Elbilforum.no

Bilmerker => Toyota / Lexus => bZ4 => Emne startet av: VanillaBean på torsdag 10. mars 2022, klokken 11:21

Tittel: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: VanillaBeantorsdag 10. mars 2022, klokken 11:21
Jeg kjører Toyota RAV4 i dag, men lurer på å kjøpe elbil. I første omgang tenker jeg selvsagt på Toyota, men etter nærmere ettertanke vurderer jeg også Tesla X og y som aktuelle. Er det noen som har gode argumenter for den ene eller andre av disse bilene?
Tittel: Sv: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: turfsurftorsdag 10. mars 2022, klokken 16:44
Nyttelast er ekstremt lav på bz4x.
Tittel: Sv: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: Panducktorsdag 10. mars 2022, klokken 18:15
Relativt forskjellige biler. X er diger og dyr. Y hadde veldig lav nyttelast, men dette har visst blitt bedre, men det gjør at et kan være lurt å ikke kjøpe brukt Y.

Hadde iallefall prøvekjørt Ioniq 5 / EV6 før jeg hadde bestemt meg.
Tittel: Sv: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: VanillaBeanfredag 11. mars 2022, klokken 09:03
Takk for gode og relevante innspill.

Tittel: Sv: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: Grenadierlørdag 02. april 2022, klokken 22:10
Har reservert Model Y, men BZ4X vokser litt på meg. Bare det å få mailer fra en kundekontakt hos forhandleren, og med et direkte Tlf nr, er jo en helt annen verden enn Tesla. Der tar ingen tlf når man ringer.. Så er jo Y vesentlig raskere, bedre rekkevidde, og overlegen app og bra teknologi med oppdateringer osv. Men Toyotaen er jo litt rimeligere (ca 50.000 ift mitt utstyrsvalg), virker som veldig bra AWD, og helt sikkert en veldig uproblematisk bil å eie. Dog tipper jeg at Y vil holde seg bedre i pris på sikt?

Hører gjerne synspunkter mellom de to bilene :-)
Tittel: Sv: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: turfsurfsøndag 03. april 2022, klokken 09:23
Sitat fra: Grenadier på lørdag 02. april 2022, klokken 22:10
Hører gjerne synspunkter mellom de to bilene :-)
Du har vel belyst forskjellene bra selv, men.

Fordeler med Toyota:
- bakkeklaring / offroad egenskaper
- batterigaranti (viktig hvis du skal ha bilen lenge)

Fordeler Tesla:
- Rekkevidde
- Forbruk (antagelse, mulig jeg tar feil)
- Ytelse
- Kjøreglede (her tipper jeg basert på andre Toyotaer jeg har prøvd)
- Tilhengervekt

Så er det mange ting man kan diskutere som serviceapparat, design, software, brukervennlighet, holdbarhet osv.
Tittel: Sv: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: daghoisøndag 03. april 2022, klokken 14:02

De første versjonene av BZ4X kommer med 6,5 kWh (?)ombord lader. Hvilken grad er det en praktisk begrensing ?
Tittel: Sv: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: RJKsøndag 03. april 2022, klokken 16:20
Hjemme betyr det normalt sett lite og ingenting, da man med denne hastigheten normalt klarer å toppe opp batteriet i løpet av natten, selv om du skulle komme hjem med bortimot tomt batteri. Selvsagt under forutsetning at du har lader og anlegg i garasjen/carporten/gårdsplassen som takler den hastigheten på ladingen.

Med mer vanlige 3,6 kW, så tar det betydelig lengre å lade bilen fra nesten tom til nesten full, men sjeldent at neste tur er så lang at man trenger fullt batteri. Du rekker normalt å lade mer enn standard daglig forbruk, så når du kommer jeg neste dag, vil du fortsette å toppe opp batteriet.

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladetidkalkulator (https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladetidkalkulator)

Stort sett bare begrenser det hvor ofte man vil bruke AC-lading når man er vekke fra egen lader. Jo raskere bilen klarer å lade på AC, dess billigere blir det, hos de aller fleste leverandører, siden de ofte tar betalt per tid du står i kombinasjon med per kWh du rekker å lade.

Det ser ut til å gå mot en (motvillig) endring til prising bare basert på kWh-prisen, fordi myndighetene må rasler med sablene og hinter om at dette kan bli lovpålagt.

Det andre er jo selvsagt hvor lenge man må stå før bilen er ladet "full" (alt etter satt ladegrense og batteristørrelse), eller om man ser det på en annen måte, hvor mye strøm man får på "byturen". Er jo alltids hyggelig om bilen rekker å toppe opp helt fullt innen du kommer tilbake til den.
Tittel: Sv: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: jkirkebosøndag 03. april 2022, klokken 17:23
Sitat fra: Grenadier på lørdag 02. april 2022, klokken 22:10
Har reservert Model Y, men BZ4X vokser litt på meg. Bare det å få mailer fra en kundekontakt hos forhandleren, og med et direkte Tlf nr, er jo en helt annen verden enn Tesla. Der tar ingen tlf når man ringer.. Så er jo Y vesentlig raskere, bedre rekkevidde, og overlegen app og bra teknologi med oppdateringer osv. Men Toyotaen er jo litt rimeligere (ca 50.000 ift mitt utstyrsvalg), virker som veldig bra AWD, og helt sikkert en veldig uproblematisk bil å eie. Dog tipper jeg at Y vil holde seg bedre i pris på sikt?

Hører gjerne synspunkter mellom de to bilene :-)

Jeg tror Toyotaen også kommer til å holde seg svært godt i pris. De skal jo lage så få av de at man omtrent må vinne i lotto for å få levert en innen en noenlunde fornuftig tidsramme. Kombinert med at mange liker Toyota og har ventet på elbil derfra tipper jeg bruktmarkedet blir ganske hett.
Tittel: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: turfsurfsøndag 03. april 2022, klokken 19:59
Sitat fra: daghoi på søndag 03. april 2022, klokken 14:02

De første versjonene av BZ4X kommer med 6,5 kWh (?)ombord lader. Hvilken grad er det en praktisk begrensing ?
Da lader man vel fullt på ca 10 timer. For de fleste er jo det greit. Innimellom har vi bruksmønster som hadde gjort det litt snaut. Typisk lande på hytta med nesten tomt batteri og dra videre etter 7 timer.  Men ikke akkurat krise.

Edit: kom foresten på at på hytta så er vi begrenset til 20A, men trefas. Må man ha 30A enfas for 6,5kW så er det jo litt krise. Vil si kun enfas støtte er ett større problem en effekten i seg selv.  Noen som vet?
Tittel: Sv: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: turfsurfsøndag 03. april 2022, klokken 20:04
Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. april 2022, klokken 17:23
Kombinert med at mange liker Toyota og har ventet på elbil derfra tipper jeg bruktmarkedet blir ganske hett.
Er nok mange i "Toyota menigheten"  som venter på elbil ja.
Tittel: Sv: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: Trond.msøndag 03. april 2022, klokken 22:19
Sitat fra: turfsurf på søndag 03. april 2022, klokken 19:59
kom foresten på at på hytta så er vi begrenset til 20A, men trefas. Må man ha 30A enfas for 6,5kW så er det jo litt krise. Vil si kun enfas støtte er ett større problem en effekten i seg selv.  Noen som vet?
Vet ikke, men du vil jo ikke få mer enn ca 4,5 kW med de fleste andre elbiler heller på 20A hvis du ikke har 400V. Og jeg ser jo ikke helt problemet. Hvis du reiser videre fra hytta etter bare 7 timer, så har du rikelig med strøm til å komme til en hurtiglader. Hvis det skjer et par ganger i året at du må ha 100 % etter 7 timer, så koster det noen hundrelapper i året. Kan umulig være en dealbreaker. Har aldri savnet å lade med mer enn 16A 1-fas på hytta.
Tittel: Sv: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: turfsurfmandag 04. april 2022, klokken 10:36
Sitat fra: Trond.m på søndag 03. april 2022, klokken 22:19
Sitat fra: turfsurf på søndag 03. april 2022, klokken 19:59
kom foresten på at på hytta så er vi begrenset til 20A, men trefas. Må man ha 30A enfas for 6,5kW så er det jo litt krise. Vil si kun enfas støtte er ett større problem en effekten i seg selv.  Noen som vet?
Vet ikke, men du vil jo ikke få mer enn ca 4,5 kW med de fleste andre elbiler heller på 20A hvis du ikke har 400V. Og jeg ser jo ikke helt problemet. Hvis du reiser videre fra hytta etter bare 7 timer, så har du rikelig med strøm til å komme til en hurtiglader. Hvis det skjer et par ganger i året at du må ha 100 % etter 7 timer, så koster det noen hundrelapper i året. Kan umulig være en dealbreaker. Har aldri savnet å lade med mer enn 16A 1-fas på hytta.
Dealbreaker er det åpenbart ikke. Vi har 400V trefas på hytta, men I-Pacen støttet bare 32A enfas, samtidig som at den har ganske stort batteri. I praksis betyr det å starte med halvfullt batteri, sammenlignet med fulladet batteri som vi får med god margin på Model 3. Poenget med det er jo å slippe hurtiglading neste dag, i stedet for å måtte hurtiglade.

Men som sagt, en egde case helt klart, selv om det er snakk om flere enn ett par ganger i året for vår del... Viktigere er lavt forbruk, som bidrar til å senke ladetiden også, uansett type lader.
Tittel: Sv: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: RJKmandag 04. april 2022, klokken 11:01
For de som vurderer en BZ4X, så ta en titt på kommentaren min i dette forumet:

https://elbilforum.no/index.php?topic=60185.new#new (https://elbilforum.no/index.php?topic=60185.new#new)

Kan være at man føler seg "avhengig" av "digital lånenøkkel", som muligens bare er på aller høyeste utstyrsnivå. Dette bør sjekkes opp med Toyotaforhandleren din. Og få gjerne svaret skriftlig.
Tittel: Sv: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: 2yodaonsdag 06. april 2022, klokken 08:42
Selv om jeg åpenbart er ganske glad i Toyota, har jeg siste året kjørt Tesla. Jeg har vært så fornøyd med Tesla-bilholdet, at det opplevdes som et stort steg å igjen skulle kjøpe Toyota. For meg stod egentlig valget mellom BZ4 og Y. X er en super bil, men oppleves for bred/stor når 80% av bilbruken er inn og ut av trange parkeringsplasser.

Det jeg vurderte var:
Tilhenger: Y = BZ4X (Jeg har ikke BE-sertifikat og kan dermed ikke trekke så mye mer enn 750kg på Y heller)

Bakkeklaring: BZ4x>Y (Året med modell 3 har jeg savnet god bakkeklaring, som muliggjør parkering langs vei når en skal bade/fiske/ gå på tur i området uten opparbeidet parkeringsplass).

Rekkevidde/ladehastighet: Y>BZ4X (Men BZ4X er nokså lik SR+ som jeg har idag, og jeg har aldri hatt rekkeviddeangst eller slitt med lang ladetid på langtur).

Service/oppfølging: Y=BZ4X (Jeg er strålende fornøyd med Tesla sin service, og har tidligere opplevd dårlig service hos Toyota. Hos Toyota får en derimot faste kontaktpunkt, og om det skulle bli en disputt opplever jeg at Toyota har et apparat for slike prosesser. Der er jeg ikke like trygg på Tesla, men det bygger mer på manglende egenopplevelser og mye "forumklaging")

Morro/Eierglede: Y>BZ4x (Tesla eierskapet har vært mer givende enn noen annen bil, med SW-oppdatering, stadig ny funksjonalitet lagt til, sprek, rikt underholdningstilbud fra skjerm mv. som vil bli savnet).

Forventet verditap: Y<BZ4X. Med Y er det vanskelig å vurdere om nybilprisene skal øke eller reduseres. Videre så har de allerede etablert en stor produksjon, og en kan forvente store leveranser i årene som kommer. For BZ4X er anslått produksjonsvolum for 2022 og 2023 nokså lavt, og en kan forvente en knapphet i markedet. I et 2-årsperpesktiv, forventer jeg derfor at Bz4x vil ha et lavere verditap enn Y neste 24 måneder, når en kjøper til introdusjonsprisen.

Basert på de vurderingene, vant den forhenværende fornuftige Toyota bilkjøperen over den nyfrelste Teslaeieren, og igjen falt altså valget på en Toyota...


Tittel: Sv: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 06. april 2022, klokken 09:27
Da jeg prøvekjørte en RAV4 for et par år siden så ble jeg overrasket over hvor stillegående og solid den virket (etter å ha prøvekjørt traktoren Skoda Superb 190hk diesel, som skuffet stort på det). Uansett:

Jeg tror Model Y og Toyotaen er veldig forskjellige.

Fordel Model Y (etter hva jeg tror etter å ha eid en, men kun lest om bz4x):
- stor bagasjeromsplass i bagasjerom, under gulvplater, og under panser
- stor baksete-og fremsete-plass - vet ikke hvordan Toyotaen er, men Model Y er det største jeg har prøvd
- kan dele baksetet i 3 deler (Toyotaen har 60/40 og ikke skiluke)
- høy hengervekt (1600kg)
- fremdeles et gigantisk ladenettverk, selv om andre biler sakte får lov å bruke enkelte ladestasjoner fra Tesla.

Fordel Bz4X
- Sannsynligvis bedre støtdempere for de som kjører mye fartshumper/telehiv-veier. Model Y er dårlig på dette.
- Har sannsynligvis ikke glasstak som knuser av takbøyler (mitt er sprukket, og er i en "dytte-rundt-i-systemet"-hos Tesla, hvor de sier at saken er sendt rundt, men det ikke dekkes av garanti - ser i USA at det koster ca 1800 dollar å fikse for de mange som har fått det ødelagt)
- du kan få batterigaranti på 10 år / 1 million km hvis du velger å bruke Toyota til å ta service. Dette vil bidra til å holde bruktbilprisen høy og verditapet lavt / tryggheten høy. Tesla har variert veldig på kjemien i batteriene, og noen ganger mer uheldig enn andre ganger. Toyota pleier å gjennomteste nye løsninger utrolig nøye, så er ganske trygg på batteriene uansett.
- Toyotaen er vel ganske mye billigere. Har ikke sjekket utstyrslisten på Toyotaen, men Teslaen har veldig mye inkludert (som varme i 5 seter osv) så det kan veie opp.
- Toyota har et bedre service-nivå. Ble virkelig skuffet nylig med det sprukne takvinduet. Fikk bare beskjed om at det ikke var dekket av garantien, og at jeg måtte hente bilen. Ikke tilbud om å fikse den, eller pris eller noe...bare "kom og hent. Ikke garanti"....say whaaat.....

Kanskje saker som er uavgjort:
Begge bilene viser seg å være veldig energieffektive. Forbruket er veldig imponerende lavt.

Dersom Model Y'en min kom til skade å dette utenfor kaien i natt, og jeg måtte kjøpe ny bil, så ville jeg absolutt prøvd flere alternativer, og Toyotaen ville absolutt vært en av dem. Da tenker jeg testturer på minst 10 mil på veier en planlegger å kjøre (f.eks. til hytta).
Tittel: Sv: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: hELgenenonsdag 06. april 2022, klokken 09:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 06. april 2022, klokken 09:27
Da jeg prøvekjørte en RAV4 for et par år siden så ble jeg overrasket over hvor stillegående og solid den virket (etter å ha prøvekjørt traktoren Skoda Superb 190hk diesel, som skuffet stort på det). Uansett:


RAV4 - stille? Nå aner jeg ikke hvordan Skoda Superb høres ut - men har prøvekjørt en RAV4 hybrid for en tid tilbake - og den var så visst ikke stille - mye ekkel hardplast var det også. Mulig godt skrudd sammen - alle sier jo at Toyota er driftsikkert - og det er sikkert rett - men eneste stille "Toyota" jeg har sittet i så langt er Lexus om en ser bort fra "bråkemotoren" som en ofte finner i denne type biler. Nå slipper jo elbilen dette problemet med motor som skriker etter luft..men jeg tviler på at bz4X er noe luksusbalje mhp. lyddemping sett opp mot andre elbiler..tipper den er på linje. Ellers er både X - og ikke minst Y - faktisk dårlig på støydemping....så om det er best i klassen på enkelte områder - så er de ikke best i klassen på dette området - så her tror jeg faktisk Toyota er bedre.
Tittel: Sv: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 06. april 2022, klokken 12:10
Sitat fra: hELgenen på onsdag 06. april 2022, klokken 09:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 06. april 2022, klokken 09:27
Da jeg prøvekjørte en RAV4 for et par år siden så ble jeg overrasket over hvor stillegående og solid den virket (etter å ha prøvekjørt traktoren Skoda Superb 190hk diesel, som skuffet stort på det). Uansett:


RAV4 - stille? Nå aner jeg ikke hvordan Skoda Superb høres ut - men har prøvekjørt en RAV4 hybrid for en tid tilbake - og den var så visst ikke stille - mye ekkel hardplast var det også. Mulig godt skrudd sammen - alle sier jo at Toyota er driftsikkert - og det er sikkert rett - men eneste stille "Toyota" jeg har sittet i så langt er Lexus om en ser bort fra "bråkemotoren" som en ofte finner i denne type biler. Nå slipper jo elbilen dette problemet med motor som skriker etter luft..men jeg tviler på at bz4X er noe luksusbalje mhp. lyddemping sett opp mot andre elbiler..tipper den er på linje. Ellers er både X - og ikke minst Y - faktisk dårlig på støydemping....så om det er best i klassen på enkelte områder - så er de ikke best i klassen på dette området - så her tror jeg faktisk Toyota er bedre.

Jeg har ikke prøvd Lexus, så kan ikke sammenligne ut fra det.
Jeg la merke til hvordan RAV4-en smootha bortover veien, uten vibrasjoner, og ga et utrolig solid inntrykk. I tillegg var drivlinjen til RAV4-en en treenighet av batteri-bensinmotor-elmotor, som gjorde at motoren i stor grad jobbet på ideellt turtall for å mate batteriet med strøm, mens strømmen hjalp elmotoren med fremdrift.

Superben med 190hk diesel sto til sammenligning og ristet da jeg startet den. Jeg kjente faktisk vibrasjonen fra motoren ned i pedalene, og det ble ikke veldig bra da bilen var varm heller.

Det kan være at jeg var farget av å synes at diesel-lyd er støy, mens 2,5 liters bensinmotor er musikk. Men jeg husker jeg la merke til at støy fra utsiden var veldig godt isolert vekk, og vibrasjoner var ikke tilstede.

Men kommer selvfølgelig an hva en sammenligner med. Jeg synes den var stillegående.
Tittel: Sv: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: daktaritirsdag 12. april 2022, klokken 21:53
Ingen sammenligning forøvrig men Toyota Prius+ taxier som jeg har sittet mye i har ikke vært noen høydare hverken fjæringskomfort, setekomfort eller støy.  2021 Model 3 har en annen type støy og en annen karakter stivere fjæring, men kanskje ikke mer ukomfortabel. Så for meg er det ikke sikkert at bz4 blir bedre på dette enn Tesla.
Tittel: Sv: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: hELgenentirsdag 12. april 2022, klokken 22:03
https://youtu.be/ueJZPRWMCkY

På meg virker komforten bedre enn på TM3
Tittel: Sv: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: filtvetmandag 02. mai 2022, klokken 07:47
Sitat fra: daktari på tirsdag 12. april 2022, klokken 21:53
Ingen sammenligning forøvrig men Toyota Prius+ taxier som jeg har sittet mye i har ikke vært noen høydare hverken fjæringskomfort, setekomfort eller støy.  2021 Model 3 har en annen type støy og en annen karakter stivere fjæring, men kanskje ikke mer ukomfortabel. Så for meg er det ikke sikkert at bz4 blir bedre på dette enn Tesla.

Vi har både prius og tesla 3. Synes jeg ikke merker stor forskjell i komfort eller støy. De er ganske like. Prius har bedre TACC.
Tittel: Sv: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 02. mai 2022, klokken 12:00
Sitat fra: filtvet på mandag 02. mai 2022, klokken 07:47
Sitat fra: daktari på tirsdag 12. april 2022, klokken 21:53
Ingen sammenligning forøvrig men Toyota Prius+ taxier som jeg har sittet mye i har ikke vært noen høydare hverken fjæringskomfort, setekomfort eller støy.  2021 Model 3 har en annen type støy og en annen karakter stivere fjæring, men kanskje ikke mer ukomfortabel. Så for meg er det ikke sikkert at bz4 blir bedre på dette enn Tesla.

Vi har både prius og tesla 3. Synes jeg ikke merker stor forskjell i komfort eller støy. De er ganske like. Prius har bedre TACC.

Jeg satt i en taxi-kjørt Prius for noen år siden, og den var ganske forferdelig støy og skranglemessig, men mistenker at den var mishandlet og kjørt veldig langt over dårlige bergenske veier. RAV4'en jeg prøvde for et par år siden var noe helt annet (MYE bedre).
Tittel: Sv: bZ4 vs Tesla X eller Y
Skrevet av: filtvetmandag 02. mai 2022, klokken 21:00
Har også sittet i en tesla x taxi.

Stiv som bare det på oslo-veier. Synes oftest veien har mest å si, ikke den enkelte bilen.

2 biler som er myke å kjøre, gamle padda - citroen og russiske volga. Veldig behagelige på humpete veier.