Elbilforum.no

Bilmerker => Andre Elbiler => Emne startet av: Elbrom på mandag 11. juli 2022, klokken 05:01

Tittel: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: Elbrommandag 11. juli 2022, klokken 05:01
Nærmer seg tre år siden vi ble vist Cybertruck. Etter dette har flere elektriske pickuper-prototyper blitt lansert.

Rivian, Xbus, F-150 lightning, Canoo, Siverado og Hummer for å nevne noen.

Men er det noen som vet når den første elektriske pickupen er forventet i Norge ?

Er jo slitsom med all denne ventingen på biler som aldri kommer.

Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: Daniel_0007mandag 11. juli 2022, klokken 09:23
Sitat fra: Elbrom på mandag 11. juli 2022, klokken 05:01
Nærmer seg tre år siden vi ble vist Cybertruck. Etter dette har flere elektriske pickuper-prototyper blitt lansert.

Rivian, Xbus, F-150 lightning, Canoo, Siverado og Hummer for å nevne noen.

Men er det noen som vet når den første elektriske pickupen er forventet i Norge ?

Er jo slitsom med all denne ventingen på biler som aldri kommer.

Tror Norge er veldig lite marked når det kommer til pickup desverre. De fleste av de sliter med å mette hjemmemarkedet Usa, vil tippe at første blir maxus pickup`en som har vært på noen messer, cybertruck skal i produksjon neste år men det har blitt sagt at den er for stor for europa så tviler på den kommer.

https://maxus.no/modeller/et90-pickup/
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: THEmandag 11. juli 2022, klokken 12:01
Det er vel mer sannsynlig at Ford Ranger Electric (https://topelectricsuv.com/news/ford/ford-ranger-hybrid-details/ (https://topelectricsuv.com/news/ford/ford-ranger-hybrid-details/)) blir tatt inn til Norge enn at F150, Silverado, Hummer og Cyber Truck kommer hit, men leveringsstart av Ranger electric er satt til 2025 så blir lenge å vente. Inntil videre er det sannsynligvis Maxus ET90 nevnt i forrige post som blir det elektriske alternativet for pick-up folket.
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: edyrlimandag 11. juli 2022, klokken 13:54
Her er jeg litt n00b... Men det importeres noe masse US Ford til norge via paralellmport. Har Ford begynt leveranser av F150 Lightning i US? Er det noe i veien for at de som driver med US import i dag også kan ta inn denne?
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: RJKmandag 11. juli 2022, klokken 14:39
Sitat fra: edyrli på mandag 11. juli 2022, klokken 13:54
Her er jeg litt n00b... Men det importeres noe masse US Ford til norge via paralellmport. Har Ford begynt leveranser av F150 Lightning i US? Er det noe i veien for at de som driver med US import i dag også kan ta inn denne?
Er jo problemer med ladeport som er CCS1 istedet for CCS2 som vi har i Norge/Europa, samt at man fort får problemer med kartdata for feil område, ingen DAB+ og mulig annet som må/bør kodes om for å fungere på denne siden av dammen.

Det er noen av disse problemene som gjør at det blir lite import av US-spesifikke elbiler. Men kan jo hende en eller annen vil gjøre det likevel.

Rivian og Hummer er allerede levert endel kunder, og virker som noen F-150 Lightning og er levert fra medio mai.

https://insideevs.com/news/588451/first-f150-lightning-retail-customer-takes-delivery-michigan/ (https://insideevs.com/news/588451/first-f150-lightning-retail-customer-takes-delivery-michigan/)
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: Daniel_0007mandag 11. juli 2022, klokken 14:56
Sitat fra: RJK på mandag 11. juli 2022, klokken 14:39
Sitat fra: edyrli på mandag 11. juli 2022, klokken 13:54
Her er jeg litt n00b... Men det importeres noe masse US Ford til norge via paralellmport. Har Ford begynt leveranser av F150 Lightning i US? Er det noe i veien for at de som driver med US import i dag også kan ta inn denne?
Er jo problemer med ladeport som er CCS1 istedet for CCS2 som vi har i Norge/Europa, samt at man fort får problemer med kartdata for feil område, ingen DAB+ og mulig annet som må/bør kodes om for å fungere på denne siden av dammen.

Det er noen av disse problemene som gjør at det blir lite import av US-spesifikke elbiler. Men kan jo hende en eller annen vil gjøre det likevel.

Rivian og Hummer er allerede levert endel kunder, og virker som noen F-150 Lightning og er levert fra medio mai.

https://insideevs.com/news/588451/first-f150-lightning-retail-customer-takes-delivery-michigan/ (https://insideevs.com/news/588451/first-f150-lightning-retail-customer-takes-delivery-michigan/)

Er en delt bolt som har blitt importert til Norge hvor de har bygd om fra ccs1 til ccs2 så er jo mulig men man mister jo dab samt mobil tjenester, kart kommer man rundt med å bruke carplay/android auto. Men er kanskje lettere på bolt hvor ampera-e har identiske deler, mulig at lade porten til mach-e funker på f150
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: RJKmandag 11. juli 2022, klokken 18:37
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 11. juli 2022, klokken 14:56
Sitat fra: RJK på mandag 11. juli 2022, klokken 14:39
Sitat fra: edyrli på mandag 11. juli 2022, klokken 13:54
Her er jeg litt n00b... Men det importeres noe masse US Ford til norge via paralellmport. Har Ford begynt leveranser av F150 Lightning i US? Er det noe i veien for at de som driver med US import i dag også kan ta inn denne?
Er jo problemer med ladeport som er CCS1 istedet for CCS2 som vi har i Norge/Europa, samt at man fort får problemer med kartdata for feil område, ingen DAB+ og mulig annet som må/bør kodes om for å fungere på denne siden av dammen.

Det er noen av disse problemene som gjør at det blir lite import av US-spesifikke elbiler. Men kan jo hende en eller annen vil gjøre det likevel.

Rivian og Hummer er allerede levert endel kunder, og virker som noen F-150 Lightning og er levert fra medio mai.

https://insideevs.com/news/588451/first-f150-lightning-retail-customer-takes-delivery-michigan/ (https://insideevs.com/news/588451/first-f150-lightning-retail-customer-takes-delivery-michigan/)

Er en delt bolt som har blitt importert til Norge hvor de har bygd om fra ccs1 til ccs2 så er jo mulig men man mister jo dab samt mobil tjenester, kart kommer man rundt med å bruke carplay/android auto. Men er kanskje lettere på bolt hvor ampera-e har identiske deler, mulig at lade porten til mach-e funker på f150
Alt dette er løsbart om produsenten er velvillig. Men det var det da.

Ja, det er kombinasjonen som er problematisk. Hadde det bare vært ladeporten, så hadde dette nok vært lett overkommelig, men med alle punktene, så blir det fort at man ramler ned på at det ikke er verdt det eller praktisk mulig.
Tittel: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: automatmandag 11. juli 2022, klokken 18:45
En utfordring med US-pickup's er at mange av de er for tunge for europeiske personbilregler. Så man må enten registrere de som lett lastebil eller få latterlig lav nyttelast.
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: RJKmandag 11. juli 2022, klokken 19:02
Det gjelder vel forøvrig også ice-versjonene. Samt at store V8'ere og kanskje enda større motorer, gjorde bilene vel dyre i forhold til hva dette er, som egentlig er rimelige arbeidshester.

Så de blir billige i USA, og svindyre i Norge. Men for elversjon vil foreløpig fremdeles gunstige avgiftsregler gjøre de svært attraktive. Selv med C1. Med bare seter fremme og grønne skilter, så vil de kunne ha egenvekt opp mot 4250 kg, så lenge vektforskjellen bare kommer av den ekstra vekten for batteriene.

Det kan gjøre de attraktiv i Norge for arbeidsgivere som ikke ser på 2 eller 3 sitteplasser som en reell begrensning. Men håper EU og Norge vil gjøre samme tiltaket for personbilutgavene også.

Det er allerede diskusjoner på dette, om jeg har forstått det riktig, og at det ikke er nok med det unntaket som finnes for elbiler på grønne skilt.
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: kaiatmandag 11. juli 2022, klokken 22:31
Sitat fra: edyrli på mandag 11. juli 2022, klokken 13:54
Her er jeg litt n00b... Men det importeres noe masse US Ford til norge via paralellmport. Har Ford begynt leveranser av F150 Lightning i US? Er det noe i veien for at de som driver med US import i dag også kan ta inn denne?

Det er visstnok et par-tre parallellimportører som har begynt med reservasjonslister. Men det er lang venteliste borte i USA, så det tar nok noe tid før den første dukker opp.
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: Elbrommandag 11. juli 2022, klokken 22:53
Noen som vet om Xbus fra electric brands blir å få kjøpt i Norge?
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)tirsdag 12. juli 2022, klokken 13:52
Hvis det er en elvarebil med plan man ønsker, så er det allerede mulig via f.eks. Maxus e-Deliver 3:
https://maxus.no/modeller/e-deliver-3-chassis/
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: RJKtirsdag 12. juli 2022, klokken 14:29
For endel bedrifter er sikkert disse god nok. Men folk vil gjerne ha noe som ser endel bedre ut, og bryr seg mindre om den har tipp eller ikke. Derfor de må/bør være pickups.
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: Elbromfredag 15. juli 2022, klokken 17:05
Vil ha/Trenger en pickup med 300km rekkevidde, 4 sitteplasser og noe offroadkapasitet.

Kjøper vel det første som blir tilgjengelig i Norge. Var tidlig ute og bestilte Cybertruck  :blank:   
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: goggotirsdag 19. juli 2022, klokken 11:10
Sitat fra: Elbrom på fredag 15. juli 2022, klokken 17:05
Vil ha/Trenger en pickup med 300km rekkevidde, 4 sitteplasser og noe offroadkapasitet.

Kjøper vel det første som blir tilgjengelig i Norge. Var tidlig ute og bestilte Cybertruck  :blank:

Så denne i Bergen i går.
Ser ut som den kommer for salg i løpet av året, og den dekker nok dine "specs" ser det ut til...

https://www.frydenbo-bil.no/finn-din-nye-bil/maxus/t90-e-pickup-europas-foerste-elektriske-pickup
Sitat
Snart kommer Europas første elektriske pickup – Maxus eT90 el-pickup til Norge! Denne bilen leveres blant annet med fem seter helt avgiftsfritt.

Når den kommer til Norge vil den ha et batteri på 88,5 kwt, som vil kunne gi en rekkevidde på ca. 450 km. Forventet hengervekt ligger på 1000 kg og lastevekt på ca. 750 kg (disse tallene er ikke 100% bekreftet av Maxus enda).

mvh
Hugo

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: RJKtirsdag 19. juli 2022, klokken 11:42
Dette ser jammen langt mer lovende ut, enn de første tallene som ble forespeilet. Men nå er jeg dog skeptisk til reell rekkevidde, og om dette er city driving eller combined de skryter av, men rundt 450 km er lovende. Og også 750 kg lastekapasitet, samt grei tilhengerkapasitet, som riktignok kunne vært større.

Om den og kan lade passelig kjapt, samt ikke er for redusert på programvare og funskjoner, som f.eks. laggete skjerm og dårlig navigasjon, så kan dette fort bli en på lista, og kanskje og høyt opp.
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: goggotirsdag 19. juli 2022, klokken 12:12
Sitat fra: RJK på tirsdag 19. juli 2022, klokken 11:42
Dette ser jammen langt mer lovende ut, enn de første tallene som ble forespeilet. Men nå er jeg dog skeptisk til reell rekkevidde, og om dette er city driving eller combined de skryter av, men rundt 450 km er lovende. Og også 750 kg lastekapasitet, samt grei tilhengerkapasitet, som riktignok kunne vært større.

Om den og kan lade passelig kjapt, samt ikke er for redusert på programvare og funskjoner, som f.eks. laggete skjerm og dårlig navigasjon, så kan dette fort bli en på lista, og kanskje og høyt opp.
Det begynner å bli en del offentlige anlegg og byggeprosjekter nå som har klausuler om fossilfri drift i størst mulig grad.  Så det kommer nok til å være marked for en god del slike pickuper på disse anleggene, nærmest uansett specs antar jeg.

Vi begynner allerede å "plages" (nei da, det er bare positivt synes nå jeg) med at elektriske lastebiler som jobber på Gartnerløkka prosjektet i Kristiansand tar opp hurtigladeplasser i byen.  En eller to lastebil eiere i området har vært forutseende og kjøpt inn noen Scania biler, og de har allerede tegnet fler-årige kontrakter for disse bilene på store anlegg i følge lokalavisen.

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: THEtirsdag 19. juli 2022, klokken 12:23
Sitat fra: RJK på tirsdag 19. juli 2022, klokken 11:42
Dette ser jammen langt mer lovende ut, enn de første tallene som ble forespeilet. Men nå er jeg dog skeptisk til reell rekkevidde, og om dette er city driving eller combined de skryter av, men rundt 450 km er lovende. Og også 750 kg lastekapasitet, samt grei tilhengerkapasitet, som riktignok kunne vært større.

Om den og kan lade passelig kjapt, samt ikke er for redusert på programvare og funskjoner, som f.eks. laggete skjerm og dårlig navigasjon, så kan dette fort bli en på lista, og kanskje og høyt opp.

450 km rekkevidde tror jeg er i fritt fall, medvind og litt godvilje i tillegg. Den offisielle nettsiden for SAIC-Maxus i Storbritannia "skryter" av 320 km WLTP city https://saicmaxus.co.uk/t90ev/ (https://saicmaxus.co.uk/t90ev/). Uansett er jo dette den første elektriske pick-up'en som kommer. Tror det er en del bedrifter som vil kjøpe disse i alle fall. Vil ikke overraske meg om det blir en populær modell med venteliste, selv om den bre leveres med bakhjulstrekk, ikke firehjulstrekk.
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: RJKtirsdag 19. juli 2022, klokken 13:44
Sitat fra: THE på tirsdag 19. juli 2022, klokken 12:23
Sitat fra: RJK på tirsdag 19. juli 2022, klokken 11:42
Dette ser jammen langt mer lovende ut, enn de første tallene som ble forespeilet. Men nå er jeg dog skeptisk til reell rekkevidde, og om dette er city driving eller combined de skryter av, men rundt 450 km er lovende. Og også 750 kg lastekapasitet, samt grei tilhengerkapasitet, som riktignok kunne vært større.

Om den og kan lade passelig kjapt, samt ikke er for redusert på programvare og funskjoner, som f.eks. laggete skjerm og dårlig navigasjon, så kan dette fort bli en på lista, og kanskje og høyt opp.

450 km rekkevidde tror jeg er i fritt fall, medvind og litt godvilje i tillegg. Den offisielle nettsiden for SAIC-Maxus i Storbritannia "skryter" av 320 km WLTP city https://saicmaxus.co.uk/t90ev/ (https://saicmaxus.co.uk/t90ev/). Uansett er jo dette den første elektriske pick-up'en som kommer. Tror det er en del bedrifter som vil kjøpe disse i alle fall. Vil ikke overraske meg om det blir en populær modell med venteliste, selv om den bre leveres med bakhjulstrekk, ikke firehjulstrekk.
Ja, det var mer lik de specs jeg hadde lest. 320 City, og grunnvekt på 3.3 tonn, så er det ikke mye igjen til lastekapasitet, selv om det er "driver only", så disse må i tilfelle få den unntaksregelen på 4250, om det er mulig å komme inn der, ellers så må den klasses inn på C1. Da blir det fort for smått for de fleste.
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: THEtirsdag 19. juli 2022, klokken 14:54
Jeg tolker det slik at 3300 kg er tillatt totalvekt inkl. last. Ser dette er oppgitt i en artikkel om bilen også https://www.electrive.com/2022/05/30/maxus-presents-new-electric-van-and-pickup/ (https://www.electrive.com/2022/05/30/maxus-presents-new-electric-van-and-pickup/). Da vil den ende opp med ei egenvekt på ca. 2750 kg.

Størrelsen er lik Toyota Hilux i bredde og høyde, og kanskje noen cm lenger. Spent på reell rekkevidde på denne. Tror den blir ganske tørst når man bikker 80 km/t.
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: RJKtirsdag 19. juli 2022, klokken 16:04
Ifølge artikkelen du linket til, så er de ikke sikker på om dette er inkludert eller ikke, så vi får se om det kommer mer info ut om dette snart. Men om det stemmer, så hjelper det veldig på.

Med tung bil og definitivt ikke noe aerodynamiske grep tatt på fronten, så er det nok grunn til å tro den vil lide i fart over 80-90 km/t. Men skulle tro det store batteriet skulle klare bedre på city-testen.

Man skulle tro den ikke ville lide like mye eller mere enn disse stellantis-varebilversjonene som har WLTP kombinert på rundt dette tallet, spesielt pga større batteri. Men kan være de større dekkene kan forklare mye her.
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: la7rpatirsdag 09. august 2022, klokken 18:29
Totaltvekt (GVW) er på 3300kg, mens egenvekt uten personer (CVW) er på 2300kg i følge det som står på den engelske siden.
Men den lader ikke dirkete raskt. Maks hastighet på hurtiglader er oppgitt til 80kW
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: RJKtirsdag 09. august 2022, klokken 19:41
Nytt alternativ, som kan komme. Spekuleres så vidt om at det kanskje kan komme en "Volvo-sibling" siden det er Geely som står bak nye Radar Auto.

Og kommer det en variant på Volvo, skal vi ikke se bort fra om det kommer en Polestar-variant også. Tipper 600+ km er etter NEDC eller Kina-WLTP, så da kan vi vel tippe rundt 500 +/- (ca 470-480?) etter WLTP.

https://www.tv2.no/broom/14944742/ (https://www.tv2.no/broom/14944742/)

(https://www.cdn.tv2.no/images/14944793.jpg?imageId=14944793&x=0&y=0&cropw=99.90574929312&croph=100&width=2120&height=1194&compression=92)
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: edyrlionsdag 10. august 2022, klokken 15:56
Synes Maxus eT90 ser lovende ut. 549.900 er en bra pris for 5 seter. Nyttelast på 1000 kg er godkjent og WLTP på 330 med last høres heller ikke så ille ut.
Så da gjenstår bare hengervekten. Vil tror salget i stor grad står og faller på denne. Iallefall pickup folk jeg har snakket med sier de trenger minst 2500 og helst 3500kg. Fossil T90 har så langt jeg klarer finne ut 3000 kg.
Blir det 750 kg eller liknende blir den nok tungsolgt.

https://www.tv2.no/broom/15003443/
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: RJKonsdag 10. august 2022, klokken 16:34
DC-lading på max 80 kW er heller ingen "høydare". Tallet hentet spesifikasjoner på hjemmesidene.

https://viewer.ipaper.io/rsa-no/maxus/et90-pickup-tekniske-spesifikasjoner-og-utstyr-9-august-2022pdf/ (https://viewer.ipaper.io/rsa-no/maxus/et90-pickup-tekniske-spesifikasjoner-og-utstyr-9-august-2022pdf/)
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: la7rpaonsdag 10. august 2022, klokken 21:48
Og leveres ikke med 4x4. Bare bakhjulstrekk. Virker ikke som denne blir noe stor høydare sånn egentlig

https://www.tv2.no/broom/15003443/?fbclid=IwAR2gw11zaRdVMuChWnjSszlbfF0XiB4JrcdTmBG7JiE1Fgy8L0QrG1X4JhA&fs=e&s=cl
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: kaiattorsdag 11. august 2022, klokken 09:49
Manglende firehjulstrekk er helt klart et stort minus. Likevel, det er mulig det blir en del salg til offentlige etater f.eks. som ønsker utslippsfrie kjøretøy i denne klassen.
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: THEfredag 12. august 2022, klokken 11:16
WLTP 330 km er vel også WLTP city, så kombinert forbruk er vel mer lik WLTP 270 km vil jeg tippe. Kort rekkevidde, skyhøyt forbruk og max 80 kW hurtiglading høres ut som en veldig dårlig kombinasjon for min del.
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: edyrlimandag 05. september 2022, klokken 12:19
Kanskje er det et lite håp om F-150 alikevel.
https://www.tv2.no/broom/skulle-ikke-komme-til-norge-men-her-er-den/15072362/
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: Orbittirsdag 04. oktober 2022, klokken 17:24
Fra annonse på Finn.no, som en kanskje skal ta med en klype salt:
Sitat fra: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=272228926Rivian Motor har kjøpt opp en eiendom i Drammens området og vil åpne sitt første verksted/forhandler der i nærmeste fremtid.
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: goggosøndag 05. februar 2023, klokken 18:21
Hva skjedde egentlig med den MAXUS pickupen som jeg så i Bergen sist sommer?
Ble den aldri solgt i Norge likevel? Jeg har i allefall ikke sett noen av de på veiene her på Sørlandet.

Her er en god test av denne pickupen - riktignok i New Zealand med "the steering wheel on the right side which is the wrong side because it should have been on the left side which is the right side" for de som måtte følge TB sine videoer...

Men testen er utført av Gavin Shoebridge som er både flink og humoristisk, så det er en video "well worth seeing" for oss elbil entusiaster her inne.
Noen av dere husker kanskje Gavin sine videoer fra gode gamle dager når han eide/testet/modifiserte en Mitsubishi I-Miev mens han bodde i Europa for 2 koner siden. (Han hadde et lite mellomopphold med ny kone i USA, men nå har han visst valgt å leve singel-livet som elbil tester i sitt gode gamle Kiwi land...)

Uansett: Etter å ha sett denne videoen kunne jo til og med jeg vurdert å kjøre pickup, eller "ute" ( https://en.wikipedia.org/wiki/Ute_(vehicle) ) som det heter der down-under.

Enjoy :)
https://youtu.be/slUYqajg0_g?t=1

mvh
Hugo

Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: Bjarnetirsdag 07. februar 2023, klokken 10:57
Det ligger i øyeblikket 10 eT90 til salgs på finn, og i følge elbilstatistikken er det registrert 81 stk hittil. Så de finnes på veiene, men ikke i store volum ennå.
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: Elmosøndag 19. februar 2023, klokken 19:40
Her på østlandet kan du prøvekjøre den hos alle RSA-bil.  Jeg prøvekjørte selv i Drammen og de sa de selger mange
Sitat fra: goggo på søndag 05. februar 2023, klokken 18:21
Hva skjedde egentlig med den MAXUS pickupen som jeg så i Bergen sist sommer?
Ble den aldri solgt i Norge likevel? Jeg har i allefall ikke sett noen av de på veiene her på Sørlandet.
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: RJKsøndag 19. februar 2023, klokken 19:50
Sitat fra: Elmo på søndag 19. februar 2023, klokken 19:40
Her på østlandet kan du prøvekjøre den hos alle RSA-bil.  Jeg prøvekjørte selv i Drammen og de sa de selger mange
Sitat fra: goggo på søndag 05. februar 2023, klokken 18:21
Hva skjedde egentlig med den MAXUS pickupen som jeg så i Bergen sist sommer?
Ble den aldri solgt i Norge likevel? Jeg har i allefall ikke sett noen av de på veiene her på Sørlandet.
TV90 er registrert 81 av ifølge elbilstatistikk.no, men det er totalt. Så usikker på om det kan defineres som mange... ;)
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: edyrlimandag 20. februar 2023, klokken 09:42
Sitat fra: RJK på søndag 19. februar 2023, klokken 19:50
Sitat fra: Elmo på søndag 19. februar 2023, klokken 19:40
Her på østlandet kan du prøvekjøre den hos alle RSA-bil.  Jeg prøvekjørte selv i Drammen og de sa de selger mange
Sitat fra: goggo på søndag 05. februar 2023, klokken 18:21
Hva skjedde egentlig med den MAXUS pickupen som jeg så i Bergen sist sommer?
Ble den aldri solgt i Norge likevel? Jeg har i allefall ikke sett noen av de på veiene her på Sørlandet.
TV90 er registrert 81 av ifølge elbilstatistikk.no, men det er totalt. Så usikker på om det kan defineres som mange... ;)
Kjedelig at denne bare er nesten.. Stor, tøff, bra nyttelast og en ekstremt bra pris for en 5 seter maxicab. Hadde den bare hatt 4x4 og høyere hengervekt tror jeg den kunne solgt i bøtter og spann.
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: RJKtirsdag 21. februar 2023, klokken 14:21
Nå kan det bli starten for å se US Pick-Ups tilbake i Norge:

https://www.tv2.no/broom/gjor-comeback-i-norge-etablerer-showroom-i-oslo-sentrum/15525560/

Dessuten vil vi kanskje se et come back for Chevy Bolt og lansering av Bolt EUV, samt kommende modeller som Blazer og Equinox.
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: RJKfredag 21. april 2023, klokken 13:47
I tillegg til at vi nå har fått info om at Ford F-150 lightning kommer, og Maxus T90 EV er på plass, så har vi to nye Pickups på vei.

Den første er JAC som kommer med sin T9 EV. Den kommer visstnok med 4WD, som er manko på Maxus. Uavhengig fjæring, og prisforventning ca en halv F1, altså rundt 600K. Leveres av samme importør som Maxus, RSA.

Den andre bilen er Maxus GST, som visstnok skal erstatte (eller komme i tillegg til T90 EV). Antatt rekkevidde 750 km WLTP, basert på 1000 km GST-rekkevidde. Vil visstnok f 4 motorer, totalt 1000 hk og 14K Nm dreiemoment, og blir sannsynligvis C1 klasse, så de med B må nok oppgradere om de vil ha en. 

Ford F1 Lightning:
https://www.tv2.no/broom/norge-forst-ut-i-europa-her-er-prisen/15677223/ (https://www.tv2.no/broom/norge-forst-ut-i-europa-her-er-prisen/15677223/)

Maxus T90 EV:
https://elbil.no/duger-norges-forste-elektriske-pickup/ (https://elbil.no/duger-norges-forste-elektriske-pickup/)

JAC /9 EV:
https://elbil.no/elektrisk-pickup-med-firehjulstrekk/ (https://elbil.no/elektrisk-pickup-med-firehjulstrekk/)

Maxus GST:
https://www.motor.no/aktuelt/maxus-gst-til-norge-neste-ar/246863 (https://www.motor.no/aktuelt/maxus-gst-til-norge-neste-ar/246863)

Ser jammen ut som Pickups i EV-utgave gir bilklassen et oppsving i Norge. SÅ får vi bare se hva de typiske pickup-produsentene kommer med i konkurransen. Ford Farly er vel kanskje en som vil være enda mer aktuell i Europa om ikke den bare er en ny variant av F-150, og ikke minst deres Ford Ranger i elektrisk versjon. Den er jo "nesten lovet" at kommer.

https://www.motortrend.com/news/new-ford-electric-pickup-truck-2023-f150-lightning-production-launch/ (https://www.motortrend.com/news/new-ford-electric-pickup-truck-2023-f150-lightning-production-launch/)

https://www.motortrend.com/news/future-cars-electric-ford-ranger-lightning-pickup/ (https://www.motortrend.com/news/future-cars-electric-ford-ranger-lightning-pickup/)
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: Elbromtorsdag 11. januar 2024, klokken 04:07
fikk mail fra Electric Brands:.

"We would like to wish you a happy new year.

 

We are pleased to inform you that it is now possible to reserve an XBUS production slot from Norway.

 

A reservation can be made directly via our website at https://electricbrands.de/en/configurator/. Here you have the possibility to choose your favourite model. Alternatively, you can also contact our Norwegian sales partner.

 

Dealer: Autoria Ski AS

Street: Nygardsveien 67

City: 1423 Ski

Contact: Mr Espen Holm

E-mail: espen.holm@autoria.no

Phone: +4795040880"

Så da har vi fått en norsk leverandør for Xbus. 
Tittel: Sv: Pickupene som aldri kom
Skrevet av: chargedupfredag 12. januar 2024, klokken 09:10
Xbus bruker i alle fall ekstremt lang tid på tilbakebetaling av "depositum". En kompis hadde ventet i mange mnd der han sendte ukentlige mailer og måtte til slutt reklamere på kredittkortet for å få igjen pengene. Be aware. De skulle vel også starte produksjonen i 2022, men det finnes såvidt jeg vet kun prototyper fortsatt.

Xbus vil heller ikke være "biler", men registrert som L7e-B2 (som vel kan sammenlignes med UTV/ATV). Dvs at sikkerhetskrav vil være veldig enkle ift biler, som at man ikke trenger airbag osv. Fordelen er at man muligens kan slippe unna bompenger, men fortsatt er 215' (startpris for base på nettsiden, altså med 15kWt batteri) relativt høy for et "leketøy". Blir nok et ganske snevert marked og kun noen få salg til de som elsker designet eller er bompengehaters.