Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

jkirkebo

Tenkte jeg skulle lage en samletråd for diskusjon av de månedlige registreringsstatistikkene.

Tallene for august er ute, og det ble solgt hele 428 nye elbiler, noe som gir 3,6% markedsandel. Dette er da meget bra ? :)

Av disse var 213 stk. Nissan Leaf, den er på 16. plass totalt i år av alle modeller, og 12.plass i august. Med et salg hittil i år på 1420 stk. så ligger Nissan an til å selge ca. 2200 stk. i 2012. Det vil jeg tro Nissan er svært fornøyd med.

428-213=215 andre elbiler, av disse vil jeg tro rundt 200 er trillinger ? Også et meget respektabelt salg. De som evt. har tilgang på bedre statistikk er hjertelig velkomne med nøyaktige tall.

Elbilsalget hittil i år er 2400 biler, dvs. vi ligger an til 3600 stk. totalt med en markedsandel til Nissan på ca. 60-70%. Denne vil nok garantert falle neste år når Model S begynner å bli levert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hans Håvard Kvisle

Ja, augusttallet var et lettere sjokk for meg. Bekymringene om metting av markedet er forsvunnet. Ihvertfall for en stund. En ting er at LEAF har hatt beste måned siden februar (da ordrereserven ble øst ut). Etter dette augusttallet, blir jeg ikke overraska om LEAF passerer kæsjkaien i månedssalg denne høsten. Så sant de gidder å omprioritere litt på markedsføringspenga. Det er også imponerende å se hva de hardt konkurrerende trillingene får til. Konkurranse er bra! Feira dette med en artikkel på elbil.no.

Detajerte modellstatistikker gidder jeg ikke å se på annet enn hvert kvartal. Men jeg tipper at gronnbil.no snart dytter de ut.
St.Hanshaugen

Aspiranten

Nissan Leaf

tomrh

Naboeffekten ble nevnt i Hans H. Kvisles artikkel. Den kan jeg skrive under på! Vårt kjøp i mai har allerede trigget et kjøp av en iMiev nå i Stjørdal i august i vår omgangskrets. Og noen andre bekjente i Skaun sier de nå har bestemt seg og kjøper om kort tid. Flere i bygda vår har dessuten kastet lange blikk etter vår snertne iMiev (og "konkurrert" med dens forbausende gode aksellerasjon..!), så jeg regner med at flere sambygdinger kommer etter. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

cra

Jeg opplever det samme. :) Mange er overrasket (  ??? ) over hvor fin Leaf'en er, og ikke minst angående størrelse og plass. Stadig flere "vanlige" folk som ikke er spesielt opptatt av bil vurderer nå elbil. Jeg bruker å ønske dem velkommen til det, og gjør dem oppmerksom på at jeg (til nå) har seks års forsprang på innsparing av årsavgift, bompenger og ikke minst bensin/dieselkostnader. ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

flux

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13
Elbilsalget hittil i år er 2400 biler, dvs. vi ligger an til 3600 stk. totalt med en markedsandel til Nissan på ca. 60-70%. Denne vil nok garantert falle neste år når Model S begynner å bli levert.
Det blir spennende å se, markedet endrer seg disruptivt, jeg tror vi når over 4.000 elbiler i 2012 og at vi ser starten på en eksponentiell utvikling.

Er det noe som vet hva leveringstiden nå er på nye Leaf?

Hans Håvard Kvisle

http://elbil.no/mennesker/757-elbilsalgsuverent har en kar lagt inn en kommentar med tallene for alle merkene. Tror det er en troverdig kilde. Bare å sjekke ut.
St.Hanshaugen

Rio

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13
Tenkte jeg skulle lage en samletråd for diskusjon av de månedlige registreringsstatistikkene.

Tallene for august er ute, og det ble solgt hele 428 nye elbiler, noe som gir 3,6% markedsandel. Dette er da meget bra ? :)

Av disse var 213 stk. Nissan Leaf, den er på 16. plass totalt i år av alle modeller, og 12.plass i august. Med et salg hittil i år på 1420 stk. så ligger Nissan an til å selge ca. 2200 stk. i 2012. Det vil jeg tro Nissan er svært fornøyd med.


Jeg leser her at Nissan har solgt 553 biler i august 2012:

http://www.dinside.no/901701/bilsalget-kjopefesten-fortsetter

Når 213 av 553 solgte er Leaf, utgjør det rett under 40% av Nissans salg!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Grønn Bil

Hei,

Vi titter innom både elbil.no og elbilforum.no titt og ofte, men er ikke så flinke til å poste. I denne sammenhengen vil vi dog nevne vårt elbilkart (http://gronnbil.no/elbiluniverset/kart.php), som oppdateres månedlig med salgstall og kvartalsvis med bestand.

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Rio på onsdag 05. september 2012, klokken 20:58
Når 213 av 553 solgte er Leaf, utgjør det rett under 40% av Nissans salg!

Nemlig, som jeg skreiv på elbil.no, LEAF puster Kæsjkaien i nakken. Litt mer markedsføringsressurser til LEAF framfor bilen med det umulige navnet, og LEAF vil være Nissans mestselgende modell denne høsten. I Norge. Hvor kanskje ikke Nissan burde bruke så mye av de europeiske ressursene sine? For internasjonalt må det være en fortvilende situasjon for LEAFen og Nissan Zero Emission Unit som skulle få fart på dette salget. Eksempelvis:
August USA: 685 stk (1362 samme måned ifjor).
1.halvår Frankrike: 239 LEAF hvorav 15 av dem registert i juni (halvparten av Ferrarisalget den måneden)
Årets første 7 måneder i Tyskland: 269 LEAF hvorav 20 av dem ble registrert i juli.
1. halvår Sverige: 51 LEAF

Vel, vel, skulle kanskje ikke vært posta her - til tross for at det er salgstall? Men jeg fatter ikke at Nissan så fullstendig mangler evnen til å treffe det generelle europeiske markedet. OK, LEAF framstår som dyr sammenligna med andre biler i disse markedene. Men noe entusiasme burde det da vært mulig å få til blant hundrevis av millioner av mennesker? Skulle tro det var flere (ti)tusen som ville ledet an i den elektriske revolusjonen når produktet er såpass godt. Ikke en håndfull hundretalls. 

Er det noen som kan hjelpe Nissan Europe, mon tro?
St.Hanshaugen

Espen Hugaas Andersen

Det er solgt 583 elbiler i September, som utgjør 5,2%! Ikke dårlig! I august var det 3,6%, som da var den største andelen elbiler solgt noensinne. Nå er det to måneder på rad det skjer.  :o

Leafen er oppe i 257 stk solgt, som tilsier i området 300 trillinger. Leaf er nå Nissans mestselgende bil i Norge (basert på kun siste måned).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Espen: Jeg vil tro at Leaf allerede var Nissans mestselgende bil (flere enn noen annen enkelmodell). Den varr ansvarlig for 40% av alle Nissans biler solgt i august, og jeg antar det er samme lykkelige situasjon nå! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

I August solgte Nissan 232 Qashqai og 213 Leaf, så den var ikke mestselgende da. Det er den nå. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 01. oktober 2012, klokken 20:06
I August solgte Nissan 232 Qashqai og 213 Leaf, så den var ikke mestselgende da. Det er den nå. :)

Jøss! Jeg trodde at hvis Leaf var 40%, så ville ingen ha en større andel enn det.

OK - takk for info. Bra det er den største. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Sitat fra: Rio på mandag 01. oktober 2012, klokken 20:39
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 01. oktober 2012, klokken 20:06
I August solgte Nissan 232 Qashqai og 213 Leaf, så den var ikke mestselgende da. Det er den nå. :)

Jøss! Jeg trodde at hvis Leaf var 40%, så ville ingen ha en større andel enn det.

OK - takk for info. Bra det er den største. :)

Nissan har vist bare 2 biler:)
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA