Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Schumilight

Sitat fra: Schumilight på torsdag 03. oktober 2013, klokken 17:05
Sitat fra: Epleskreller på torsdag 03. oktober 2013, klokken 16:42
Sitat fra: Schumilight på torsdag 03. oktober 2013, klokken 15:03
Har kjøpt 370 aksjer i Rec(Norge) bare for å prøve meg. I netfonds. Det står at ordren er åpen. Når blir den utført? Kan jeg selge igjen mens den er åpen?

Dersom orderen er åpen så er den ikke gjennomført enda ;)


Tar det så lang tid før en ordre blir gjennomført? Trodde det skulle gå an å kjøpe og selge samme dag....

Jeg så en post her som ble slettet av en eller annen grunn. Der sto det at limiten kanskje var satt litt for lav sånn at selgeren ikke ville selge. Det er godt mulig, siden jeg bedømte kjøp etter det som sto på Netfonds. Der er det noe forsinkelse sånn at prisen økte i mellomtiden.
Prøver på nytt nå...

Dessverre blir det ingen Tesla-aksjer på meg ennå, siden den er på vei nedover. Tviler på at krasjen har noe å si for nedgangen nå. Dollaren er på vei ned også, grunnet budsjettkrisa, så kanskje det betyr noe nå?

Epleskreller

Bilbrannen er ikke gammelt nytt. Vi vet enda ikke hvorfor bilen tok fyr. Dersom det viser seg at Tesla må endre design på noe for å forhindre flere branner blir det spennende å se hva som skjer..

Jeg tipper det blir videre fall..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Schumilight

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 03. oktober 2013, klokken 18:37
Bilbrannen er ikke gammelt nytt. Vi vet enda ikke hvorfor bilen tok fyr. Dersom det viser seg at Tesla må endre design på noe for å forhindre flere branner blir det spennende å se hva som skjer..

Jeg tipper det blir videre fall..

Godt argument med det at vi egentlig ikke vet grunnen til brannen ennå. Dermed kan det være usikkerheten rundt det som drar ned...

Lacaixxa

Hvordan bli rik på Tesla aksjer:

- Kjøp en brukt TMS 40 kw
- Short aksjen for 10 mill+.
- Sett fyr på bilen.
- Realiser posisisjonen når nyheten publiseres
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

DonPedro

Tesla-aksjen før: En åpenbart underpriset aksje - potensiell gullgruve for alle som skjønte selskapet før røkla

Tesla-aksjen nå: En aksje som bør være "høyt priset" er nå "høyt priset".  Ingen kan vite om det er "for høyt" eller ikke. Dermed er det en momentum-aksje - den går opp og ned på ren psykologi. Å investere nå er som å dra på casino (og det er lovlig, så hvis man klør etter gambling er det et fint alternativ).  $100 eller $200 om en måned? Ingen kan vite.  $100 eller $500 om 5 år? Vanskelig å spå det også.

Poenget mitt er vel at vi har nådd det punktet hvor du kan ha rett i at Tesla vil gjøre det sinnsykt bra, men likevel angre på at du puttet penger i aksjen.

Som min finansprofessor sa: "For mange, men ikke alle, investeringer finnes det en pris som er så lav at du bør investere. For alle investeringer finnes det en pris som er så høy at du bør la være."
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

D.O

Vel, jeg fikk ca samme svar ved 110,- og kjøpte ikke aksjer. Så det er vel ikke noen som vet nå heller om den skal opp eller ned fremover. Nå tør jeg ikke gå inn da jeg trenger pengene til bil.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Wenche

Sitat fra: D.O på torsdag 03. oktober 2013, klokken 23:03
Vel, jeg fikk ca samme svar ved 110,- og kjøpte ikke aksjer. Så det er vel ikke noen som vet nå heller om den skal opp eller ned fremover. Nå tør jeg ikke gå inn da jeg trenger pengene til bil.
Samme svar/råd på $30, overpriset - ikke fang et fallende kniv... Etc. Hadde jeg satt pengene på rett konto, hadde jeg kjøpt mer i dag.
Men jeg gir ingen garanti, du kan tape innsatsen, eller du kan bli med Elon til $400  :o
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

RunarBT

#1237
Sitat fra: Wenche på fredag 04. oktober 2013, klokken 01:14
Sitat fra: D.O på torsdag 03. oktober 2013, klokken 23:03
Vel, jeg fikk ca samme svar ved 110,- og kjøpte ikke aksjer. Så det er vel ikke noen som vet nå heller om den skal opp eller ned fremover. Nå tør jeg ikke gå inn da jeg trenger pengene til bil.
Samme svar/råd på $30, overpriset - ikke fang et fallende kniv... Etc. Hadde jeg satt pengene på rett konto, hadde jeg kjøpt mer i dag.
Men jeg gir ingen garanti, du kan tape innsatsen, eller du kan bli med Elon til $400  :o

Personlig trur eg dette er ein gyllen mulighet til å komme seg inn til lavere pris.

Eg har ikkje så mykje fri kapital, så opprettet konto hos optionsxpress i går. Bare håper usikkerheten varer lenge nok til at eg får penger inn på den og får handlet litt calls. Litt kortsiktige calls og så får me sjå kva eg har råd til av jan14 og jan15 calls.;-)

Øyvind.h

Sitat fra: DonPedro på torsdag 03. oktober 2013, klokken 22:46
Poenget mitt er vel at vi har nådd det punktet hvor du kan ha rett i at Tesla vil gjøre det sinnsykt bra, men likevel angre på at du puttet penger i aksjen.
Helt enig! Kjøpte meg inn under $28, og på den tiden opplevde jeg ikke selskapet som høyt priset ift potensialet. Nå derimot har prisingen vært helt absurd. Hadde aksjen hatt en mer jevn stigning knyttet til reell utvikling hadde jeg blitt sittende lenge, men hoppet som tidligere nevnt av under $110.

Jeg vet reprising gjerne kommer i byks når usikkerhetsmomenter fjernes, men å tro at alle usikkerhetsmomenter er borte med en eneste bil i produksjon er naivt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DonPedro

Sitat fra: Wenche på fredag 04. oktober 2013, klokken 01:14
Sitat fra: D.O på torsdag 03. oktober 2013, klokken 23:03
Vel, jeg fikk ca samme svar ved 110,- og kjøpte ikke aksjer. Så det er vel ikke noen som vet nå heller om den skal opp eller ned fremover. Nå tør jeg ikke gå inn da jeg trenger pengene til bil.
Samme svar/råd på $30, overpriset - ikke fang et fallende kniv... Etc. Hadde jeg satt pengene på rett konto, hadde jeg kjøpt mer i dag.
Men jeg gir ingen garanti, du kan tape innsatsen, eller du kan bli med Elon til $400  :o

Det er fair enough - folk har åpenbart tatt feil om Tesla-aksjen før. Men vi må vel være enige om at det finnes et prisnivå der den er for dyr. Det gjør det for absolutt alle aksjer. Så er bare spørsmålet hva det nivået er.

Det virker som om det prisnivået for noen til enhver tid flytter seg etterhvert som aksjen stiger. Det går ikke.

Grunnen til at jeg poster advarsler her og på TMC er at jeg leser flere og flere posts fra folk som åpenbart ikke har noen erfaring i aksjemarkedet i det hele tatt, og som ikke nødvendigvis forstår fullt ut at fallhøyden i Tesla-aksjen er enorm nå.  Alle meldingene fra folk som har tjent 3-5 ganger'n eller mer får dette til å se ut som easy money. Men at den har steget så mye før betyr ikke at den vil gjøre det fremover - snarere vil enhver stigning redusere fremtidig potensial (pr. definisjon).

På $30 var aksjen åpenbart underpriset (åpenbart for dem som forsto hvor genialt selskapet og Elon Musk er).  På $170 er situasjonen veldig anderledes - det kan hende den skal til $400 slik Wenche tror, men det kan hende at den skal langt ned også (eller kanskje begge deler, med sistnevnte først).

Selv gikk jeg inn med en plan om å bli sittende "for alltid", men nå har jeg tatt ut halvparten. Mye av det jeg trodde aksjen kunne oppnå på 5-10 år har den gjort på et halvt, og da vil jeg ikke risikere en "ørkenvandring" med hele sparepotten.  Hadde jeg ikke vært inne fra før ville jeg neppe gått inn med mer enn småpenger på disse nivåene.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

kjølholdt

Jeg kunne ingenting om aksjer. Men leste meg tungt opp på tesla. Gikk inn på 54 og solgte på 160. Gjorde det fordi at elon uten å si det rett ut(det kan han jo ikke da blir han saksøkt) mente at aksjen var høyt priset. Siden jeg fortsatt ikke kan noe særlig om aksjer, kommer jeg ikke til å kjøpe på dagens pris til 170 mulig at jeg vil angre,  men er ikke villig til å ta risikoen.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Schumilight

Har også tro på at den vil falle nå, selv om premarket sier noe annet nå, uten å legge altfor mye vekt på den. Personlig legger jeg også skyld på budsjettkrisa som grunn til at Tesla har falt. Foreløpig holder jeg meg langt unna den aksjen, i hvert fall til situasjonen i USA har bedret seg.
Har i stedet investert litt i norske Rec, som har litt potensiale. Ikke så spennende som Tesla men... ;)

tullball

REC! Ja, der har vi det. Det finnes også andre aksjer i solar-verdenen som er spennende. Men 2014 er året for Solcelleindustrien.

Schumilight

Hehe...mulig du var litt ironisk der, men jeg kjøpte litt bare for å komme meg inn i aksjeverdenen og få litt erfaring. Resten av kapitalen skal jeg spare til Tesla når de når sitt bunnpunkt, som vi ikke vet hva er ennå.

Rec har gått en del opp og ned de siste årene, men de er i oppgang nå, og nye prosjekter og planer gjør at de kan gjøre det bra fremover. De skal dessuten dele selskapet sitt i to, Rec Solar og Rec Silicon, og førstnevnte skal børsnoteres om ca tre uker. Kanskje noe å hente der?
Men dette var offtopic ;)

Schumilight

Hmmm...Tesla øker siden oppstart idag...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA