Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur med Energica Esesse 9+ elektrisk motorsykkel

Startet av coolhand, tirsdag 07. juni 2022, klokken 09:17

« forrige - neste »

coolhand

Langturtest: Ytre Arna til Modalen, via Eksingedalen: 112 km, 53% igjen på batteriet ved ankomst Mo (batteri% i Ytre Arna, ca 95%). Fra Modalen og hjem, ca 90 km.

Jeg ladet sykkelen i Modalen, for sikkerhets skyld. Men dersom jeg hadde kjørt uten å lade, så ville jeg hatt igjen ca 14% på batteriet ved ankomst hjem. Total kjørelengde: 202 km.

Jeg tok ikke spesielle hensyn: Kjørte i sportsmodus, foretok forbikjøringer, og kjørte i grunnen uten tanke på å makse ut rekkevidden. Kunne nok kjørt lenger om jeg hadde lagt sjelen i det...

Dette var en tur med motorvei, tofelts europavei/riksvei, smal landevei og en liten fjellovergang. En ganske vanlig MC-tur i Norge.

En tur på over 200 km på en (1) lading (den du foretok om natten :-)   ) er dermed fullt mulig. Da har en også litt å gå på. Når vi stoppet i Modalen for en sen lunsj, så benyttet jeg selvsagt sjansen til å lade sykkelen samtidig, selv om det strengt tatt ikke var nødvendig.

Dermed kunne jeg kjøre videre med fulladet batteri.

Altså: Langtur med Energica er null problem.

Dette er en skikkelig motorsykkel, og vil fylle de fleste sine ønsker og behov.

Konkurrentene bør nå skjelve i buksene...

Og kjøreopplevelsen på en elsykkel.... helt rå!!!

Peugeot Ion 2011

turfsurf

Hvordan er det med hurtiglading på denne? Savner fremdeles litt rekkevidde, skulle f.eks gjerne kommet meg til hytta, 25 mil+850hm.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

coolhand

Den har CCS-lading, 20kw. Ett ladestopp på 15-20 min er nok til å få deg til hytta. Du trenger en pause midtveis likevel  :-)  På hytta kan du lade med type2 - type 2, evt på schuko (medfølger sk. nødlader).
Peugeot Ion 2011

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

coolhand

Sykkelen måler forbruket, men sitter ikke på den nå. Batteriet er 21,5 kwt (tror du får ut ca 19,5) og den går ca 220-240 km på turkjøring på vestlandet.

Skal ut en tur nå, så kan se hva den mener den bruker pr 100 km (de siste 100).

I bykjøring kommer du langt over 300 med den.

Rekkevidden er ikke noe problem. Ikke lading heller - tar du en matpause midt på dagen (på tur), så har du nok strøm til hele dagen. Og til vanlig lades den jo hjemme.
Peugeot Ion 2011

turfsurf

Sitat fra: coolhand på søndag 12. juni 2022, klokken 11:27
Rekkevidden er ikke noe problem. Ikke lading heller - tar du en matpause midt på dagen (på tur), så har du nok strøm til hele dagen. Og til vanlig lades den jo hjemme.
Korte dager? Når vi hadde MC pleide vi ofte å kjøre søndagsturer på 50-60 mil og langturer flere ganger i året på 70-80 mil. Innimellom litt lengre enn det og.

Frister veldig med eventyr utgaven, men jeg kjenner rekkevidden blir litt kort for den type sykkel. Streetfighter varianten er ikke typen sykkel til like lang tur, så der holder nok 20 mil greit.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

coolhand

Det er en god stund siden jeg gadd å kjøre mer enn 350 km på en dag  :- Må ha tid til å grille og drikke øl også. Dagsetapper på 50 - 60 mil er for langt for meg - dvs, jeg kan, men jeg vil ikke.

El-sykler er ikke for alle. Men min påstand er at de fleste kunne kjørt el. Det er de færreste som trenger sykler som tåler 60 mil for dagen.... dessuten er det fullt mulig på en elsykkel, forusatt at en tar pauser.

Når det gjelder etapper på 70 - 80 mil, så vil det si kjøretid på 11 - 14 timer. Det er altså tid i salen, UTEN pauser. Det er ikke tur, det er maraton. Langt fra vanlig og langt fra min verden. Og langt fra hva jeg mener er forsvarlig når en kjører et så pass krevende kjøretøy som en motorsykkel.

Mitt poeng? Jeg tipper 80% av MC-førerne i dag kunne kjørt el-MC like godt som bensin.
Peugeot Ion 2011

coolhand

Sitat fra: elektrolux på søndag 12. juni 2022, klokken 09:02
Lekkert. Har du målt forbruket?

Sjekket på sykkelen nå. Den sier 6-7 kwt pr 100 km. Da er det blanding av langtur (dagstur), bykjøring og motorvei. En får altså lett 300 km på blandet kjøring. På vanlig langtur vet jeg av egne målinger at 230 km er omtrent det du kan forvente på landeveien i Norge.
Peugeot Ion 2011

turfsurf

#8
Sitat fra: coolhand på søndag 12. juni 2022, klokken 20:09
Når det gjelder etapper på 70 - 80 mil, så vil det si kjøretid på 11 - 14 timer. Det er altså tid i salen, UTEN pauser. Det er ikke tur, det er maraton. Langt fra vanlig og langt fra min verden. Og langt fra hva jeg mener er forsvarlig når en kjører et så pass krevende kjøretøy som en motorsykkel.
Tja, vi kjører etappen på 80 mil (Vestfold - Nordvestlandet) på under ti timer med elbil. Tviler sterkt på at jeg ville kjørt med lavere snittfart med MC. Jeg har kjørt den samme etappen med fossil MC flere ganger, og det går heller ikke noe saktere. 14 timer kjøretid på 80 mil er 57km/t i snittfart, det tror jeg ikke jeg hadde fått til om jeg hadde prøvd...

Men det er sant som du sier, en rekkevidde i landeveisfart på over 20 mil gjør elektrisk MC mye mere anvendelig. Kjenner det begynner å friste...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

coolhand

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. juni 2022, klokken 20:19
Sitat fra: coolhand på søndag 12. juni 2022, klokken 20:09
Når det gjelder etapper på 70 - 80 mil, så vil det si kjøretid på 11 - 14 timer. Det er altså tid i salen, UTEN pauser. Det er ikke tur, det er maraton. Langt fra vanlig og langt fra min verden. Og langt fra hva jeg mener er forsvarlig når en kjører et så pass krevende kjøretøy som en motorsykkel.
Tja, vi kjører etappen på 80 mil (Vestfold - Nordvestlandet) på under ti timer med elbil. Tviler sterkt på at jeg ville kjørt med lavere snittfart med MC. Jeg har kjørt den samme etappen med fossil MC flere ganger, og det går heller ikke noe saktere. 14 timer kjøretid på 80 mil er 57km/t i snittfart, det tror jeg ikke jeg hadde fått til om jeg hadde prøvd...

Aner ikke hvorfra og hvortil du kjører. Men fra Larvik til Trondheim er det 621 km. Google sier dere bruker 7 t 37 min på den strekningen. Kjører du Larvik til Kristiandsund, så er det 713 km, beregnet tid 8 timer 51 min. Det er helt riktig, det er en snittfart over 60 km/t.

Dersom dette er behovet ditt mtp MC, så er nok ikke el-MC tingen. Forøvrig er den ruten som google legger opp til på E6, altså ganske kjedelige veier MC-messig.

Til sammenligning: Bergen - Kristiansund er kun 518 km, men beregnes å ta over 9 timer. Det er fordi det kjøres på svingete vestlandsveier, ikke strake E6.

Du har nok rett i at du ikke bruker så lang tid på å kjøre den distansen du peker på. Det er pga veistandard.

Bottom line: De fleste har ikke dagsetapper på over 30 mil. Da fungerer el-MC. Har du dagsetapper på over 30 mil, og dette er et jevnlig behov, ja da er ikke el-MC noe for deg. Ennå.
Peugeot Ion 2011

turfsurf

Sitat fra: coolhand på søndag 12. juni 2022, klokken 20:26
Bottom line: De fleste har ikke dagsetapper på over 30 mil. Da fungerer el-MC. Har du dagsetapper på over 30 mil, og dette er et jevnlig behov, ja da er ikke el-MC noe for deg. Ennå.
Nei, dette er sjelden behov og vil ikke være utslagsgivende for vår del. Vi har og hytte  i mellom og kan legge inn en overnatting der. Da blir det det bare 45-55 mil andre dagen, som jo går. Vi kjører ofte over Valdresflya, og enten via Geiranger, Romsdalen eller Dovrefjell til i nærheten av Kr Sund.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

coolhand

Jeg er jo el-MC-frelst, men jeg er litt usikker på om EL-MC er for deg ennå..... i høy fart, 90-100 km/t, går batteriet fortere enn på landeveien på vestlandet... Tviler på du får ut over 200 når det kjøres i nærmere 90-100....

Vil anbefale deg å prøve en slik sykkel først.

Ellers så tror jeg kanskje at Energica har gitt konkurrentene (Zero og Livewire) et spark i rævva nå. Det er ingen andre el-mc som har samme rekkevidde og DC-lading på et anstendig nivå (20kw lading - kunne vært mer, men det fungerer absolutt OK). På Zero må en velge mellom lang rekkevidde / lang ladetid eller kort rekkevidde / rask lading. Og ytelsene er uansett ikke i nærheten av Energica. Livewire er rett og slett for dyr, og har lavere batterikapasitet og lenger ladetid enn Energica.

El-MC-markedet trenger en dytt i rævva. Nå er jo Energica ganske dyre sykler også, men støtten fra Enova hjelper. Og det du får er raske sportssykler, med høy ytelse og akseptabel rekkevidde/ladetid.

Jeg krysser fingrene. Og jeg må si at Triumph sin el-sykkel ser tøff ut... skal se det blir innbytte av Energicaen til neste år  :-)
Peugeot Ion 2011

turfsurf

Sitat fra: coolhand på søndag 12. juni 2022, klokken 20:41
Jeg er jo el-MC-frelst, men jeg er litt usikker på om EL-MC er for deg ennå..... i høy fart, 90-100 km/t, går batteriet fortere enn på landeveien på vestlandet... Tviler på du får ut over 200 når det kjøres i nærmere 90-100....

Har kjørt mye på Vestlandet, Indre Telemark og Troms / Nordland. Men har vel det man kan kalle en aktiv kjørestil.

Har ventet lenge på at noe skal skje på elMC fronten, det gledes at ting skjer. Det går jo an å kjøpe en MC som ikke dekker alt behovet også, så kan man bytte senere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Hvorfor bytte? MC tar minimalt med plass så sats heller på å ha en til hvert sitt bruk.

Har selv en BMW C-evolution elscooter til de daglige turene og en BMW R1250RT til de mer lystbetonte turene. Snart får vi også en Peraves Monotracer MTE med 400+ km rekkevidde og enda bedre beskyttelse mot elementene enn RT'en. Denne tenkes brukt når både kona og hundene skal være med på lengre turer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

coolhand

Hvorfor bytte? Vel, ikke alle har råd til å ha to-tre-fire MC stående... og ikke alle har plass heller (jeg bor i blokk, og har plass til 1 MC, punktum!

Enkelt!
Peugeot Ion 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA