Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

jkirkebo

#45
Sitat fra: Amoss på mandag 05. mai 2014, klokken 18:47

select merke, count(merke) from elbiler where regdato like '%04.2014' group by merke order by count desc;
                  merke                   | count
------------------------------------------+-------
NISSAN NISSAN LEAF                       |   580

Dessverre stemmer ikke dette overens med OVFs tall overhodet, de oppgir 451 Leaf mens Grønn bil oppgir 648 (da inkl. bruktimport antar jeg).

EDIT: Så det var flere kolonner med Leaf, la sammen alle sammen og kom til 648. Samme som Grønn bil altså og fortsatt inkludert bruktimport.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på mandag 05. mai 2014, klokken 19:10
EDIT: Så det var flere kolonner med Leaf, la sammen alle sammen og kom til 648. Samme som Grønn bil altså og fortsatt inkludert bruktimport.

Ja, dette er "rådata" over førstegangsregistrerte biler denne måneden. Så helt klart inkludert både bruktimporterte og inkl. "trykkfeil" i registreringene. :p  (Har tidligere også vært noen av dem på Model S, men der har jeg gått inn å korrigert trykkfeilene.)
Model S 85D

jkirkebo

Fasiten kom her: http://www.dinside.no/928524/bilsalget-fortsatt-solid

1260 totalt, 99 trilling, 7 Zoe og 257 e-UP.

Overraskelsen her er vel Focus med 37 biler. Noen som vet hvorfor?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ronny

Overraskelsen er vel egentlig Nissan NV200 med 1 stk ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

jkirkebo

Sitat fra: Ronny på tirsdag 06. mai 2014, klokken 19:29
Overraskelsen er vel egentlig Nissan NV200 med 1 stk ;)

Er vel en demobil som importøren har fått tak i tenker jeg?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

X-Trail

Denne statistikken til grønn bil stoler jeg ikke på >:(
Er iallfall 4 elbiler i min kommune, men kun 2 oppgitt der fortsatt. Og disse 2 kom med en gang de var nye før jul ???
Stolt eier av ELise♡

tomrh

Sitat fra: X-Trail på tirsdag 06. mai 2014, klokken 22:50
Denne statistikken til grønn bil stoler jeg ikke på >:(
Er iallfall 4 elbiler i min kommune, men kun 2 oppgitt der fortsatt. Og disse 2 kom med en gang de var nye før jul ???
Ta kontakt! Ole Hannisdahl er glad for å få rettet opp feil i statistikken. :) Var i kontakt med ham i 2012, men viste seg den gang i mitt tilfelle at det jeg trodde var et nybilkjøp, var et bruktkjøp som ikke skulle være med på nybilstatitikken.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

X-Trail

Sitat fra: tomrh på onsdag 07. mai 2014, klokken 08:43
Sitat fra: X-Trail på tirsdag 06. mai 2014, klokken 22:50
Denne statistikken til grønn bil stoler jeg ikke på >:(
Er iallfall 4 elbiler i min kommune, men kun 2 oppgitt der fortsatt. Og disse 2 kom med en gang de var nye før jul ???
Ta kontakt! Ole Hannisdahl er glad for å få rettet opp feil i statistikken. :) Var i kontakt med ham i 2012, men viste seg den gang i mitt tilfelle at det jeg trodde var et nybilkjøp, var et bruktkjøp som ikke skulle være med på nybilstatitikken.

Kanskje jeg har misforstått, men er ikke dette statistikk over antall elbiler i hver kommune? Eller er det nyregistrerte?
Stolt eier av ELise♡

jkirkebo

#53
Har fått tak i alle salgstallene for mai nå, og tenkte jeg skulle skrive litt om tendensene så langt i år, samt prognosene videre.

Nissan: Kun 176 Leaf levert i mai, opp fra dårlige 167 i april. Nissan merker helt klart konkurransen hardt fra nykommerne nå. Snittet hittil i år er 285 biler pr. måned, noe som gir et årssalg på 3420 biler. Det er i så fall nesten 30% ned fra i fjor, og forutsetter dessuten at man får opp salget til ~300 biler pr. måned fra de siste to dårlige månedene. e-NV200 selger jevnt og trutt, 21 stk. i mai og et snitt på 28 gir en prognose på 341 stk. i år.

Tesla: 346 biler i mai, noe som må sies å være et godt resultat gitt at det er midterste måneden i Q2. Antar vi får se høyere tall i juni. Snitt hittil 422 biler pr. måned, som gir en prognose på 5059 biler i år. Opp ca. 25% fra i fjor altså.

VW: e-UP selger dårlig med bare 86 biler i mai, snitt hittil i år 141 biler og en prognose på 1694. Ned over 40% fra fjorårets 2971, så her trengs nok en prisnedgang. e-Golf har litt lavere tall i mai enn tidligere i år, 606 biler. Snitt hittil i år er knallsterke 817 stk. pr. måned, som gir en prognose på 9802 biler. Men her er det nok mye eldre bestillinger som leveres, jeg tviler på at de klarer å holde det tempoet året ut.

BMW: i3 selger jevnt og trutt. 129 biler i mai, snitt hittil i år 113 stk. pr. måned. Veldig jevn leveringstakt uten avvik i noen retning. Prognose 1361 biler, noe som er ned over 30% fra i fjor. Her trengs nok også en prisjustering etter at e-Golf kom.

Trilling: Selger også jevnt og trutt med 138 biler i mai. Det er akkurat det samme som snittet hittil i år. Prognose 1656 biler, noe som er opp over 55% siden i fjor. Her er det tydelig at prisjusteringen har hjulpet, og det går nok mye på bekostning av e-UP.

Ford: Har ikke solgt en eneste Focus EV i år. Denne er død.

Renault: Salget av Zoe hopper ganske mye opp og ned pr. måned. På de jevne i mai med 103 biler, snitt 124 pr. måned og en prognose på 1483 biler.

Kia: Har tydelige leveringsproblemer. 53 biler i mai, snitt hittil er også 53, noe som gir en prognose på bare 636 biler om de ikke får opp leveringstakten. Veldig jevne leveringer, variasjonen er liten med unntak av 92 i januar.

MB: Stormer fram med 186 stk. i mai, sterk økning måned for måned og et snitt hittil på 83. Prognose 998, men denne ender nok godt over det om trenden holder seg.

Smart: Vanskelig å si noe enda da leveringene akkurat har begynt. 4 stk. i april og 21 stk. i mai.

Totalt for alle merker er snittet 2209 elbiler pr. måned og en årsprognose på 26510 stk. Opp nesten 50% fra i fjor må vel kalles godkjent?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Mippen

Hvem forhandler Smart egentlig? Hadde vært gøy å prøve en.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Falsum

Ganske formidabelt med en prognose på ca. 26.000 solgte elbiler i 2015 alene. Nå som man relativt nylig har passert den "magiske" 50.000-grensen totalt sett. Mao. kan man forvente å runde 100.000 elbiler kanskje om et drøyt års tid?

Rossifan46

Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA