Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sverige: Supercharging er jo ikke billigere enn andre

Startet av GreenEyez, lørdag 19. mars 2022, klokken 13:06

« forrige - neste »

GreenEyez

Hei.

Kjørte oppover til Norge igjen igår. Ladet flere steder på Supercharger i Sverige med min Tesla Model 3. Der koster det 5,40 eller 5,50 SEK/kWh også for oss med Tesla uten gratis lading. Totalt kommer ladeøktene på et sted mellom NOK 500-600 kr.

Prisene til konkurrerende ladetilbydere er jo lavere enn dette. Bruker du Shell Recharge får du Fortum/Recharge til under 5 SEK/kWh, Mer ligger på 3,20+div. Q8 ligger på 5,25 så ikke store forskjellen på de. Ionity er selvsagt dyrere.

Når jeg skal ned igjen etter helgen tenker jeg å droppe Supercharger, og forsøke meg frem med de andre tilbyderne.

*Er klar over fordelene med Supercharger, at det går raskt hvis du blir navigert til laderne på 250 kW på Uddevalla og Varberg, og sømløsheten med at navigasjon selv justerer seg og forvarmer batteriet, samt å unngå app-brikke-ladekort-knotet. Men kjører alene denne gangen, da kan jeg finne meg i det, uten en kommanderende kone og redde unger.

Blir man navigert til Teslas 150 kW-ladere, forsvinner enda mer av fordelene med ladenettverket, det er jo kommet mange nye hyperladere langs E6'en med samme eller høyere hastighet.

Gjør dette bare for å se om det utgjør nevneverdige prismessige forskjeller.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Kjørte tilbake til Danmark igjen igår. Spiser mine ord.

Kjørte forbi v3 Supercharger på Uddevalla. Etter det er det et ingenmannsland i 50 km før du kommer til Kungsbacka. Støtte på de kjente problemstillingene: Kom frem med varsel i bilen om «Ingen kjente ladere innenfor rekkevidden» el.l til en hurtiglader på Ljungskila som var ute av drift, men fleksiladerne fungerte heldigvis, så fikk karra meg noen mil videre til en E-on-lader som ladet på 26kW istedet for oppmot 50. Karra meg derfra videre til Ionity-lader og fikk liv i elbilskrotten. Det er et fåtall Ionity-ladere og langt mellom dem! Og dyre: 8,70. SEK/kWh. Q8-ladere er det også svært langt mellom. Og så er alle de forskjellige konsentrert på samme avkjøring.

Forholdt meg til Superchargerne derefter. Lekse lært!
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

...men fikk ihvertfall fastslått at 2019 Tm3LR klarer 250 km i  grisekjøringsfart !
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Må modifisere dette igjen:
På Mellbystrand/Laholm er det satt opp 225 kW Recharge-ladere. Disse er raskere enn v2 Superchargerne, samt billigere enn Teslas priser hvis man bruker Shell Recharge.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

automat

Så konklusjonen blir noe sånt som:
Man kan spare tid og penger på å finne de riktige ladeplassene fra de riktige operatørene. Men hvis man bommer, risikerer man å å havne uti lademarerittet. Med trege ladere, som kanskje ikke fungerer, og som kan være grisedyre. Og bilens navi hjelper deg lite. (Noen tredjepartsladere ligger faktisk inne.)

Høres ut som Superladerne er et bekvemt og enkelt valg.



Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

GreenEyez

Tror du traff spikeren på hodet.

Jeg tror det å knote seg frem til alternative ladere til SC og igangsette dem med andre brikker enn de "tilhørende", for å lade hurtigere og billigere, blir en øvelse for spesielt interesserte Tesla-eiere som kjører ruta København-Oslo jevnlig.

Men jeg oppdaterer her gjerne med ny lærdom 🥸
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Daniel_0007

Sitat fra: GreenEyez på mandag 30. mai 2022, klokken 08:26
Tror du traff spikeren på hodet.

Jeg tror det å knote seg frem til alternative ladere til SC og igangsette dem med andre brikker enn de "tilhørende", for å lade hurtigere og billigere, blir en øvelse for spesielt interesserte Tesla-eiere som kjører ruta København-Oslo jevnlig.

Men jeg oppdaterer her gjerne med ny lærdom 🥸

Kan jo bruke elton så kan man lade rimelig på ionity og, ja koster 199 i måneden men hvis man hurtiglader mye så lønner seg i lengden
Model 3 2019 LR Rwd

Orbit

Du kan også bruke Bonnet, som uten månedspris tar 0.35 p/kWh (~4.15 kr/kWh) overalt de har dekning, nå også hos Ionity. De har også avtaler med månedspris, hvor dette beløpet kan brukes til lading til lavere pris (inkl roll-over av ubrukt beløp til neste måned).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JEG

Bonnet virket interessant. Har du (eller andre) erfaring med det? Med (p.t.) 4.16 kr/kWh uten abonnement virker det jo veldig bra ift. flere andre -i i hvert fall om det omfatter ionity!

Orbit

#9
Jeg har brukt Bonnet noe, og det har fungert fint både innenlands og utenlands (hvor de har bedre dekning enn i Norge).

Edit: Bonnet har nå lukket tjenesten for norske brukere :(
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA