Selv om jeg åpenbart er ganske glad i Toyota, har jeg siste året kjørt Tesla. Jeg har vært så fornøyd med Tesla-bilholdet, at det opplevdes som et stort steg å igjen skulle kjøpe Toyota. For meg stod egentlig valget mellom BZ4 og Y. X er en super bil, men oppleves for bred/stor når 80% av bilbruken er inn og ut av trange parkeringsplasser.
Det jeg vurderte var:
Tilhenger: Y = BZ4X (Jeg har ikke BE-sertifikat og kan dermed ikke trekke så mye mer enn 750kg på Y heller)
Bakkeklaring: BZ4x>Y (Året med modell 3 har jeg savnet god bakkeklaring, som muliggjør parkering langs vei når en skal bade/fiske/ gå på tur i området uten opparbeidet parkeringsplass).
Rekkevidde/ladehastighet: Y>BZ4X (Men BZ4X er nokså lik SR+ som jeg har idag, og jeg har aldri hatt rekkeviddeangst eller slitt med lang ladetid på langtur).
Service/oppfølging: Y=BZ4X (Jeg er strålende fornøyd med Tesla sin service, og har tidligere opplevd dårlig service hos Toyota. Hos Toyota får en derimot faste kontaktpunkt, og om det skulle bli en disputt opplever jeg at Toyota har et apparat for slike prosesser. Der er jeg ikke like trygg på Tesla, men det bygger mer på manglende egenopplevelser og mye "forumklaging")
Morro/Eierglede: Y>BZ4x (Tesla eierskapet har vært mer givende enn noen annen bil, med SW-oppdatering, stadig ny funksjonalitet lagt til, sprek, rikt underholdningstilbud fra skjerm mv. som vil bli savnet).
Forventet verditap: Y<BZ4X. Med Y er det vanskelig å vurdere om nybilprisene skal øke eller reduseres. Videre så har de allerede etablert en stor produksjon, og en kan forvente store leveranser i årene som kommer. For BZ4X er anslått produksjonsvolum for 2022 og 2023 nokså lavt, og en kan forvente en knapphet i markedet. I et 2-årsperpesktiv, forventer jeg derfor at Bz4x vil ha et lavere verditap enn Y neste 24 måneder, når en kjøper til introdusjonsprisen.
Basert på de vurderingene, vant den forhenværende fornuftige Toyota bilkjøperen over den nyfrelste Teslaeieren, og igjen falt altså valget på en Toyota...