Da jeg prøvekjørte en RAV4 for et par år siden så ble jeg overrasket over hvor stillegående og solid den virket (etter å ha prøvekjørt traktoren Skoda Superb 190hk diesel, som skuffet stort på det). Uansett:
Jeg tror Model Y og Toyotaen er veldig forskjellige.
Fordel Model Y (etter hva jeg tror etter å ha eid en, men kun lest om bz4x):
- stor bagasjeromsplass i bagasjerom, under gulvplater, og under panser
- stor baksete-og fremsete-plass - vet ikke hvordan Toyotaen er, men Model Y er det største jeg har prøvd
- kan dele baksetet i 3 deler (Toyotaen har 60/40 og ikke skiluke)
- høy hengervekt (1600kg)
- fremdeles et gigantisk ladenettverk, selv om andre biler sakte får lov å bruke enkelte ladestasjoner fra Tesla.
Fordel Bz4X
- Sannsynligvis bedre støtdempere for de som kjører mye fartshumper/telehiv-veier. Model Y er dårlig på dette.
- Har sannsynligvis ikke glasstak som knuser av takbøyler (mitt er sprukket, og er i en "dytte-rundt-i-systemet"-hos Tesla, hvor de sier at saken er sendt rundt, men det ikke dekkes av garanti - ser i USA at det koster ca 1800 dollar å fikse for de mange som har fått det ødelagt)
- du kan få batterigaranti på 10 år / 1 million km hvis du velger å bruke Toyota til å ta service. Dette vil bidra til å holde bruktbilprisen høy og verditapet lavt / tryggheten høy. Tesla har variert veldig på kjemien i batteriene, og noen ganger mer uheldig enn andre ganger. Toyota pleier å gjennomteste nye løsninger utrolig nøye, så er ganske trygg på batteriene uansett.
- Toyotaen er vel ganske mye billigere. Har ikke sjekket utstyrslisten på Toyotaen, men Teslaen har veldig mye inkludert (som varme i 5 seter osv) så det kan veie opp.
- Toyota har et bedre service-nivå. Ble virkelig skuffet nylig med det sprukne takvinduet. Fikk bare beskjed om at det ikke var dekket av garantien, og at jeg måtte hente bilen. Ikke tilbud om å fikse den, eller pris eller noe...bare "kom og hent. Ikke garanti"....say whaaat.....
Kanskje saker som er uavgjort:
Begge bilene viser seg å være veldig energieffektive. Forbruket er veldig imponerende lavt.
Dersom Model Y'en min kom til skade å dette utenfor kaien i natt, og jeg måtte kjøpe ny bil, så ville jeg absolutt prøvd flere alternativer, og Toyotaen ville absolutt vært en av dem. Da tenker jeg testturer på minst 10 mil på veier en planlegger å kjøre (f.eks. til hytta).