Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

bZ4 vs Tesla X eller Y

Startet av VanillaBean, torsdag 10. mars 2022, klokken 11:21

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

#15
Da jeg prøvekjørte en RAV4 for et par år siden så ble jeg overrasket over hvor stillegående og solid den virket (etter å ha prøvekjørt traktoren Skoda Superb 190hk diesel, som skuffet stort på det). Uansett:

Jeg tror Model Y og Toyotaen er veldig forskjellige.

Fordel Model Y (etter hva jeg tror etter å ha eid en, men kun lest om bz4x):
- stor bagasjeromsplass i bagasjerom, under gulvplater, og under panser
- stor baksete-og fremsete-plass - vet ikke hvordan Toyotaen er, men Model Y er det største jeg har prøvd
- kan dele baksetet i 3 deler (Toyotaen har 60/40 og ikke skiluke)
- høy hengervekt (1600kg)
- fremdeles et gigantisk ladenettverk, selv om andre biler sakte får lov å bruke enkelte ladestasjoner fra Tesla.

Fordel Bz4X
- Sannsynligvis bedre støtdempere for de som kjører mye fartshumper/telehiv-veier. Model Y er dårlig på dette.
- Har sannsynligvis ikke glasstak som knuser av takbøyler (mitt er sprukket, og er i en "dytte-rundt-i-systemet"-hos Tesla, hvor de sier at saken er sendt rundt, men det ikke dekkes av garanti - ser i USA at det koster ca 1800 dollar å fikse for de mange som har fått det ødelagt)
- du kan få batterigaranti på 10 år / 1 million km hvis du velger å bruke Toyota til å ta service. Dette vil bidra til å holde bruktbilprisen høy og verditapet lavt / tryggheten høy. Tesla har variert veldig på kjemien i batteriene, og noen ganger mer uheldig enn andre ganger. Toyota pleier å gjennomteste nye løsninger utrolig nøye, så er ganske trygg på batteriene uansett.
- Toyotaen er vel ganske mye billigere. Har ikke sjekket utstyrslisten på Toyotaen, men Teslaen har veldig mye inkludert (som varme i 5 seter osv) så det kan veie opp.
- Toyota har et bedre service-nivå. Ble virkelig skuffet nylig med det sprukne takvinduet. Fikk bare beskjed om at det ikke var dekket av garantien, og at jeg måtte hente bilen. Ikke tilbud om å fikse den, eller pris eller noe...bare "kom og hent. Ikke garanti"....say whaaat.....

Kanskje saker som er uavgjort:
Begge bilene viser seg å være veldig energieffektive. Forbruket er veldig imponerende lavt.

Dersom Model Y'en min kom til skade å dette utenfor kaien i natt, og jeg måtte kjøpe ny bil, så ville jeg absolutt prøvd flere alternativer, og Toyotaen ville absolutt vært en av dem. Da tenker jeg testturer på minst 10 mil på veier en planlegger å kjøre (f.eks. til hytta).
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 06. april 2022, klokken 09:27
Da jeg prøvekjørte en RAV4 for et par år siden så ble jeg overrasket over hvor stillegående og solid den virket (etter å ha prøvekjørt traktoren Skoda Superb 190hk diesel, som skuffet stort på det). Uansett:


RAV4 - stille? Nå aner jeg ikke hvordan Skoda Superb høres ut - men har prøvekjørt en RAV4 hybrid for en tid tilbake - og den var så visst ikke stille - mye ekkel hardplast var det også. Mulig godt skrudd sammen - alle sier jo at Toyota er driftsikkert - og det er sikkert rett - men eneste stille "Toyota" jeg har sittet i så langt er Lexus om en ser bort fra "bråkemotoren" som en ofte finner i denne type biler. Nå slipper jo elbilen dette problemet med motor som skriker etter luft..men jeg tviler på at bz4X er noe luksusbalje mhp. lyddemping sett opp mot andre elbiler..tipper den er på linje. Ellers er både X - og ikke minst Y - faktisk dårlig på støydemping....så om det er best i klassen på enkelte områder - så er de ikke best i klassen på dette området - så her tror jeg faktisk Toyota er bedre.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på onsdag 06. april 2022, klokken 09:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 06. april 2022, klokken 09:27
Da jeg prøvekjørte en RAV4 for et par år siden så ble jeg overrasket over hvor stillegående og solid den virket (etter å ha prøvekjørt traktoren Skoda Superb 190hk diesel, som skuffet stort på det). Uansett:


RAV4 - stille? Nå aner jeg ikke hvordan Skoda Superb høres ut - men har prøvekjørt en RAV4 hybrid for en tid tilbake - og den var så visst ikke stille - mye ekkel hardplast var det også. Mulig godt skrudd sammen - alle sier jo at Toyota er driftsikkert - og det er sikkert rett - men eneste stille "Toyota" jeg har sittet i så langt er Lexus om en ser bort fra "bråkemotoren" som en ofte finner i denne type biler. Nå slipper jo elbilen dette problemet med motor som skriker etter luft..men jeg tviler på at bz4X er noe luksusbalje mhp. lyddemping sett opp mot andre elbiler..tipper den er på linje. Ellers er både X - og ikke minst Y - faktisk dårlig på støydemping....så om det er best i klassen på enkelte områder - så er de ikke best i klassen på dette området - så her tror jeg faktisk Toyota er bedre.

Jeg har ikke prøvd Lexus, så kan ikke sammenligne ut fra det.
Jeg la merke til hvordan RAV4-en smootha bortover veien, uten vibrasjoner, og ga et utrolig solid inntrykk. I tillegg var drivlinjen til RAV4-en en treenighet av batteri-bensinmotor-elmotor, som gjorde at motoren i stor grad jobbet på ideellt turtall for å mate batteriet med strøm, mens strømmen hjalp elmotoren med fremdrift.

Superben med 190hk diesel sto til sammenligning og ristet da jeg startet den. Jeg kjente faktisk vibrasjonen fra motoren ned i pedalene, og det ble ikke veldig bra da bilen var varm heller.

Det kan være at jeg var farget av å synes at diesel-lyd er støy, mens 2,5 liters bensinmotor er musikk. Men jeg husker jeg la merke til at støy fra utsiden var veldig godt isolert vekk, og vibrasjoner var ikke tilstede.

Men kommer selvfølgelig an hva en sammenligner med. Jeg synes den var stillegående.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Ingen sammenligning forøvrig men Toyota Prius+ taxier som jeg har sittet mye i har ikke vært noen høydare hverken fjæringskomfort, setekomfort eller støy.  2021 Model 3 har en annen type støy og en annen karakter stivere fjæring, men kanskje ikke mer ukomfortabel. Så for meg er det ikke sikkert at bz4 blir bedre på dette enn Tesla.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen


filtvet

Sitat fra: daktari på tirsdag 12. april 2022, klokken 21:53
Ingen sammenligning forøvrig men Toyota Prius+ taxier som jeg har sittet mye i har ikke vært noen høydare hverken fjæringskomfort, setekomfort eller støy.  2021 Model 3 har en annen type støy og en annen karakter stivere fjæring, men kanskje ikke mer ukomfortabel. Så for meg er det ikke sikkert at bz4 blir bedre på dette enn Tesla.

Vi har både prius og tesla 3. Synes jeg ikke merker stor forskjell i komfort eller støy. De er ganske like. Prius har bedre TACC.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på mandag 02. mai 2022, klokken 07:47
Sitat fra: daktari på tirsdag 12. april 2022, klokken 21:53
Ingen sammenligning forøvrig men Toyota Prius+ taxier som jeg har sittet mye i har ikke vært noen høydare hverken fjæringskomfort, setekomfort eller støy.  2021 Model 3 har en annen type støy og en annen karakter stivere fjæring, men kanskje ikke mer ukomfortabel. Så for meg er det ikke sikkert at bz4 blir bedre på dette enn Tesla.

Vi har både prius og tesla 3. Synes jeg ikke merker stor forskjell i komfort eller støy. De er ganske like. Prius har bedre TACC.

Jeg satt i en taxi-kjørt Prius for noen år siden, og den var ganske forferdelig støy og skranglemessig, men mistenker at den var mishandlet og kjørt veldig langt over dårlige bergenske veier. RAV4'en jeg prøvde for et par år siden var noe helt annet (MYE bedre).
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Har også sittet i en tesla x taxi.

Stiv som bare det på oslo-veier. Synes oftest veien har mest å si, ikke den enkelte bilen.

2 biler som er myke å kjøre, gamle padda - citroen og russiske volga. Veldig behagelige på humpete veier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA