Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading Danmark schuko

Startet av alehop, mandag 01. juli 2019, klokken 16:03

« forrige - neste »

E_S

Sitat fra: Elmo på tirsdag 02. juli 2019, klokken 15:51
Det er helt vanlig i Danmark hvis du plugger inn i schuko uten overgang så du får med jord. Opplevd nesten overalt der med campingvogn og bobil.

Ikke bland sammen den danske rariteten med fransk/polsk/tsjekkisk kontakt med en pinne som stikker ut på samme sted i kontakten, den får jordforbindelse med standard Schuko-støpsel, som er laget for begge jordingsstandarder.
:)

sjokomelk

Sitat fra: Elmo på tirsdag 02. juli 2019, klokken 15:51
Det er helt vanlig i Danmark hvis du plugger inn i schuko uten overgang så du får med jord.
Jeg måtte lese denne flere ganger for å forstå hva som ble skrevet, så jeg tror flere misforstår skrivefeilen til Elmo her.
Han mente ".. uten en overgang, sånn at du får med jordforbindelsen også."
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Elmo

Korrekt Sjokomelk. Beklager dårlig setning  :-[
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

LFC

Sitat fra: S4e på mandag 01. juli 2019, klokken 22:42
Jeg smeltet en slik overgang når jeg var i Danmark for 14 dager siden. Ladet med 13a og det gikk ikke bra. så anbefaler å starte forsiktig og kjenne etter om det blir for varmt!

I Danmark er det bare lov å lade på 50% av maks effekt. Altså 8A på en 16A sikring.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

TorT

Var nettopp i Danmark, og kjøpte en hybridstikprop i den lokale Føtex til dkr 65. Hang sammen med div skjøteledninger og annet enkelt elutstyr rett ved kassene.
Den var merket med 16A.

Overgangen var fra dansk til fransk, men det gjør ingenting. Alle schukoer jeg har, enten det er vannkoker, pc eller elbillader fungerer fint i både tysk og fransk stikkontakt.

For de som ikke har tenkt over det, så er hullet mellom pinnene på schukostøpslet tiltenkt fransk jordet stikkontakt.

Mvh TorT

Handyman

Sitat fra: TorT på søndag 03. juli 2022, klokken 11:56
Var nettopp i Danmark, og kjøpte en hybridstikprop i den lokale Føtex til dkr 65. Hang sammen med div skjøteledninger og annet enkelt elutstyr rett ved kassene.
Den var merket med 16A.

Overgangen var fra dansk til fransk, men det gjør ingenting. Alle schukoer jeg har, enten det er vannkoker, pc eller elbillader fungerer fint i både tysk og fransk stikkontakt.

For de som ikke har tenkt over det, så er hullet mellom pinnene på schukostøpslet tiltenkt fransk jordet stikkontakt.

Mvh TorT
Bare for å presisere... fordi den er merket 16A så er den ganske sikkert ikke beregnet på 16A kontinuerlig last. Det er viktig å være klar over.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TorT

#21
Hva en schuko tåler blir jo terpet på i det uendelige, men trodde ikke Tesla nødlader gikk over 13A uansett.

Har bare brukt blå CEE enfase selv.

Kjøpte hybridstikprop for å ha i backup. Bare brukt til vannkokeren foreløpig.  ;D

Mvh TorT

Edit: Og trådstarter spørsmål var;

Må man ha adapter for å få jording?  Svar, Ja det må man.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA