jeg vil motta en bil med ny spec, sånn og sånn.

Du har kanskje ikke fått det du bestilte den gangen? Fikk du ingen beskjed om dette av tesla?

Contango

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 10. august 2022, klokken 23:29
Men uansett så må de jo levere det jeg har bestilt, hvis ikke de da tar en telefon til meg og spør om jeg vil motta en bil med ny spec, sånn og sånn.
Jeg tror du forskutterer en del ting du ikke egentlig har grunnlag for. Spesifiserte specs er WLTP, aksellerasjon, topphastighet pluss felger og farger etc. Er det flere enn de du har i tankene?
Du har ingen spesifiserte specs for batteritype, størrelse, eller ladehastighet og kommer ikke til å få noen telefon fra Tesla om de endrer noe der.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 10. august 2022, klokken 23:29
Sitat fra: Handyman på onsdag 10. august 2022, klokken 23:02
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 10. august 2022, klokken 22:55
Uansett hva slags batteri jeg/vi får så skal vi jo få det som vi har bestilt da med tanke på ladehastighet, rekkevidde, akselerasjon etc, hvis ikke så går jeg jo utfra at man skal få en telefon fra tesla da om å motta en bil med annen spesifikasjon?
Vel, da vi fikk Y fra Kina med LG-batteri, så holdt det ikke hva Tesla lovet ang. ladehastighet. De endret specken i ettertid ;-) Ny teknologi betyr ikke alltid bedre ytelse! Noen ganger blir til og med Tesla bare tvunget til å takke ja til det de får tak i.
Men uansett så må de jo levere det jeg har bestilt, hvis ikke de da tar en telefon til meg og spør om jeg vil motta en bil med ny spec, sånn og sånn.

Du har kanskje ikke fått det du bestilte den gangen? Fikk du ingen beskjed om dette av tesla?
De leverer det de leverer. De som ikke er fornøyd kan levere bilen tilbake. ;-)
Ingen eiere av Y fikk beskjed om at bilen kom til å bli levert med lavere ladeeffekt. Det ble oppdaget av eierne i ettertid.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Såvidt jeg kan se er BYD blade batteriene LFP batterier. Tesla leverer TM3 RWD (tidligere SR+) med CATL LFP batterier. I Hong Kong leverer de også TMY RWD med disse batteriene.  Så det er kanskje heller snakk om TMY RWD fra Berlin, med noe kortere rekkevidde ? Hong Kong modellen har 455 km WLTP

En annen tråd nevner at en slik modell er typegodkjent i EU:
https://elbilforum.no/index.php?topic=52563.msg1060518#msg1060518
Nummeret i batterikoden angir leverandør
1 - Panasonic
2 -?
3 - Panasonic/Tesla
4 -?
5 - LG
6 - CATL
7 - BYD?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

førategangtesla

Sitat fra: Contango på onsdag 10. august 2022, klokken 23:38
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 10. august 2022, klokken 23:29
Men uansett så må de jo levere det jeg har bestilt, hvis ikke de da tar en telefon til meg og spør om jeg vil motta en bil med ny spec, sånn og sånn.
Jeg tror du forskutterer en del ting du ikke egentlig har grunnlag for. Spesifiserte specs er WLTP, aksellerasjon, topphastighet pluss felger og farger etc. Er det flere enn de du har i tankene?
Du har ingen spesifiserte specs for batteritype, størrelse, eller ladehastighet og kommer ikke til å få noen telefon fra Tesla om de endrer noe der.

Jeg trodde at tesla sa man kan lade 241km på 15 min, ser nå at det står lad opp til 241km på 15 min.

førategangtesla

Sitat fra: jlan på torsdag 11. august 2022, klokken 00:50
Såvidt jeg kan se er BYD blade batteriene LFP batterier. Tesla leverer TM3 RWD (tidligere SR+) med CATL LFP batterier. I Hong Kong leverer de også TMY RWD med disse batteriene.  Så det er kanskje heller snakk om TMY RWD fra Berlin, med noe kortere rekkevidde ? Hong Kong modellen har 455 km WLTP

En annen tråd nevner at en slik modell er typegodkjent i EU:
https://elbilforum.no/index.php?topic=52563.msg1060518#msg1060518
Nummeret i batterikoden angir leverandør
1 - Panasonic
2 -?
3 - Panasonic/Tesla
4 -?
5 - LG
6 - CATL
7 - BYD?

Interessant. Rart at tesla ikke har oppdatert bestillingssiden hvis det er snakk om produksjonsstart nå snart. Hvis ikke det er snakk om produksjon til et annet marked.

Sandvika

4680 er fysisk større tabless battericeller. Største fordelen med dette er at det er billigere/raskere å produsere for Tesla. Man har ikke sett sammenligne nde tester, men alt annet likt så vil det være mer krevende å kontrollere temperarur under belastning. At dette batteriet skal ha bedre ytelse vil overraske meg...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på onsdag 10. august 2022, klokken 23:02
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 10. august 2022, klokken 22:55
Uansett hva slags batteri jeg/vi får så skal vi jo få det som vi har bestilt da med tanke på ladehastighet, rekkevidde, akselerasjon etc, hvis ikke så går jeg jo utfra at man skal få en telefon fra tesla da om å motta en bil med annen spesifikasjon?
Vel, da vi fikk Y fra Kina med LG-batteri, så holdt det ikke hva Tesla lovet ang. ladehastighet. De endret specken i ettertid ;-) Ny teknologi betyr ikke alltid bedre ytelse! Noen ganger blir til og med Tesla bare tvunget til å takke ja til det de får tak i.

Selv om Tesla ikke helt klarte å oppnå det de lovte på Y (med enorm rekkevidde på 15 minutter), så liker jeg ladingen bedre på Model Y LR enn på 2014 Model S85 og 2019 Model 3P da den fortsatt har veldig mange km/min langt opp mot 100% sett i forhold til de gamle Teslaene. Når en sitter med en treig burger på Superlader så har jeg hatt et par opplevelser ala "shit, jeg må flytte bilen vekk fra laderen" etter å ha sjekket appen, når den nærmer seg 100%. På de gamle Teslaene måtte jeg aldri det, da ladehastigheten på slutten var mye tregere.

Så, ja, de holder ikke alltid hva de lover, eller prøver å oppnå, men virker å være forbedringer fra modell til modell. En annen ting er at de har mer og mer kunnskap, så softwaren kan justeres bedre med tanke på ladehastighet vs batterihelse. Men, er jo klart, blir jo vanskeligere å forbedre batteriene når de må slutte med / redusere godsakene i batteriene, for at "alle skal få", som Valen sier.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Til trådens spørsmål, så er det vel ingen indikasjoner på at P allerede har blade-batterier? Har jo en selv, men ville forventet at den både hadde høyere vekt og lavere ladehastighet dersom den hadde blade. Den lader iallfall like bra som Y LR MIC. Men jeg har reagert på at den virker å ha noe mindre rekkevidde enn de første LRene, som er oppgitt til 507 km, mens P er oppgitt til 514. Min indikerer maks 475 eller noe, mens LR ofte indikerte rundt 500, tross mindre batteri.

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 11. august 2022, klokken 05:49
Jeg trodde at tesla sa man kan lade 241km på 15 min, ser nå at det står lad opp til 241km på 15 min.
Setningen din gir ikke mening, men opprinnelig stod det 270 km på 15 min, og de første månedene klarte min kun 200 km på 15 min, så justerte de ladekurven og specen på nettsidene, og oppnådde nok 240 eller 241 eller hva det er på 15 min, forutsatt at lading ble startet med svært lav SoC. Uansett er det vel fortsatt Model 3 fra tidlig 2019 som lader raskest, iallfall opp til 50%?

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 11. august 2022, klokken 09:05
Selv om Tesla ikke helt klarte å oppnå det de lovte på Y (med enorm rekkevidde på 15 minutter), så liker jeg ladingen bedre på Model Y LR enn på 2014 Model S85 og 2019 Model 3P da den fortsatt har veldig mange km/min langt opp mot 100% sett i forhold til de gamle Teslaene. Når en sitter med en treig burger på Superlader så har jeg hatt et par opplevelser ala "shit, jeg må flytte bilen vekk fra laderen" etter å ha sjekket appen, når den nærmer seg 100%. På de gamle Teslaene måtte jeg aldri det, da ladehastigheten på slutten var mye tregere.

Så, ja, de holder ikke alltid hva de lover, eller prøver å oppnå, men virker å være forbedringer fra modell til modell. En annen ting er at de har mer og mer kunnskap, så softwaren kan justeres bedre med tanke på ladehastighet vs batterihelse. Men, er jo klart, blir jo vanskeligere å forbedre batteriene når de må slutte med / redusere godsakene i batteriene, for at "alle skal få", som Valen sier.
Ja, det har skjedd ting med ladehastigheten på høy SoC. For et par uker siden måtte vi et ærend innom Lyngdal på vei til østlandet, og endte da med å plugge inn etter bare 15 mil. Husker ikke hvor mye strøm jeg hadde, men det var på høy SoC. Før i tiden, iallfall med Model X, så kunne jeg bare dra ladegrensa opp til 95 eller 100%, så tok det en evighet å bli ferdig og var ikke noe stress, men prøvde det på Y P nå, og den ladet 36 kW ved 95%, og hadde fortsatt 22 kW ved 97%.... så enden på visa ble at jeg måtte stresse ut for å koble fra bilen. Model X-en var vel nede på 36 kW allerede før 85%, og ved 97% hadde den 5-6-7 kW.

ToWalkOrDrive

Geear, angående BYD-batterier i Model Y, så er det Teslarati som har lest at det skal skje fra august (er omtalt i den andre Model Y-batteri-tråden.

https://www.teslarati.com/tesla-byd-batteries-giga-berlin-model-y-production-report/

Tesla Model Y                         2021-

RJK

I en annen tråd som tar for seg temaet nytt batteri, la jeg linker til info og video som tyder på at Tesla får batteriene nå i Q4(-ish), skal teste de i 3 måneder, før de tas inn i normal produksjon fra Q1.

Det er derfor god sannsynlighet for at alle biler levert i 2022, ikke vil ha det nye batteriet. Dog, om informasjonen jeg fant viser seg å være feil, og man risikerer å få det nye i år, så er det en fin overraskelse.


EDIT: Dere finner det i denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=52563.275
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

advale

Trodde LFP batteriene var forbeholdt SR fordi de har mindre energitetthet osv.

Nå har Tesla fjernet mulighetene for å bestille 3 LR i USA. De tilbyr nå kun SR og P og begrunner med lang ventetid. Men den kjøper jeg ikke. Tipper de har høyere avanse på SR LFP og siden det er allerede kø over hele "fjøla" så prøver de å få kundene til å velge SR eller P.

Det vil overraske meg veldig hvis Y P blir med Blade-batterier i Berlin. De skal vel introdusere SR med Blade-batterier i Berlin. Det skal gå fra 1 skift til 3 skifter snart.

xerxes

Sitat fra: advale på mandag 15. august 2022, klokken 14:33
Trodde LFP batteriene var forbeholdt SR fordi de har mindre energitetthet osv.

Nå har Tesla fjernet mulighetene for å bestille 3 LR i USA. De tilbyr nå kun SR og P og begrunner med lang ventetid. Men den kjøper jeg ikke. Tipper de har høyere avanse på SR LFP og siden det er allerede kø over hele "fjøla" så prøver de å få kundene til å velge SR eller P.

Det vil overraske meg veldig hvis Y P blir med Blade-batterier i Berlin. De skal vel introdusere SR med Blade-batterier i Berlin. Det skal gå fra 1 skift til 3 skifter snart.

Etter å ha lest mer om temaet, så ser det ut som du har rett; Kun LR vil få blade-batterier på noe med 50kwh.

Kunne godt tenkt meg en sånn, men vil jo helst ha premium hifi og prisen blir sikkert nærmere 450 000-500.000 uansett for en SR, så da kan jeg like godt kjøpe LR med 4wd og premium hifi.

Handyman

Sitat fra: xerxes på tirsdag 16. august 2022, klokken 02:53
Sitat fra: advale på mandag 15. august 2022, klokken 14:33
Trodde LFP batteriene var forbeholdt SR fordi de har mindre energitetthet osv.

Nå har Tesla fjernet mulighetene for å bestille 3 LR i USA. De tilbyr nå kun SR og P og begrunner med lang ventetid. Men den kjøper jeg ikke. Tipper de har høyere avanse på SR LFP og siden det er allerede kø over hele "fjøla" så prøver de å få kundene til å velge SR eller P.

Det vil overraske meg veldig hvis Y P blir med Blade-batterier i Berlin. De skal vel introdusere SR med Blade-batterier i Berlin. Det skal gå fra 1 skift til 3 skifter snart.

Etter å ha lest mer om temaet, så ser det ut som du har rett; Kun LR vil få blade-batterier på noe med 50kwh.

Kunne godt tenkt meg en sånn, men vil jo helst ha premium hifi og prisen blir sikkert nærmere 450 000-500.000 uansett for en SR, så da kan jeg like godt kjøpe LR med 4wd og premium hifi.
Tviler på at de kaller en bil med batteri på rundt 50kWh for LR. Det blir nok SR RWD, hvis jeg skal spå.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA