Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: georglu på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 23:17
...., men poenget mitt er at man ikke skal bli for ekstatisk over andelen elbiler denne måneden. Den vil mest sannsynlig vil synke betraktelig når produksjonen av fossilbilene (inkl. PHEV-ene) tar seg opp igjen de neste månedene.

Men igjen, uansett om det er 37% eller 46%, så er det vanvittig bra og en meget god utvikling.

I løpet av de neste månedene starter også utleveringer av Kia eNiro, Audi eTron og enda noen måneder fram Tesla Model3. Hvis Kia og Hyundai klarer å få økt antallet Kona og eNiro til Norge så vil nok disse modellene bidra til fremdeles sterke slagstall for elbiler. Jeg tror også at Tesla Model 3 vil selges i et større antall enn S og X, og at utlevering av Model3 vil bli fordelt mer jevnt utover året. Andre grunner til at elbilsalget vil fortsette å øke er jo Nissan Leaf 60 kWh som kommer neste år. BMW i3 med større batteri vil nok leveres ut i betydelig antall på nyåret, og Jaguar har vel også en del iPace som skal leveres.

Jeg kan ikke se noen god grunn til at antallet nye elbiler skal avta. Selv om nesten 50% elbilandel kanskje var kunstig høyt i september 2018, så ser jeg ikke bort fra at det vil være en mer normal elbilandel i september 2019 som følge av et stadig bedre utvalg av elbiler med lang rekkevidde og hurtig lading i forskjellige prisklasser. Jeg merker stor interesse for elbil blant kolleger og kjenninger som har uttrykt betydelig skepsis til elbiler de årene jeg har kjørt elektrisk. Mange er inne på nett og leser om nye bilmodeller og kommende modeller, og jeg får mange spørsmål knyttet til vinterbruk, langkjøring, hurtiglading osv. Flere sier også at de vurderer å kjøpe elbil nå, enten som erstatning for en fossil nr2. bil, eller som hovedbil i familien. Jeg tror framtida er elektrisk, og det ser ut til at den kommer mye raskere enn jeg forventet for et par år siden.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

georglu

Sitat fra: THE på onsdag 03. oktober 2018, klokken 08:09
Jeg kan ikke se noen god grunn til at antallet nye elbiler skal avta. Selv om nesten 50% elbilandel kanskje var kunstig høyt i september 2018, så ser jeg ikke bort fra at det vil være en mer normal elbilandel i september 2019 som følge av et stadig bedre utvalg av elbiler med lang rekkevidde og hurtig lading i forskjellige prisklasser. Jeg merker stor interesse for elbil blant kolleger og kjenninger som har uttrykt betydelig skepsis til elbiler de årene jeg har kjørt elektrisk. Mange er inne på nett og leser om nye bilmodeller og kommende modeller, og jeg får mange spørsmål knyttet til vinterbruk, langkjøring, hurtiglading osv. Flere sier også at de vurderer å kjøpe elbil nå, enten som erstatning for en fossil nr2. bil, eller som hovedbil i familien. Jeg tror framtida er elektrisk, og det ser ut til at den kommer mye raskere enn jeg forventet for et par år siden.

Absolutt en spennende tid vi går inn i og ikke umulig at vi i 2019 og i hvert fall i 2020 ser en elbilandel jevnt over 50%. For min egen del er jeg skikkelig spent på salgstallene til Model 3 i 2019. Jeg håper på salgstall helt i toppen. Ser vi topp 1 for både elbiler og biler generelt i 2019?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

jlan

Kan vi forvente en tilsvarende utvikling i resten av Europa som i Norge? Samlet ligger Europa omtrent der Norge var i 2011. Det eneste landet som skiller seg ut er Nederland. De har nådd norsk 2012 nivå. http://www.eafo.eu/europe
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Myrvang

Sitat fra: georglu på onsdag 03. oktober 2018, klokken 08:43
Absolutt en spennende tid vi går inn i og ikke umulig at vi i 2019 og i hvert fall i 2020 ser en elbilandel jevnt over 50%. For min egen del er jeg skikkelig spent på salgstallene til Model 3 i 2019. Jeg håper på salgstall helt i toppen. Ser vi topp 1 for både elbiler og biler generelt i 2019?

Da må det leveres biler. Pr nå er det Tesla og Nissan som leverer. Hyundai har levert 2 biler på over en uke, Renault leverer en del, VW, Kia og BMW leverer jevnt og trutt, men de store masseleveringene er det lite av. Skal det bli mer enn 50% elbiler må Kona leveres i stort antall, e-Niro i stort antall, DS3 og flere andre med ventelister må leveres. Nå vil folk ha elbiler, og de leveres ikke, mens fossilbiler kan leveres men "ingen" vil ha de.

Det som kan leveres blir solgt, så produsentene må levere bedre enn nå, og ikke bare i siste mnd av kvartalet slik f.eks. Tesla gjør.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Løve


Elmo

Ja det er veldig sannsynlig.  Mangler under 15000, så altså under 5000 pr mnd.  September var på 6260.
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Rasmus.B

Nå har elbilstatistikk.no sluttet å oppdatere seg.
Siste oppdatering var i går ettermiddag.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

MrBacardi

Sitat fra: Rasmus.B på fredag 12. oktober 2018, klokken 08:14
Nå har elbilstatistikk.no sluttet å oppdatere seg.
Siste oppdatering var i går ettermiddag.

Vegvesenet gjorde en liten endring på sin side nylig, så jeg måtte gjøre en kodeendring på min tjeneste som samler inn data. Regner med nasatech må gjøre samme justering på sin tjeneste. Så det er nok snart i gang igjen  :+1:
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Nasatech

Ja. Måtte bare prioritere normal jobb på dagen I dag :)


MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for oktober så langt (pr. 13. okt):

MerkeModellMånedImportÅrTotalt
NissanLeaf58121%1221047294
VolkswagenGolf32423%593629442
BmwI32559%474918515
KiaSoul17562%426415108
JaguarI-pace1501%290290
RenaultZoe7415%20578669
HyundaiIoniq6539%21774806
Tesla MotorsModel X644%36579854
NissanE-nv2005415%9333400
Tesla MotorsModel S43-282718913
VolkswagenUp!3535%5878452
Fiat500e31100%523741
CitroenBerlingo Electric28-166424
SmartFortwo Electric2264%315680
PeugeotPartner138%3381395
PeugeotIon13-2182790
HyundaiKona8-470470
FordFocus Electric772%153682
OpelAmpera-e729%7721903
ChevroletBolt Ev684%149153
MitsubishiI-miev617%1693816
Mercedes-benzB 250 E4100%1415173
CitroenC-zero3-1152486
LigierEasymile Ez102-22
RenaultKangoo Z.e.2-5051323
ChevroletSpark Ev1100%88
Iveco50c/e1-66
ToyotaRav4 Ev1100%52100

Totalt 1975

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 16381, høyeste EL 97506
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 26099, høyeste EK 99936
Av disse er laveste regnr i EV-serien EV 10074, høyeste EV 28032


Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2018&month=10
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

JorgenM

Det leveres jo endel i-Pace :)
Skuffende av Kona, men har sikkert en god grunn.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

MrBacardi

Sitat fra: JorgenM på lørdag 13. oktober 2018, klokken 09:57
Skuffende av Kona, men har sikkert en god grunn.

Vi får håpe de ikke har for store problemer med batteritilgangen som det nå spekuleres i:

https://www.youtube.com/watch?v=Cx5kidGYVIg
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Løve

Hyundai er ikke nærheten av å være seriøse. Bra biler, men de nekter jo å få tak i batterier til dem. I motsetning til VW som virkelig har gjort hjemmeleksa si opp mot 2020. 14 - 18 måneder fra nå og jeg tror nybilsalget i Norge vil ha under 20% ICE så fremt avgiftspolitikken rundt elbil opprettholdes.

Myrvang

Sitat fra: Løve på lørdag 13. oktober 2018, klokken 11:27
...og jeg tror nybilsalget i Norge vil ha under 20% ICE så fremt avgiftspolitikken rundt elbil opprettholdes.

Men tror du avgiftsnivået vil opprettholdes?

Tror avgiftene kommer før vi aner det, det er tross alt mye avgiftskroner staten går glipp av. Samtidig vet de nok at salget stuper om det blir avgift, og da er grunnlaget borte. Dette er nok en hodepine for finansdep.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA