Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Counterpointer

€£%#% prosentregning

Sorry

Men argumentet er likevel gyldig. Over 95 % fossiler

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 27. mai 2017, klokken 00:22
Men argumentet er likevel gyldig. Over 95 % fossiler

Over 95% fossiler og hybrider.

Salget av nye rene fossilbiler ligger langt under dette, så om ingenting snur denne tendensen så er andelen rene fossilbiler stadig synkende og andelen rene elbiler stadig voksende. Så kan man diskutere hvor mange av hybridene som egentlig burde regnes som fossilbiler eller elbiler etc...

Men ja, det er fortsatt ett langt lerret å bleke...
Model S 85D

doldis1

Sitat fra: knut.aulie på fredag 26. mai 2017, klokken 23:29

Jeg skal uansett aldri tilbake til fossil i likhet med de fleste elbilister, men kjiper myndighetene til markedet så stopper utviklingen opp.
SitatBare se hva som skjedde i Danmark.

Tror faren for en lille Dansk en i Norge er forsvinnende liten, sammensetningen av stortinget gjør at den
politiske prisen er skyhøy, og det uansett om Høyre eller Ap har regjeringsmakten  ;)

Bondeknøl

Sitat fra: knut.aulie på fredag 26. mai 2017, klokken 23:29
Husk at i Norge er det 2,6 millioner biler. Ikke engang 1% av disse er elbiler. Det er en god stund til vi har "vunnet".
1% av 2,6 millioner er vel 26000? Leaf alene har vel over 30000 biler i Norge?
Vi er nok nærmere seier/tap enn du aner.

Hadde seff valgt elbil uansett, men ønsker jo å beholde de statlige fordelene lengst mulig. Sånn som elbilsalget er nå så forsvinner de nok kjappere enn forventet.

turfsurf

Er ikke nybilsalget av rene fossilbiler snart under 50%? Merker at mange som ser på ny bil nå snakker om elbil eller ladbar hybrid. Mange som utsetter kjøp grunnet manglende gode alternativer med lademulighet. Hadde Passat GTE hatt dobbel rekkevidde og 4WD så hadde de kunnet sprengt salgsstatistikken. Tilsvarende med en sånn variant av Tiguan og. I stedet er vi nå i ett vakuum hvor fabrikantene lanserer store elbilvyer uten å levere, og lar markedet ligge åpent for Tesla.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 28. mai 2017, klokken 08:55
Er ikke nybilsalget av rene fossilbiler snart under 50%? Merker at mange som ser på ny bil nå snakker om elbil eller ladbar hybrid. Mange som utsetter kjøp grunnet manglende gode alternativer med lademulighet. Hadde Passat GTE hatt dobbel rekkevidde og 4WD så hadde de kunnet sprengt salgsstatistikken. Tilsvarende med en sånn variant av Tiguan og. I stedet er vi nå i ett vakuum hvor fabrikantene lanserer store elbilvyer uten å levere, og lar markedet ligge åpent for Tesla.
Helt enig, mange som venter og lite som tilbys av fornuftige alternativer.

Selv om 50% av nybilsalg er ren fossil så tar det ekstremt lang tid å få de vekk når det allerede er 2,4 millioner ca på veien. Selv med null i nytt fossilsalg så tar det 20 år før de er ute av drift (kanskje mer)

doldis1

#831
 
SitatSelv med null i nytt fossilsalg så tar det 20 år før de er ute av drift (kanskje mer)

Mye OT men nei 20 år er urealistisk, hvor mange venner av deg har tjukkastv. i dag ? Når salgstatistikken
har overvekt av elbil kan du plusse på 10 år til de siste fossilene går i pressa...   og bare for å legge til - da
går de med en hel skog wunderbaum i speilet og revehale i antenna i pressa også  ;D

Espen Hugaas Andersen

#832
Det vil nok gå raskere og raskere ettersom elbilene tar over. Man vil nå ett punkt der fossilbilene bare blir dyrere og dyrere å holde i drift. Ikke bare på grunn av økende bompenger, årsavgift, drivstoffavgifter o.l. Men også fordi det vil bli mindre og mindre konkurranse på vedlikehold, drivstoffsalg, o.l.

Jeg tror ikke vi vil helt komme tilbake til der at man kun får kjøpt bensin på apoteket, i hvert fall ikke i min levetid, men det er i den retningen vi er på vei.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Falsum

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 28. mai 2017, klokken 19:55
Det vil nok gå raskere og raskere ettersom elbilene tar over. Man vil nå ett punkt der fossilbilene bare blir dyrere og dyrere å holde i drift. Ikke bare på grunn av økende bompenger, årsavgift, drivstoffavgifter o.l. Men også fordi det vil bli mindre og mindre konkurranse på vedlikehold, drivstoffsalg, o.l.

Jeg tror ikke vi vil helt komme tilbake til der at man kun får kjøpt bensin på apoteket, i hvert fall ikke i min levetid, men det er i den retningen vi er på vei.

Enig. Vi må ikke glemme at det er nå i høst Oslo virkelig strammer til bompengesatsene. Selv om elbiler nå også får bompenger, er økningen mye mer dramatisk for bensin og særlig dieselbiler. Pluss at vi får tidsdifferensieringen med ekstra høye takster i rushen. Mange vil nok reagere sterkt på dette, og salget av elbiler vil bykse videre opp.

Griffel

Sitat fra: Falsum på søndag 28. mai 2017, klokken 23:22
Enig. Vi må ikke glemme at det er nå i høst Oslo virkelig strammer til bompengesatsene. Selv om elbiler nå også får bompenger, er økningen mye mer dramatisk for bensin og særlig dieselbiler. Pluss at vi får tidsdifferensieringen med ekstra høye takster i rushen. Mange vil nok reagere sterkt på dette, og salget av elbiler vil bykse videre opp.
Eller kanskje salget og bruk av biler generelt vil «bykse ned».
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 28. mai 2017, klokken 19:55
Jeg tror ikke vi vil helt komme tilbake til der at man kun får kjøpt bensin på apoteket, i hvert fall ikke i min levetid, men det er i den retningen vi er på vei.
Den retningen må nødvendigvis gå raskt.
For i motsatt fall kokes kloden bort som levelig for mennesker.

Kokes kloden bort, ingen kjøpere til fossil energi.
Fases fossil energi ut til fordel for fornybar, heller ingen kjøpere.

I og med det via skattereglene er den norske stat
og ikke oljeleterne som har den økonomiske risikoen,
kan lett hele oljefondet forsvinne i en smell
uansett om fornuften (Kina, India, Tyskland m.fl.) vinner
eller om ufornuften (Norge, Trump, Russland m.fl.) seirer.

I så fall må samtlige partier på Stortinget med unntak av MDG
ta ansvaret for å ha gamblet bort hele oljeformuen og ført
nasjonen tilbake til en av europas fattigperer.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

JorgenM

Tallene fra 2015 ble knust idag. Og to dager igjen av mai enda  :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Nasatech

Sitat fra: JorgenM på mandag 29. mai 2017, klokken 17:07
Tallene fra 2015 ble knust idag. Og to dager igjen av mai enda  :+1:

Så det :) Kult

doldis1

 Salget kryper sakte opp, kan bli et hopp i november da, når 3000 TM3 og 500 ny-Leafer skal inn på lista  ;D

Knut Røe


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA