Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

z4rd

Kan det ha noe med importerte biler å gjøre?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

mroek

Jeg tror han har en betalt tilgang, og det ville forundre meg voldsomt om han ikke teller alle elbiler, uavhengig av om de har regionale skilt eller ikke.

De åpne datasettene til vegvesenet skal oppdateres ca en gang i uken, og siden elbilstatistikk oppdateres mange ganger per dag, så er det en annen tilgang han har. I dataene ligger det en drivstoffkode (5 for elbil), så man er ikke avhengig av å se på skiltnummer for å vite om det er en elbil.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

RJK

Sitat fra: Elmo på mandag 10. august 2020, klokken 17:07
Sitat fra: RJK på mandag 10. august 2020, klokken 16:59
. .  ofte er store forskjeller i tallene fra f.eks. 01 (etter midnatt) til 07 om morgenen, og de kommer ikke med som dagens registreringer.

. . virker å være ulikt mellom merkene, slik at på Leaf f.eks. så er det lite endring, mens Kia/Hyundai ofte har betydelige forskjeller.

Jeg "tror" det beror på to ting.
Delvis registreringsprosedyrene hos bilforhandlerene og delvis at Vegvesenet har begrensninger på antall spørringer pr IP-adresse så det tar lang tid å få ut info.

Klar over at registreringsprosedyrene kan ha endel og si, og tipper og batchkjøring på kveld/natt kan spille noe inn her, siden det er relativt konsekvent hvilke merker som oppdateres raskt på dagtid, og hvilke som oppdateres mye om kveld/natt.

Tror bl.a. at biltilsynet/vegvesenet kjører endel prosedyrer på natta på sine datasett, som kan bety endel her.

Den siste, har vel mroek allerede svart greit på...


Sitat fra: z4rd på mandag 10. august 2020, klokken 17:08
Kan det ha noe med importerte biler å gjøre?

Nei, det har jeg liten tro på. Ioniq har f.eks. en importrate på 12,59 %, Kona har en importrate på 3,66 % (mest import på Kauai, som vel er den med lite batteri (40 kWh), MB EQC har 0,63 %, Audi E-tron har 2,78 %, Leaf har hele 29,7 % (men sikkert høyt fra tidlig av).

Klarer derfor ikke se at høy andel import har effekt her som er synlig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Counterpointer

Så en post på Teslanytt om at det ble registrert 100 nye Tesla i går, så det er tydeligvis kommet en båt eller to til folk som har ventet i måneder. Slik jeg forsto var det hovedsaklig Model 3.

Det hjelper jo på totalsalget når en stor aktør gjenopptar utlevering.

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

emurof

Sitat fra: JorgenM på fredag 31. juli 2020, klokken 20:39
Juli-tallene viser tydelig hva folket vil ha, SUV :)  :+1: (eller "SUV" for enkelte)

#1: MB EQC
#2: Hyundai Kona
#3: Audi E-tron
#4: MG

Tallene for en enkelt måned er litt misvisende, siden f.eks. Tesla ikke engang hadde fått ny forsyning med biler etter Q2 i juli. Så de hadde ikke egentlig noe å levere ut.

Rollep

#2332
Sitat fra: emurof på torsdag 03. september 2020, klokken 12:08
Sitat fra: JorgenM på fredag 31. juli 2020, klokken 20:39
Juli-tallene viser tydelig hva folket vil ha, SUV :)  :+1: (eller "SUV" for enkelte)

#1: MB EQC
#2: Hyundai Kona
#3: Audi E-tron
#4: MG

Tallene for en enkelt måned er litt misvisende, siden f.eks. Tesla ikke engang hadde fått ny forsyning med biler etter Q2 i juli. Så de hadde ikke egentlig noe å levere ut.
Så langt i år er det registrert 2217 Model 3, 279 Model X og 139 Model S

Audi alene har jo levert nesten 3 ganger så mange biler :) :+1:

Espen Hugaas Andersen

Tesla fikk ikke levert særlig i Q2 pga korona, og leveransene i Q3 er ikke skikkelig i gang, så det er jo egentlig bare tall for Tesla for Q1. Resten av året vil nok nærmere tredoble de tallene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ToWalkOrDrive

#2334
Sitat fra: Rollep på torsdag 03. september 2020, klokken 12:31
Sitat fra: emurof på torsdag 03. september 2020, klokken 12:08
Sitat fra: JorgenM på fredag 31. juli 2020, klokken 20:39
Juli-tallene viser tydelig hva folket vil ha, SUV :)  :+1: (eller "SUV" for enkelte)

#1: MB EQC
#2: Hyundai Kona
#3: Audi E-tron
#4: MG

Tallene for en enkelt måned er litt misvisende, siden f.eks. Tesla ikke engang hadde fått ny forsyning med biler etter Q2 i juli. Så de hadde ikke egentlig noe å levere ut.
Så langt i år er det registrert 2217 Model 3, 279 Model X og 139 Model S

Audi alene har jo levert nesten 3 ganger så mange biler :) :+1:
Det er tre typer løgner: - uskyldige løgner, - alvorlige løgner, og Statistikk

VG (eller annen sensasjonsavis):
TESLA-SALGET HAR EKSPLODERT I SEPTEMBER
- TESLA HAR SOLGT 181% FLERE MODEL 3 ENN AUDI'S E-TRON SÅ LANGT I SEPTEMBER
Klikk inn....
Saken....etter 2,5 dag....bla, bla, bla....

To måneder etter:
VG
Tesla med katastrofalt salg i oktober...... (ingen båtankomster)

Sånn litt mer seriøst, så er virker det å være veldig mange som forventer å få sin Tesla Model 3 mellom 10. - 15. september, siden det kommer en båt med veldig mange Teslaer da.
Tesla Model Y                         2021-

emurof

Sitat fra: Rollep på torsdag 03. september 2020, klokken 12:31
Sitat fra: emurof på torsdag 03. september 2020, klokken 12:08
Sitat fra: JorgenM på fredag 31. juli 2020, klokken 20:39
Juli-tallene viser tydelig hva folket vil ha, SUV :)  :+1: (eller "SUV" for enkelte)

#1: MB EQC
#2: Hyundai Kona
#3: Audi E-tron
#4: MG

Tallene for en enkelt måned er litt misvisende, siden f.eks. Tesla ikke engang hadde fått ny forsyning med biler etter Q2 i juli. Så de hadde ikke egentlig noe å levere ut.

Så langt i år er det registrert 2217 Model 3, 279 Model X og 139 Model S

Audi alene har jo levert nesten 3 ganger så mange biler :) :+1:

Audi har fabrikk i Europa, og kunne starte leveranser ganske med en gang da de fikk gjenåpne produksjon. Tesla må først produsere bilene i USA og så sende dem til Europa, en prosess som tar flere uker.

Jeg skjønner ikke poenget med å bare ignorere det jeg skriver og legge ut meningsløs informasjon. Hvorfor gjør du det?

Rollep

Oi, det var da voldsomt til reaksjoner. Skulle nesten tro man hadde kommet i skade for å skrive noe som i verste fall kunne tolkes som negativt av en eller annen heiegjeng :D

z4rd

#2337
Rollep, du kan i det minste prøve å være litt saklig. Har du en reell kommentar til følgende, så er det bare å komme med det:

"Audi har fabrikk i Europa, og kunne starte leveranser ganske med en gang da de fikk gjenåpne produksjon. Tesla må først produsere bilene i USA og så sende dem til Europa, en prosess som tar flere uker."
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Stikkkontakt

Sitat fra: z4rd på torsdag 03. september 2020, klokken 20:06
Rollep, du kan i det minste prøve å være litt saklig. Har du en reell kommentar til følgende, så er det bare å komme med det:

"Audi har fabrikk i Europa, og kunne starte leveranser ganske med en gang da de fikk gjenåpne produksjon. Tesla må først produsere bilene i USA og så sende dem til Europa, en prosess som tar flere uker."

Nå vil vel Tesla nødvendigvis ha hatt samme tregheten i prosessen når lockdown kom i Freemont. Da var mange biler underveis i flere uker etter at fabrikken ble stengt mens Audi sitt logistikksystem var tomt for biler. Summen blir redusert produksjon i x antall dager. Uavhengig av transporttid. Om Tesla sine biler som var underveis ble utlevert eller akkumulert vet ikke jeg.

Espen Hugaas Andersen

#2339
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 03. september 2020, klokken 20:14Nå vil vel Tesla nødvendigvis ha hatt samme tregheten i prosessen når lockdown kom i Freemont. Da var mange biler underveis i flere uker etter at fabrikken ble stengt mens Audi sitt logistikksystem var tomt for biler. Summen blir redusert produksjon i x antall dager. Uavhengig av transporttid. Om Tesla sine biler som var underveis ble utlevert eller akkumulert vet ikke jeg.
Ved slutten av kvartalet har Tesla svært få biler i transitt. Dette er et resultat av hvordan de planlegger produksjonen, slik at biler som produseres kan leveres samme kvartal.

Dett førte til at europeiske leveranser ble uforholdsmessig hardt rammet av Corona, ettersom Tesla produserer en stor overvekt av de europeiske bilene i begynnelsen av kvartalet, mens mot slutten av kvartalet produserer de en stor overvekt av bilene for USA. Når de da var stengt i april og halve mai, så ble det produsert nesten ingen biler for Europa i Q2. Nesten alle bilene som ble produsert var for USA.

Jeg vet ikke om dette er mulig å forklare på noen bedre måte, så det bør være mulig å forstå.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA