Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Så får vi radar allikevel ...... og nye kameraer

Startet av Motorwatt, onsdag 08. juni 2022, klokken 17:41

« forrige - neste »

daktari

Godt poeng over. Bilen trenger lengre rekkevidde bakover og burde hatt radar i hjørnene bak mtp hurtig trafikk bakfra.

Det er blindsone nært på bilen foran.

I tillegg er det dårlig sensorsekning fra snuten og 90 grader til siden.

Med nye kamera med høyere oppløsning så må de samle data på nytt (men de kan kanskje simulere data) og trene AIen på nytt. Kan jo ta minst et år før man får nytten av høyere oppløsning.

For orden skyld er det greit å minne om at med dagens 1.2 mp så vil 1 pixel være 10 cm på 80 meter men 20 cm på 160 m. Da vil en motorsykkel (1 m bred) ca 160m bort være ca 5 pixler bred og 8 høy... i 100 km/t beveger sykkelen seg i 28 m/s, så bilen har kort tid til å identifisere sykkelen men få pixler å bruke. (Men fler pixler etterhvert) Pixler er jo det mønstret av data som AIen er lært opp til å kjenne igjen som "motorsykkel".
Med større oppløsning vil dette tallet bedres betydelig og man kan jo lure hvorfor de ikke like gjerne gikk rett på 10 Mp.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

Det er nå det blir spennende, om Tesla tar oss FSD-kjøpere med videre. Vi venter på fremtidens gode løsninger og nå ser det ut som kameraer og radar, plutselig har landet innen for Tesla-sfæren i nutid/sanntid.

Kan vi begynne å "veksle inn" Elon Musk sine lovnader, eller blir det utstedet nye løfter?
Hvor sterk er "Elon-valuttaen"?
Personlig, det er vel forresten alt jeg skriver, så ser jeg ikke hvordan Elon Musk kan glemme FSD-kundene sine, med æren i behold/Tesla sitt navn og rykte.
Derfor er jeg en FSD-optimist ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

#17
Tesla tjener fremdeles ikke noe på salg av FSD selv med dagens FSD-priser i USA. De har brukt opp pengene kundene har betalt inn på forskudd, og utviklingskostnadene løper fremdeles, og sikkert en god stund inn i fremtiden. Jeg vil bli overrasket om de tar på seg ytterlige kostnader i milliard-klassen for å oppgradere gamle biler. At de kan komme med en eller annen panteordning tror jeg er mere realistisk. Før eller siden kommer man også til en teknisk sperregrense hvor oppdateringer ikke lengere er mulige, og det er ikke sikkert at den er så langt unna. Hvis det mot min formodning allikevel blir en oppdatering til HW4, blir det nok den siste.

Det at FSD kan se forskjellige objekter på skjermen er den enkle delen, og der har Tesla kommet langt. Men det å ta korrekte og overveide besutninger ut fra det den ser er et mye større (les gigantisk) skritt.  Denne hører under et annet tema. Blingset litt...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

#18
Kom til å tenke på dette med antall FSD-biler. Hvor mange har vært innom Tesla igjen, der FSD er tatt bort? Her sparer Tesla litt penger.

Det er blitt skrevet her på forumet, at FSD kan bli verdt en god del, for Tesla som selskap. Da kunne jo Tesla tatt litt av investeringen?

Edit: Liker panteordning. Men det kan bli alt fra gull til gråstein :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

filtvet



daktari

Det er to tolkninger der.
Tesla sa fra 2017 at "alle biler har all hardware for fremtidig selvkjørende funksjoner". Så man har uansett kjøpt en bil med den hardware som behøves.

Hvis hw levert i 2017, som skulle være tilstrekkelig ikke er det allikevel, så kan man jo kreve utbedring eller erstatning/kompensasjon.

Så vil noen kanskje si at fordi du ikke kjøpte FSD trenger du ikke hw for FSD, ergo kjøp FSD og få oppdatering først da.

Jeg synes det eneste rette er at Tesla slutter å love noe de ikke vil holde og betaler for de ikke-oppfylte løftene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Hvis de oppgraderer til HW4, så husk at det tok over 3 år fra den første oppgraderingen i USA til den siste i Europa med HW3. Denne gangen vil jobben være større, det er mange flere biler, de har ikke begynt ennå, og min bil vil trolig være 7-8 år gammel før den blir oppgradert. Og garantert ikke i min eie. Mulig de vil trette oss ut....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Har alltid poengtert at de som kjøpte FSD, men solgte bilen, er de jeg synes mest synd på.

Nå nærmer bilen min seg 4år, og jeg skjønner at etter 5år, så må jeg betale for alle verkstedbesøkene selv. Om jeg beholder bilen for å vente på FSD, som jeg heller mot, så kan de fort bli meg det er synd på, om ikke Tesla leverer varene.

Har fått HW3, men om denne må byttes ut, så er det Tesla sin feil.
Fra daktari ovenfor: Tesla sa fra 2017 at "alle biler har all hardware for fremtidig selvkjørende funksjoner". I 2017 hadde jo ikke en S/X AP2.5 og MCU2, ennå. Synes Tesla ikke har vært foroverlent når det gjelder hardware, mtp at Tesla har vært ledende innen data i biler.
"PS5-chippen"/AMD er dog en skikkelig oppgradering verdig Tesla.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

En annen sak som kan gjøre at ting går raskere med en eventuell oppgradering av radar og kameraer kan være hvis NHTSA/Tesla konkluderer med at feilen med fantombremsing ikke kan løses uten oppdatering av disse komponentene. NHTSA er nå i siste fase før de bestemmer om det skal kreves en "recall" på grunn av denne feilen.

Tror Tesla vet at det etter 6 år ikke kan løses med software alene. Hvis det blir en recall, så forstår jeg det slik at det er NHTSA som setter tidsfrister. Selvsagt etter å hatt en høring med Tesla, men vil nok øke presset.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Kan NHTSA kreve at Tesla gjør endringer utenfor USA?
Forøvrig; Hvis jeg skulle selge bilen, så hadde jeg definitivt krevd penger tilbake fra Tesla for FSD først...men det har jeg ingen planer om.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

#27
SitatForøvrig; Hvis jeg skulle selge bilen, så hadde jeg definitivt krevd penger tilbake fra Tesla for FSD først...men det har jeg ingen planer om.

Lykke til med det. Vi sendte det første rekommanderte brevet i begynnelsen av januar med krev om heving av FSD-kjøpet. Det ble hentet ut en dag før fristen gikk ut (30 dager), men er ikke besvart. Vår advokat sende inkassovarsel i slutten av april med 14 dagers frist uten reaksjon. Saken er nå sendt inn til Forliksrådet, og igjen uten noen reaksjon. Tviler på at de møter opp.

Mener å hørt om en annen sak fra Tesla-eiere hvor Tesla ikke møtte opp i Forliksrådet, og ble dømt til å betale krav og omkostninger på mange hundretusener. Først da reagerte Tesla med en anke til rettsvesenet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

 "Vi sendte det første rekommanderte brevet i begynnelsen av januar om krev om heving av FSD-kjøpet."
Wow, en kunde med ben i nesen ;)
Hvorfor ikke på EAP i samme slengen? Burde få 10% fratrekk for Dum Summon.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Sitat fra: JorEl på søndag 12. juni 2022, klokken 12:23
"Vi sendte det første rekommanderte brevet i begynnelsen av januar om krev om heving av FSD-kjøpet."
Wow, en kunde med ben i nesen ;)
Hvorfor ikke på EAP i samme slengen? Burde få 10% fratrekk for Dum Summon.
EAP, omkostninger, og renter inngår i kravet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA