Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Marzo

Sitat fra: DagfinnN på søndag 02. august 2020, klokken 22:30
Bra at e-tron selger bra i Norge. Men i verden er det ett merke som ruler. Se bilde....

Har de sluttet å lage Model S?

DagfinnN

Sitat fra: pst på søndag 02. august 2020, klokken 23:18
Sitat fra: DagfinnN på søndag 02. august 2020, klokken 22:30
Bra at e-tron selger bra i Norge. Men i verden er det ett merke som ruler. Se bilde....
Nå deler vel ikke den mestselgende elbilen i tabellen din noen kvaliteter med e-tron   ;)
Som f.eks. stabilitet i app?
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

DagfinnN

#2312
Sitat fra: Marzo på mandag 03. august 2020, klokken 10:15
Sitat fra: DagfinnN på søndag 02. august 2020, klokken 22:30
Bra at e-tron selger bra i Norge. Men i verden er det ett merke som ruler. Se bilde....
Har de sluttet å lage Model S?
Tabellen er sortert synkende på antall solgte totalt i år. Nederste tall er ca 8 k biler. Altså har S et salg hittil i år som er lavere.

Mer info på denne linken - noe krever abb.
https://www.statista.com/statistics/270603/worldwide-number-of-hybrid-and-electric-vehicles-since-2009/
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Elmo

#2313
Sitat fra: DagfinnN på mandag 03. august 2020, klokken 10:22
Sitat fra: Marzo på mandag 03. august 2020, klokken 10:15
Har de sluttet å lage Model S?

Tabellen er sortert synkende på antall solgte totalt i år. Nederste tall er ca 8 k biler. Altså har S et salg hittil i år som er lavere.

Hmm, jeg la i farten ikke merke til at TMS manglet i oversikten  :-[
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.4
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

ToWalkOrDrive

#2314
Sitat fra: Marzo på mandag 03. august 2020, klokken 10:15
Sitat fra: DagfinnN på søndag 02. august 2020, klokken 22:30
Bra at e-tron selger bra i Norge. Men i verden er det ett merke som ruler. Se bilde....

Har de sluttet å lage Model S?

De har vel egentlig priset seg ut i de fleste markeder ved å kun ha 100kWh-batteri som det minste (i tillegg til at en del venter på den nye Model S-versjonen), samtidig som at dette er et bevis på at en trenger bilavgiftsforskjellene som de er i dag for at folk skal kjøpe så dyre elbiler. At så stor andel av verdens e-tron-salg går til Norge gjør at en ser at elbilfordelene virker, og at Norge dermed er i førersetet på å støtte utvikling av batteri og elbil for familiebiler. Blir nesten stolt og rørt  :D Hvis Norge innførte 25% moms på elbiler over 400.000 i morgen så ville sikkert 70% av salget forsvunnet over natten.

At en i Sverige må betale så lite for en god dieselbil, og mye mindre enn i Norge gjør det mye mer attraktivt til å velge el i Norge enn Sverige f.eks.:

Volvo V60 D4 AWD Momentum (i 2019):
Sverige Pris (SEK): 373.900
Norge Pris   (SEK):  597.196
Forskjell:      223.296 (60% mer i Norge enn i Sverige)
(da blir det jo litt ille å betale SEK 885.000 for en 55 e-tron i Sverige).

samtidig som elbiler i Norge er billigere enn i Sverige

Samtidig viser nok og tabellen at veldig mange går og venter på den perfekte elbil, som skal komme i 2021-2023... Noen få 30-talls milliarder til, og et par år til, i batteriforskning, så vil en komme over kneiken :-)

https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kostar-bilarna-i-sverige-och-i-grannlanderna/
Tesla Model Y                         2021-

Rollep

Sitat fra: pst på søndag 02. august 2020, klokken 23:18
Sitat fra: DagfinnN på søndag 02. august 2020, klokken 22:30
Bra at e-tron selger bra i Norge. Men i verden er det ett merke som ruler. Se bilde....
Nå deler vel ikke den mestselgende elbilen i tabellen din noen kvaliteter med e-tron   ;)
Ellers er det nok det kjente bilmerket " others " som ruler....
:+1:

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 03. august 2020, klokken 12:34
Sitat fra: Marzo på mandag 03. august 2020, klokken 10:15
Sitat fra: DagfinnN på søndag 02. august 2020, klokken 22:30
Bra at e-tron selger bra i Norge. Men i verden er det ett merke som ruler. Se bilde....

Har de sluttet å lage Model S?

De har vel egentlig priset seg ut i de fleste markeder ved å kun ha 100kWh-batteri som det minste (i tillegg til at en del venter på den nye Model S-versjonen), samtidig som at dette er et bevis på at en trenger bilavgiftsforskjellene som de er i dag for at folk skal kjøpe så dyre elbiler. At så stor andel av verdens e-tron-salg går til Norge gjør at en ser at elbilfordelene virker, og at Norge dermed er i førersetet på å støtte utvikling av batteri og elbil for familiebiler. Blir nesten stolt og rørt  :D Hvis Norge innførte 25% moms på elbiler over 400.000 i morgen så ville sikkert 70% av salget forsvunnet over natten.

At en i Sverige må betale så lite for en god dieselbil, og mye mindre enn i Norge gjør det mye mer attraktivt til å velge el i Norge enn Sverige f.eks.:

Volvo V60 D4 AWD Momentum (i 2019):
Sverige Pris (SEK): 373.900
Norge Pris   (SEK):  597.196
Forskjell:      223.296 (60% mer i Norge enn i Sverige)
(da blir det jo litt ille å betale SEK 885.000 for en 55 e-tron i Sverige).

samtidig som elbiler i Norge er billigere enn i Sverige

Samtidig viser nok og tabellen at veldig mange går og venter på den perfekte elbil, som skal komme i 2021-2023... Noen få 30-talls milliarder til, og et par år til, i batteriforskning, så vil en komme over kneiken :-)

https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kostar-bilarna-i-sverige-och-i-grannlanderna/

Tror nok TMS også taper endel salg til både TMX og TM3 fordi du ikke får tilhengerkrok med mulighet for å dra henger på den. Bedre blir det ikke av at TMY får 1600 kg hengervekt ifølge konfiguratoren. TMS med den hengervekten, så hadde de begynt å selge godt igjen, og tatt tilbake noe salg fra begge modellene som finnes nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

1000kwh

Standard range + rentekampanje kunne gjort seg. Fortsatt den beste elbilen :D

Motorwatt

Har ikke prøvd alle elbiler, så kan ikke bedømme. Men at TMS er en av de peneste bilene "overall", og i tillegg en nytelse å kjøre er iallfall min (og mange andres) mening.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tirsdag 04. august 2020, klokken 20:01
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 03. august 2020, klokken 12:34
Sitat fra: Marzo på mandag 03. august 2020, klokken 10:15
Sitat fra: DagfinnN på søndag 02. august 2020, klokken 22:30
Bra at e-tron selger bra i Norge. Men i verden er det ett merke som ruler. Se bilde....

Har de sluttet å lage Model S?

De har vel egentlig priset seg ut i de fleste markeder ved å kun ha 100kWh-batteri som det minste (i tillegg til at en del venter på den nye Model S-versjonen), samtidig som at dette er et bevis på at en trenger bilavgiftsforskjellene som de er i dag for at folk skal kjøpe så dyre elbiler. At så stor andel av verdens e-tron-salg går til Norge gjør at en ser at elbilfordelene virker, og at Norge dermed er i førersetet på å støtte utvikling av batteri og elbil for familiebiler. Blir nesten stolt og rørt  :D Hvis Norge innførte 25% moms på elbiler over 400.000 i morgen så ville sikkert 70% av salget forsvunnet over natten.

At en i Sverige må betale så lite for en god dieselbil, og mye mindre enn i Norge gjør det mye mer attraktivt til å velge el i Norge enn Sverige f.eks.:

Volvo V60 D4 AWD Momentum (i 2019):
Sverige Pris (SEK): 373.900
Norge Pris   (SEK):  597.196
Forskjell:      223.296 (60% mer i Norge enn i Sverige)
(da blir det jo litt ille å betale SEK 885.000 for en 55 e-tron i Sverige).

samtidig som elbiler i Norge er billigere enn i Sverige

Samtidig viser nok og tabellen at veldig mange går og venter på den perfekte elbil, som skal komme i 2021-2023... Noen få 30-talls milliarder til, og et par år til, i batteriforskning, så vil en komme over kneiken :-)

https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kostar-bilarna-i-sverige-och-i-grannlanderna/

Tror nok TMS også taper endel salg til både TMX og TM3 fordi du ikke får tilhengerkrok med mulighet for å dra henger på den. Bedre blir det ikke av at TMY får 1600 kg hengervekt ifølge konfiguratoren. TMS med den hengervekten, så hadde de begynt å selge godt igjen, og tatt tilbake noe salg fra begge modellene som finnes nå.

Godt poeng det med krok. Samtidig som det kan få flere S-kunder med krok så vil de nok og merke veldig konkurranse fra Model Y, siden mange vil synes Model 3 er for liten og X for dyr, mens når Y koster så mye mindre enn S, men på mange måter dekker samme behov som S... da blir det nok ofte Y....hvis de ikke og kommer med et nytt 90kWh til 688.000, og gjerne ett 110kWh. Men de vil sikkert holde S "eksklusiv".
Tesla Model Y                         2021-

Elmo

Denne tråden er ment å BARE inneholde statistikk over det faktiske elbilsalget !
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.4
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Orbit

#2321
Jeg har nå sett mer enn en håndfull Taycan registrert på vanlige skilt (som er mulig for alle elbiler, dersom en ber spesielt om det). Fanger https://elbilstatistikk.no/ og andre opp dette, eller hentes data kun fra EL/EK/EV/EB-seriene?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Orbit på mandag 10. august 2020, klokken 09:56
Jeg har nå sett mer enn en håndfull Taycan registrert på vanlige skilt (som er mulig for alle elbiler, dersom en ber spesielt om det). Fanger https://elbilstatistikk.no/ og andre opp dette, eller hentes data kun fra EL/EK/EV/EB-seriene?

Kan ikke svare på det, men jeg ser at elbil-statistikk er veldig ujevn med når den viser tall for registrering med det som vises av siste registreringer. F.eks. viser kanskje Kona 1 eller 2 biler i oversikten, mens under "Siste registreringer" så står det kanskje 4-8 biler tilnærmet på rekke og rad av den modellen.

Ellers merker jeg at det ofte er store forskjeller i tallene fra f.eks. 01 (etter midnatt) til 07 om morgenen, og de kommer ikke med som dagens registreringer. Letteste måte å se dette på er å ta for seg noen av bilene inkludert Kia og Hyundai, så er det stor forskjell på månedsregistreringen fra rundt midnatt og det som dukker opp om morgenen.

Dette virker å være ulikt mellom merkene, slik at på Leaf f.eks. så er det lite endring, mens Kia/Hyundai ofte har betydelige forskjeller.

Om noen kan gi noe godt svar på hvorfor dette skjer, ikke bare en gang men virker å være veldig konsekvent.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elmo

Sitat fra: Orbit på mandag 10. august 2020, klokken 09:56
Jeg har nå sett mer enn en håndfull Taycan registrert på vanlige skilt (som er mulig for alle elbiler, dersom en ber spesielt om det). Fanger https://elbilstatistikk.no/ og andre opp dette, eller hentes data kun fra EL/EK/EV/EB-seriene?
Tror ikke han som har laget funksjonaliteten er så aktiv her. Han har visst hatt noen disputter med ForumAdmin :(

Men såvidt jeg vet benytter han polling på utvalgte skilt-serier (EL/EK/EV/EB). Selv det er visst ganske tungvindt pga. begrensninger hos vegvesenet.
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.4
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Elmo

Sitat fra: RJK på mandag 10. august 2020, klokken 16:59
. .  ofte er store forskjeller i tallene fra f.eks. 01 (etter midnatt) til 07 om morgenen, og de kommer ikke med som dagens registreringer.

. . virker å være ulikt mellom merkene, slik at på Leaf f.eks. så er det lite endring, mens Kia/Hyundai ofte har betydelige forskjeller.

Jeg "tror" det beror på to ting.
Delvis registreringsprosedyrene hos bilforhandlerene og delvis at Vegvesenet har begrensninger på antall spørringer pr IP-adresse så det tar lang tid å få ut info.
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.4
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA