Pickupene som aldri kom

Startet av Elbrom, mandag 11. juli 2022, klokken 05:01

« forrige - neste »

turfsurf

KGM Musso virker som en fin bil hvis man har en annen til langturene, ladefarten er under halve av Model Y som allerede er blant de dårligere. Og så blir den litt liten, det planet er for lite.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på onsdag 12. november 2025, klokken 19:25KGM Musso virker som en fin bil hvis man har en annen til langturene, ladefarten er under halve av Model Y som allerede er blant de dårligere. Og så blir den litt liten, det planet er for lite.

Det kommer litt andre på hva du skal bruke  pickup-en til. Med 380 km for hverdagsbruk er det gjerne ikke mye en må hurtiglade. Synes ikke 120 kW er så ille. Ser for meg at dette er manne-bilen i en familie, og at fruen i familien ruller rundt i f.eks. en Model Y i tillegg. Vet ikke om mange kommer til å kjøpe denne som Familiebilen nr 1, og at det er denne de kjører til Nordkapp med.

Selve baklemmen tåler og 150kg, så for mange formål blir planet forlenget ved behov.

Til 470.000, med den komforten, for en bil over 5,1 meter, av sør-Koreansk kvalitet og garanti føler jeg den er et kupp med 80 kWh batteri. Men selvfølgelig, den er ikke for alle. En har jo F-150 til dobbel pris.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 12. november 2025, klokken 20:09
Sitat fra: turfsurf på onsdag 12. november 2025, klokken 19:25KGM Musso virker som en fin bil hvis man har en annen til langturene, ladefarten er under halve av Model Y som allerede er blant de dårligere. Og så blir den litt liten, det planet er for lite.

Det kommer litt andre på hva du skal bruke  pickup-en til. Med 380 km for hverdagsbruk er det gjerne ikke mye en må hurtiglade. Synes ikke 120 kW er så ille.
Du kan ikke se på 120kW. Har du lest testen du linket til? 40-50kW ved 50% er realiteten...

Som sagt, den har samme utfordringen som Model Y, men starter med halve farten, og faller av enda fortere.

Men ja, kun til bruk innenfor rekkevidden er det jo en interessant bil, og mye bil for pengene. Jeg har selv seriøst vurdert den i stedet for å bytte til ny Y. Vi har tross alt i4en for langturer. Men så er det akkurat det da, det er jo en slik bil man har lyst å ta til hytta i helgene...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. november 2025, klokken 16:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 12. november 2025, klokken 20:09

Det kommer litt andre på hva du skal bruke  pickup-en til. Med 380 km for hverdagsbruk er det gjerne ikke mye en må hurtiglade. Synes ikke 120 kW er så ille.
Du kan ikke se på 120kW. Har du lest testen du linket til? 40-50kW ved 50% er realiteten...

Som sagt, den har samme utfordringen som Model Y, men starter med halve farten, og faller av enda fortere.

Men ja, kun til bruk innenfor rekkevidden er det jo en interessant bil, og mye bil for pengene. Jeg har selv seriøst vurdert den i stedet for å bytte til ny Y. Vi har tross alt i4en for langturer. Men så er det akkurat det da, det er jo en slik bil man har lyst å ta til hytta i helgene...

Nei, jeg stoppet videoen rett før han kom til det med lading. Kan det være at software ikke er helt ferdigjustert til styringen av dette BYD-batteriet?
Ser ut til at Nettavisen kanskje har fått litt kjappere lading, men litt lavere max (109 vs 120 kW). Kanskje den gikk litt varm for Elbilforingens testbil? Edit: ser forresten at Nettavisen begynte på 23%. Kanskje derfor de aldri fikk 120 kW.

Ser at Elbilforeningen ikke forvarmet batteriet og syntes det var tull og tøys det KGM skrev om 300 kW lader (siden den bare går til 120 kW). Kan det være at noen ladere gir høyere kW på høyere SOC enn på den laderen Elbilforeningen testet på? Dersom jeg hadde fått så dårlig resultat ville jeg gjerne prøvd å forvarme, og prøvd en annen ladeoperatør. Har og sett Tesla-Bjørn av og til få forskjellig effekt på forskjellige ladetyper. Men uansett har de nok spart inn på lading på bilen her, ja.

Ser at Isuzu koster fra 750.000 men har ikke sett mer enn at den er større med høyere henger-kapasitet og nyttelast. Er kanskje en mellomting mellom F150 Lightning og Musso.

Men er det bare tull og tøys det spec sier om 300 kW? En journalist burde spurt KGM.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Isuzu'en har vel ikke mer enn 263 km rekkevidde, så den utgår med høye kneløft fra en vurdering om kjøp. Kan ikke ha noe med så r.vva rekkevidde! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elbrom

Skal ikke gjøre dette til en politisk tråd  men jeg regner ikke med kinesiske biler. Det burde være uaktuelt å sende en halv million kroner til et diktatur med 2 millioner i konsentrasjonsleirer og som henretter flere enn resten av verden til sammen.

Da blir det en KGM Musso på meg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA