Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pickupene som aldri kom

Startet av Elbrom, mandag 11. juli 2022, klokken 05:01

« forrige - neste »

Elbrom

Nærmer seg tre år siden vi ble vist Cybertruck. Etter dette har flere elektriske pickuper-prototyper blitt lansert.

Rivian, Xbus, F-150 lightning, Canoo, Siverado og Hummer for å nevne noen.

Men er det noen som vet når den første elektriske pickupen er forventet i Norge ?

Er jo slitsom med all denne ventingen på biler som aldri kommer.


Daniel_0007

Sitat fra: Elbrom på mandag 11. juli 2022, klokken 05:01
Nærmer seg tre år siden vi ble vist Cybertruck. Etter dette har flere elektriske pickuper-prototyper blitt lansert.

Rivian, Xbus, F-150 lightning, Canoo, Siverado og Hummer for å nevne noen.

Men er det noen som vet når den første elektriske pickupen er forventet i Norge ?

Er jo slitsom med all denne ventingen på biler som aldri kommer.

Tror Norge er veldig lite marked når det kommer til pickup desverre. De fleste av de sliter med å mette hjemmemarkedet Usa, vil tippe at første blir maxus pickup`en som har vært på noen messer, cybertruck skal i produksjon neste år men det har blitt sagt at den er for stor for europa så tviler på den kommer.

https://maxus.no/modeller/et90-pickup/
Model 3 2019 LR Rwd

THE

Det er vel mer sannsynlig at Ford Ranger Electric (https://topelectricsuv.com/news/ford/ford-ranger-hybrid-details/) blir tatt inn til Norge enn at F150, Silverado, Hummer og Cyber Truck kommer hit, men leveringsstart av Ranger electric er satt til 2025 så blir lenge å vente. Inntil videre er det sannsynligvis Maxus ET90 nevnt i forrige post som blir det elektriske alternativet for pick-up folket.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

edyrli

Her er jeg litt n00b... Men det importeres noe masse US Ford til norge via paralellmport. Har Ford begynt leveranser av F150 Lightning i US? Er det noe i veien for at de som driver med US import i dag også kan ta inn denne?
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

RJK

Sitat fra: edyrli på mandag 11. juli 2022, klokken 13:54
Her er jeg litt n00b... Men det importeres noe masse US Ford til norge via paralellmport. Har Ford begynt leveranser av F150 Lightning i US? Er det noe i veien for at de som driver med US import i dag også kan ta inn denne?
Er jo problemer med ladeport som er CCS1 istedet for CCS2 som vi har i Norge/Europa, samt at man fort får problemer med kartdata for feil område, ingen DAB+ og mulig annet som må/bør kodes om for å fungere på denne siden av dammen.

Det er noen av disse problemene som gjør at det blir lite import av US-spesifikke elbiler. Men kan jo hende en eller annen vil gjøre det likevel.

Rivian og Hummer er allerede levert endel kunder, og virker som noen F-150 Lightning og er levert fra medio mai.

https://insideevs.com/news/588451/first-f150-lightning-retail-customer-takes-delivery-michigan/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

#5
Sitat fra: RJK på mandag 11. juli 2022, klokken 14:39
Sitat fra: edyrli på mandag 11. juli 2022, klokken 13:54
Her er jeg litt n00b... Men det importeres noe masse US Ford til norge via paralellmport. Har Ford begynt leveranser av F150 Lightning i US? Er det noe i veien for at de som driver med US import i dag også kan ta inn denne?
Er jo problemer med ladeport som er CCS1 istedet for CCS2 som vi har i Norge/Europa, samt at man fort får problemer med kartdata for feil område, ingen DAB+ og mulig annet som må/bør kodes om for å fungere på denne siden av dammen.

Det er noen av disse problemene som gjør at det blir lite import av US-spesifikke elbiler. Men kan jo hende en eller annen vil gjøre det likevel.

Rivian og Hummer er allerede levert endel kunder, og virker som noen F-150 Lightning og er levert fra medio mai.

https://insideevs.com/news/588451/first-f150-lightning-retail-customer-takes-delivery-michigan/

Er en delt bolt som har blitt importert til Norge hvor de har bygd om fra ccs1 til ccs2 så er jo mulig men man mister jo dab samt mobil tjenester, kart kommer man rundt med å bruke carplay/android auto. Men er kanskje lettere på bolt hvor ampera-e har identiske deler, mulig at lade porten til mach-e funker på f150
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 11. juli 2022, klokken 14:56
Sitat fra: RJK på mandag 11. juli 2022, klokken 14:39
Sitat fra: edyrli på mandag 11. juli 2022, klokken 13:54
Her er jeg litt n00b... Men det importeres noe masse US Ford til norge via paralellmport. Har Ford begynt leveranser av F150 Lightning i US? Er det noe i veien for at de som driver med US import i dag også kan ta inn denne?
Er jo problemer med ladeport som er CCS1 istedet for CCS2 som vi har i Norge/Europa, samt at man fort får problemer med kartdata for feil område, ingen DAB+ og mulig annet som må/bør kodes om for å fungere på denne siden av dammen.

Det er noen av disse problemene som gjør at det blir lite import av US-spesifikke elbiler. Men kan jo hende en eller annen vil gjøre det likevel.

Rivian og Hummer er allerede levert endel kunder, og virker som noen F-150 Lightning og er levert fra medio mai.

https://insideevs.com/news/588451/first-f150-lightning-retail-customer-takes-delivery-michigan/

Er en delt bolt som har blitt importert til Norge hvor de har bygd om fra ccs1 til ccs2 så er jo mulig men man mister jo dab samt mobil tjenester, kart kommer man rundt med å bruke carplay/android auto. Men er kanskje lettere på bolt hvor ampera-e har identiske deler, mulig at lade porten til mach-e funker på f150
Alt dette er løsbart om produsenten er velvillig. Men det var det da.

Ja, det er kombinasjonen som er problematisk. Hadde det bare vært ladeporten, så hadde dette nok vært lett overkommelig, men med alle punktene, så blir det fort at man ramler ned på at det ikke er verdt det eller praktisk mulig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

En utfordring med US-pickup's er at mange av de er for tunge for europeiske personbilregler. Så man må enten registrere de som lett lastebil eller få latterlig lav nyttelast.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Det gjelder vel forøvrig også ice-versjonene. Samt at store V8'ere og kanskje enda større motorer, gjorde bilene vel dyre i forhold til hva dette er, som egentlig er rimelige arbeidshester.

Så de blir billige i USA, og svindyre i Norge. Men for elversjon vil foreløpig fremdeles gunstige avgiftsregler gjøre de svært attraktive. Selv med C1. Med bare seter fremme og grønne skilter, så vil de kunne ha egenvekt opp mot 4250 kg, så lenge vektforskjellen bare kommer av den ekstra vekten for batteriene.

Det kan gjøre de attraktiv i Norge for arbeidsgivere som ikke ser på 2 eller 3 sitteplasser som en reell begrensning. Men håper EU og Norge vil gjøre samme tiltaket for personbilutgavene også.

Det er allerede diskusjoner på dette, om jeg har forstått det riktig, og at det ikke er nok med det unntaket som finnes for elbiler på grønne skilt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kaiat

Sitat fra: edyrli på mandag 11. juli 2022, klokken 13:54
Her er jeg litt n00b... Men det importeres noe masse US Ford til norge via paralellmport. Har Ford begynt leveranser av F150 Lightning i US? Er det noe i veien for at de som driver med US import i dag også kan ta inn denne?

Det er visstnok et par-tre parallellimportører som har begynt med reservasjonslister. Men det er lang venteliste borte i USA, så det tar nok noe tid før den første dukker opp.

Elbrom

Noen som vet om Xbus fra electric brands blir å få kjøpt i Norge?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Hvis det er en elvarebil med plan man ønsker, så er det allerede mulig via f.eks. Maxus e-Deliver 3:
https://maxus.no/modeller/e-deliver-3-chassis/

RJK

For endel bedrifter er sikkert disse god nok. Men folk vil gjerne ha noe som ser endel bedre ut, og bryr seg mindre om den har tipp eller ikke. Derfor de må/bør være pickups.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elbrom

Vil ha/Trenger en pickup med 300km rekkevidde, 4 sitteplasser og noe offroadkapasitet.

Kjøper vel det første som blir tilgjengelig i Norge. Var tidlig ute og bestilte Cybertruck  :blank:   

goggo

#14
Sitat fra: Elbrom på fredag 15. juli 2022, klokken 17:05
Vil ha/Trenger en pickup med 300km rekkevidde, 4 sitteplasser og noe offroadkapasitet.

Kjøper vel det første som blir tilgjengelig i Norge. Var tidlig ute og bestilte Cybertruck  :blank:

Så denne i Bergen i går.
Ser ut som den kommer for salg i løpet av året, og den dekker nok dine "specs" ser det ut til...

https://www.frydenbo-bil.no/finn-din-nye-bil/maxus/t90-e-pickup-europas-foerste-elektriske-pickup
Sitat
Snart kommer Europas første elektriske pickup – Maxus eT90 el-pickup til Norge! Denne bilen leveres blant annet med fem seter helt avgiftsfritt.

Når den kommer til Norge vil den ha et batteri på 88,5 kwt, som vil kunne gi en rekkevidde på ca. 450 km. Forventet hengervekt ligger på 1000 kg og lastevekt på ca. 750 kg (disse tallene er ikke 100% bekreftet av Maxus enda).

mvh
Hugo

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA