Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lør 01. sep 2012, kl. 00:36

« forrige - neste »

Løve

Kan noen gi en rasjonell begrunnelse for dagens verdi? For den har jeg ennå til gode å få høre. Jeg ville solgt som en gal nå om jeg hadde hatt aksjer i Tesla.

arthur

Sitat fra: georglu på ons 31. okt 2018, kl. 10:23
Sitat fra: Taben på ons 31. okt 2018, kl. 08:33
@arthur

Hei. Jeg sitter iallfall på mine aksjer i minimum 1 år til. Kjøpte ca 2000 aksjer da de kostet 30$.
Ser at du er veldig aktiv her på denne tråden, har ikke lest gjennom innleggene dine. Hva kjøpte du deg inn på?

Han er tydeligvis ikke interessert i å kjøpe eller trade aksjen selv, men veldig opptatt av å gi andre råd på hvor lett det er å bli rik på TSLA. Og samtidig rakke ned på selskapet. Go figure!

Alltid morsomt å lese innlegg fra hårsåre personer som tar alt som drier seg om Tesla helt personlig så regner med at du også kjenner Elon godt eller er det "bare" snakk om identifisering?
Tror ikke jeg gidder å spørre deg om å vise til alle innleggene hvor jeg har rakket ned på selskapet, men rent generelt er jeg av den mening at når man fremsetter den type påstander som du her gjør (du er jo ikke alene om det da) så kunne det jo være greit å ha litt dekning for slikt/slike?

What-a-watt

Counterpointer

Sitat fra: Løve på ons 31. okt 2018, kl. 19:23
Kan noen gi en rasjonell begrunnelse for dagens verdi? For den har jeg ennå til gode å få høre. Jeg ville solgt som en gal nå om jeg hadde hatt aksjer i Tesla.
Den har du antagelig hørt mange ganger vil jeg tro.

De som kjøper aksjer ser at Tesla tjener penger (tidligere trodde man det, nå viser Q3 tallene det), og siden køen som vil ha model 3 (og de andre produktene) er lang og ser ut til å øke, så vil dette fortsette.

Ditt råd om salg er blitt gitt av både «eksperter» og slike som vi ser en god del av i denne tråden. Så hadde bruker taben hørt på dem hadde han ikke hatt 2000 aksjer verd 340 $ i dag.

Vedlegger bilde av kursutvikling fra 2009 og frem til i dag.

Løve

Det var ikke dette jeg spurte om. Jeg spurte om en rasjonell forklaring. Den forklaringen du viser frem er «massehysteri» der en er overbevist om at Tesla kommer til å tjene ufattelig mange milliarder mer enn andre som produserer et par titalls ganger mer biler i året enn Tesla gjør. Det henger rett og slett ikke på greip.

1000kwh

Man får ofte en deja vu følelse i denne tråden  :D

Magnus Hansen

Sitat fra: Løve på ons 31. okt 2018, kl. 19:23

Dette har blitt forklart om og om igjen, men du og likesinnede har bare ikke villet høre. Og jeg tipper du egentlig ikke vil høre nå heller, så det er vel fåfengt å bruke tid på å forklare enda en gang.

Espen Hugaas Andersen

P/E er nå omkring 50, noe som er ganske lavt for et selskap som vokser med 50% per år.

Det ville ikke overraske meg om vi fortsetter sakte men sikkert opp mot 400 de neste ukene. Og så 500 første halvdel av 2019.

Det vi ser er at markedet rejusterer seg til den nye realiteten der Tesla er profitabel. Langsiktige investorer kjøper seg opp i selskapet, svake longs selger, svake shorts dekker posisjonene, nye shorts kommer inn, osv. Det tar ofte en del tid før nyheter blir fullt absorbert av markedet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Jeg hadde egentlig forventet en noe raskere stigning etter kvartalsrapporten, men Nasdaq har ikke vært veldig samarbeidsvillig, og det nærmer seg valg i USA. Jeg tror at med en gang utfallet av valget er klart, så vil Nasdaq og Tesla kunne stige litt raskere. Markedet hater usikkerhet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Ekspandere Gigafactory 1 fra 35GWh til 105GWh?
https://electrek.co/2018/10/31/tesla-panasonic-talks-increase-investment-gigafactory-1-battery-cell/

Hvilket år passerer Tesla 1 mill biler?
Hvilket år begynner Tesla å levere batteripakker til bilprodusenter som synes det er helt fint å levere 10-20-30.000 i året av sine El modeller?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Løve på ons 31. okt 2018, kl. 20:25
Det var ikke dette jeg spurte om. Jeg spurte om en rasjonell forklaring. Den forklaringen du viser frem er «massehysteri» der en er overbevist om at Tesla kommer til å tjene ufattelig mange milliarder mer enn andre som produserer et par titalls ganger mer biler i året enn Tesla gjør. Det henger rett og slett ikke på greip.

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på ons 31. okt 2018, kl. 21:21
Hvilket år begynner Tesla å levere batteripakker til bilprodusenter som synes det er helt fint å levere 10-20-30.000 i året av sine El modeller?

Høsten 2019/2020?
https://www.autoblog.com/2018/10/25/smart-brand-daimler-renault/
https://electrek.co/2018/10/29/mercedes-benz-tesla-working-daimler-ceo/
Model S 85D

arthur

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på ons 31. okt 2018, kl. 21:00
........., men Nasdaq har ikke vært veldig samarbeidsvillig, ..............

Trodde ikke Nasdaq hverken mente, eller gjorde, noe som helst utover å registrere handler utført av kjøpere og selgere av verdipapirer?

Verdien/prisen på aksjene i Tesla er reflektert i markedets forventninger (fremtid) til selskapet og tror det er fornuftig at folk flest legger følelser til side, det være seg for bilmerket eller mannen bak, og heller vurderer selskapet/aksjen utifra litt andra parametere.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på tor 01. nov 2018, kl. 08:34Trodde ikke Nasdaq hverken mente, eller gjorde, noe som helst utover å registrere handler utført av kjøpere og selgere av verdipapirer?

Verdien/prisen på aksjene i Tesla er reflektert i markedets forventninger (fremtid) til selskapet og tror det er fornuftig at folk flest legger følelser til side, det være seg for bilmerket eller mannen bak, og heller vurderer selskapet/aksjen utifra litt andra parametere.
Aksjekursen til Tesla påvirkes av aksjekursen til andre selskaper. Når jeg sier at Nasdaq ikke har vært samarbeidsvillig, så mener jeg altså at aksjekursen til veldig mange andre selskaper har falt.

Om snittet på Nasdaq er P/E på 10, og så har Tesla P/E på 50, så er det noe helt annet enn om snittet på Nasdaq er P/E på 50, og Tesla har P/E på 50. Jo billigere andre aksjer blir, altså jo bedre kjøp andre aksjer er, jo flere vil flytte penger fra Tesla til disse andre aksjene, og aksjekursen til Tesla vil gå ned.

Jeg tror at når vi har et utfall i valget i USA, så vil en del usikkerhet være fjernet fra markedet, og Nasdaq vil gå opp. Da er det fullt mulig at Tesla følger markedet opp.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

344.. går så det griner.

Spørsmålet nå er når jeg skal hoppe av og vente på neste tvitring...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA