Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 10. desember 2020, klokken 10:54
Helt enig i at VAG gjør det veldig bra på salg!

Og med Enyaq og ikke minst ID4 i løypa er det gode utsikter for 2021

Ser og at VAG-eide Bentley og skal over på elektrisk...men ser ut til at det drøyer til 2025...men fra 2026 blir det kun hybrid og elbil...
https://bil24.no/bentley-sjokk-skal-bli-et-elbil-merke/
Tesla Model Y                         2021-

Apache

Noen som vet hvor mye VAG klarer å produsere i året vedrørende elbiler?
Tesla klarer nå 500k. Er de i nærheten?

Motorwatt

Mere days before the premiere of its first production SUV running on pure electric power, Volkswagen has disclosed the planned production numbers. Apparently, the company will be aiming to make 500,000 ID.4 units per year.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

pekle

Zwickau (Id3) skal vel ha kapasitet på 330 ved full produksjon, vet ikke hvor langt unna de er nå. Så har VW nylig sagt at de skal ha kapasitet på 1,5 Mill totalt i 2023, så det er vel naturlig å tenke seg at de i 2021 kommer til å ha noe i samme størrelsesorden som Tesla har nå. Men bare synsing fra min side.

Motorwatt

Mener å ha hørt at 18 (nye og gamle) fabrikker er planlagt for elbil-produksjon.

The ID.4 – which will be debuting next Wednesday, September 23 – is the first international VW model based on the MEB platform. VW Group plans to have produced 20 million cars on this platform by 2029, starting with such models as the Volkswagen ID.3 and ID.4, Audi Q4 e-tron, Cupra el-Born, and Skoda Enyaq iV.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Utfordringen til de som skal produsere store antall elbiler er tilgang på batterier og underliggende dette råmineraler.

For VW sin del virker jo programvare å også være en flaskehals.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 12. desember 2020, klokken 23:37
Utfordringen til de som skal produsere store antall elbiler er tilgang på batterier og underliggende dette råmineraler.

For VW sin del virker jo programvare å også være en flaskehals.

Ja, VW skulle visst kjøre på med flere milliarder på å ta igjen Tesla på software de neste årene....bør jo ikke være så vrient...blir jo spennende hvordan det blir med batterier...om de klarer å lage på mindre sjeldne stoffer...

Ser forøvrig at elbilsalget i Norge slår alle rekorder. Gikk forbi forrige års-rekord i november, og har nå over 76.000 solgte i 2020 så langt, og over 350.000 totalt med elbiler i Norge.
Ser jo ut som 2021 kommer til å bli enda bedre, når mange familiefrakterne kommer i el-versjon, i tillegg til at omtrent alle bilfabrikanter har elektriske alternativer.
Er veldig mange som har bestilt og mottar i 2021:
Tesla Model Y
Ford Mustang Mach-E
Skoda Enyaq
Volkswagen ID4
Nissan Ariya
Byd Tang
....og gjerne...
Hiace-aktig trilling Citroen Spacetourer / Opel Zafira e-Life / Peugeot
Mercedes eVito Tourer
Tesla Model S og X - refresh (litt ny versjon fra mars)
Opel Mokka E
BMW IX
BMW i4?
Cupra (Seat) el-Born (ID3-"bror")
XPeng G3 / P7?
Toyota SUV - skal lanseres og selges i løpet av 2021, såvidt jeg forsto
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Veldig bra at utvalget øker. Bidrar selvfølgelig til bedre salg.

Neste år blir spennende med både modellutvalg og hvordan elbilpolitikken blir videreført 🥸

emurof

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 10. desember 2020, klokken 09:04Hehe. Det er vel solgt over dobbelt så mange e-tron i 2020.

Når den vel kun selges i Europa og de har fabrikk i Europa så er jo ikke det så rart. Tesla hadde jo bare en fabrikk for hele verden med unntak av Kina, og da kom de "dobbelt" på etterskudd fordi de i motsetning til f.eks. Audi ikke kunne sette i gang leveringer med en gang produksjonen var i gang igjen.

Jeg tenker også at mange ihuga VW/Audi-fans velger nettopp disse bilene i elektrisk form i stedet for fossilvarianten. Tross alle problemene er det tydeligvis mange som sverger til VW. Jeg har blant annet en onkel som nekter å kjøre noe annet.

Rollep

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 10. desember 2020, klokken 09:51
Imponerende av VAG-gruppen. Hittil i 2020 har de levert 24.330 rene elbiler i Norge, hvilket tilsvarer omtrent 1/3 av totalmarkedet på elektriske biler.
Ja det er imponerende :+1:

Lurer litt på hvor det ble av med folka her inne som vrøvlet om at dette bilkonsernet ville gå samme vei som Kodak ;D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rollep på torsdag 17. desember 2020, klokken 11:49
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 10. desember 2020, klokken 09:51
Imponerende av VAG-gruppen. Hittil i 2020 har de levert 24.330 rene elbiler i Norge, hvilket tilsvarer omtrent 1/3 av totalmarkedet på elektriske biler.
Ja det er imponerende :+1:

Lurer litt på hvor det ble av med folka her inne som vrøvlet om at dette bilkonsernet ville gå samme vei som Kodak ;D

Det er vel og litt sånn at en del konserner har hevet seg rundt ganske kraftig den siste tiden, og mangedoblet elbilbudsjetter. En skal ikke mer enn to år tilbake før BMW's forsknings- og utviklingssjef sa at diesel er en knakende god idè, og at 85% av alt bilsalg i 2030 kommer til å være forbrenningsmotor.
"Han synes ikke bare elbildebatten er unyansert, men rett og slett irrasjonell. Han mener det er svært optimistisk å tro at alle bilmarkedene raskt kommer til å omstille seg til strøm. Og trekker særlig fram at dieselmotorer får ufortjent mye kritikk."

Litt usikker på om han har skiftet mening om det i dag.
https://www.tv2.no/broom/10152317/
Tesla Model Y                         2021-

Motorwatt

Min teori: Hvis man ser nærmere på tallene, så er nok forbrenningsmotorer fremdeles ledende om 8 år. VAG produserer 10 mill. biler i år (Toyota omtrent det samme). Uten noen økning, blir tallene i 2029 at VAG har produsert 80 mill. biler hvorav 20 mill er elbiler. Tipper at den første av de store slutter med IC-biler en gang mellom 2035-2040. Infrastrukturen kommer nemlig ikke på plass i  store markeder som Afrika, Asia og deler av Russland. Forventet produksjon av elbiler i 2021 er ca. 4-5 millioner av en total på ca. 100 mill. produserte biler.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Marzo

Sitat fra: emurof på onsdag 16. desember 2020, klokken 17:36
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 10. desember 2020, klokken 09:04Hehe. Det er vel solgt over dobbelt så mange e-tron i 2020.

Når den vel kun selges i Europa og de har fabrikk i Europa så er jo ikke det så rart. Tesla hadde jo bare en fabrikk for hele verden med unntak av Kina, og da kom de "dobbelt" på etterskudd fordi de i motsetning til f.eks. Audi ikke kunne sette i gang leveringer med en gang produksjonen var i gang igjen.

Audi e-Tron bygges også bare ved en fabrikk og leveres utenfor Europa, så her roter du litt.  https://www.audiusa.com/us/web/en/models/e-tron/e-tron/2021/overview.html

Men Norge er absolutt favoritten når det gjelder salgstall for e-tron.

ToWalkOrDrive

#2473
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 17. desember 2020, klokken 13:24
Min teori: Hvis man ser nærmere på tallene, så er nok forbrenningsmotorer fremdeles ledende om 8 år. VAG produserer 10 mill. biler i år (Toyota omtrent det samme). Uten noen økning, blir tallene i 2029 at VAG har produsert 80 mill. biler hvorav 20 mill er elbiler. Tipper at den første av de store slutter med IC-biler en gang mellom 2035-2040. Infrastrukturen kommer nemlig ikke på plass i  store markeder som Afrika, Asia og deler av Russland. Forventet produksjon av elbiler i 2021 er ca. 4-5 millioner av en total på ca. 100 mill. produserte biler.

Han i BMW sa at i 2030 vil salget det året være 85% forbrenningsmotorer....og jeg tror ikke BMW selger så mange BMW'er i Afrika og Russland at det skal ha så mye å si på det totale salget. I Kina er de i ferd med å få skikkelig gang på elbuss-og elbil. Det er forventet at det koster like mye å lage en elbil som en brenselsbil innen 4 år...og når det så blir billigere å bruke elbiler, og bensin/diesel-biler blir mer og mer forbudt/skattlagt rundt forbi så vil nok flere og flere velge elbil. Når elbilene når 100 mils rekkevidde så vil nok ikke så mange tenke så mye på hurtigladere...da er det destinasjonsladere som gjelder, og hvert hus vil nok ha en fin 32-amper som vil lade passe kjapt.

Selv før Biden ble valgt som president i USA hadde byrået McKinsey mer optimistiske elbil-tall for USA enn BMW i 2030...men er jo klart at BMW er jo for de rikere, så kan jo være de blir annerledes, men når de nå kommer med iX osv så vil de nok selge bra de og... Jeg har i hvert fall tro på at infrastruktur vil komme på plass kjapt, batteriteknologien ville forbedres eksponensielt nå som de store satser stor penger på utvikling, og EU vil innføre strengere og strengere regler (allerede nå har de veldig strenge regler for de neste årene med tanke på utslipp). Men kan jo være det blir en del plug-in hybrid i USA osv, med el-rekkevidde på 15-20 mil om en del år...sånn at de likevel kjører 95% på strøm...men kan krysse USA når de føler for det. Føler i hvert fall at signalene fra VW er at elektrisk er fremtiden, og fremtiden har begynt.

https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/electric-mobility-after-the-crisis-why-an-auto-slowdown-wont-hurt-ev-demand#
Tesla Model Y                         2021-

emurof

Sitat fra: Rollep på torsdag 17. desember 2020, klokken 11:49
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 10. desember 2020, klokken 09:51
Imponerende av VAG-gruppen. Hittil i 2020 har de levert 24.330 rene elbiler i Norge, hvilket tilsvarer omtrent 1/3 av totalmarkedet på elektriske biler.
Ja det er imponerende :+1:

Lurer litt på hvor det ble av med folka her inne som vrøvlet om at dette bilkonsernet ville gå samme vei som Kodak ;D

Det kan fortsatt godt være de gjør det. Husk at de har mye gammelt skrap å drasse på. De kan ikke selge elbiler med tap til evig tid.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA