Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 28. mars 2019, klokken 21:44
Jeg vet at skilter gis ut til noen i batcher, men at over halvparten ligger å venter er litt mye. Registreringstakten på EV registrerte er vel så høy nå at det blir lite «glipper» i serien?
Nytter ikke å sammenlikne elbilskilter generelt, må se innenfor merke og område. I praksis pr. enkeltstående forhandler.
Hva var feks merke og sted på det to nevnte skiltene EV 50xxx og EV 60xxx ??
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.4
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Counterpointer

Sitat fra: Elmo på torsdag 28. mars 2019, klokken 22:53
Jeg vet at skilter gis ut til noen i batcher, men at over halvparten ligger å venter er litt mye. Registreringstakten på EV registrerte er vel så høy nå at det blir lite «glipper» i serien?
Nytter ikke å sammenlikne elbilskilter generelt, må se innenfor merke og område. I praksis pr. enkeltstående forhandler.
Tesla Model 3 begge to

Sharp

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 28. mars 2019, klokken 23:34
Sitat fra: Elmo på torsdag 28. mars 2019, klokken 22:53
Tesla Model 3 begge to

Når en forhandler reserverer flere hundre skilt om gangen, betyr jo det at det blir et sprang mellom hver serie de reserverer. Så når Tesla et sted går tom for serien med EV 50xxx de bestilte for noen uker siden, vil jo nestemann som får bil der plutselig ha EV 60xxx.

Counterpointer

Sitat fra: Sharp på fredag 29. mars 2019, klokken 00:40
. Så når Tesla et sted går tom for serien med EV 50xxx de bestilte for noen uker siden, vil jo nestemann som får bil der plutselig ha EV 60xxx.
Hvis de går tom ja, men de vet jo hvor mange biler de har å selge så de kunne bestilt alle fra 50xxx til 60xxx

Wibla

Jeg fikk bil i midten av mars med regnummer EV 50xxx i går fikk min kollega bil med EV 60xxx. Dette får jeg ikke helt til å stemme med totalantallet registrerte biler.

Jeg henta bil i Tromsø på nyttårsaften med regnr EV309xx, da hadde østlandet allerede kommet over på EV4xxxx, så det ligger en del skilt hos diverse forhandlere.
2018 Tesla Model S 75D

THE

Teslaene som er registrert så langt i dag har følgende reg.nr. EV44XXX, EV54XXX, EV61XXX, EV62XXX, EV64XXX. både EV44XXX og EV64XXX er registrert på Østlandet, dvs. utlevert fra Lillestrøm sannsynligivs. De andre bilene er registret og utlevert i Stavanger, Bergen og Ålesund.

https://elbilstatistikk.no/?sort=2

Det ligger også ca 1100 EK-skiler og ca 600 EL-skilter rundt om i Norge som ikke er brukt ennå, så du kan risikere å få registrert en elbil nå med skiltnr. ELXXXXX, og samtidig kan det blir registrert en annen elbil samtidig med regnr. EV65XXX. Det er hundrevis forhandlere rundt om i hele Norge som registrerer elbiler, så det vil være helt umulig å få til et system der biler får tildelt løpende regnr etter når de blir registrert. Da må i såfall skilt sendes ut fra Vegvesenet ETTER at bilene er registrert i systemet, og da går det noen dager fra bil registreres og til den får skilt og er klar til å sendes ut på veien.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Er veldig enig i at det er best å holde seg til registreringer.
Var bare et stort sprang på kort tid på samme model.

Beklager avsporingen selv om den er on topik.

Sharp

Med tempoet på registreringer som er nå holder hver bokstavkombinasjon bare i ett år. Er det bestemt hva som kommer etter EV?
blir vel behov allerde i august for en erstatning.

navyelsen

Neste ut er EB-skilter. Tipper vi ser de første over sommeren.

Rundt 20.000 elbiler er registrert så langt i 2019, og det er bare 40.000 ledige EV-skilter igjen.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

jkirkebo

Sitat fra: THE på fredag 29. mars 2019, klokken 10:36
Det ligger også ca 1100 EK-skiler og ca 600 EL-skilter rundt om i Norge som ikke er brukt ennå, så du kan risikere å få registrert en elbil nå med skiltnr. ELXXXXX, og samtidig kan det blir registrert en annen elbil samtidig med regnr. EV65XXX. Det er hundrevis forhandlere rundt om i hele Norge som registrerer elbiler, så det vil være helt umulig å få til et system der biler får tildelt løpende regnr etter når de blir registrert.

Det er omvendt, snaue 600 EK og snaue 1100 EL. EK-bestanden går jevnt og trutt nedover, men med EL-skiltene går det skikkelig tregt. Lurer på hvem som sitter på alle disse skiltene? Det hadde vært skikkelig kult å fått en Model 3 på EL-skilter til høsten, gjerne lavt nr. som EL11xxx ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

arnkl

S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Sharp

Et skiltnummer blir vel ikke gjenbrukt, selv om en bil blir vraket?

Og hvis du blir frastjålet eller mister et skilt får du nye nummer. Dette kan kanskje forklare hullene?

Elmo

Sitat fra: THE på fredag 29. mars 2019, klokken 10:36
både EV44XXX og EV64XXX er registrert på Østlandet, dvs. utlevert fra Lillestrøm sannsynligivs.
Jeg vil anta at EV44xxx har utleveringssted Brummundal og EV64xxx har Lillestrøm.
Men en ting som ytterligere forkludrer dette er at Tesla (eller Vegvesenet) ser ut til å sette "registreringsdistikt" ut fra hvor folk bor og ikke hvor de henter bilen.
Jeg bor i Asker og har reg.distr. Billingstad, men en kollega som bor i Oslo har Oslo. Begge bilene hentet på Lillestrøm samme uka.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Elmo

Sitat fra: Sharp på fredag 29. mars 2019, klokken 14:26
Et skiltnummer blir vel ikke gjenbrukt, selv om en bil blir vraket?
Og hvis du blir frastjålet eller mister et skilt får du nye nummer.
Det stemmer.
Sitat fra: Sharp på fredag 29. mars 2019, klokken 14:26
Dette kan kanskje forklare hullene?
Nei, de ca 1100 EL og 600 EK som er ledige har aldri vært brukt.
eUp 2014 - solgt.

Amatøren

Lurer på om de gamle EL numrene som er igjen, ligger fordelt rundt på forskjellige trafikkstasjoner fra "elbilenes barndom i Norge".

En stund før jul ble det nemlig registrert en bruktimportbil i Drammen og den fikk EL-nummer.

Hvis jeg ikke husker feil så var det en e-Golf.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA