Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

koffeld

Ganske dramatisk å se statistikken over utviklingen i salget september i år vs i fjor på de fleste fossil og delvis fossilbiler av topp20!
Yaris: -23,9%
Octavia: -55,3%
V90: -66,9%
Passat: -76,2%
Auris: -41,1%
GLC: -58,5%
A3: -78,0%

Det nytter ikke å være bilforhandler uten elbil så lenge mer.




Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Imagine

Sant nok.
Nå skal det også sies at flere bilprodusenter holder igjen deler av produksjonen nå pga overgang til WLTP-utslippstall. Det kan ha hatt ekstra stor midlertidig innvirkning.

SurSnasen

Sitat fra: Imagine på mandag 01. oktober 2018, klokken 22:20
Nå skal det også sies at flere bilprodusenter holder igjen deler av produksjonen nå pga overgang til WLTP-utslippstall. Det kan ha hatt ekstra stor midlertidig innvirkning.

Nettopp. Og første setning sier følgende:
"I august ble det registrert 10 620 nye personbiler, 2864 færre (-21,2%) enn i september 2017"

Her skulle det nok ha stått "september" i stedet for "august". Men nedgangen i antall registreringer er altså over 20% i forhold til september i fjor. Hvilket har en klar sammenheng med avventende produsenter/importører inntil WLTP er målt og på plass.

Øyvind.h

Burde det ikke være motsatt? Dvs bånn gass frem til det nye strengere regimet er på plass?
Uansett - alt som bremser salg av fossilbiler er bra! Ser frem til syklist-tilværelsen i Oslo i fremtiden :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Imagine

Men det er nettopp slik at det nye regimet er på plass, bare ikke i det norske avgiftssystemet. Og flere av produsentenes modeller har heller ikke blitt tilpasset/målt klare for levering.

Amoss

https://www.tek.no/artikler/ny-elbilrekord-nesten-halvparten-av-alle-solgte-biler-i-september-var-elbiler/447620
Sitat
Tesla Model X var Norges mest solgte bil i september
Og nesten halvparten av alle solgte biler var elbiler.

– Bilmarkedet i september var helt spesielt, det ble satt ny norgesrekord og ny verdensrekord i salg av elbiler, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken, i en melding.

Elbilene hadde nemlig en markedsandel på 45,3 prosent i september. Inkludert bruktimport var andelen 47,7 prosent.
Model S 85D

Eyvind Bernhardsen

Når vi snakker om midlertidige innvirkninger ble det vel nevnt tidligere i tråden at Tesla stort sett leverer biler i slutten av kvartalet (det ble nesten ikke registrert nye Teslaer i juli og august). Det gjør jo at elbilprosenten blir kunstig høy.

Spent på tallene neste måned, og for hva som skjer når det blir litt mer klarhet rundt WLTP.

georglu

Det at det ble solgt 20% færre biler i september i år vs. september i fjor betyr jo at elbilandelen blåst opp høyere enn den egentlig er. De aller fleste, om ikke alle, bilene som skulle vært solgt ville vært fossilbiler. Da kommer vi ned på en elbilandel på 36,3% (45,4/125 hvis vi går ut fra alle bilene som ikke ble solgt er fossilbiler og siden 100 er 80% av 125). Fortsatt fryktelig bra, men ikke i nærheten av 50%. Vi må se salgstallene for resten av året for å se om vi nærmer oss at majoriteten av solgte biler er elbiler.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Øyvind.h

Fremtid er mye mer interessant enn fortid. Tenk hvordan tallene hadde sett ut om produsentene faktisk hadde dekket etterspørselen etter elbiler.
Eks Hyundai Kona, Kia Niro, Tesla M3, Opel Ampera-E, Audi E-tron osv. Gigantiske samlede ventelister og eviglange leveringstider.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arnkl

Sitat fra: georglu på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 21:57
Det at det ble solgt 20% færre biler i september i år vs. september i fjor betyr jo at elbilandelen blåst opp høyere enn den egentlig er. De aller fleste, om ikke alle, bilene som skulle vært solgt ville vært fossilbiler. Da kommer vi ned på en elbilandel på 36,3% (45,4/125 hvis vi går ut fra alle bilene som ikke ble solgt er fossilbiler og siden 100 er 80% av 125). Fortsatt fryktelig bra, men ikke i nærheten av 50%.

Det er mange e-Golfer også blant bilane som VW ikkje leverte ut i september.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Amoss

Sitat fra: georglu på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 21:57
Det at det ble solgt 20% færre biler i september i år vs. september i fjor betyr jo at elbilandelen blåst opp høyere enn den egentlig er.

Dette er rett, og vil nok "normalisere" seg etterhvert, men ikke desto mindre er og forblir elbilandelen i Norge for September 2018 45,3%/47,7% uten/med importbiler.

Skal man regne med "hvisomatte/dersomatte" etc. så må man som Øyvind er inne på også regne inn "hvisomatte alle bestilte elbiler hadde blitt levert", "hvisomatte Tesla ikke hadde kvartaltsoptimalisert" og "dersomatte LG kunne produsert flere batterier" etc...
Model S 85D

georglu

Sitat fra: Amoss på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 23:03
Skal man regne med "hvisomatte/dersomatte" etc. så må man som Øyvind er inne på også regne inn "hvisomatte alle bestilte elbiler hadde blitt levert", "hvisomatte Tesla ikke hadde kvartaltsoptimalisert" og "dersomatte LG kunne produsert flere batterier" etc...

Jo, det er selvsagt sant, men poenget mitt er at man ikke skal bli for ekstatisk over andelen elbiler denne måneden. Den vil mest sannsynlig vil synke betraktelig når produksjonen av fossilbilene (inkl. PHEV-ene) tar seg opp igjen de neste månedene.

Men igjen, uansett om det er 37% eller 46%, så er det vanvittig bra og en meget god utvikling.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Amoss

Sitat fra: georglu på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 23:17
Jo, det er selvsagt sant, men poenget mitt er at man ikke skal bli for ekstatisk over andelen elbiler denne måneden. Den vil mest sannsynlig vil synke betraktelig når produksjonen av fossilbilene (inkl. PHEV-ene) tar seg opp igjen de neste månedene.

Det er for såvidt ett godt poeng som jeg så klart er helt enig i. Det jeg reagerte på var din kreative "omregning":

Sitat fra: georglu på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 21:57
Da kommer vi ned på en elbilandel på 36,3% (45,4/125 hvis vi går ut fra alle bilene som ikke ble solgt er fossilbiler og siden 100 er 80% av 125).

Men som sagt så vil jo dette jevne seg ut over litt tid. Men uansett gøy å kunne ha en elbilandel (om så bare for denne måneden) som nærmer seg halvparten av bilsalget når andre land sliter med ensifrede prosentandeler... :)
Model S 85D

Elmo

Sitat fra: georglu på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 23:17
Elbilandelen vil mest sannsynlig vil synke betraktelig når produksjonen av fossilbilene (inkl. PHEV-ene) tar seg opp igjen de neste månedene.
Også elbiler er forsinket pga noe med WLTP godkjenning.
Jeg fatter ikke helt hva/hvorfor, men vet om flere som har fått utsatt leveransen av sin nye eGolf med den begrunnelsen.
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.4
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

emurof

De kunne bare ha kuttet ut WLTP og gått for EPA. WLTP er "juks" og gir et altfor rosenrødt bilde av rekkevidden.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA