Erfaringer med ikke-Tesla på Tesla superchargere

Startet av automat, man 31. jan 2022, kl. 23:47

« forrige - neste »

geear

Porsche-eierne betaler bare 1,85 kroner per kWh hos Ionity med Porsche Charging service. Den har en høy årskost, men er inkludert i tre år med ny bil. I tillegg får de høyere hastighet der pga. 800 volt. Men Ionity har fortsatt veldig begrenset antall ladesteder, og spesielt dårlig utenom europaveiene.

Generelt virker det som Tesla er ganske konkurransedyktige på pris igjen (de skrudde veldig opp en periode, men har justert ned igjen). Hadde en runde i Setesdal nettopp (der er det ikke Ionity), der var e-On/YX på 5,-/kWh på 200 kW, Tesla på 4,50 til 4,90 (Bygland og Hovden), mens Eviny/Bilkraft sine var på over 7,- kroner.

Riktig nok endte jeg med å ikke lade hos Tesla i det hele tatt, siden det kun er v2 med maks 150 kW, og de andre nå tilbyr 200 og 225 kW. Sidespor her, men endte med å stå på delt "225" kW hos Eviny, og selv om den andre bilen kun fikk 20 kW så fikk jeg maks 100 kW blank, så virker som de tilbyr 2 x 100 når to biler lader samtidig... fikk med andre ord dårlig valuta for dalens høyeste ladepris.

Svk

#76
Sitat fra: geear på ons 15. feb 2023, kl. 11:40
Porsche-eierne betaler bare 1,85 kroner per kWh hos Ionity med Porsche Charging service. Den har en høy årskost, men er inkludert i tre år med ny bil. I tillegg får de høyere hastighet der pga. 800 volt. Men Ionity har fortsatt veldig begrenset antall ladesteder, og spesielt dårlig utenom europaveiene.

Generelt virker det som Tesla er ganske konkurransedyktige på pris igjen (de skrudde veldig opp en periode, men har justert ned igjen). Hadde en runde i Setesdal nettopp (der er det ikke Ionity), der var e-On/YX på 5,-/kWh på 200 kW, Tesla på 4,50 til 4,90 (Bygland og Hovden), mens Eviny/Bilkraft sine var på over 7,- kroner.

Riktig nok endte jeg med å ikke lade hos Tesla i det hele tatt, siden det kun er v2 med maks 150 kW, og de andre nå tilbyr 200 og 225 kW. Sidespor her, men endte med å stå på delt "225" kW hos Eviny, og selv om den andre bilen kun fikk 20 kW så fikk jeg maks 100 kW blank, så virker som de tilbyr 2 x 100 når to biler lader samtidig... fikk med andre ord dårlig valuta for dalens høyeste ladepris.
Sitat fra: RJK på ons 15. feb 2023, kl. 11:36
Har han Taycan, så har han vel tilgang til Ionity-lading som gir 800 V og minst 260 kW i spennet opp til 80% SoC, og det til en pris av ca. 1,60-1,80 kr per kWh.

Jeg husker ikke alle detaljene for prisene de har, men selv bruker jeg Ionity når jeg kan, til 1,65 kr per kWh via ChargeMyHyundai. Da blir Tesla SuC dyrere, selv med medlemsavgift lagt til for begge.

Høres ut som Taycan og Ionity er en god løsning om tilgjengeligheten er der. Er det kun Tesla som får 250kW på Teslastasjoner?
Var vel en ioniq 5 jeg burde kjøpt eller en tesla Y. Blir litt knapt med 440L bag rom. Har også bare 88kW lading.
Så hadde jeg både fått raskere å billigere lading. Men lader nå hjemme for det meste. Men norgesturen kan fort bli dyr.Men sparer jo dette inn ellers i året.

Daniel_0007

Sitat fra: Svk på ons 15. feb 2023, kl. 12:01
Sitat fra: geear på ons 15. feb 2023, kl. 11:40
Porsche-eierne betaler bare 1,85 kroner per kWh hos Ionity med Porsche Charging service. Den har en høy årskost, men er inkludert i tre år med ny bil. I tillegg får de høyere hastighet der pga. 800 volt. Men Ionity har fortsatt veldig begrenset antall ladesteder, og spesielt dårlig utenom europaveiene.

Generelt virker det som Tesla er ganske konkurransedyktige på pris igjen (de skrudde veldig opp en periode, men har justert ned igjen). Hadde en runde i Setesdal nettopp (der er det ikke Ionity), der var e-On/YX på 5,-/kWh på 200 kW, Tesla på 4,50 til 4,90 (Bygland og Hovden), mens Eviny/Bilkraft sine var på over 7,- kroner.

Riktig nok endte jeg med å ikke lade hos Tesla i det hele tatt, siden det kun er v2 med maks 150 kW, og de andre nå tilbyr 200 og 225 kW. Sidespor her, men endte med å stå på delt "225" kW hos Eviny, og selv om den andre bilen kun fikk 20 kW så fikk jeg maks 100 kW blank, så virker som de tilbyr 2 x 100 når to biler lader samtidig... fikk med andre ord dårlig valuta for dalens høyeste ladepris.
Sitat fra: RJK på ons 15. feb 2023, kl. 11:36
Har han Taycan, så har han vel tilgang til Ionity-lading som gir 800 V og minst 260 kW i spennet opp til 80% SoC, og det til en pris av ca. 1,60-1,80 kr per kWh.

Jeg husker ikke alle detaljene for prisene de har, men selv bruker jeg Ionity når jeg kan, til 1,65 kr per kWh via ChargeMyHyundai. Da blir Tesla SuC dyrere, selv med medlemsavgift lagt til for begge.

Høres ut som Taycan og Ionity er en god løsning om tilgjengeligheten er der. Er det kun Tesla som får 250kW på Teslastasjoner?
Var vel en ioniq 5 jeg burde kjøpt eller en tesla Y. Blir litt knapt med 440L bag rom. Har også bare 88kW lading.
Så hadde jeg både fått raskere å billigere lading. Men lader nå hjemme for det meste. Men norgesturen kan fort bli dyr.Men sparer jo dette inn ellers i året.

Jess er kun tesla som har 250 maks på 400 volt men bmw i4 får 207 på suc så er ikke så langt bak.
Model 3 2019 LR Rwd

Svk

så begrensingen ligger i bilen? De andre bruker 800V?

RJK

Sitat fra: Svk på ons 15. feb 2023, kl. 12:40
så begrensingen ligger i bilen? De andre bruker 800V?
Begrensningen ligger alltid på bilen på de raske laderne...

;)

Foreløpig er det vel bare Taycan, E-tron GT, Kia EV6 og Ioniq 5 som du får kjøpt i Norge, som støtter 800 V, der de to koreanerne og gir god fart på 400 V.

Mener Fisker kommer med størtte for 900 V, og så kommer det noen til snart...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

#80
Sitat fra: RJK på ons 15. feb 2023, kl. 13:24
Sitat fra: Svk på ons 15. feb 2023, kl. 12:40
så begrensingen ligger i bilen? De andre bruker 800V?
Begrensningen ligger alltid på bilen på de raske laderne...

;)

Foreløpig er det vel bare Taycan, E-tron GT, Kia EV6 og Ioniq 5 som du får kjøpt i Norge, som støtter 800 V, der de to koreanerne og gir god fart på 400 V.

Mener Fisker kommer med størtte for 900 V, og så kommer det noen til snart...

så har du byd ato 3,han og tang som og er 800 volt men i realiteten nærmere 600 volt men husk at nominal volt på de andre er 700 volt mulig de kan peake på 800 volt, er egentlig lucid og mulig rimac som er ren 800 volt.
Model 3 2019 LR Rwd

Svk

Jeg har Atto 3, men denne støtter bare 88kW. Aldri testet hurtiglading. så usikker på hva reel ladehastighet er.
Kom en OTA i dagmorges når jeg parkerte. Mulige det er komt noe her som påvirker ladehastighet.

turfsurf

Sitat fra: RJK på ons 15. feb 2023, kl. 13:24

Begrensningen ligger alltid på bilen på de raske laderne...

;)

Delvis. F.eks får ikke Tesla maks fart på Ionity grunnet manglende strømstyrke v
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på ons 15. feb 2023, kl. 13:58


så har du byd ato 3,han og tang som og er 800 volt men i realiteten nærmere 600 volt men husk at nominal volt på de andre er 700 volt mulig de kan peake på 800 volt, er egentlig lucid og mulig rimac som er ren 800 volt.
Lucid støtter 900V.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på ons 15. feb 2023, kl. 15:16
Sitat fra: Daniel_0007 på ons 15. feb 2023, kl. 13:58


så har du byd ato 3,han og tang som og er 800 volt men i realiteten nærmere 600 volt men husk at nominal volt på de andre er 700 volt mulig de kan peake på 800 volt, er egentlig lucid og mulig rimac som er ren 800 volt.
Lucid støtter 900V.
Nå har jeg sjekket BYD-bilene, og ingen  av de har ladefart som tilsier 800 V, så vil gjerne se noe dokumentasjon på den.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: turfsurf på ons 15. feb 2023, kl. 15:15
Sitat fra: RJK på ons 15. feb 2023, kl. 13:24

Begrensningen ligger alltid på bilen på de raske laderne...

;)

Delvis. F.eks får ikke Tesla maks fart på Ionity grunnet manglende strømstyrke v
Er vel et definisjonsspørsmål om det er Teslaen som ikke klarer å lade med full fart fordi den ikke klarer å gjøre det med de krav som Ionity stiller, eller om det er Ionity som ikke klarer å gi full hastighet med de krav Tesla krever.

Jeg velger da den tolkningen som gjør at påstanden min fremdeles består... ;)

Vet ikke hvilke forskjeller som gjør at det ikke fungerer optimalt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

#86
Sitat fra: RJK på ons 15. feb 2023, kl. 15:27
Sitat fra: turfsurf på ons 15. feb 2023, kl. 15:16
Sitat fra: Daniel_0007 på ons 15. feb 2023, kl. 13:58


så har du byd ato 3,han og tang som og er 800 volt men i realiteten nærmere 600 volt men husk at nominal volt på de andre er 700 volt mulig de kan peake på 800 volt, er egentlig lucid og mulig rimac som er ren 800 volt.
Lucid støtter 900V.
Nå har jeg sjekket BYD-bilene, og ingen  av de har ladefart som tilsier 800 V, så vil gjerne se noe dokumentasjon på den.

Nei de har ikke ladefarten maks er 120 kw på tang men systemet er 800 volt basert så den lader på 700 volt men er begrenset på ampere så derfor vil de lade saktere på 400 volt ladere. Har trolig begrenset ladefart for å skåne batteriet tipper jeg.

https://bjrk.no/2022/08/07/lading-byd-tang/
Model 3 2019 LR Rwd

turfsurf

#87
Sitat fra: RJK på ons 15. feb 2023, kl. 15:37

Jeg velger da den tolkningen som gjør at påstanden min fremdeles består... ;)

Vet ikke hvilke forskjeller som gjør at det ikke fungerer optimalt.
Vel, Ionity begrenser ladefarten til Teslaer på samme (egentlig motsatte) vis som SuC begrenser ladefarten til Porscher.

Tesla får ikke nok strøm på Ionity, Porsche får ikke høy nok spenning på SuC. Begge deler begrenser effekten.

Dette er ikke noe som kan tolkes slik eller slik. Begge bilene kan lade med høyere effekt enn laderne kan levere til de, laderne er bare ikke gode nok.

Ionity følger nok CCS HPC350 standarden og begrenser strøm til 500A.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

overskyet

Sitat fra: geear på ons 15. feb 2023, kl. 11:40
Porsche-eierne betaler bare 1,85 kroner per kWh hos Ionity med Porsche Charging service. Den har en høy årskost, men er inkludert i tre år med ny bil. I tillegg får de høyere hastighet der pga. 800 volt. Men Ionity har fortsatt veldig begrenset antall ladesteder, og spesielt dårlig utenom europaveiene.

Generelt virker det som Tesla er ganske konkurransedyktige på pris igjen (de skrudde veldig opp en periode, men har justert ned igjen). Hadde en runde i Setesdal nettopp (der er det ikke Ionity), der var e-On/YX på 5,-/kWh på 200 kW, Tesla på 4,50 til 4,90 (Bygland og Hovden), mens Eviny/Bilkraft sine var på over 7,- kroner.

Riktig nok endte jeg med å ikke lade hos Tesla i det hele tatt, siden det kun er v2 med maks 150 kW, og de andre nå tilbyr 200 og 225 kW. Sidespor her, men endte med å stå på delt "225" kW hos Eviny, og selv om den andre bilen kun fikk 20 kW så fikk jeg maks 100 kW blank, så virker som de tilbyr 2 x 100 når to biler lader samtidig... fikk med andre ord dårlig valuta for dalens høyeste ladepris.

Taycan får egentlig høy ladehastighet over alt, utenom hos Tesla og MER som er 400V. Eviny, Circle K, E-On osv gir alt laderen kan gi, eller opp til ca 270 KW som er det bilen makser ut på.

Med Porsche Charging får man også billigere priser hos Eviny med flere. Lader ofte hos Eviny og betaler i snitt ca 4,- per KW hos dem.


Svk

Det er jo halv pris.får opp 7.99kr i bilkraft appen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA