Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Zoe er liten og billig og en typisk bil nr 2. Så sånn sett er vel ikke hurtiglading et krav for de som kjøper denne.

Elmo

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 02. april 2019, klokken 08:37
Zoe er liten og billig og en typisk bil nr 2. Så sånn sett er vel ikke hurtiglading et krav for de som kjøper denne.
Og prisen som nå er under 200Kkr inkl. ferdig montert hjemmeladerboks gjør vel også sitt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

automat

Sitat fra: Elmo på tirsdag 02. april 2019, klokken 08:58
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 02. april 2019, klokken 08:37
Zoe er liten og billig og en typisk bil nr 2. Så sånn sett er vel ikke hurtiglading et krav for de som kjøper denne.
Og prisen som nå er under 200Kkr inkl. ferdig montert hjemmeladerboks gjør vel også sitt.
Hvor får man en ny Zoe 40 til under 200K? Har sett de annonserer massivt til 215K, men ikke sett noe under 200K
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

HCO

Sitat fra: Elmo på tirsdag 02. april 2019, klokken 08:58
Og prisen som nå er under 200Kkr inkl. ferdig montert hjemmeladerboks gjør vel også sitt.

Zoe er mye for pengene, men hvor får du den under 200Kkr? Såvidt jeg kan se er kampanjeprisen 214.900 for R90 Life. I tillegg bør man ha sensorpakke til 4.000, og man trenger vinterhjul. Da blir det rundt 230.000 ferdig på veien:

Bil - kampanje kr 214.900
Parkeringssensor bak + lys- og regnsensor kr 4.000
Vinterhjul kr 12.000 (anslag)
Totalt 230.900

I tillegg vil de fleste velge noe annet enn hvit farge og stålfelger:

Metallic lakk kr 3.600
16" aluminiumsfelger kr 4.000
Totalt 238.500
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

THE

Elbilsalget i mars blir lagt merke til ute i den store verden også.

Forøvrig en del fine grafer som viser utvikling for elbilsalg i Norge her også.

https://insideevs.com/electric-car-sales-norway-march-tesla-model-3/
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

minibiti

Sitat fra: automat på tirsdag 02. april 2019, klokken 09:11
Sitat fra: Elmo på tirsdag 02. april 2019, klokken 08:58
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 02. april 2019, klokken 08:37
Zoe er liten og billig og en typisk bil nr 2. Så sånn sett er vel ikke hurtiglading et krav for de som kjøper denne.
Og prisen som nå er under 200Kkr inkl. ferdig montert hjemmeladerboks gjør vel også sitt.
Hvor får man en ny Zoe 40 til under 200K? Har sett de annonserer massivt til 215K, men ikke sett noe under 200K

I think Elmo meant a 2nd hand Zoe ZE40 :)
If you buy one from garage, you can get it with the Wallbox installed included.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

THE

Tesla 3 er den femte mest solgte bilmodellen i Sverige i mars. Dette er første gang en elbilmodell er inne på ti på topp listen i Sverige.

http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-sveriges-femte-mest-salda-bil/

Totalt ble det registrert 2010 elbiler i Sverige i mars, og totalt ble det registrert 30256 personbiler. Det gir en elbilandel på 6,6%.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Sitat fra: THE på tirsdag 02. april 2019, klokken 10:44
Tesla 3 er den femte mest solgte bilmodellen i Sverige i mars. Dette er første gang en elbilmodell er inne på ti på topp listen i Sverige.

http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-sveriges-femte-mest-salda-bil/

Totalt ble det registrert 2010 elbiler i Sverige i mars, og totalt ble det registrert 30256 personbiler. Det gir en elbilandel på 6,6%.
Er mer overrasket over Sverige, med de prisene og så mye rimelige fossilalternativer sier det litt om potensialet til attraktive elbiler.

Grattis, søta bror

GeirHM

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 02. april 2019, klokken 16:52
(...)
Er mer overrasket over Sverige, med de prisene og så mye rimelige fossilalternativer sier det litt om potensialet til attraktive elbiler.
(...)

Jeg får lyst til å korrigere deg litt: "Er mer overrasket over Sverige, med de prisene og så mye rimelige fossilalternativer sier det litt om potensialet til [den] attraktive elbile[n]."

For dette handler først og fremst om en bil: Tesla Model 3. Jeg var i utgangspunktet skeptisk. Jeg trodde prisnivået Tesla har valgt ville hindre dem i nå målet med "the Master Plan" anno 2006. Men jeg tar feil ser det ut til. Hele Europa (vel...) ser ut til å ha blinket ut Model 3 som sin første miljøbil. Allerede i februar var den den mest solgte i sin klasse. (Ref: https://europe.autonews.com/automakers/tesla-model-3-outsells-german-sedan-rivals-europe) Og det altså før båttransportene av Model 3 til Europa tok av. Skal bli morsomt å følge dette videre utover våren.

Jeg håper de gir førstegangskjøpere i Europa samme incentiv som de begunstiget oss nordmenn med, altså gratis lading. Det vil virkelig rocke båten på det tyske markedet. Tysklands strømpriser er de nest høyeste i Europa (etter Danmark) og Audi har jo lagt opp til strømpriser på sine ladestasjoner som ikke gjør forbruket særlig rimeligere enn å kjøre på diesel.

Det er bare å finne fram popcornet og sette seg godt til rette. Vi vil få et drama som få andre - i tiden som kommer.


THE

Sitat fra: Burger på mandag 01. april 2019, klokken 21:14
Virker som Audi og Model 3 er i samme situasjon, dvs de leverer så fort de kan, men når er ordrereserven spist opp? Har sett anslag på 10-20k reservasjoner på model 3. Det burde holde til 2-3 måneder til med denne leveransetakten.
Hvis jeg ikke husker feil, så var det vel publisert tall for underskrevne kontrakter på Model 3 pr 1. januar 2019. Finner ikke kilden, men mener å huske at Tesla hadde ca. 4500 kontrakter i Norge. Nå er det levert ca 6300 Model 3, så det må jo bety at salget av Model 3 har gått bra så langt i år også. Tror at mange vil bestille bilen også utover våren, og ikke minst når standard range utgaven kommer senere i år. Det at bilen faktisk kan leveres i løpet av uker eller i verste fall et par måneder vil bidra til salg. Nesten alle andre elbiler med lang rekkevidde har jo venteliste som matcher rekkevidden, dvs. lang.

Når det gjelder Tesla S og X, så er nok registreringstallene fra februar og mars omtrent på det nivået vi vil se framover tror jeg. Både iPace og eTron er gode alternativer til S og X, og tar nok mange potensielle kunder fra Tesla. Mange kunder som tidligere har valgt S og X har gjort det selv om bilene er mye større og dyrere enn det de egentlig ville kjøpe også. Derfor tror jeg at mange som tidligere kjøpte S og X vil se på Model 3 som et fullgodt og mye rimeligere alternativ, og at S og X dermed blir dyre nisjeprodukter. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Amoss

Sitat fra: THE på onsdag 03. april 2019, klokken 14:42
Hvis jeg ikke husker feil, så var det vel publisert tall for underskrevne kontrakter på Model 3 pr 1. januar 2019. Finner ikke kilden, men mener å huske at Tesla hadde ca. 4500 kontrakter i Norge.

Hvis jeg ikke husker feil var dette noe man regnet seg frem til basert på fakturanummer til de som hadde bestilt.

Sitat fra: THE på onsdag 03. april 2019, klokken 14:42
... og ikke minst når standard range utgaven kommer senere i år.

Glem ikke at også LR RWD antagelig kommer før den tid...

Sitat fra: THE på onsdag 03. april 2019, klokken 14:42
Når det gjelder Tesla S og X, så er nok registreringstallene fra februar og mars omtrent på det nivået vi vil se framover tror jeg. Både iPace og eTron er gode alternativer til S og X, og tar nok mange potensielle kunder fra Tesla. ...

Nå hører det jo også med på historien at Tesla nå har droppet 75(D) og SR utgavene av disse bilene. Dette utgjorde vel ~2/3 av salget tidligere?  Kommer en variant av SR tilbake antar jeg at salget også av disse vil ta seg en del opp igjen. Men klart, det har nå som du nevner blitt flere om dette beinet som stadig blir større...
Model S 85D

turfsurf

#2096
Sitat fra: Amoss på torsdag 04. april 2019, klokken 00:14
Nå hører det jo også med på historien at Tesla nå har droppet 75(D) og SR utgavene av disse bilene. Dette utgjorde vel ~2/3 av salget tidligere?  Kommer en variant av SR tilbake antar jeg at salget også av disse vil ta seg en del opp igjen.
Dette stemmer ikke helt. Hvis man ser på salgstallene til X var det nesten 50/50 salg av < 90 og >=90 batteri. For Model S så er det enda flere som har valgt 85 eller større batteri, men det kommer nok av at de var veldig billige de første årene.

Men Tesla må nok gjøre noe med prisene eller fornye bilen hvis de vil øke salget i Norge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. april 2019, klokken 06:50
Sitat fra: Amoss på torsdag 04. april 2019, klokken 00:14
Nå hører det jo også med på historien at Tesla nå har droppet 75(D) og SR utgavene av disse bilene. Dette utgjorde vel ~2/3 av salget tidligere?  Kommer en variant av SR tilbake antar jeg at salget også av disse vil ta seg en del opp igjen.
Dette stemmer ikke helt. Hvis man ser på salgstallene til X var det nesten 50/50 salg av < 90 og >=90 batteri. For Model S så er det enda flere som har valgt 85 eller større batteri, men det kommer nok av at de var veldig billige de første årene.

På 90kWh-tiden var det mer salg av det ja. Etter at utvalget ble 100kWH og 75kWh skiftet salget betydelig i favør av 75kWh. Det er registrert tett oppunder dobbelt så mange X75D som X100D totalt i Norge. For Model S er forskjellen mye mer dramatisk, det er registrert over 5 ganger så mange S75D som S100D og SP100D til sammen.

Til sammen er det registrert 12010 Teslaer med 75kWh-batteri og 4642 med 100kWh-batteri. Altså sto 75kWh-batteriet for 72% av salget i den perioden. Det er da heller ikke så rart med økningen av SuC de siste årene. Før trengte man så stort batteri som mulig for å komme seg mellom de, nå er det sjelden behov. Vi hadde selv 85kWh i vår Model S men klarer oss fint med 75kWh i X selv om forskjellen i rekkevidde er betydelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

En stor del av årsaken er nok og prisforskjellen. Når vi opprinnelig bestilte X var forskjellen mellom 90 og 75kWh pakke 88k. Hva den var når 75 ble faset ut husker jeg ikke, men den var ihvertfall vesentlig større. Nå har jo Tesla satt ned prisen på 100 pakken vesentlig, så det burde jo virke litt positivt.

Jeg tror at alt dette har sammenheng med batteriproduksjon hos Panasonic, og at Tesla ønsker å fokusere på 2170 cellene. Så spørs det når (om?) disse kommer til X/S.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. april 2019, klokken 06:50
Dette stemmer ikke helt. ...

Som du ser tok jeg noe forbehold ("Dette utgjorde vel ~2/3 av salget tidligere?"), og jeg må innrømme at jeg ikke har sjekket disse tallene grundig selv, men baserte meg på tidligere uttalelser fra bl.a. jkirkebo (som jeg regner som svært etterrettelig) på disse forumene.

Ser han her at han har kommet og utdypet disse tallene videre her.

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. april 2019, klokken 06:50
Men Tesla må nok gjøre noe med prisene eller fornye bilen hvis de vil øke salget i Norge.

Helt klart. Forventer en fornyelse av S/X i løpet av året - eller senest neste år, og at de i den forbindelse vil re-introdusere en lavere priset SR (eller tilsvarende) utgave. Tror de har valgt å droppe denne midlertidig da de ser seg mer tjent med å bruke energien på å masseprodusere TM3. Når den verste "flodbølgen" har gitt seg - eller de føler at de kan levere stabilt i denne mengden og i tillegg bruke energi på GenII bilene - kan de igjen tenke på å øke etterspørselen etter S+X.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA