Så får vi radar allikevel ...... og nye kameraer

Startet av Motorwatt, ons 08. jun 2022, kl. 17:41

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: Motorwatt på søn 12. jun 2022, kl. 12:03
SitatForøvrig; Hvis jeg skulle selge bilen, så hadde jeg definitivt krevd penger tilbake fra Tesla for FSD først...men det har jeg ingen planer om.

Lykke til med det.
Det høres ut som du er den trenger lykkeønskninger ;)
Men jeg kan ikke skjønne at du kan tape. Da vi kjøpte FSD i 2019, var det jo reklamert med at bilen skulle kjøre av seg selv i byen ila. året. Det er jo fortsatt ikke levert, så da skal man jo kunne heve kjøpet nå hvis man vil.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Jeg ville prosedert med at hver sw update er et forsøk på utbedring av mangelen, slik at de er langt over de 3 forsøkene de har etter loven.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Motorwatt

Spørsmålet blir nok om produktet er levert i henhold til beskrivelsen som forelå på kjøpstidspunktet, og om det er gitt tilstrekkelig tid til å utbedre mangelen. Utover det vil jeg ikke prosedere saken her.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: daktari på fre 10. jun 2022, kl. 07:44
Med større oppløsning vil dette tallet bedres betydelig og man kan jo lure hvorfor de ikke like gjerne gikk rett på 10 Mp.

Hvorfor ikke 200Mp når man først er i gang?  ::)

Du tror ikke det har noe med kost og andre egenskaper (som dynamic range) til kameraet å gjøre?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Radial

Flere pixler krever mer dataoverføringskapasitet, og vis-a-vis mye mer av Hardware.
Så er nok derfor man ikke går 200mp veien... Tross alt real-time prosessering fra masse kamera og vinkler som skal gjøres på svært kort tid, og det går vel ikke akkurat for raskt i dag heller.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

JorEl

daktari, tidligere i tråden; "For orden skyld er det greit å minne om at med dagens 1.2 mp så vil 1 pixel være 10 cm på 80 meter men 20 cm på 160 m. Da vil en motorsykkel (1 m bred) ca 160m bort være ca 5 pixler bred og 8 høy... i 100 km/t beveger sykkelen seg i 28 m/s, så bilen har kort tid til å identifisere sykkelen men få pixler å bruke. (Men fler pixler etterhvert) Pixler er jo det mønstret av data som AIen er lært opp til å kjenne igjen som "motorsykkel".
Med større oppløsning vil dette tallet bedres betydelig og man kan jo lure hvorfor de ikke like gjerne gikk rett på 10 Mp.

Googlet 200mp, og ser f.eks at Motorola setter 200mp i sin nye telefon. (leste også litt kommentarer..https://www.dpreview.com/news/1203081870/motorola-confirms-it-s-releasing-a-smartphone-with-a-200mp-camera-inside)

Motorola vs Tesla.....
Om min Tesla 2018 S75D, kun har 1,2mp, så er i hvert fall potensiale for en skikkelig oppgradering, for en billig penge, tilstedet. :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Contango

Manglende radar på de bilene som er her nå er bare en konsekvens av komponentmangel er min konklusjon. Musk kunne bare sagt det istedenfor å bable i vei om at kameraer skulle fikse alt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Motorwatt

For de med Twitter, så hevder @greentheonly akkurat nå at de ikke mangler radar, og at en feil på FSD faktisk var en radarfeil. Go figure....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på fre 17. jun 2022, kl. 00:12
For de med Twitter, så hevder @greentheonly akkurat nå at de ikke mangler radar, og at en feil på FSD faktisk var en radarfeil. Go figure....
Det er ikke helt riktig. Han sier at det absolutt finnes FSD-beta-biler uten RADAR. Poenget er at de som har RADAR bruker signaler fra denne i koden på en eller annen måte.
https://twitter.com/greentheonly/status/1537556892217745408
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

TB opplever også at YP fremtvinger autolys og autoviskere når AP brukes. Den har neppe radar.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Handyman

Sitat fra: Contango på fre 17. jun 2022, kl. 09:00
TB opplever også at YP fremtvinger autolys og autoviskere når AP brukes. Den har neppe radar.
Stemmer. Det er et krav for Tesla Vision.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Liker at Tesla kjørte på med Tesla-Vision, for å finpusse kamera-teknologien.  ;)
Jeg kjøpte en fantastisk bil med sensorer og radar.
Er litt glad for at Elon ikke tok bort sensorene også, eller rattet ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

emurof

Uffda, ikke bare har IIHS gitt Tesla uten radar toppscore, men nå har også NCAP gitt Model Y den høyeste score noen bil noen gang har fått:

https://www.forbes.com/sites/johnkoetsier/2022/09/07/tesla-model-y-gets-highest-safety-score-ever-in-european-test/

Det spøker for de som insisterer på at radar er absolutt nødvendig.

Motorwatt

Før du (og alle andre) vet hva Tesla definerer FSD som, så er det alt for tidlig å spekulerer bort radar. Ryktene går for fullt at Tesla vil installere ny type radar når HW4 kommer.
Tesla S75D - 09/2018

emurof

Sitat fra: Motorwatt på tor 08. sep 2022, kl. 23:28Før du (og alle andre) vet hva Tesla definerer FSD som, så er det alt for tidlig å spekulerer bort radar. Ryktene går for fullt at Tesla vil installere ny type radar når HW4 kommer.

Vel, alle som påstod at Tesla uten radar aldri ville toppe Tesla med radar har i det minste fått (enda) et saftig skudd for baugen.

Rykter er rykter. Kanskje skjer det, kanskje skjer det ikke. Men så langt ser bilene uten radar ut til å gjøre det meget bra. Verdensledende, faktisk.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA