Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Polestar på torsdag 01. oktober 2020, klokken 08:31
Interessant å se hvordan salget av TM3 har kollapset.

TM3:
2.341 i september 2019.
1.116 i september 2020.

I Norge er TM3 en salgsflopp både ut fra andelen av totalmarkedet for elbiler og relativt sett sammenliknet med totalsalget av Model S og Model X. For så vidt som forventet for en sedan.

Du sammenligner fortsatt en av månedene etter at Model 3 var nylansert med en av månedene under en global pandemi og katastrofe. Det er ingen kollaps der i det hele tatt, men tvert imot mangel på biler. Tesla i Norge får ikke tildelt nok biler for å kunne levere ut til alle som ønsker seg en.

emurof

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 01. oktober 2020, klokken 10:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 01. oktober 2020, klokken 08:59
Sitat fra: Polestar på torsdag 01. oktober 2020, klokken 08:31Interessant å se hvordan salget av TM3 har kollapset.

TM3:
2.341 i september 2019.
1.116 i september 2020.

I Norge er TM3 en salgsflopp både ut fra andelen av totalmarkedet for elbiler og relativt sett sammenliknet med totalsalget av Model S og Model X. For så vidt som forventet for en sedan.

Hovedgrunnen til nedgangen på TM3 er nok at TMY nå er kommet i salg, men som blir utlevert i 2021..

Hovedgrunnen er at det idag finnes alternativer med lang nok rekkevidde og lav nok pris for den vanlige mann.
Da TM3  kom var den alene. Kona og e-Niro var i salg, men de var ikke tilgjengelig. Om løpet av året kan du få en stor og praktisk godt utstyrt VW SUV med lang rekkevidde til 430.000. Det er en type bil som selger pga fasong/biltype. Model3 solgte enormt på tross av at den er en sedan. De aller fleste merker i forbrukersegmentet har tatt bort sedan fra prislistene i Norge fordi det ikke selger. TM3 fikk markedet for seg selv. Om det var Y som kom på markedet i stedet for 3 ville den garantert ha solgt MYE bedre.

Ingen her har visst fått med seg at Tesla Norge har sagt at de ikke får nok Model 3 tildelt til å kunne dekke etterspørselen. Da blir det litt merkelig å begynne å spekulere i hvorfor leveringstallene er som de er.

Counterpointer

Festlig at en bil som er solgt i 15 tusen + eksemplarer er en flopp

Daniel_0007

Sitat fra: turfsurf på onsdag 25. november 2020, klokken 06:27
Sitat fra: elektro på tirsdag 24. november 2020, klokken 22:58
Hvem vil tippe topp 5 neste år?
Id.4
Id.3
Enyaq
Arya
TMY

Kjenner jeg nissan rett så blir nok arya overpriset, ĺegg til og at den ikke kommer før slutten av året så blir nok ikke på topp ĺisten, tipper og etron kommer til å fortsatt selge bra neste år, har ikke helt troa på id3 med mindre de kutter prisen spørs og når den med minste batteri kommer.

Vil tippe slik

id4
Model Y
Enyaq
E-tron
Id3
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: emurof på onsdag 25. november 2020, klokken 17:30
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 01. oktober 2020, klokken 10:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 01. oktober 2020, klokken 08:59
Sitat fra: Polestar på torsdag 01. oktober 2020, klokken 08:31Interessant å se hvordan salget av TM3 har kollapset.

TM3:
2.341 i september 2019.
1.116 i september 2020.

I Norge er TM3 en salgsflopp både ut fra andelen av totalmarkedet for elbiler og relativt sett sammenliknet med totalsalget av Model S og Model X. For så vidt som forventet for en sedan.

Hovedgrunnen til nedgangen på TM3 er nok at TMY nå er kommet i salg, men som blir utlevert i 2021..

Hovedgrunnen er at det idag finnes alternativer med lang nok rekkevidde og lav nok pris for den vanlige mann.
Da TM3  kom var den alene. Kona og e-Niro var i salg, men de var ikke tilgjengelig. Om løpet av året kan du få en stor og praktisk godt utstyrt VW SUV med lang rekkevidde til 430.000. Det er en type bil som selger pga fasong/biltype. Model3 solgte enormt på tross av at den er en sedan. De aller fleste merker i forbrukersegmentet har tatt bort sedan fra prislistene i Norge fordi det ikke selger. TM3 fikk markedet for seg selv. Om det var Y som kom på markedet i stedet for 3 ville den garantert ha solgt MYE bedre.

Ingen her har visst fått med seg at Tesla Norge har sagt at de ikke får nok Model 3 tildelt til å kunne dekke etterspørselen. Da blir det litt merkelig å begynne å spekulere i hvorfor leveringstallene er som de er.
Ja, den tiden er i hvert fall forbi nå, om en skal tolke bestillingssidene til Tesla. Bestilte du Model 3 forrige måned så sto det levering i desember. Så de hadde tydeligvis mange usolgte biler på vei over fjorden. Er klart at desember kommer til å bli en stor utleveringsmåned for TM3 særlig pga at de kuttet prisene, selv om en del blir skjøvet ut i januar. TM3 er forøvrig ikke helt sedan. Tar du vekk gulvplatene i bagasjerommet så får du veldig stor lastehøyde, og overraskende stor bagasjeplass.
Tesla Model Y                         2021-

Motorwatt

SitatBestilte du Model 3 forrige måned så sto det levering i desember.

Det står det hvis man bestiller i dag også. Altså levering i desember.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Det er stadig noen i denne tråden som mener at salget av Modell 3 har kollapset.
Tja - ser man på Norge kan man tro det, men TM3 selges ikke bare i Norge.
Ta en titt på salgsstatistikk globalt, så ser man dominansen til Tesla. Ingen kollaps å se. Tesla selger alt de klarer å produsere.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Ebilstatistikken omhandler norske biler. Nå tror jeg det blir en fin oppgang av salget på TM3 i desember, og da primært på grunn av nyheter på 2021-modell, nedgang i pris, og rentekampanje. Slike elementer vil alltid resultere i økt salg. Norge var vel et av de første landene utenom USA/Kanada som fikk TM3, og store markeder som Tyskland og UK kom senere. Tar lenger tid å mette disse enn lille Norge som tydelig viser en (betydelig?) nedgang. 
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Magnus Hansen

Salget av elbiler har stadig vist seg å være sterkt avhengig av offentlige insentiver. Og flere europeiske land har nylig innført kraftige støtteordninger for elbilkjøp. Det er nok den viktigste forklaringen på den dels sterke oppgangen i europeisk salg av Model 3

Motorwatt

#2439
Her er det europeiske salget av elbiler i oktober:

Kilde: https://insideevs.com/news/456798/europe-volkswagen-id3-sales-october-2020/

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Daniel_0007

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 26. november 2020, klokken 17:07
Her er det europeiske salget av elbiler i oktober:

Kilde: https://insideevs.com/news/456798/europe-volkswagen-id3-sales-october-2020/

Oktober ja, tesla leverer minimalt med biler utenom siste måned av hvert kvartal, tipper desember blir mye bedre.
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 26. november 2020, klokken 18:42
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 26. november 2020, klokken 17:07
Her er det europeiske salget av elbiler i oktober:

Kilde: https://insideevs.com/news/456798/europe-volkswagen-id3-sales-october-2020/

Oktober ja, tesla leverer minimalt med biler utenom siste måned av hvert kvartal, tipper desember blir mye bedre.

Elbiler har så vidt startet i Europa. For Tesla bør en ta med hele kvartalet, ja. Her er september.
Tesla Model Y                         2021-

02jan

Tipper det blir noe omrokkering på lista neste år :
1.Id.4
2.Id.3
3 Mokka E
4. Mustang Mach E
5.Xc40 rechrge pure elecric
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

JorgenM

ID.3 på topp i Europa er som forventet, men selv den mestselgende elbilen er altså uttafor overall topp 10. Skjerpings Europa  :police:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA