Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

JorgenM

Elbilstatistikk fra DinSide:
( http://www.dinside.no/motor/utslippene-stiger-igjen/67537841 )

1. BMW i3   426
2. Volkswagen e-Golf   409
3. Nissan Leaf   287
4. Mercedes-Benz B 250 e   141
5. Hyundai Ioniq   138
6. Renault Zoe   74
7. Volkswagen e-up!   53
8. Tesla Model S   42
9. Tesla Model X   33
10. Opel Ampera-e   15
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Elmo

#781
Sitat fra: JorgenM på torsdag 04. mai 2017, klokken 10:45
Elbilstatistikk fra DinSide:

De bruker tallene fra statistikken som ikke inkluderer parallell/brukt import. Dermed mister de en enorm mengde LEAF'er
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Counterpointer


Elmo

#783
Sitat fra: Jonas9 på torsdag 04. mai 2017, klokken 19:57
ed tanke på hva man sparer, . . . , har jeg vanskelig for å skjønne at ikke folk løper av seg skoene for å kjøpe denne fantastiske innkjørte japanske bilen (Leaf).

Men de gjør jo det. Den er på topp både siste mnd, hittil i år, og totalt.

Her er førstegangsregistreringer i Norge til og med april (sortert etter salget i april):

507   Nissan   Leaf   (2517)   [30383]
429   Bmw   I3   (1967)   [10434]
420   Volkswagen   Golf   (1181)   [17505]
145   Hyundai   Ioniq   (552)   [1197]
143   Mercedes-benz   B 250 E   (575)   [4039]
143   Kia   Soul   (955)   [7982]

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Bondeknøl

Sitat fra: Elmo på torsdag 04. mai 2017, klokken 14:32
Sitat fra: JorgenM på torsdag 04. mai 2017, klokken 10:45
Elbilstatistikk fra DinSide:

De bruker tallene fra statistikken som ikke inkluderer parallell/brukt import. Dermed mister de en enorm mengde LEAF'er
Meningen må jo være å se av mange av hver enkelt biltype som kommer inn på de norske veiene? Hva er vitsen med å ikke ta med de bilene som ikke går gjennom forhandlerne?

turfsurf

Import er både nye og brukte biler. Så det er ikke snakk om hva som er riktig, det er bare forskjellige tall som viser forskjellige ting.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Jonas9 på torsdag 04. mai 2017, klokken 19:57
Med tanke på hva man sparer, og ikke minst etter 2020 for den som pendler til Oslo, har jeg vanskelig for å skjønne at ikke folk løper av seg skoene for å kjøpe denne fantastiske innkjørte japanske bilen.
Fordi at prisen ikke er eneste avgjørende faktor i bilkjøp. Da hadde alle kjøpt trilling. Det eneste som Leaf er best på er vel pris innen sin klasse...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elmo

Sitat fra: Bondeknøl på fredag 05. mai 2017, klokken 06:50
Hva er vitsen med å ikke ta med de bilene som ikke går gjennom forhandlerne?
Ja det kan man virkelig lure på.
Men er til og med verre enn som så. For det første så er det jo fullverdige bilbutikker som brukt-/parallell-importerer de fleste bilene. De er bare ikke merkeforhandlere.
For det andre så kommer heller ikke ubrukte biler som merkeforhandlerene tar inn fra forhandlere i andre land med i den statistikken (gjelder vel særlig Soul).

Det er altså bare biler som Norsk importør tar inn direkte fra fabrikken som kommer inn i tullestatistikken Din Side viser til.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

downlow

Fordi at prisen ikke er eneste avgjørende faktor i bilkjøp. Da hadde alle kjøpt trilling. Det eneste som Leaf er best på er vel pris innen sin klasse...
[/quote]

Nå må du ikke glemme; kvalitet,driftsikkerhet, få eller ingen feil. Mange andre grunner til å velge Leaf en bare pris som du nevner..
2017 Leaf Tekna 30 kWh

tomrh

Enig med forrige taler. Leaf er mer driftssikker enn trilling, har begge. :D Mest driftssikre bilen vi har eid, en god grunn til å kjøpe elbil fra Nissan også neste gang.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bondeknøl

Sitat fra: turfsurf på fredag 05. mai 2017, klokken 06:57
Sitat fra: Jonas9 på torsdag 04. mai 2017, klokken 19:57
Med tanke på hva man sparer, og ikke minst etter 2020 for den som pendler til Oslo, har jeg vanskelig for å skjønne at ikke folk løper av seg skoene for å kjøpe denne fantastiske innkjørte japanske bilen.
Fordi at prisen ikke er eneste avgjørende faktor i bilkjøp. Da hadde alle kjøpt trilling. Det eneste som Leaf er best på er vel pris innen sin klasse...
Nissan er best på å lage den elbilen som det er solgt desidert mest av i landet.
Over dobbelt så mange som neste.

turfsurf

Sitat fra: downlow på fredag 05. mai 2017, klokken 20:01
Nå må du ikke glemme; kvalitet,driftsikkerhet, få eller ingen feil. Mange andre grunner til å velge Leaf en bare pris som du nevner..
Opplevd kvalitet er ikke mye å skryte av. Og etter å ha fulgt med på forumet her så er vel ikke feilfri ett ord det er hold i heller.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 06. mai 2017, klokken 00:43
Nissan er best på å lage den elbilen som det er solgt desidert mest av i landet.
Over dobbelt så mange som neste.

Så var det det med statistikk da, og misbruk. Ta med salgstall fra de årene de andre bilene ikke var i salg blir uærlig. Løpende salgstall er det som er interessant.

Men den er en av de bestselgende bilene, det den er god på er "mye for pengene", og så har den ingen spesielle svakheter. Og det liker jo mange. Det eneste som fremhever den ellers er vel det noe spesielle utseende.

Er jo interessant å sammenligne med konkurrentene.

Plass: MB
Rekkevidde: Slått av mange
Ytelse: i3
Comfort: MB
Utstyr:Ioniq, Golf
App: BMW, golf
Lading: Ioniq, i3

Men så kan man snu det på hodet og se hvor Leaf er dårligst sammenlignet med disse, og det er vel i ingen av kategoriene. Og der tror jeg nøkkelen til Leafs suksess ligger, i tillegg til at det var den første elbilen som var skikkelig bil, så Leaf var nesten synonymt med elbil i en periode.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

rolandvg99

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. mai 2017, klokken 06:48
Sitat fra: downlow på fredag 05. mai 2017, klokken 20:01
Nå må du ikke glemme; kvalitet,driftsikkerhet, få eller ingen feil. Mange andre grunner til å velge Leaf en bare pris som du nevner..
Opplevd kvalitet er ikke mye å skryte av. Og etter å ha fulgt med på forumet her så er vel ikke feilfri ett ord det er hold i heller.

Å bedømme feilrate på bil ut i fra et forum blir som å bedømme kvaliteten på blomkål med utgangspunkt i butikken på hjørnet.
"I like soul with a capital S"

turfsurf

Det er jeg enig i, men på tvers av biler i ett forum så er det helt greit. Har ikke sett noen referanser til undersøkelser hvor Leaf kåres til særskilt feilfri heller, så det eneste jeg har å forholde meg til er det som postes av eiere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA