Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ja, det har visst lagt til en ny båt med Tesla Model 3 i natt i Oslo, og Tesla er DESPERATE etter å levere dem ut i 2020. Hører de tvinger folk fra Trondheim til å komme til Lillestrøm å hente. Hvis ikke må de vente til mars....med mindre det er fake profiler...men tviler på det. Kan fort bli veldig mange biler der.

Er forresten mest overrasket over hvor mange ID3-er som ruller ut på veiene, særlig med tanke på at det om få måneder kommer ID4 og Skoda Enyaq på veiene, som sikkert ikke selger færre.

Tipper rekorden fra mars ryker med god margin.
Tesla Model Y                         2021-

Motorwatt

SitatHadde ikke troen på at TM3 skulle gå forbi ID.3, men de leverer så mange om dagen at selv godt salg på den, antageligvis ikke holder til å hindre Teslaen andreplassen.

Igjen: Husk på at ID.3 bare har vært levert i 3 måneder i 2020. I snitt har de levert ca. 2300 biler pr. mnd., mens TM3 har levert ca. 508.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Forhåndsbestilling av ID3 åpnet for over halvannet år siden, så den vil nok fortsette å flomme inn i store volum.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Daniel_0007

Lurer fælt på hvorfor så mange kjøper leaf, er vel pga heftige kampanjer, ser bnh gir 0,9 rente pluss gavekort på 10 000 hos dem ved kjøp av leaf  ;D
Model 3 2019 LR Rwd

Stikkkontakt

Registreringstakten på de to "3-erene" er helt hinsides. 171-140 til VW pr nå idag.

eisa01

Ligger vel an å bli en all-time-high måned og slå mars 2019.

Neste år bør man klare å få over 100k registreringer, og 70% markedsandel? Ihvertfall om Model Y leveres i volum

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 23. desember 2020, klokken 11:37
Registreringstakten på de to "3-erene" er helt hinsides. 171-140 til VW pr nå idag.

Tesla Model 3 fortsetter litt lenger ut mot kvelden, siden de tømmer båten i Lillestrøm....på en måte....og der står det nå, på lille julaften, hundre i kø, for at Elon skal gjøre investorene glade.... ikke god stemning på Model 3-tråden.....tror ikke Elon Musk skal arrangere ishockeykamp med nye kunder og ham selv i kveld. Kunne blitt stygt. Ser det er noen som skulle hente rundt 16:00 og har en 8 timers kjøretur foran seg....og fikk forsinkelse....
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 23. desember 2020, klokken 10:20
Lurer fælt på hvorfor så mange kjøper leaf, er vel pga heftige kampanjer, ser bnh gir 0,9 rente pluss gavekort på 10 000 hos dem ved kjøp av leaf  ;D

Prisen er jo god da, 250k for ny Leaf med 40kWh batteri. Ikke mange ikke-kinesiske biler som kommer i nærheten av det (MX-30 har vel en del mindre batteri). Så jeg skjønner godt at mange lar seg friste.

Jeg har selv anbefalt folk som så seg etter brukt elbil til omkring 200k å heller satse på en ny 40kWh Leaf til 250k + vinterdekk.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RJK

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 23. desember 2020, klokken 09:44
SitatHadde ikke troen på at TM3 skulle gå forbi ID.3, men de leverer så mange om dagen at selv godt salg på den, antageligvis ikke holder til å hindre Teslaen andreplassen.

Igjen: Husk på at ID.3 bare har vært levert i 3 måneder i 2020. I snitt har de levert ca. 2300 biler pr. mnd., mens TM3 har levert ca. 508.

Snittet for året eller snittet for de siste månedene er ikke relevant, når Tesla nå leverer veldig mye mere enn de har gjort ellers i år, selv i månedene for kvartalsslutt.

Om du ser på månedssalget hittil i desember, og totalt for 2020, og så tar hensyn til økningen, så kan man antyde noe om hvem som "vinner" 2020-salgets 2. plass.

ID.3 leder 2020 etter E-Tron, og det kan godt hende de ligger der når 2020 ebber ut. Men de får ihvertfall beinhard konkurranse fra TM3, som tydeligvis ikke var over toppen enda, likevel. Og det til tross for at mange venter på TMY.

2021 kommer til å bli et rotterace mellom TMY, ID.3, ID.4, Enyaq og resten av gjenget av modeller som kommer nå. Med XC-40, Polestar 2 og Mach-E som potensielle storselgere i 2021.

Så om 2020 nå e spennende med tanke på salget, så blir 2021 enda mere spennende, tror jeg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Re-leaf

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 23. desember 2020, klokken 10:20

Kjøpte selv en 62kWh Tekna i oktober. Årsak? Tilbud og at de kunne levere bilen umiddelbart. Det er også slik at alle kjenner til de lunefulle sidene ved en Leaf. Samtidig kan jeg ikke huske sist jeg kjørte så langt at rapidgate blir et problem. Skulle jeg ha behov for å kjøre flere dager i ett så får jeg heller leie meg en bil til det. Kjempefornøyd med Leafen jeg. Mens CCS biler må vente i kø for hverandre kan jeg rolig bevege meg over til en ledig chademo.

automat

Sitat fra: Re-leaf på torsdag 24. desember 2020, klokken 07:27
Kjempefornøyd med Leafen jeg. Mens CCS biler må vente i kø for hverandre kan jeg rolig bevege meg over til en ledig chademo.

Finner du chademo-ladere som ikke er kombinert med ccs noe sted lengre?  At noen heller vil vente på lynlader i stedet for å lade på treg 50kW gir ikke chademobiler noen fordel. CCS-biler kan velge, det kan i mange tilfeller ikke du.

Jeg har både chademo- og ccs-adapter tll Teslaen. Chademo gir absolutt null fordel fremfor ccs. Og chademoadapteret har blitt en hyllevarmer i boden etter ccs-oppgraderingen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Sitat fra: RJK på torsdag 24. desember 2020, klokken 07:09
.....de får ihvertfall beinhard konkurranse fra TM3, som tydeligvis ikke var over toppen enda, likevel. Og det til tross for at mange venter på TMY.
Dette er nok litt tungt å innse for de som mener at Model 3 er en flopp

Blir interessant å se hva Tesla gjør med priser i 2021. Dollar faller stadig mot kroner og de har muligheten til å gjøre Model Y til en veldig god pakke.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 24. desember 2020, klokken 11:40
Sitat fra: RJK på torsdag 24. desember 2020, klokken 07:09
.....de får ihvertfall beinhard konkurranse fra TM3, som tydeligvis ikke var over toppen enda, likevel. Og det til tross for at mange venter på TMY.
Dette er nok litt tungt å innse for de som mener at Model 3 er en flopp

Ja de som trodde det tok feil :+1: men men det er ikke lett å spå om fremtiden heller..... det minner meg på at jeg må huske å levere lottokupongen i dag >:( ;D :( 8) ::) :-[ :+1: :+1:

pst

# ECIN ;
kommer du til åpne opp Ionity-avstemningstråden igjen nå som prisen ( i hvert fall for Porsche kunder, og sikkert for alle andre med avtale.. ) er satt ned til 1,85 pr kWh. ;)
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Electric cars in Norway

Sitat fra: pst på lørdag 26. desember 2020, klokken 23:30
# ECIN ;
kommer du til åpne opp Ionity-avstemningstråden igjen nå som prisen ( i hvert fall for Porsche kunder, og sikkert for alle andre med avtale.. ) er satt ned til 1,85 pr kWh. ;)

He he :D herlig  :+1: :+1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA